16 103 läst ·
42 svar
16k läst
42 svar
Hjälp - bedrövlig Industritomt som ägs av privatperson
hej
I vanliga fall så är jag ingen gnällkärring men ibland får man vara det och idag är en sådan dag.
Grannen lite längre ifrån oss har köpt en lada som styckas av från bonden, han har registrerat denna som industrimark/tomt för att ta bort den fria rätten att gå på marken, vilket är helt ok så klart men nu är det bedrövligt , han kommer med mer och mer saker , flertalet förfallna bilar, traktor , skrot , truck , balkar, gamla bilbatterier m,m
ser helt för jäkligt ut för området och vi alla som bor där. nu bor jag inte närmast men går och kör förbi dagligen och det måste ju även störa de som bor närmast.
kan tänka mig att fastighetsvärdet för de som är närmast sjunker nu.
Vi bor några hundra meter från samhället i vår stad.
till mina frågor
1. hur är reglerna kring ägande som privatperson av induatritomt, måste inte något bedrivas på sådan?
2. ur miljö/samhälls och ett störande perspektiv - vad kan vi kräva när det ser ut som en soptipp?
3. Kan jag faktiskt kolla att han har märkt om det till industrifastighet? vart?
4. Andra saker som är bra att veta ? Råd ? vad kan vi göra?
I vanliga fall så är jag ingen gnällkärring men ibland får man vara det och idag är en sådan dag.
Grannen lite längre ifrån oss har köpt en lada som styckas av från bonden, han har registrerat denna som industrimark/tomt för att ta bort den fria rätten att gå på marken, vilket är helt ok så klart men nu är det bedrövligt , han kommer med mer och mer saker , flertalet förfallna bilar, traktor , skrot , truck , balkar, gamla bilbatterier m,m
ser helt för jäkligt ut för området och vi alla som bor där. nu bor jag inte närmast men går och kör förbi dagligen och det måste ju även störa de som bor närmast.
kan tänka mig att fastighetsvärdet för de som är närmast sjunker nu.
Vi bor några hundra meter från samhället i vår stad.
till mina frågor
1. hur är reglerna kring ägande som privatperson av induatritomt, måste inte något bedrivas på sådan?
2. ur miljö/samhälls och ett störande perspektiv - vad kan vi kräva när det ser ut som en soptipp?
3. Kan jag faktiskt kolla att han har märkt om det till industrifastighet? vart?
4. Andra saker som är bra att veta ? Råd ? vad kan vi göra?
1. Nej
2. Du kan anmäla det till kommunens miljöavdelning, sedan gör dom en bedömning om det kan vara miljöfarlig verksamhet eller olägenhet för andra. Det krävs även bygglov för att tex ha en bilskrot eller uppställningsplats för bilar.
3. Det är hos lantmäteriet du kan se taxeringskoden för fastigheten.
4. Se 2.
2. Du kan anmäla det till kommunens miljöavdelning, sedan gör dom en bedömning om det kan vara miljöfarlig verksamhet eller olägenhet för andra. Det krävs även bygglov för att tex ha en bilskrot eller uppställningsplats för bilar.
4. Se 2.
Det var en i en ort nära mig som höll på likadant. Han samlade all möjlig skrot på tomten. Det tog flera år innan kommunen fick bukt med det. Han fick utställt vite flera ggr för att inte ha städat upp, men de struntade han bara i att betala
angående nr 2, vad räknas med som uppställningsplats i antalet bilar, vet du det? för tillfället så är det 6-7 bilarH huggan skrev:1. Nej
4. Se 2.
I grund och botten krävs ett bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra en upplag/materialgård och en parkeringsplats utomhus. Det regleras i plan- och byggförordningen. Ring kommunens byggnadsnämnds servicelinje och kolla att grannen har sökt och fått bygglov för något av detta. Om inte så gör du en tillsynsanmälan till bygglovsavdelningen så tittar de på de eventuella olagligheterna och grannen får information om hur han kan rätta (och troligen också söka bygglov i efterhand). Han får också betala en byggsanktionsavgift.
Här kan du läsa om bygglov för parkeringsplatser:M Marie-Louise Reinfelt skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/bygglov-for-anlaggningar/parkeringsplatser/
Här för upplag och materialgårdar:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...v-for-anlaggningar/upplag-och-materialgardar/
Det är knappast en parkeringsplats, kollade på jobbet det är industrimark. Vi har 60-talet bilar där. Lika så på grannfastigheterna de har också mängder av bilar... Detaljplanen här kräver ej bygglov för parkering här. Parkering är ett anvisat område för uppställning av fordon.
Det som händer om man polisanmäler är ingenting. Anmälan till kommunen kan leda till ett tillsynsbesök. Och fastighetsägaren blir uppmanad att ta bort det miljöfarliga batterierna. Och eventuellt städa
Det som händer om man polisanmäler är ingenting. Anmälan till kommunen kan leda till ett tillsynsbesök. Och fastighetsägaren blir uppmanad att ta bort det miljöfarliga batterierna. Och eventuellt städa
Bilar är miljöfarliga. Speciellt om dom är avregistrerade vilket brukar vara fallet med horders.H HSP skrev:Det är knappast en parkeringsplats, kollade på jobbet det är industrimark. Vi har 60-talet bilar där. Lika så på grannfastigheterna de har också mängder av bilar... Detaljplanen här kräver ej bygglov för parkering här. Parkering är ett anvisat område för uppställning av fordon.