Hur lång tid tar det innan polis eller kommun agerar?

• Antal röster
    215
Alfredo Alfredo skrev:
Du anser alltså exempelvis Grannsamverkan bör förbjudas och Rättegångsbalken ändras?
P Pin skrev:
Men i inlägg #111 skriver du
De andra problemen är ju mer "privata" (de tar sig in i trädgårdar, förstör egendom, osv) och det går ju lösa med olika former av larmgrejer och vaktbolag.
Jag tolkade det som att du tycker att det är den boendes problem att lösa själv om någon vandaliserar och att lösningen är larm och vaktbolag. Detta finner jag mycket märkligt. Visst kan jag sätta upp rörelsedetektorer, kameror, larm och annat men vad ska sedan hända när det larmar eller vad ska jag göra med filmerna? Jag kan också själv patrullera trädgården och avhysa objudna gäster, men om de inte lyder? Dessa ”små” förseelser kanske inte har fängelse på straffskalan och då kan jag inte göra envarsingripande.

Och är det en hotfull situation att någon kissar i rabatten eller slår sönder brevlådan? Hotfulla situationen uppstår troligen först efter att jag nästan två meter lång och vältränad konfronterar de blekfeta små A-traktorkidsen. Jag kör högaffektivt bemötande pang på.

Hur som helst framgår det att den person TS skriver om som drabbas av detta inte kan nattvandra i sin egen trädgård och gripa busarna.
Sebastiannielsen är ökänd även på flashbacks juridikforum... Det är en individ som ganska ofta missuppfattar gällande rätt rent generellt men som kombinerar detta med en extrem (för att inte säga autistisk) tilltro till myndigheter och staten. Därför slutar ofta hans resonemang i liknande återvändsgränder.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du anser alltså exempelvis Grannsamverkan bör förbjudas
Nej det anser jag inte. Grannsamverkan sker i samarbete med polisen, och är ett initiativ som är skapat av polisen. Polisen säkerställer att det inte uppstår ett medborgargarden av grannsamverkan.

Du måste förstå vad skillnaden är mellan grannsamverkan och medborgargarde är.
Grannsamverkan är när man mer utgör en länk till polisen, man kan se det lite som "ambulerande vittne" ungefär. Man håller koll på området, och reläar information som kan vara betydelse i området till polisen på diverse möten, och även hjälps åt att hålla koll på grannarnas hus när de är på semester, och även iakktar vid misstänkt angrepp. (finns även särskilda blanketter till detta)
Man hjälps även åt att skydda varandra mot brott, kommer med bra tips m.m.

Medborgargarden, då är det att man i princip tar över polisens uppgift, och beter sig som en grottmänniska som ska ha "vedergällning", man kanske patrullerar området efter inbrottstjuvar med basebollträ eller andra tillhyggen på sig för att kunna ingripa våldsamt, eller går nattvandring i stora grupper för att kunna angripa ensamma angripare som t.ex. försöker bryta sig in eller stjäla något.

Eller TLDR:
Grannsamverkan = man är polisens ögon och öron, men inte händer.
Medborgargarden = man ersätter polis helt och hållet.

P Pin skrev:
ska sedan hända när det larmar eller vad ska jag göra med filmerna?
Väktarna griper busarna, och filmerna ger du till polisen så de kan lagföra busarna.
Enkelt.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Nej det anser jag inte. Grannsamverkan sker i samarbete med polisen, och är ett initiativ som är skapat av polisen. Polisen säkerställer att det inte uppstår ett medborgargarden av grannsamverkan.

Du måste förstå vad skillnaden är mellan grannsamverkan och medborgargarde är.
Grannsamverkan är när man mer utgör en länk till polisen, man kan se det lite som "ambulerande vittne" ungefär. Man håller koll på området, och reläar information som kan vara betydelse i området till polisen på diverse möten, och även hjälps åt att hålla koll på grannarnas hus när de är på semester, och även iakktar vid misstänkt angrepp. (finns även särskilda blanketter till detta)

Medborgargarden, då är det att man i princip tar över polisens uppgift, och beter sig som en grottmänniska som ska ha "vedergällning", man kanske patrullerar området efter inbrottstjuvar med basebollträ eller andra tillhyggen på sig för att kunna ingripa våldsamt, eller går nattvandring i stora grupper för att kunna angripa ensamma angripare som t.ex. försöker bryta sig in eller stjäla något.

Eller TLDR:
Grannsamverkan = man är polisens ögon och öron, men inte händer.
Medborgargarden = man ersätter polis helt och hållet.

Väktarna griper busarna, och filmerna ger du till polisen så de kan lagföra busarna.
Enkelt.
Va? Nej. Vad är det för väktare som griper buset? Jag bor inte på en hacienda i Bolivia.
Vad är det för poliser som utreder privata övervakningsfilmer på bus som vandaliserar blomkrukor (brevlådan kan jag tyvärr inte filma då lite som inte är min egen tomtmark kommer med på filmen då). Läggs ner i brist på spaningsuppslag även om deras ansikten syns i 4K kvalitet.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man kan ju drömma fritt om olika sätt att lösa problemet, men om man inte kommer åt grundorsaken får man ju vara pragmatisk och inse att man antingen får köpa läget eller flytta därifrån.
Att tjata hål i huvudet på polisen och kommunen tror jag inte ett dugg på.
Fast just det du beskriver och som Sebastian förespråkar, är att ge upp. Om folk ger upp att tjata hål i huvudet på polis och kommun, ja då försvinner problemen från radarn och DÅ kommer de inte att lösas.
Visst får man vara pragmatisk, men de saker som Sebastian räknade upp är väldigt stora åtgärder som innebär väldigt mycket jobb för många, och det för att låta buset härja som de vill. Nej nej och åter nej...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Kan berätta att jag idag fick ett svar från kommunen som inger lite hopp. Det verkar som att de kommer att åka ut dit och inspektera.

"Hej Marlén,

Tack för ditt mail!

Vi diskuterat era klagomål och synpunkter med våra alkoholhandläggare och vår kommunpolis.

Alkoholhandläggare kommer att ha detta i beaktande vid den framtida tillsyn som är planerad.

Det är kommunen som tillsammans med polismyndigheten ansvarar för tillsynen över serveringsställena i Älmhults kommunen.

För att besvara din fråga om kommunens möjligheter att dra in ett beviljat serveringstillstånd så har vi riktlinjer och gällande rätt att förhålla oss till.

I riktlinjerna antagna i kommunfullmäktige framgår följande om sanktionsmöjligheter: I Älmhults kommun eftersträvas dialog för att lösa uppkomna problem. Vid mindre allvarliga förseelser förväntas rättelse normalt ske i samförstånd mellan kommunen och tillståndshavaren. Kommunen ser allvarligt på servering till personer som ännu inte fyllt 18 år. Sådan förseelse kommer alltid att medföra att återkallelse av serveringstillståndet övervägs. Detta följer även bestämmelserna i alkohollagen gällande omprövning av serveringstillstånd där en varning utgör förstahandsalternativ vid överträdelser av de villkor som gäller för tillståndet. Avsikten är att tillståndshavaren genom att tilldelas en varning ska ges möjlighet att rätta till påtalade missförhållanden för att undgå återkallelse enligt den proposition som ligger till grund för lagen. (prop. 2009/10:125 s. 118).

Utöver detta ska kommunen enligt 9 kap. 18 § alkohollagen återkalla ett serveringstillstånd om det med tillståndshavarens vetskap har förekommit brottslig verksamhet på serveringsstället eller i anslutning till detta utan att tillståndshavaren har ingripit eller alternativt om tillståndshavaren har brutit mot alkohollagen eller vad som i övrigt gäller för tillståndet på ett sådant sätt att varning inte är en tillräckligt ingripande åtgärd. Några sådan uppgifter har inte inkommit till socialnämnden i samband med utförda tillsynstillfällen. Om sådan allvarlig olaglig verksamhet kan strykas så kan ett serveringstillstånd genom ordförandebeslut återkallas omedelbart.

Med vänlig hälsning"

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Det är bra att de kommer att öppna ett ärende men problemen var inte på restaurangen även om den kan dra till sig folk som inte ens får komma in där.

• Gilla
LaT och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kan berätta att jag idag fick ett svar från kommunen som inger lite hopp. Det verkar som att de kommer att åka ut dit och inspektera.

"Hej Marlén,

Tack för ditt mail!

Vi diskuterat era klagomål och synpunkter med våra alkoholhandläggare och vår kommunpolis.

Alkoholhandläggare kommer att ha detta i beaktande vid den framtida tillsyn som är planerad.

Det är kommunen som tillsammans med polismyndigheten ansvarar för tillsynen över serveringsställena i Älmhults kommunen.

För att besvara din fråga om kommunens möjligheter att dra in ett beviljat serveringstillstånd så har vi riktlinjer och gällande rätt att förhålla oss till.

I riktlinjerna antagna i kommunfullmäktige framgår följande om sanktionsmöjligheter: I Älmhults kommun eftersträvas dialog för att lösa uppkomna problem. Vid mindre allvarliga förseelser förväntas rättelse normalt ske i samförstånd mellan kommunen och tillståndshavaren. Kommunen ser allvarligt på servering till personer som ännu inte fyllt 18 år. Sådan förseelse kommer alltid att medföra att återkallelse av serveringstillståndet övervägs. Detta följer även bestämmelserna i alkohollagen gällande omprövning av serveringstillstånd där en varning utgör förstahandsalternativ vid överträdelser av de villkor som gäller för tillståndet. Avsikten är att tillståndshavaren genom att tilldelas en varning ska ges möjlighet att rätta till påtalade missförhållanden för att undgå återkallelse enligt den proposition som ligger till grund för lagen. (prop. 2009/10:125 s. 118).

Utöver detta ska kommunen enligt 9 kap. 18 § alkohollagen återkalla ett serveringstillstånd om det med tillståndshavarens vetskap har förekommit brottslig verksamhet på serveringsstället eller i anslutning till detta utan att tillståndshavaren har ingripit eller alternativt om tillståndshavaren har brutit mot alkohollagen eller vad som i övrigt gäller för tillståndet på ett sådant sätt att varning inte är en tillräckligt ingripande åtgärd. Några sådan uppgifter har inte inkommit till socialnämnden i samband med utförda tillsynstillfällen. Om sådan allvarlig olaglig verksamhet kan strykas så kan ett serveringstillstånd genom ordförandebeslut återkallas omedelbart.

Med vänlig hälsning"
Låter ju som bollen är i rullning. Gäller det bara att ligga på med anmälningar så ska du se att det kommer bli förändring :D

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Har försökt plöja igenom tråden, och förstår inte riktigt varför man ska gå på festlokalen, förutsatt att denne sköter sitt serveringstillstånd och inte släpper in minderåriga etc.

Att buset sen försvinner ut på stan och ställer till med jäkelskap är ju främst en fråga för polisen, förutsatt att det bedöms omöjligt att göra en envarsingripande. Till syverne och sist är det en fråga för kommunen, då de knappast vill att deras områden/stad ska få dåligt rykte som en kriminell/stökig stadsdel. Om det går att identifiera ligisterna på håll och om de är under 18 är även en anonym anmälan till soc ett effektivt medel i de flesta fall. Så har det varit i vårat område där några ungdomar sågs vandalisera en busskur. Det tog skruv rejält när polisen kom och tog dem på bar gärning och soc blev inblandade.

Sen, som gäller med alla typer av inspektioner, se till att de för se stöket med egna ögon. Ofta brukar inspekterande tjänstemän göra livet lite väl lätt för sig.

/S

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Buset kommer bara dit när det är evenemang på Balders. Vissa av bussarna stannar och släpper av folk på en parkering mitt i byn, där försäljning av sprit och droger tycks ske. Sedan vet jag inte varför vissa av ungdomarna väljer att vandra runt på byn och i trädgårdarna istället för att gå in på Balders. De kanske inte blir insläppta för att de hunnit bli för berusade, är en gissning. Men eftersom verksamheten lockat dit dem borde minst två vakter avsättas till av hålla ordning i miljön runt om i byn också. Det är ju inte småhusägarna runtomkring som bett dem komma.

Buset kommer bara dit när det är evenemang på Balders. Vissa av bussarna stannar och släpper av folk på en parkering mitt i byn, där försäljning av sprit och droger tycks ske. Sedan vet jag inte varför vissa av ungdomarna väljer att vandra runt på byn och i trädgårdarna istället för att gå in på Balders. De kanske inte blir insläppta för att de hunnit bli för berusade, är en gissning. Men eftersom verksamheten lockat dit dem borde minst två vakter avsättas till av hålla ordning i miljön runt om i byn också. Det är ju inte småhusägarna runtomkring som bett dem komma.
Med det resonemanget borde alla krogägare i en normalstor stad stå för en hel stab med väktare som patrullerar och håller ordning på stadens gator efter folk som är på väg hem eller inte blivit insläppta.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Detta är en liten by, inte någon stad.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
C
Sedan vet jag inte varför vissa av ungdomarna väljer att vandra runt på byn och i trädgårdarna istället för att gå in på Balders.
Tänkte på det när du citerade svaret från kommunen.

Som flera redan påpekat är det viktigt att förstå lagens avgränsningar här, då det är det myndigheterna har att förhålla sig till.

Det kommunen kanske borde ha gjort är att neka serveringstillstånd från första början. Då hade man möjligheten att väga in "yttre" förhållanden:
"Om alkoholservering på grund av serveringsställets belägenhet eller av andra skäl kan befaras medföra olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa, får serveringstillstånd vägras även om övriga krav som uppställs i lagen är uppfyllda."

Men nu när serveringstillstånd är beviljat kan det inte återkallas på sådana grunder. Det kommunala/polisiära tillsynsansvaret (som handläggaren beskriver i sitt svar) såväl som tillståndsinnehavarens ansvar är enligt lagen begränsat till serveringsstället och dess omedelbara närhet. Så länge det är ordning och reda (inom lagens ramar) på serveringsstället kommer ingenting att hända den vägen.

Tillsynen kan vara nog så nitisk, men vad gästerna sysslar med på väg till eller från serveringsstället och vad de som inte blir insläppta hittar på är vare sig en tillsynsfråga eller något tillståndshavaren ansvarar eller kan läggas till last för.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Idag lovar älmhultspolisen i en artikel i Smålandsposten att de ska vara mer närvarande när det är Balders på gång i Häradsbäck. Mycket glädjande. (y)

Fick artikeln skickad till mig, tyvärr inte läslig på bilden men ni ser i alla fall rubriken.

Tidningsartikel med rubriken "Kommunpolisen: 'Vi ska försöka vara mer närvarande'" ovan bild av byggnaden BalderShage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Fullt läsbar! (y)
Lite intressant att det pratas mest om ljudnivån från fordon på parkeringen men problemen med vandalisering bara nämns i förbigående som att "det festas runt om i byn" . Sen pratar ändå polisen om huruvida invånarna har staket och om det är öppet runt deras tomter. Dålig journalistik, eller vill polisen förminska problemen?
Sen är det ju en klen bortförklaring att det "hållits fester i nästan hundra år". Oavsett om problemen blivit värre - vilket de garanterat blivit på hundra år - så skall lag- och regelbrott stävjas. Att sen polisen inte har resurser för det är inget som kommunpolisen ska (behöva) skylla på.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ja, det har blivit mycket värre. När jag bodde där och även besökte Balders då och då, så kan jag inte påminna mig någon gång att de gick in i trädgårdarna och förstörde postlådorna och andra saker. Det enda jag har minne av är att överförfriskade personer vi kände knackade på och satte sig hos oss och kollade på tv.

Jag har ganska mycket "inside info" om hur det funkar eftersom det var min pappa (när han var 16 år) och min farbror som byggde och startade Balders i slutet av 40-talet, då under namnet Lindkullen. Jag vet hur det är att driva sådan verksamhet, och jag vet precis hur det var "förr" jämfört med 2022.

Visst har det alltid varit många som festar till det där, även förr, men då hade de två dedikerade vakter som patrullerade på byn hela kvällen tills det var slut. Sedan när de sålde verksamheten (tror det var i slutet av 70-talet) så slutade den nya ägaren att ha vakter som gick runt. Baldes har bytt ägare flera gånger efter det och ingen av dem har tagit ansvar för miljön för de boende, men det är väl för att de själva inte bor där som min pappa gjorde, de förstår inte vad det innebär. Hade de själva bott i byn och behövt träffa grannarna i mataffären efter en festkväll när var och varannan har har legat sömnlös på natten och fått saker förstörda i sin trädgård, så hade de nog ordnat fram vakter snabbt som ögat. Eftersom jag själv sedan under tonåren befann mig på insidan av Balders, så har jag ingen uppfattning om ifall där var poliser eller ej, men jag har inget minne av att någon slog sönder saker på den tiden, eller av att de gick in i vår trädgård och var där hela kvällen som att de ägde den (som de gör nu).

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.