1 532 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Hjälp att hitta påfyllningsventilen till Nibe Pellux, äldre modell
Kan vara, om den ansluter till radiatorslingan så. Är nog bara testa och se om trycket stiger.I IamJocie skrev:
När du väl höjt trycket till ca 1bar, bör du lufta dina element. Sen får du justera trycket till en 1bar igen. Sen är tanken att man ställer den röda nålen. Skulle man plötsligt få lägre tryck utan att man luftat finns läckage.
Jag tror inte TS kan fylla till 1 bar.G g.kraft skrev:
Jag misstänker att det är ett öppet expansionskärl uppe på vinden.
Är det tvåvåningshus med källare så kan trycket bli ca 0,8 bar som mest.
Är det enplanshus med källare så kan trycket bli ca 0,5 bar som mest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att rödmarkerade ledningen går till expansionskärlet.
@IamJocie vart går den blåmarkerade ledningen?
Det lät definitivt som att det kom vatten när jag öppnade lite försiktigt i några sekunder, men jag vet inte om jag är för feg eller om det är fel ventil, för det hände ingenting med trycket iallafall. Och innan jag vrider på mer kan vi ju dubbelkolla lite tänker jag.. 😅 Jag bifogar några bilder till.Krilleman skrev:
Följer man det grå isolerade röret så verkar den gå in i en annan kallvattenslinga som då leder in till rummet brevid med varmvattenberedaren och huvudavstängningen.
Åt andra hållet leder röret vidare upp genom taket och till bottenvåningen.
Nu låter det dock som att det droppar lite inuti pannan (högt upp i den), vilket jag inte vet om jag har hört förut eller om jag bara inte lagt märke till det. Är det normalt? 😬 Har inte vridit på ventilen något mer.Demmpa skrev:
Det är 2 våningshus + källare (ingen vind, den är inredd och är alltså övervåningen)Demmpa skrev:
Jag tror inte TS kan fylla till 1 bar.
Jag misstänker att det är ett öppet expansionskärl uppe på vinden.
Är det tvåvåningshus med källare så kan trycket bli ca 0,8 bar som mest.
Är det enplanshus med källare så kan trycket bli ca 0,5 bar som mest.
[bild]
Jag misstänker att rödmarkerade ledningen går till expansionskärlet.
@IamJocie vart går den blåmarkerade ledningen?
Den "röda" ledningen ser ut att gå upp genom taket och den "blå" ledningen kommer ned genom taket och slutar tvärt på väggen där, mittemot pannan. Ser avkapat ut eller så ska det vara så. Inget avlopp i närheten iallafall.
Blåmarkerade röret är ett typiskt skvallerrör från öppet expansionskärl.
Eftersom vinden är inredd så lär det öppna expansionskärlet sitta nära innertaket på övervåningen.
Det medför att systemtrycket bör ligga på (1,5+2,5+2) ca 0,6 bar.
Expansionskärlet bör sitta i nära anslutning till murstocken, ungefär rakt över pannan. Ungefär rakt ovanför expansionskärlet, ut genom yttertaket bör det även gå en avluftning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammalt-expansionskaerl.431314/
Avluftningen lär ha en "svanhals"
Eftersom vinden är inredd så lär det öppna expansionskärlet sitta nära innertaket på övervåningen.
Expansionskärlet bör sitta i nära anslutning till murstocken, ungefär rakt över pannan. Ungefär rakt ovanför expansionskärlet, ut genom yttertaket bör det även gå en avluftning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammalt-expansionskaerl.431314/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut i manualenDemmpa skrev:
Blåmarkerade röret är ett typiskt skvallerrör från öppet expansionskärl.
[länk]
[bild]
Klicka här för att svara