71 800 läst ·
70 svar
72k läst
70 svar
Hjälp att tolka isolationsmätning
Troligen har du gjort något fel, kolla bruksanvisningen..
Det händer att isolationsprovaren inte behöver gå upp mer än några volt för att upptäcka ett överslag men i ditt fall låter det som det omvända.
Vad har du för märke? Vad får du för värden?
Det händer att isolationsprovaren inte behöver gå upp mer än några volt för att upptäcka ett överslag men i ditt fall låter det som det omvända.
Vad har du för märke? Vad får du för värden?
Just spishällar, inbyggnadsugnar och köksfläktar är typexempel på saker som ofta är fast anslutna. Överlever de ett isolationstest mellan nolla och fas?Bo.Siltberg skrev:
Som jag har fattat det undviker elektriker gärna att göra isolationsmätning mellan just nolla och fas för att inte skada känsliga förbrukare som råkar vara anslutna. Stämmer det och hur mycket "fusk" är det att göra så -- dvs; vad är det man riskerar att missa och vad är den största elsäkerhetsmässiga risken med att inte göra en fullständig isolationsprovning?
Man kan säga att allt inkopplat som har elektronikkretsar kommer att g sönder om man iso testar mellan fas-noll. Det finns ingen regel om att iso-testa annat än mot jord.
Var nyligen och felsökte på en 3-fasgrupp där 2 säkringar small oregelbundet, dvs.ibland efter 1minut och ibland efter ett par dagar. Det var ingen överbelastning. Visade sig att uppskalningen av kabeln hade skadat isoleringen på ledarna. Det hade legat och nött ner isoleringen i ca.2år innan till sist säkringen löste. Detta hade man troligen upptäckt redan vid installation om man iso-testat mellan faserna.
Så jag tycker inte de e fel att iso-testa även mellan faser, och noll. Av brandrisk skäl.
Var nyligen och felsökte på en 3-fasgrupp där 2 säkringar small oregelbundet, dvs.ibland efter 1minut och ibland efter ett par dagar. Det var ingen överbelastning. Visade sig att uppskalningen av kabeln hade skadat isoleringen på ledarna. Det hade legat och nött ner isoleringen i ca.2år innan till sist säkringen löste. Detta hade man troligen upptäckt redan vid installation om man iso-testat mellan faserna.
Så jag tycker inte de e fel att iso-testa även mellan faser, och noll. Av brandrisk skäl.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Man kan ju mäta med 250V. Reglerna säger faktiskt att man "får" göra det (dvs godkänt som prov av installationen) om det inte är möjligt att koppla bort elektronik/överspänningsskydd etc.
Samtidigt säger reglerna att man bara behöver mäta mellan fas och jord.
Drar man FK i rör tycker jag man borde mäta mellan alla ledare (innan man kopplat in dimmers och förbrukare).
Samtidigt säger reglerna att man bara behöver mäta mellan fas och jord.
Drar man FK i rör tycker jag man borde mäta mellan alla ledare (innan man kopplat in dimmers och förbrukare).
Om jag tar ett exempel ni som elektriker kommer hem till en kund som vill ha ny central och JFB monterad. Hur gör ni då? Jag menar det kan ligga 10 transormatorer "gömda" här o där. Spisfläkten kanske måste monteras ner för att kopplas ur, Spishällen med elektroniki sig sitter fast ansluten, kylskåpet har elektronik och kanske är anslutet bakom skåpet , Bergvärmepumpen alla dimmers mm...
Menar ni att en ni måste koppla ur dessa för att göra en meggning på 500 V? Det är ju minst en halv dag att koppla ur alla dessa.. Och att bara mäta fas mot jord verkar inte helt optimal. Om det är ett överslagf mellan nolla och fas då tex är inte det alvarligt ?
Nyfiken som f'n
mvh Dell
Menar ni att en ni måste koppla ur dessa för att göra en meggning på 500 V? Det är ju minst en halv dag att koppla ur alla dessa.. Och att bara mäta fas mot jord verkar inte helt optimal. Om det är ett överslagf mellan nolla och fas då tex är inte det alvarligt ?
Nyfiken som f'n
mvh Dell
överslag mellan nolla&fas upptäcker ändå inte JFB'n, det ska säkringen ta hand om, och gör den inte det så finns risk för brand..
man kan ju inte koppla ur precis allt..
meggade min ganska stora anläggning mellan alla faser och PEN på inkommande och fick 8000Mohm gjorde det enkelt för mig och skruvade ur servissäkringarna och satte 3 krokodilklammer på varsin "ytterring" på säkringarna och kopplade till ena polen på meggern, och den andra polen på meggern satte jag på höljet på servislådan.
meggade min ganska stora anläggning mellan alla faser och PEN på inkommande och fick 8000Mohm gjorde det enkelt för mig och skruvade ur servissäkringarna och satte 3 krokodilklammer på varsin "ytterring" på säkringarna och kopplade till ena polen på meggern, och den andra polen på meggern satte jag på höljet på servislådan.
provade du en o en eller satte du ihop de 3 klämmorna?electrocuted skrev:överslag mellan nolla&fas upptäcker ändå inte JFB'n, det ska säkringen ta hand om, och gör den inte det så finns risk för brand..
Om man gör på det viset behöver man då koppla ur alla dimmers , transformatorer mm mm mm mm Hela huset är uppbyggt av fast anslutenelektronik ju...
Man kopplar ihop faserna och nollan.
Mäter mellan faser+nolla mot skyddsjord.
Med alla säkringar påslagna, JFB avslagen. Mät efter JFB.
Mäter mellan faser+nolla mot skyddsjord.
Med alla säkringar påslagna, JFB avslagen. Mät efter JFB.
Koppla ihop faserna och nolla, megga sedan mellan jord och nolla. I en anläggning med "apparater" monterade meggar man INTE mellan fas och nolla. Mellan faser, nolla och jord meggar man endast INNAN "apparater/armaturer" är monterade.
Sen som vanligt:@
Sen som vanligt:@
har meggat en del nu på morgonen för att dels kolla efter fel mem mest för att lära mig megga =)
Hade alla strömbrytare på och INGA apparater.
FIck värdet 1.4Mohm på 500 V mellan L1 och noll Skruvade ur en säkring i taget och hittade då den som "gav 1.4Mohm värdet då visade mätinstrumentet en 1a alltså
öppen krets (om jag fattat rätt) satte jag tillbaka den så kom 1.4 Mohm upp igen
Mellan L2 och noll gick det inte att få upp någon spänning (typ 15 V ) Skruvade ur en säkring i taget till jag hittade vilken det var. Och det visade sig att det satt en fläkt samt hade glömt skruva ur en lampa. FIxade det och det visade 29 Mohm
L3 och noll Visade en 1a
mätte mellan faserna och jord och fick en 1a
Ser detta rätt ut. Vad bör jag göra åt de 2 grupperna som visade 1.4 och 29 Mohom ??
Hade alla strömbrytare på och INGA apparater.
FIck värdet 1.4Mohm på 500 V mellan L1 och noll Skruvade ur en säkring i taget och hittade då den som "gav 1.4Mohm värdet då visade mätinstrumentet en 1a alltså
öppen krets (om jag fattat rätt) satte jag tillbaka den så kom 1.4 Mohm upp igen
Mellan L2 och noll gick det inte att få upp någon spänning (typ 15 V ) Skruvade ur en säkring i taget till jag hittade vilken det var. Och det visade sig att det satt en fläkt samt hade glömt skruva ur en lampa. FIxade det och det visade 29 Mohm
L3 och noll Visade en 1a
mätte mellan faserna och jord och fick en 1a
Ser detta rätt ut. Vad bör jag göra åt de 2 grupperna som visade 1.4 och 29 Mohom ??
Slugge skrev:
Har delat på N och PE.
Elen är väldigt dåligt gjord och ser extremt hempulad ut...
1.
Men vad skulle jag kunna göra mer för fel ?
2.
Håller in Test knappen ett tag tills det kommit upp ett stabilt läge eller en 1a. När jag släpper räknar den ner och värdet försvinner.. Kanske för att överslaget försvinner efter att Spänningen sjunkit en del?
3.
I början så tryckte jag bara in test knappen och släppte men det verkade inte funka så bra.
4.
Sen fattar jag inte HOLD funktionen heller..
5.
Sen har jag Lock continuesly (stavning) den låser iaf spänningen om jag vill på det valda värdet (tex 500V)
Vad är det bra för egentligen?