Hur lång tid tar det innan polis eller kommun agerar?

• Antal röster
    215
tommib tommib skrev:
Det existerar inga kommunpoliser, mer än möjligen som något slags arbetsbeskrivning på polismyndigheten, typ "lokalpolis" eller så. Vi har en nationell polismyndighet sedan ett antal år tillbaka. Dessförinnan hade vi länspolismyndigheter. Kommunal polis var väl på typ 50-talet?

Nej, det är det inte. Det är kommunens tillståndsenhet.

Också tillståndsenheten, via serveringstillståndet. Däremot yttrar sig vanligen polisen om hur många det bör vara och jag har aldrig varit med om att tillståndsenheten bestämmer något annat.

Även detta är kommunens tillståndsenhet som gör, inte polisen. Däremot följer polisen ibland med, t.ex. om man förväntar sig problem med myndighetsutövningen. Exakt på samma sätt som kronofogden.

Detta förstår jag inte ens. Polisen planerar givetvis sin verksamhet men de är normalt sätt skyldiga att handräcka andra myndigheter på begäran. Exakt hur stödet ser ut bestämmer de dock själva.

Detta däremot håller jag med om. Anmäl, anmäl, anmäl. Även om det blir nedlagt så byggs det upp en hög som blir svårare att ignorera. Den går också att begära ut för lokal/regionalpressen (spara diarienumren).
Okej. Tar vi det från början.
En kommunpolis är inte en kommunal polis. En kommunpolis är en polis utsedd i lokalpolisområdet som sitter på en samordnande funktion mellan polisen-kommunen-föreningar-företag. Man tar fram medborgarlöften och andra samverkansformer och är delaktiga i det brottsförebyggande arbetet.

Polisen yttrar sig gällande ordningsvakter tillsammans med den kommunala tillståndsenheten. Då detta är en mindre ort så gissar jag att det är kommunpolisen som är involverad.

Varje polis kan utföra en krogtillsyn, detta är rutin och avrapporteras till myndigheten. Detta kan du läsa om på polisens hemsida.

”Detta förstår jag inte ens. Polisen planerar givetvis sin verksamhet men de är normalt sätt skyldiga att handräcka andra myndigheter på begäran. Exakt hur stödet ser ut bestämmer de dock själva.”

Vad förstod du inte med den planerade verksamheten?

Ett lokalpolisområde har poliser med olika sorters funktioner. Man har en minimibemanning mot ledningscentralen - ingripandeverksamheten. Det är de som kör på ärenden från 112/11414.
Sen finns där poliser som är områdespoliser. De arbetar mot den lokala problembilden och kan nyttjas i såna här tillfällen. Allt finns tillgängligt att läsa på polisens hemsida.

Kommunpolisen i Älmhult heter Staffan, ring 11414 och få hans nummer.
https://polisen.se/om-polisen/medborgarloften-och-lokal-samverkan/medborgarloften/almhult/

prata med Staffan, föreslå en krogtillsyn med tillsynsenheten från kommunen och be om närvaro i samband med krogstängningen

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jo, jag skrev ju det. Det är en arbetsbeskrivning för någon inom polismyndigheten vilket inte alls var tydligt från det du skrev.
Polisen fattar inga myndighetsbeslut gällande serveringstillstånd. De kan säkert gå in på en krog när de misstänker annan brottslighet och ser de då massa tveksamheter så lär det ringa till tillståndsenheten också men det är en separat myndighet och separat myndighetsutövning. Även detta väldigt otydligt i din ursprungspost.

Men ja, det verkar som att denna Staffan är en utmärkt person att kontakta i detta ärende.

Förresten, välkommen till forumet!

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
F
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är "bara" oväsen från obegripligt kraftfulla musikanläggningar i bilar som har kört dit i samband med evenemanget.
Det är tyvärr det som händer varje kväll i många städer och småorter. Här i Värmland har det debatterats i lokalpressen i åratal pga att A-traktorburen ungdom terroriserar boende med extrema ljudanläggningar nattetid. Och detta sker trots att inga evenemang typ dans finns. Men svaren i pressen från vissa föräldrar till A-traktorägarna har t.ex. varit: "Om inte våra barn får åka omkring och spela riskerar de att börja med narkotika i stället...! "
Med den inställningen från vårdnadshavare kan man nog tyvärr inte förvänta sig nåt stöd från den sidan.

• Gilla
  • Ledsen
Donn och 5 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
sosseskadad om man tror polisen ska beskydda än ? Så skriver bara de som gått "Livets hårda skola". F.ö. en värdelös skola om du frågar mig

• Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Jonte Karlsson skrev:
De som tror att det här är nåt att vara upprörd över har nog missat övriga Sveriges utveckling de senaste åren, eller så har man en ekonomi som gör att man kan betala sig bort från problemen ett tag till.

Där jag bor blir unga grabbar avrättade regelbundet (inte sällan intill dagis och lekparker), sirener och polishelikopter är mer regel än undantag när man ska sova, dagis får träna på inrymningar pga regelbundna skjutningar, 10-åringar blir rånade på telefoner när de spelar pokemon, statistiken för barn som rånar barn skjuter i höjden, from tomterna stjäls allt från barnleksaker till möbler och krattor, handgranater och andra hemmabyggen detonerar så att barnfamiljer får evakuera mitt i natten, bilar brinner i en takt som gör att man inte ens försöker forsla bort dem längre, näringsidkare hotas till att "samarbeta" med kriminella gäng, varenda liten butik har vakter pga stölder och våld, varenda lekpark och skolgård är övertagna av barngäng som knarkar och tänder eld på saker, dagispersonalen börjar med att rensa gården från kanyler och fimpar varje morgon. Och ingen bryr sig eftersom allt detta är normalläge.

Men ni har nån som pissar i häcken på fyllan typ. Ja man lever olika liv och har olika referensramar helt enkelt.
Och var är detta bostadsområde som du har fantiserat ihop beläget?

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Det ger ju konkurs för näringsidkaren men ett alternativ är ju att ifrågasätta ställets utskänkningstillstånd
då skulle halva stockholms krogar förlora tillstånden

vett en del krogar som har haft flera skottlossningar och fortfarande har kvar tillståndet

tommib tommib skrev:
Jo, jag skrev ju det. Det är en arbetsbeskrivning för någon inom polismyndigheten vilket inte alls var tydligt från det du skrev.
Polisen fattar inga myndighetsbeslut gällande serveringstillstånd. De kan säkert gå in på en krog när de misstänker annan brottslighet och ser de då massa tveksamheter så lär det ringa till tillståndsenheten också men det är en separat myndighet och separat myndighetsutövning. Även detta väldigt otydligt i din ursprungspost.

Men ja, det verkar som att denna Staffan är en utmärkt person att kontakta i detta ärende.

det gör dom men civilt finns en speciel enhet som bara jobbar med att kolla till krogar för hete det krogkommissionen i stockholm

och dörrvakter har dom säkert problemet idag är ju att dom vågar inte göra mycket för så många bär vapen känner en del som jobba i dörren på 80 90 talet dom säger att dom skulle aldrig jobba som dörrvakter idag på grund av för höga risker och för lite betalt

• Haha
  • Ledsen
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men din jävla tönt. Inte fan kan du på allvar tro att det skulle beröra hälften av Stockholms krogar. Du må vara feg, ängslig och rädd för allt som du inte är van vid, men nån jävla måtta får det ju vara på dina vidlyftiga påståenden.
så du menar att det inte sker drogförsäljning utanför krogar på söder lev i din bubbla då

tommib tommib skrev:

ja, det var lite otydlig formulerat
Stort tack!

Düsseldorff
M maria01 skrev:
så du menar att det inte sker drogförsäljning utanför krogar på söder lev i din bubbla då
Haha! Det är klart att det gör! Precis som det har gjort sedan åtminstone 70-talet!

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Haha! Det är klart att det gör! Precis som det har gjort sedan åtminstone 70-talet!
så varför säga att jag har fel då

Düsseldorff
M maria01 skrev:
så varför säga att jag har fel då
Därför att du hela tiden insinuerar att det har blivit "värre" eller "mer" när det i själva verket är tvärtom.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det gör dom men civilt finns en speciel enhet som bara jobbar med att kolla till krogar för hete det krogkommissionen i stockholm
Varje polis kan utföra en krogtillsyn. Det rapporteras av enl rutin på ett formulär. Detta skickas sedan vidare och kan ligga till grund för kommande beslut. Polisen tittar efter bl.a. berusningsnivå, mm. Kommunpolisen samverkar alltid med kommunerna i de här frågorna.
Allt finns att läsa på nätet. Googla ”krogtillsyn polis”

H hempularen skrev:
Här i Stockholm finns det en hel del klubbar på södermalm som tvingats stänga för att boende blivit störda personer i omgivningen till klubbarna.

För ett par år sedan var det en klubb vid Hornstull som på sin sista öppna kväll utsattes för skottlossning från en granne ca 15 minuter innan de stängde för sista gången. Han hade tydligen missat att hans klagomål givit utdelning.... Har för mig att det "bara" var en soft airgun.
På riktigt förvånad att detta inte händer oftare. Speciellt med de moderna raggarbilarna och deras ljudanläggningar - en 30-06 i motorn borde få dom att tänka till, om inte annat när rikoschetterna far..

• Wow
LaT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.