Det måste ha varit ngt mer också, en dålig kontakt ger inte krypströmmar.

Bjurran skrev:
Tips på prisvärd megger någon? För privat bruk, behöver inte vara någon värsting men ska ändå fylla sin funktion.
Jag köpte en ifrån Hioki när jag var i Japan senast. Ingen aning ifall de går att få tag här eller inte. Köpte den genom inköpsavdelningen så jag kom antagligen undan extra billigt trots att jag valde en lite dyrare variant som gick att koppla till datorn. I vilket fall är det en himla trevlig liten pryl som jag varmt kan rekommendera!

• Gilla
OskarÖrneus
  • Laddar…
Hioki kan man köpa i Sverige, det vanligaste är nog deras pennmultimeter som många elektriker använder

Nu kommer ju jag bara att använda en megger vid något enstaka tillfälle per år, om ens så ofta. Vet inte riktigt om jag är beredd att lägga 1300 för en megger (kjell), så frågan är, finns det något billigare som fungerar för hemmabruk?
Visst, jag är fullt medveten om att 1300 är en droppe i havet när det gäller vad prislappen hamnar på om nåt går snett. (Om det nu bara stannar vid materiella skador) Dock tror jag att om någon sitter med kännedom om var man kan få tag på ännu billigare så är vi många här som kan vara intresserade.
Vi vet alla att många här är hempulare, och många kanske borde göra lite bättre kontroller på sina installationer än bara glödlampstestet. Vet själv flera som utökat sin installation utan att ens ha tillgång till en multimeter...

Jag tror att 1300 är ungefär det billigaste du kan hitta, annars är de betydligt dyrare.

Innan Kjell började sälja sin, så tror jag att normalpriset för en billig testare låg på ca 5000. Numera säljer även elfa en billig för ca 1400 plus moms.

var det inte nån som tipsade om en billig megger i USA vill jag minnas? den testade iaf med 500v vilket är tillräckligt. beställer man flera så sparar man in på frakten.

Ok, bara att börja överväga behovet med andra ord...

Bjurran skrev:
Ok, bara att börja överväga behovet med andra ord...
Eller gör som jag. Övertyga -MH- att han behöver en och låna sedan denna. :-) :-) Obs, eftersom -MH- redan har köpt en så bör du försöka med någon annan. :-)

lars_stefan_axelsson skrev:
Eller gör som jag. Övertyga -MH- att han behöver en och låna sedan denna. :-) :-) Obs, eftersom -MH- redan har köpt en så bör du försöka med någon annan. :-)
hehe, ja det kanske skulle funka... "du pappa, jag tror inte de har några sådana här verktyg där borta på andra sidan klotet, ska jag köpa en åt dig och testa den innan jag skickar över den till dig? Vill du ha en billig eller en som verkligen borde funka?" Kanske funkar... =)

Väcker upp tråden igen :)
Tänkte köpa en isolationsprovare/megger för hemmapul. Jag har oxå tittat på Kjell & compani:s provare
http://www.kjell.com/?item=48176
Bjurran, blev det något köp? Eller är det någon annan som testat denna, eller någon i samma prisklass :)

Redigerat:
Tja, jag köpte en, den verkade funka. Dvs den kunde mäta upp både full isolering och kortis. Hur exakt den är däremellan vet jag ej.

Men jag är sådan som använder multimeter som man fick gratis vid prenumeration av tidning...

Nyckelmossen skrev:
Väcker upp tråden igen :)
Tänkte köpa en isolationsprovare/megger för hemmapul. Jag har oxå tittat på Kjell & compani:s provare
[länk]
Bjurran, blev det något köp? Eller är det någon annan som testat denna, eller någon i samma prisklass :)
Den länken går till Peltor Bluetooth Headset!

Du kanske menar den här:
http://www.kjell.com/?item=48176

/Hasse

b_hasse skrev:
Den länken går till Peltor Bluetooth Headset!

Du kanske menar den här:
[länk]

/Hasse
Tack Hasse :)
Du har så rätt :p

Den kjell & co säljer är precis samma som elfa säljer. Lekte med en sådan idag, det jag tyckte var lite dåligt var att den inte hade någon automatisk hold-funktion som visade det lägsta värdet under mätningen när den har mätt klart. Vad är ett "vanligt" mätresultat när man meggar? Testade ett vardagsrum och ett sovrum men fick "oändligt" (mätaren ska mäta upp till 2000Mohm) på båda rummen.

(oj, såg att tråden handlade om nått helt annat än kjell & co´s megger. Får tacka sökfunktionen för detta OT inlägget)

Redigerat:
Kanske dumt att dra upp en gammal tråd igen, men tyckte det passade bäst här.

Först gällande isolationsmätare så tittade jag lite på den för 1300 kr på kjell, men tillsist blev det en Fluke 1503 för strax under 4000:-, kanske lite mycket för något som man inte använder så ofta, men då fick man digital display i stället ;)

Ivrig som man var så började jag mäta lite i centralen, bröt ner allt, la ihop faserna och nollan och isolationsprovade mot jord. Instrumentet visar då 7 Mohm, hur ska jag tolka detta? Skulle det gå att montera in en jordfelsbrytare i dagsläget eller skulle den lösa ut?

Lossade en grupp för att testa och då visade instrumentet > 2000 Mohm (vilket är max vad instrumentet kan mäta), detta bör väl då vara en grupp utan problem?

Bör/ska man eftersträva att få upp isolationen i hela centralen till över 2000 Mohm, eller är detta en omöjlighet, och jag får nöja mig med 7 Mohm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.