16 103 läst ·
42 svar
16k läst
42 svar
Hjälp - bedrövlig Industritomt som ägs av privatperson
Det är en blandning av avställda och helt ok bilar från 5-10 år tillbaka till rent förfallna bilar/lastbilar med motorn halft hängandes utanför, motorer , axlar och dylikt på pallar och utan pallar vid sidorna av dessa platser , vilket bara är en liten del.H HSP skrev:Avregistrerade = med skrotade, eller ej registreringspliktiga ex. folkrace
Tror du menar
Avställda = får ej användas i trafik. man slipper då skatt och försäkringskostnader.
Bilar är inte skrot bara för en person tycker det.
definition av en skrotbil är: Ett fordon med noll eller ringa värde.
Bilar som bara är avställda behöver ej vara skrotbilar.
Nu vet vi inte vad det är för skrotbilar i TS fall
tyvärr redan pratat med grannen och det blev bara värre då han bestämde sig för att visa oss att han skiter i vad vi tycker angående utseende, miljö och dylikt och la dit mer bilar och skitSågspånPappspikEternit skrev:
om de kommer ut , tittar de på det dom ska kolla på eller är sådana ivriga att kolla på tomterna runt om ? både vi och egentligen alla runt om kring har ju små saker man inte lämnat in bygglovsansökan på men som är byggt enligt praxis och ser väldigt bra ut.Claes Sörmland skrev:
kan tyckas vara knasigt att vi då eventuellt önskar "skicka" dessa på honom men detta är enligt oss en helt annan sak som fular ner hela samhället och är en miljöfara.
Risken är att grannen skickar in anmälningar mot er tillbaka, det kan ni aldrig veta. Ni bör vara väldigt säkra på er sak, att grannen verkligen bryter mot lagen och att det är allvarligt innan ni agerar….M Marie-Louise Reinfelt skrev:om de kommer ut , tittar de på det dom ska kolla på eller är sådana ivriga att kolla på tomterna runt om ? både vi och egentligen alla runt om kring har ju små saker man inte lämnat in bygglovsansökan på men som är byggt enligt praxis och ser väldigt bra ut.
kan tyckas vara knasigt att vi då eventuellt önskar "skicka" dessa på honom men detta är enligt oss en helt annan sak som fular ner hela samhället och är en miljöfara.
Det gör den, men skillnaden är att då finns det en tydlig ägare. Avregistrerade bilar har ingen tydlig ägare varför det plötsligt blir avfall. Och det är skillnad mellan en miljöfarlig produkt, vilket bilen är, och miljöfarligt avfall, vilket skrotbilen är.GlennB skrev:
Miljöfarligt avfall i industriverksamhet kräver tillstånd.
Det krävs även tillstånd om du har miljöfarliga produkter men ribban är högre.
TS har nämnt att det är en industritomt så då borde det krävas miljötillstånd för att få förvara miljöfarliga produkter och framförallt miljöfarligt avfall.
Det här har några gårdar i min kommun råkat ut för. Miljöbrott p.g.a gamla avställda och skrotade bilar. Om man har en verksamhet såsom en bonde har så räknas det som ett värre brott än om det är en villatomt med 5 bilar.
Gränsdragningen är tydligen otydlig då det är fråga om en bedömning i varje enskilt fall av mlaljöhandläggaren.
Nu har TS skrivit att de är avställda och inte avregistrerade.
Så vi kan släppa det att de har otydligt ägande.
Om kommunen gör tillsyn de måste de utreda varje bil som ett eget fall. Det är precis som TS säger att en del bilar är ok.
Det kan även kompliceras om en del bilar har andra registrerade ägare än fastighetsägaren...
Ps. Om en bil är avregistrerad så blir det inte automatiskt avfall. Exempel folkracebilar är inte automatiskt avfall.
Nu är det säkert som TS skriver att en del bilar går att klassa som skrot, men det ska Kommunens tjänstemän göra. Och fastighetsägaren har full rätt att överklaga kommunala beslut.
Så vi kan släppa det att de har otydligt ägande.
Om kommunen gör tillsyn de måste de utreda varje bil som ett eget fall. Det är precis som TS säger att en del bilar är ok.
Det kan även kompliceras om en del bilar har andra registrerade ägare än fastighetsägaren...
Ps. Om en bil är avregistrerad så blir det inte automatiskt avfall. Exempel folkracebilar är inte automatiskt avfall.
Nu är det säkert som TS skriver att en del bilar går att klassa som skrot, men det ska Kommunens tjänstemän göra. Och fastighetsägaren har full rätt att överklaga kommunala beslut.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
1. Nej inget behöver drivas där, och den frågan är irrelevant, eller fel ställd. Jag menar tänk om personen drev verksamhet, tex grisuppfödning eller blästerverksamhet, störningen kan alltså bli skyhögt större.M Marie-Louise Reinfelt skrev:hej
I vanliga fall så är jag ingen gnällkärring men ibland får man vara det och idag är en sådan dag.
Grannen lite längre ifrån oss har köpt en lada som styckas av från bonden, han har registrerat denna som industrimark/tomt för att ta bort den fria rätten att gå på marken, vilket är helt ok så klart men nu är det bedrövligt , han kommer med mer och mer saker , flertalet förfallna bilar, traktor , skrot , truck , balkar, gamla bilbatterier m,m
ser helt för jäkligt ut för området och vi alla som bor där. nu bor jag inte närmast men går och kör förbi dagligen och det måste ju även störa de som bor närmast.
kan tänka mig att fastighetsvärdet för de som är närmast sjunker nu.
Vi bor några hundra meter från samhället i vår stad.
till mina frågor
1. hur är reglerna kring ägande som privatperson av induatritomt, måste inte något bedrivas på sådan?
2. ur miljö/samhälls och ett störande perspektiv - vad kan vi kräva när det ser ut som en soptipp?
3. Kan jag faktiskt kolla att han har märkt om det till industrifastighet? vart?
4. Andra saker som är bra att veta ? Råd ? vad kan vi göra?
2.Generellt kan du inte påverka det DU störs av, så sluta bli störd. I detta fallet kan jag dock verkligen förstå dig om att du störs, men exakt hur störs just du, eller vill du bara samla argument mot personens industritomt?
3.Det kan säkert kommunen göra.
4.Grannen lite längre bort? Varför störs du om det är längre bort? "Vad kan vi göra?" Tänk på något annat och fundera senare på hur stort problemet verkligen är. Har "era" grannar likadana åsikter om industrifastigheten? Ska man göra något så prata ihop er med era grannar och lägg fram en plan för hur ni vill att det ska se ut, tex ställ fordonen på en snygg rad, det gör en väldig skillnad, städa bort allt löst på marken, sälj bilbatterier, men jag förstår att det kan vara svårt för personen att ta till sig om sådant. Men få personen att förstå vad ni vill, och gör personen som ni föreslår så lämnas inget över till kommunen. Föreslå något som är görbart så kanske personen mjuknar. Tips är att vara mjuk i framtoningen, inte säga "skrotbilar" och andra negativa ord, utan enbart bra ord, som "sälja" "värdefulla" "bra för samhället" typ, väg era ord på guldvåg, när inte det fungerar, ja då är det väl bara köra på.
Lycka till
/W
Jag vet ju inte hur din granne är, men om min granne bussade kommunen på mej för saker jag tyckte var oviktiga, och jag visste att samma granne hade svartbyggen på tomten, nog skulle jag anmäla det och driva så hårt jag kunde.M Marie-Louise Reinfelt skrev:
Faktum är att grannen kanske gör det redan nu efter att han surnade till tidigare..
Sånt där passivagressivt anmälande kors och tvärs till olika myndigheter för att inte värdet på den egna fastigheten skall sjunka är ett jävla otyg.
Tycker man om att hålla på med sådant skall man sälja åt någon vettigare och själv flytta till Sydgeorgien eller någon annan lämplig plats där grannarna är för långt borta för att drabbas av dumheterna som man håller på med.
Bilbatterier är dyrbara. Man får bra betalt för en lastpall sådana. Även styckevis har de ett visst värde.
Den viktiga frågan är om fastighetsägaren bara samlar dem eller också säljer dem.
Om man har en mera ovanlig bil eller lastbil eller arbetsmaskin av äldre modell är det ofta nödvändigt att hålla sig med en eller två likadana att plocka delar av. Annars blir det bara skit av alltihop.
Den stora frågan är vad fastighetsägaren gör med bilarna. Är de ett aktivt använt reservdelslager eller står de bara?
Lastbilsaxlar brukar man använda till traktorkärror och lavetter av olika slag.
Järnbalkar är dyra och väldigt bra att ha.
Den stora frågan är om fastighetsägaren försöker hålla någon sortsordning på sitt material eller om det bara ligger och skräpar.
Spillolja finns det ju oftast hemma. Man vill ju inte slösa tid på att fara till sophanteringen innan man har ett par 20-litersdunkar. Folk som har mer maskiner brukar fare med ett 200-litersfat i gången eller ibland flera.
Den stora frågan är om han verkligen för bort sin spillolja till rätt ställe.
Det finns många frågor som behöver besvaras innan man kan säga någonting i det här fallet.
Tycker man om att hålla på med sådant skall man sälja åt någon vettigare och själv flytta till Sydgeorgien eller någon annan lämplig plats där grannarna är för långt borta för att drabbas av dumheterna som man håller på med.
Bilbatterier är dyrbara. Man får bra betalt för en lastpall sådana. Även styckevis har de ett visst värde.
Den viktiga frågan är om fastighetsägaren bara samlar dem eller också säljer dem.
Om man har en mera ovanlig bil eller lastbil eller arbetsmaskin av äldre modell är det ofta nödvändigt att hålla sig med en eller två likadana att plocka delar av. Annars blir det bara skit av alltihop.
Den stora frågan är vad fastighetsägaren gör med bilarna. Är de ett aktivt använt reservdelslager eller står de bara?
Lastbilsaxlar brukar man använda till traktorkärror och lavetter av olika slag.
Järnbalkar är dyra och väldigt bra att ha.
Den stora frågan är om fastighetsägaren försöker hålla någon sortsordning på sitt material eller om det bara ligger och skräpar.
Spillolja finns det ju oftast hemma. Man vill ju inte slösa tid på att fara till sophanteringen innan man har ett par 20-litersdunkar. Folk som har mer maskiner brukar fare med ett 200-litersfat i gången eller ibland flera.
Den stora frågan är om han verkligen för bort sin spillolja till rätt ställe.
Det finns många frågor som behöver besvaras innan man kan säga någonting i det här fallet.
Klicka här för att svara