0,1Mohm per 100 Volt är riktvärde,dvs för 230 V=0,23mohm och fas-fas (400V) = 0,4Mohm. Fast börjar man komma ner till dom värdena så finns det väl en risk att isolation är på gränsen, normalt så brukar jag få större än 2000Mohm. En kabel som jag mätte höll några enstaka Mohm, men efter några timmar med belastning så sköt den säkringen. du kan ju kolla vilken grupp som ger 7Mohm och sen leta vidare i den...

Jsson83 skrev:
Ivrig som man var så började jag mäta lite i centralen, bröt ner allt, la ihop faserna och nollan och isolationsprovade mot jord. Instrumentet visar då 7 Mohm, hur ska jag tolka detta? Skulle det gå att montera in en jordfelsbrytare i dagsläget eller skulle den lösa ut?

Bör/ska man eftersträva att få upp isolationen i hela centralen till över 2000 Mohm, eller är detta en omöjlighet, och jag får nöja mig med 7 Mohm?

Du kan tolka det som att det är en ganska normal äldre anläggning. Det blir nog inga problem att sätta in en jordfelsbrytare i anläggningen. Om du vill så kan du ju ta bort en och en grupp och se om det är en särkild grupp som orsakar den dåliga isolationen, och i så fall se om det är nåt att åtgärda. Men det kan vara utspritt över en massa grupper, och då kanske inte så mycket att bry sig om, 7 Mohm är som sagt inget katastrofalt värde (för en äldre anläggning).

Jag mätte upp 2.5Mohm idag på en anläggning som skulle ha JFB. Det gick bara fint.

Tack för svaren!

Jag lossade alla grupper och mätte dem en och en och de flesta grupperna visade över 2000 Mohm när jag mätte grupperna var för sig, så jag började lägga tillbaka grupperna igen. Efter varje grupp jag la tillbaka så mätte jag hela centralen och rätt som det var så var jag nere på 7 Mohm igen, jag lossade den sista gruppen jag lade dit, men fortfarande så var felet kvar.

Lossade ytterligare ett par grupper men fick ingen ordning på det, var för sig visade grupperna okej, men när det blev ett par stycken så gick värdet ner.

I vilket fall så blev det mörkt ute och jag fick koppla tillbaka allt igen, får riva i det någon annan dag.

Men då vet jag att det förmodligen skulle gå att få in en jordfelsbrytare, även om det alltid känns bäst att ha så bra isolationsvärden som möjligt.

Instrumentet är riktigt smidigt att jobba med, man får med en liten prob för iso mätning med inbyggd testknapp, dvs man sätter en krokodil på fas/nolla och sedan håller man proben mot jord och trycker på testknappen så visas värdet i displayen utan att man måste sträcka sig efter testknappen på instrumentet!

Hur är isolationsvärdet i säg en helt nybyggd villa?

Jsson83 skrev:
Hur är isolationsvärdet i säg en helt nybyggd villa?

Troligtvis >999 Mohm

Hur "lossade du på gruppen"?`Kan det vara överslag mellan en fas/noll på en gruppledning till jord på en annan gruppledning, t.ex i centralen?

Jsson83 skrev:
Tack för svaren!

Jag lossade alla grupper och mätte dem en och en och de flesta grupperna visade över 2000 Mohm när jag mätte grupperna var för sig, så jag började lägga tillbaka grupperna igen. Efter varje grupp jag la tillbaka så mätte jag hela centralen och rätt som det var så var jag nere på 7 Mohm igen, jag lossade den sista gruppen jag lade dit, men fortfarande så var felet kvar.

Lossade ytterligare ett par grupper men fick ingen ordning på det, var för sig visade grupperna okej, men när det blev ett par stycken så gick värdet ner.
Du har gjort något fel, du kan inte få lågt värde bara när alla är sammankopplade, det funkar inte så, det måste vara en enskild grupp som visar detta värde, tänk minsta motståndets väg... Testa mät igen så hittar du nog det. Sen så är 7 MOhm godkänt men det är inte fel att du letar upp det om du kan.

Tänkte testa o megga någon dag då jag tycker det är intressant att lära mig detta. Ska slänga in en JFB i en lokal jag har. I lokalen sitter det lite trafos "inbyggda" eller rättare sagt fast anslutna men synliga. Måste jag koppla bort dessa? De är till LED spottar samt halogen spottar. Sen sitter det ELKO dimmers 315GLE.. Men dessa kan väl sitta?

Tänkte testa först att (bryta inkommande) koppla bort de 3 faserna efter HB och sätta ihop med en RK 6 kopplad till nollskenan. Sen ta ena krokdilklämman på dessa och den andra på jord. Sen köra ut 500 V.
Är jag rätt ute ?

Om detta blir bra behöver jag då testa mer ?

Du behöver också bygla/koppla förbi dimmrarna för alla strömbrytare behöver vara slutna så att du mäter över hela installationen. Glöm inte spisen, VVB etc. Helst bör dessa vara varma eftersom det är vanligt att t.ex en gammal spis börjar läcka ordentligt först när ugnen är varm.

snaggletooth skrev:
Att det är ok :) 0,5MΩ är minimum. Att mäta med 1000V är inte nödvändigt, 500V räcker.
Utgåva 2 så har minimigränsen höjts till 1MOhm vid 500V

spinout skrev:
Utgåva 2 så har minimigränsen höjts till 1MOhm vid 500V
Och även det skulle jag se som ett lågt värde som man verkligen bör försöka komma betydligt över.

Bo.Siltberg skrev:
Du behöver också bygla/koppla förbi dimmrarna för alla strömbrytare behöver vara slutna så att du mäter över hela installationen. Glöm inte spisen, VVB etc. Helst bör dessa vara varma eftersom det är vanligt att t.ex en gammal spis börjar läcka ordentligt först när ugnen är varm.
Okej tack. Så jag kommer ta bort dimrar och bygla ihop så mätningen tar med tändtrådarna med. Spishäll och ugn får sitta kvar ? och bergvärme pump får sitta kvar?
Alla strömställare ska stå "på"

Taklampor PAX fläktar osv då? tranformatorer tex?

Om mätningen blir dålig så tar jag grupp för grupp. för att hitta vilken det är fel på.

Men om försa mätningen där jag lagt ihop nolla och de 3 faserna blir bra så räcker det med den mätningen ?

Jo det ska räcka. Blir det dåligt får man leta reda på vilken/vilka grupper som har dåliga värden.

meggade en liten grupp idag för att testa. Men mellan fas och jord vägrade den att ladda upp 500 V ? Fattade inte varför. Den laddade bara några få volt. Den visade iaf en 1 mellan alla tåtar vilket betyder öppen krets eller vad man kallar det på denna megger.

Mellan jord och nolla OCH mellan Fas och Noll SÅ laddade den 502 V.

Varför kan det ha blivit så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.