Nu behöver vi lite tips och hjälp med ett i mina ögon underligt problem.
Vi har eget vatten, djupborrad brunn och hydrofor sedan ca 2 år. Vattenanläggningen är placerad i garaget som ligger något lägre än huset.
För ett par månader sedan fick vi akut problem med vattnet. Det blev alldeles brunt och det kom sand/lera. Tömde då hydroforen, rengjorde den och installerade dubbla filter av typen stora Björn med först ett grövre filter och sedan ett finare filter efter hydroforen.
Efter installationen av filter kom det massor av brunt vatten igen. Både filtren var fortfarande helt rena. Efter en längre stunds spolande klarnade vattnet. Genomförde vattenprov som var helt utan anmärkning.
Nu till min fråga. Stänger jag av vattnet i garaget och sedan öppnar alla kranar uppe i huset och sedan på nedervåningen så borde jag ju tömma systemet i huset. Gör jag så kommer helt klart och rent vatten ur kranarna nere (utan strålsamlare monterat).
När jag sedan slår igång vattnet igen så kommer det helt brunt vatten i flera minuter igen. Varför? Vart kommer det ifrån?
Fortfarande helt rena och fina vattenfilter.
Jag fattar inte...
Vi har eget vatten, djupborrad brunn och hydrofor sedan ca 2 år. Vattenanläggningen är placerad i garaget som ligger något lägre än huset.
För ett par månader sedan fick vi akut problem med vattnet. Det blev alldeles brunt och det kom sand/lera. Tömde då hydroforen, rengjorde den och installerade dubbla filter av typen stora Björn med först ett grövre filter och sedan ett finare filter efter hydroforen.
Efter installationen av filter kom det massor av brunt vatten igen. Både filtren var fortfarande helt rena. Efter en längre stunds spolande klarnade vattnet. Genomförde vattenprov som var helt utan anmärkning.
Nu till min fråga. Stänger jag av vattnet i garaget och sedan öppnar alla kranar uppe i huset och sedan på nedervåningen så borde jag ju tömma systemet i huset. Gör jag så kommer helt klart och rent vatten ur kranarna nere (utan strålsamlare monterat).
När jag sedan slår igång vattnet igen så kommer det helt brunt vatten i flera minuter igen. Varför? Vart kommer det ifrån?
Fortfarande helt rena och fina vattenfilter.
Jag fattar inte...
Är vattnet rent i garaget när det är brunt i kåken, eller är det skitigt där också?
Kan vara något gammalt galvrör, pluggat avstick eller liknande som ställer till det, om filtren fungerar?
Kan vara något gammalt galvrör, pluggat avstick eller liknande som ställer till det, om filtren fungerar?
Då kan det vara så att du har en liten läcka i marken nånstans.
En gissning. Låter som att det är ett hål i slangen mellan garaget och huset. När du slår på vattnet i garaget igen så kommer det nog med hög fart och suger med sig jord ifrån hålet. Du kan inte koppla förbi det befintliga röret mellan garage och hus? Tillfälligt. Tex lägga en slang mellan hydrofor och hus på mark. Med tanke på det milda vädret så kanske det inte fryser och då är det ju enkelt att bekräfta att det är röret som läcker.
Är det kall eller varmvatten, eller båda?
Rengjort varmvattenberedaren med?
Rengjort varmvattenberedaren med?
Du skulle kunna ha samma problem som vi har. Vi har ett djupborrat hål med sänkpump som går till hydropress i garage. Därefter går det slang till huset med 2 st partikelfilter där. När vi ska byta partikelfilter i huset stänger vi av vattnet i huset, via en kran precis innan filterhusen. Det ligger alltså vatten kvar i hydropressen och slangen till huset. När filterna är bytta (och fulla med tomluft) slår vi på vattnet igen och då kommer ALLTID en klump med färgat vatten först. Det beror på att det ligger lite kvar i botten på hydropressen. När man vrider på vattnet kommer det i snabb fart och då släpper lite beläggning. Jag har inte undersökt varför detta sker. Vattenprovet är utmärkt och dessa beläggningar fastnar ändå i filtren i huset.
Jag brukar lösa det på 2 sätt: Antingen så tömmer vi hyrdopressen direkt för att få bort beläggningar. (men det gör vi bara en gång om året) Då brukar vi koppla in en vattenslang direkt och sedan stoppa pumpen, tömma hela hydropressen och sedan fylla den igen osv.. det är lika brunt vatten som på din bild då.
Eller så brukar jag stänga av in-kommande vatten i huset innan filterbyte. Sedan öppna en kran för att tömma ut allt vatten i huset. Därefter öppna inkommande vatten igen (utan att ha bytt filter) för då kommer beläggningarna som släppt.. och fastnar i den redan smutsiga filtrerna. Därefter så stänger jag av vattnet igen, byter filter och slår på vattnet. Eftersom beläggnignarna redan släppt så kommer det rent vatten.
Men du skrev att dina filter är rena! Och att du gjort ren hyrdoforen så troligtvis har du något annat mystiskt problem.
Bifogar bild på hur det ser ut i botten på hydropressen hos oss när vi rengör nån gång per år.. inte så mysigt
Misstänker att pumpen sitter för långt ner och får med sig sand eller liknande.
Jag brukar lösa det på 2 sätt: Antingen så tömmer vi hyrdopressen direkt för att få bort beläggningar. (men det gör vi bara en gång om året) Då brukar vi koppla in en vattenslang direkt och sedan stoppa pumpen, tömma hela hydropressen och sedan fylla den igen osv.. det är lika brunt vatten som på din bild då.
Eller så brukar jag stänga av in-kommande vatten i huset innan filterbyte. Sedan öppna en kran för att tömma ut allt vatten i huset. Därefter öppna inkommande vatten igen (utan att ha bytt filter) för då kommer beläggningarna som släppt.. och fastnar i den redan smutsiga filtrerna. Därefter så stänger jag av vattnet igen, byter filter och slår på vattnet. Eftersom beläggnignarna redan släppt så kommer det rent vatten.
Men du skrev att dina filter är rena! Och att du gjort ren hyrdoforen så troligtvis har du något annat mystiskt problem.
Bifogar bild på hur det ser ut i botten på hydropressen hos oss när vi rengör nån gång per år.. inte så mysigt
Redigerat:
E gissning: Kavitation. När du bytt filter kommer det med en del luft som river loss gamla avlagringar i slangar o rör. Vattnet klarnar då turbulensen avtar då luften är borta.
Ett effektivt sätt att resa rör och sandfilter! Vatten & luft!
Ett effektivt sätt att resa rör och sandfilter! Vatten & luft!
@chokonanana det ser ju lite likt ut men mitt är mer rödbrunt.
Min teori är att det på något sätt ligger en hög med gojs antingen i slangen från garaget eller i någon annan ficka i huset.
Frågan är om det skulle gå att renspola det på något sätt?
Min teori är att det på något sätt ligger en hög med gojs antingen i slangen från garaget eller i någon annan ficka i huset.
Frågan är om det skulle gå att renspola det på något sätt?
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Vi får sådär om tex. pumpen slagit extra hårt stopp eller jag bytt mina patronfilter. Vi har dock anmärkning på mkt järn/mangan så jag vet ju vad mina utfällningar beror på, klarnar upp efter någon minuts spolande precis som andra skrivit
Det kan vara en vattenläcka på vägen in i huset. Du borde kunna se om du får tryckfall på manometern. Spola vatten tills manometerna hamnar mellan start och stopptryck, sätt en tejpbit där nålen är. Och vänta ett par timmar ex. Under natten. Har nålen flyttat på sig läcker det någonstans.
Det som kan hända är vattnet sipprar ut i marken och löser upp jorden. När pumpen startar och vattnet rusar förbi skapas en ejektorverkan som då suger tillbaka sörjan in i ledningsnätet. Spolar du tillräckligt mycket blir det klart och fint, när du stänger av bildas mer sörja som då sugs in igen nästa spolning.
Det kan också vara Alunolja, den kan reagera väldigt explosivt och färga vattnet svart.
Har haft fall där vattnet är kolsvart och efter några min spolning kristallklart. Efter 10min ser det likadant ut. Det blir någon reaktion mellan alunolja och det bundna syret i vattnet.
Har du svavelväte, lukt på vattnet?
Det som kan hända är vattnet sipprar ut i marken och löser upp jorden. När pumpen startar och vattnet rusar förbi skapas en ejektorverkan som då suger tillbaka sörjan in i ledningsnätet. Spolar du tillräckligt mycket blir det klart och fint, när du stänger av bildas mer sörja som då sugs in igen nästa spolning.
Det kan också vara Alunolja, den kan reagera väldigt explosivt och färga vattnet svart.
Har haft fall där vattnet är kolsvart och efter några min spolning kristallklart. Efter 10min ser det likadant ut. Det blir någon reaktion mellan alunolja och det bundna syret i vattnet.
Har du svavelväte, lukt på vattnet?
Klicka här för att svara