Hur lång tid tar det innan polis eller kommun agerar?

• Antal röster
    215
Det bästa sättet att få stopp på detta är förmodligen att hyra en bil med en jättebra stereoanläggning och parkera utanför Håkan Helgesson och Stefan Blomdahls hus med högsta volymen på och samtliga rutor nerdragna. Detta ska naturligtvis göras en lördagskväll fram till kl 4.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Medborgargarden.
Alternativt vaktbolag,
Polisen har inte tid.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag är uppväxt i orten Häradsbäck i Älmhults kommun i södra Småland, där det idag bor ca 450 invånare. Min mamma bor kvar där i mitt barndomshem. Ca 200 meter från hennes hus finns ett dansställe/nattklubb som heter Balders Hage. Ibland uppträder mer eller mindre kända artister där och ungdomar åker då dit från både Växjö, Ljungby mfl närliggande orter och städer.

Det är roligt att det händer något på orten, men på senare år har varje event följts av oroligheter, skadegörelse och outhärdligt buller. De boende där är nu rädda varje gång ligisterna ska komma till byn. T ex sist jag var där samtidigt som Balders hade öppet så ringde jag polisen, det var helt oacceptabelt det som försiggick.

Problemen är dessa:
  • Ungdomar är inte inne på Balders, de går runt i byn, grovt alkohol- och ev. drogpåverkade att döma av beteendet.
  • De sparkar sönder postlådor.
  • De går in i trädgårdarna, sitter i folks utemöbler och dricker, och beter sig som de ägde stället.
  • De lämnar kvar flaskor, plastpåsar och annat skräp i trädgårdarna.
  • De sparkar sönder blomkrukor och likande de kan lyckas förstöra. Allt sånt får de boende plocka in innan kvällen, annars är det sönder på morgonen
  • Kissar i trädgårdsodlingarna.

Exempel på incident:

Min mamma såg genom fönstret att två tjejer stod och försökte tända eld på hennes häck (vem gör sånt ens om man är berusad???). Hon går ut och säger till dem och stänger sedan dörren igen. Då tillkallar tjejerna en killkompis och tillsammans går de sedan fram och försöker ta sig in i min mammas hus genom att försöka sparka in dörren.

En annan granne har sett att det troligtvis förekommer droghandel på parkeringen. Ungdomarna åker dit i bussar och när de kliver ut ut den går de direkt till en dealare som står på parkeringen.

Vid den senaste tillställningen hölls hela byn vaken till klockan 4 på natten. Det ligger en större parkering nära min mammas hus. Där parkerade de med flertalet bilar och spelade så hög musik att det skakade i fönsterrutorna i husen runtomkring, och ingen kunde sova förrän vid 4-tiden när de slutade. Det kan vara så att vissa bilar har byggts om till jättestora ljudanläggningar. Husägare 5 km bort hade hört oljudet. (Min son intygade kraften på ljudet en annan gång han var hos mormor och de spelade i samband med Balders Hage - ”det var den bästa kvalitet på ljudanläggning han hört”)

Lika regelbundet som skadegörelsen sker, polisanmäler invånarna händelserna, kontaktar kommunen och ägaren till Balders Hage, Stefan Blomdahl, men inget händer. Kommunen och Stefan Blomdahl säger att det är polisen som ska ta hand om ligisterna, men polisen har inga poliser att skicka, de är alltid ute på mer allvarliga brott.

Nu när jag träffade min mamma i helgen så var hon extra ledsen, för det nya supertrevliga paret som har flyttat in i grannhuset var med i en artikel i Smålandsposten där de sa att de funderar på att flytta, det går inte att bo där med alla ungdomsligister som förpestar tillvaron, förstör och lever rövare. [länk] (låst artikel tyvärr)

Nu tänkte jag att jag ska försöka hjälpa till att lösa problemet. Jag ska kontakta både kommunen och polisen och ge förslag på åtgärder, frågan är vad som kan funka bäst. Är det någon som har erfarenhet av liknande problem med att få hjälp av kommun/polis?

Jag funderade på några åtgärder som kanske kunde funka:

1. Att polisen sätter upp stora skyltar (undertecknat polisen) där det står att man inte får föra oväsen, ska uppträda på ett civiliserat sätt, inte får gå in i andras trädgårdar, inte sparka sönder andras saker, inte spela hög musik i bostadsområdet. Överträdelse kommer att leda till XXX straff,

2. Att parkeringen där bussarna stannar blir kameraövervakad och upplyst med starka strålkastare.

3. Att kommunen monterar strålkastare och kameror som går igång när någon närmar sig en fastighet under dessa lördagar, hos de fastighetsägare som önskar och behöver detta.

Helst av allt behövs ju polisnärvaro varje gång det anordnas ett evenemang på orten, men det har de boende bett om i flera år nu utan att någon bryr sig.

Alla tips och förslag på sätt att angripa problemet mottages tacksamt.
Försök att anlita någon som har en större aggressiv hund i trädgården.

Mina söner visade mig hur ljudanläggningarna är i bilarna, se ovan. Inte undra på att rutorna skakar i husen runtomkring.

• Gilla
  • Haha
Donn och 1 till
  • Laddar…
Jag är uppväxt i orten Häradsbäck i Älmhults kommun i södra Småland, där det idag bor ca 450 invånare. Min mamma bor kvar där i mitt barndomshem. Ca 200 meter från hennes hus finns ett dansställe/nattklubb som heter Balders Hage. Ibland uppträder mer eller mindre kända artister där och ungdomar åker då dit från både Växjö, Ljungby mfl närliggande orter och städer.

Det är roligt att det händer något på orten, men på senare år har varje event följts av oroligheter, skadegörelse och outhärdligt buller. De boende där är nu rädda varje gång ligisterna ska komma till byn. T ex sist jag var där samtidigt som Balders hade öppet så ringde jag polisen, det var helt oacceptabelt det som försiggick.

Problemen är dessa:
  • Ungdomar är inte inne på Balders, de går runt i byn, grovt alkohol- och ev. drogpåverkade att döma av beteendet.
  • De sparkar sönder postlådor.
  • De går in i trädgårdarna, sitter i folks utemöbler och dricker, och beter sig som de ägde stället.
  • De lämnar kvar flaskor, plastpåsar och annat skräp i trädgårdarna.
  • De sparkar sönder blomkrukor och likande de kan lyckas förstöra. Allt sånt får de boende plocka in innan kvällen, annars är det sönder på morgonen
  • Kissar i trädgårdsodlingarna.

Exempel på incident:

Min mamma såg genom fönstret att två tjejer stod och försökte tända eld på hennes häck (vem gör sånt ens om man är berusad???). Hon går ut och säger till dem och stänger sedan dörren igen. Då tillkallar tjejerna en killkompis och tillsammans går de sedan fram och försöker ta sig in i min mammas hus genom att försöka sparka in dörren.

En annan granne har sett att det troligtvis förekommer droghandel på parkeringen. Ungdomarna åker dit i bussar och när de kliver ut ut den går de direkt till en dealare som står på parkeringen.

Vid den senaste tillställningen hölls hela byn vaken till klockan 4 på natten. Det ligger en större parkering nära min mammas hus. Där parkerade de med flertalet bilar och spelade så hög musik att det skakade i fönsterrutorna i husen runtomkring, och ingen kunde sova förrän vid 4-tiden när de slutade. Det kan vara så att vissa bilar har byggts om till jättestora ljudanläggningar. Husägare 5 km bort hade hört oljudet. (Min son intygade kraften på ljudet en annan gång han var hos mormor och de spelade i samband med Balders Hage - ”det var den bästa kvalitet på ljudanläggning han hört”)

Lika regelbundet som skadegörelsen sker, polisanmäler invånarna händelserna, kontaktar kommunen och ägaren till Balders Hage, Stefan Blomdahl, men inget händer. Kommunen och Stefan Blomdahl säger att det är polisen som ska ta hand om ligisterna, men polisen har inga poliser att skicka, de är alltid ute på mer allvarliga brott.

Nu när jag träffade min mamma i helgen så var hon extra ledsen, för det nya supertrevliga paret som har flyttat in i grannhuset var med i en artikel i Smålandsposten där de sa att de funderar på att flytta, det går inte att bo där med alla ungdomsligister som förpestar tillvaron, förstör och lever rövare. [länk] (låst artikel tyvärr)

Nu tänkte jag att jag ska försöka hjälpa till att lösa problemet. Jag ska kontakta både kommunen och polisen och ge förslag på åtgärder, frågan är vad som kan funka bäst. Är det någon som har erfarenhet av liknande problem med att få hjälp av kommun/polis?

Jag funderade på några åtgärder som kanske kunde funka:

1. Att polisen sätter upp stora skyltar (undertecknat polisen) där det står att man inte får föra oväsen, ska uppträda på ett civiliserat sätt, inte får gå in i andras trädgårdar, inte sparka sönder andras saker, inte spela hög musik i bostadsområdet. Överträdelse kommer att leda till XXX straff,

2. Att parkeringen där bussarna stannar blir kameraövervakad och upplyst med starka strålkastare.

3. Att kommunen monterar strålkastare och kameror som går igång när någon närmar sig en fastighet under dessa lördagar, hos de fastighetsägare som önskar och behöver detta.

Helst av allt behövs ju polisnärvaro varje gång det anordnas ett evenemang på orten, men det har de boende bett om i flera år nu utan att någon bryr sig.

Alla tips och förslag på sätt att angripa problemet mottages tacksamt.
1. Finns det inte möjlighet för "Balders hage" som ju låter som att det skulle ligga på landsbygden att verkligen flytta ut på landsbygden långt från annan bebyggelse och ordna med bussar? Är min första tanke. Problem solved.
2. Om det inte går eller de boende blir störda ändå så säljer jag hundar (Mastiffer i 80-kg klassen he, he)
3. Skyltar tror jag inte på när inga poliser är närvarande. Annars är det väl krögaren som ska ha anställda vakter för att komma till rätta med problem runt krogen ivf.
4 möjligen att kameror runt om kan göra så att man kan åtala i efterhand.

• Gilla
  • Arg
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
[media]
Mina söner visade mig hur ljudanläggningarna är i bilarna, se ovan. Inte undra på att rutorna skakar i husen runtomkring.
Den där anläggningen kostar extremt mycket pengar och inget gemene man köper. Har svårt att tro att ”raggarna” som åker runt på parkeringen har ett sånt ljud.

Ett riktigt dunka-dunka-ljud köper man för kanske 5000:-. Man får ju inget ”bra” system dock men det dunkar och låter i a f.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Intressant tråd men har lite fakta fel eller rättare sagt avsaknad fakta.
Har själv varit gäst på stället sedan 80talet och bor i närområdet. Har även besökt stället i nutid på olika evenemang. Har numera barn som besöker stället på kvällarna i fråga.

På själva Baldershage finns det flera Ordningsvakter som jobbar uppåt 10talet samt flertalet vanliga vakter/värdar. Dessa har ett speciellt avgränsat område dom får jobba på som ligger i direkt anslutning till stället. Dom får inte patrullera i byn då det ligger utanför deras roll och befogenheter. Polisen styr över var dom för arbeta och agera.

De bussar som anländer stannar på den övre parkeringen och där finns vakter som jobbar som tömmer bussarna på folk osv. Vakterna schasar även iväg bilar som ej är gäster på stället och som spelar hög musik då dom befinner sig inne på området där vakterna får jobba och patrullerar. Har även sett att fältarna ofta är på plats i sina röda jackor. Polisen är ofta i området med då dom försöker vara där saker händer eller där det samlas folk.

Dessa 15/18kvällar sker några få gånger per år. Övriga evenemang med bilträffar, mogen dans mm drar ej samma klientel och mängder av högljudda ungdomar.

Stället har som längst öppet till 01:30 och strax efter lämnar 99% av gästerna byn Häradsbäck då dom rest dit från andra orter oftast flertalet mil iväg. Älmhult, Växjö, Ljungby osv. De som dröjjer sig kvar nere i byn har oftast en lokal anknytning och har oftast inte ens varit gäster på stället utan bara hänger runt omkring nere i byn och borde således vara lätta att identifiera speciellt 04:00 på morgonen och kanske börja med att gå den vägen och prata med deras föräldrar. Bara att ta ett reggnummer på dunka dunka bilarna och ringa föräldrar eller polis.
Har varit flera artiklar i lokalpressen som visar att ägaren löpande gör åtgärder som ny belysning utomhus mm.

Att ge sig på ägaren och försöka dra in hans serveringstillstånd när han sköter sig och sin verksamhet känns väldigt fel. Skall vi börja stänga fabriker/köpcentra pga att det blir mycket trafik runt detta dygnet runt? Stora lastbilar som dånar mitt i natten. Eller införa att all krogar skall stänga kl 22 så att dom och deras gäster inte stör inne i de större städerna. Kanske tom gå så långt att polisen skall ifrågasätta och bötfälla alla som är ute efter midnatt utan giltig anledning?? Tror ingen är intresserad av att leva i ett sådant samhälle.

Ungarna hänger på Mackarna och snabbmats ställena med skall vi tvinga dom stänga med? Där skräpas det ner och sladdas spelas hög musik osv? Kanske stänga IKEA i Älmhult med då där kan vara ett trafik kaos utan dess like.
Ungdomarna blir snabbt uttråkade och då börjar det hittas på skit. Så har det alltid varit. Beklagligt att det händer och att det drabbar 3dje part absolut! Men att stänga något innebär bara att problem kvarstår men flyttas för stunden till någon annanstans.

Snarare så att föräldrarna till dessa ungdomar borde agera och böra bry sig vad deras barn gör ute kl 04:00. Och ifrågasätt att sonen/dottern som kör runt i sin Volvo 745 med en herrejösses anläggning spelandes mitt i natten. Ser nog att några telefonsamtal till vederbörande eller dennes förälder eller hänga ut dom i den lokala grannsamverkans gruppen (åter igen ta reggnummret och man har all information) eller be polisen tala med dom har mer effekt än att stänga ett ställe som gett 1000tals människor varje år en trevlig kväll....
När det igen handlar om några få rötägg som förstör för många andra!

• Gilla
TCG och 13 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Som Emma(?) skrev så är rätt väg att gå på serveringstillståndet och miljö och hälsa.

Fortsätt få lokalpressen att skriva om problemen också. Nu är det lite sent men annars är det bra att luta sådant i samband med valrörelsen.
Jag tycker inte att man ska försöka få indraget alkoholtillstånd för Balders hage för nöjesställen behövs och det är inte ägaren som direkt skapar problem. De som gör det kanske inte ens har blivit insläppta där. Andra sätt är bättre.

J Jehu skrev:
Medborgargarden.
Alternativt vaktbolag
Vaktbolag är bäst. Enklast görs det med något larmsystem som ansluts till ett vaktbolag med kameror och ute-deckare på tomten. (OBS! måste vara särskilda ute-deckare för att inte få falsklarm)
Tänk dock på att allemansrätten gäller på tomter till viss del, så du får bara kamerabevaka "hemfridszonen" (ungefär 3m från bostaden), det är dock en bedömning som görs från fall till fall.
Allt ställ in kamerorna på att bara gå igång när larmet går.

Medborgargarden är olagligt då det krävs tillstånd att bedriva bevakningsverksamhet, även ickekommersiell sådan. Den enda bevakningsverksamhet som är tillåten utan tillstånd är bevakning av eget objekt. Det är t.o.m. att om man signar upp för grannsamverkan kommer polisen bevaka och aktivt se till att medborgargarden inte uppstår.

Medborgargarden är något mycket sjukt.

Redigerat:
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
F
J Jotun78 skrev:
Intressant tråd men har lite fakta fel eller rättare sagt avsaknad fakta.
Har själv varit gäst på stället sedan 80talet och bor i närområdet. Har även besökt stället i nutid på olika evenemang. Har numera barn som besöker stället på kvällarna i fråga.

På själva Baldershage finns det flera Ordningsvakter som jobbar uppåt 10talet samt flertalet vanliga vakter/värdar. Dessa har ett speciellt avgränsat område dom får jobba på som ligger i direkt anslutning till stället. Dom får inte patrullera i byn då det ligger utanför deras roll och befogenheter. Polisen styr över var dom för arbeta och agera.

De bussar som anländer stannar på den övre parkeringen och där finns vakter som jobbar som tömmer bussarna på folk osv. Vakterna schasar även iväg bilar som ej är gäster på stället och som spelar hög musik då dom befinner sig inne på området där vakterna får jobba och patrullerar. Har även sett att fältarna ofta är på plats i sina röda jackor. Polisen är ofta i området med då dom försöker vara där saker händer eller där det samlas folk.

Dessa 15/18kvällar sker några få gånger per år. Övriga evenemang med bilträffar, mogen dans mm drar ej samma klientel och mängder av högljudda ungdomar.

Stället har som längst öppet till 01:30 och strax efter lämnar 99% av gästerna byn Häradsbäck då dom rest dit från andra orter oftast flertalet mil iväg. Älmhult, Växjö, Ljungby osv. De som dröjjer sig kvar nere i byn har oftast en lokal anknytning och har oftast inte ens varit gäster på stället utan bara hänger runt omkring nere i byn och borde således vara lätta att identifiera speciellt 04:00 på morgonen och kanske börja med att gå den vägen och prata med deras föräldrar. Bara att ta ett reggnummer på dunka dunka bilarna och ringa föräldrar eller polis.
Har varit flera artiklar i lokalpressen som visar att ägaren löpande gör åtgärder som ny belysning utomhus mm.

Att ge sig på ägaren och försöka dra in hans serveringstillstånd när han sköter sig och sin verksamhet känns väldigt fel. Skall vi börja stänga fabriker/köpcentra pga att det blir mycket trafik runt detta dygnet runt? Stora lastbilar som dånar mitt i natten. Eller införa att all krogar skall stänga kl 22 så att dom och deras gäster inte stör inne i de större städerna. Kanske tom gå så långt att polisen skall ifrågasätta och bötfälla alla som är ute efter midnatt utan giltig anledning?? Tror ingen är intresserad av att leva i ett sådant samhälle.

Ungarna hänger på Mackarna och snabbmats ställena med skall vi tvinga dom stänga med? Där skräpas det ner och sladdas spelas hög musik osv? Kanske stänga IKEA i Älmhult med då där kan vara ett trafik kaos utan dess like.
Ungdomarna blir snabbt uttråkade och då börjar det hittas på skit. Så har det alltid varit. Beklagligt att det händer och att det drabbar 3dje part absolut! Men att stänga något innebär bara att problem kvarstår men flyttas för stunden till någon annanstans.

Snarare så att föräldrarna till dessa ungdomar borde agera och böra bry sig vad deras barn gör ute kl 04:00. Och ifrågasätt att sonen/dottern som kör runt i sin Volvo 745 med en herrejösses anläggning spelandes mitt i natten. Ser nog att några telefonsamtal till vederbörande eller dennes förälder eller hänga ut dom i den lokala grannsamverkans gruppen (åter igen ta reggnummret och man har all information) eller be polisen tala med dom har mer effekt än att stänga ett ställe som gett 1000tals människor varje år en trevlig kväll....
När det igen handlar om några få rötägg som förstör för många andra!
Bra synpunkter, men det om att kontakta föräldrarna tror jag tyvärr inte funkar. Det är i alla fall vår erfarenhet här. Föräldrar här försvarar sina barns rätt till "frihet att åka omkring och spela så högt de vill" - tyvärr. Annars vore det absolut den naturligaste lösningen.

F frasen_36 skrev:
Bra synpunkter, men det om att kontakta föräldrarna tror jag tyvärr inte funkar. Det är i alla fall vår erfarenhet här. Föräldrar här försvarar sina barns rätt till "frihet att åka omkring och spela så högt de vill" - tyvärr. Annars vore det absolut den naturligaste lösningen.
Hyr in andra fjuniga tonåringar som åker runt hos de förstas föräldrar på nätterna och spela hög musik!

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det är tyvärr det som händer varje kväll i många städer och småorter. Här i Värmland har det debatterats i lokalpressen i åratal pga att A-traktorburen ungdom terroriserar boende med extrema ljudanläggningar nattetid. Och detta sker trots att inga evenemang typ dans finns.
Precis, det här problemet finns på många ställen i landet.

Det är ett direkt resultat av A-traktorerna är mer överkomliga idag än tidigare (enklare regler för ombyggnad av bekvämare fordon, människor är mer förmögna) och att ljudanläggningar kan köpas för en spottstyver till skillnad från några decennier sedan. A-traktorn är ett fordon som utan bekymmer kan bära med sig energi och utrustning för att terrorisera stor områden med ljud och ljus, nu är detta så pass billigt så att alla kan göra det och då blir det tävling av det.

På ett nationellt plan kunde man lösa detta genom att skärpa upp reglerna.
Ta bort möjligheten att nyregistrera fordonen. Återinför kravet på stum bakaxel och öppet flak. Skärp straffen för störningar med fordon (även andra än A-traktorer); vare sig det är med ljud, ljus, sladdande eller motorbuller till indraget körkort i fem år, detta ska gälla fordonets ägare (i många fall föräldrarna) om inte en förare ger sig till känna på plats.

Tvingar man ungdomarna till att cykla runt så kan de inte bära med sig mer energi eller utrustning än att det inte stör särskilt mycket. Dessutom kan de inte heller samlas i mobbar från flera mils radie då, vilket sker idag.

Har absolut inget övers för argumentet "får de inte köra A-traktor kommer de att knarka". Det finns mängder med alternativ till A-traktorer, andra än knark. Köper inte heller argumentet att de måste ha A-traktor för att ta sig runt. På såå många ställen finns rimlig kollektivtrafik som man kan anpassa sig till eller saker inom cykelavstånd, fem kilometer. De som verkligen behöver köra miltals för att komma till rinnande vatten och el är försvinnande få. Där har föräldrarna ett ansvar för att se till att inte barnen behöver växa upp i total isolering från samhället (på svenska: flytta närmare civilisationen, era p****n)

Bild:
Inte så roligt att terrorisera byar i novemberregnet med denna

4693861332_0114bcf4fb_b.jpg

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
krukan och 5 till
  • Laddar…
lite raketer i folkhopen när dom andländer från buss till parkering.. som vargen.. jagar man och husserar så byter dom ställe.. för kan inte bota sjukdomen bara lindra symptomen

J Jonte Karlsson skrev:
De som tror att det här är nåt att vara upprörd över har nog missat övriga Sveriges utveckling de senaste åren, eller så har man en ekonomi som gör att man kan betala sig bort från problemen ett tag till.

Där jag bor blir unga grabbar avrättade regelbundet (inte sällan intill dagis och lekparker), sirener och polishelikopter är mer regel än undantag när man ska sova, dagis får träna på inrymningar pga regelbundna skjutningar, 10-åringar blir rånade på telefoner när de spelar pokemon, statistiken för barn som rånar barn skjuter i höjden, from tomterna stjäls allt från barnleksaker till möbler och krattor, handgranater och andra hemmabyggen detonerar så att barnfamiljer får evakuera mitt i natten, bilar brinner i en takt som gör att man inte ens försöker forsla bort dem längre, näringsidkare hotas till att "samarbeta" med kriminella gäng, varenda liten butik har vakter pga stölder och våld, varenda lekpark och skolgård är övertagna av barngäng som knarkar och tänder eld på saker, dagispersonalen börjar med att rensa gården från kanyler och fimpar varje morgon. Och ingen bryr sig eftersom allt detta är normalläge.

Men ni har nån som pissar i häcken på fyllan typ. Ja man lever olika liv och har olika referensramar helt enkelt.
Skäms!

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
J Jotun78 skrev:
Tack för tipset! Är det så många vakter där inne, då ska jag genast tipsa polisen om att omfördela ett par av dem till parkeringen rakt över gatan, där minst lika många parkerar som bakom Balders.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.