Krilleman
Av alla bilder är detta den största sannolikheten att det är en påfyllningsventil.

Öppna snabbt och kika om trycket ökar när du har den öppen.

Påfyllningsventil i ett rum med rör och dörr, markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I IamJocie skrev:
Kan det vara det här röret (med ventil) som går in på baksidan av pannan? Den ser ut att ansluta på samma ledning som går ned till en pannans säkerhetsventiler på ovansidan. (Märkt med nr. 73 enligt manualen)
Kan vara, om den ansluter till radiatorslingan så. Är nog bara testa och se om trycket stiger.

När du väl höjt trycket till ca 1bar, bör du lufta dina element. Sen får du justera trycket till en 1bar igen. Sen är tanken att man ställer den röda nålen. Skulle man plötsligt få lägre tryck utan att man luftat finns läckage.

Krilleman
G g.kraft skrev:
Kan vara, om den ansluter till radiatorslingan så. Är nog bara testa och se om trycket stiger.
Var annars finns det en applikation för en påfyllningsventil i närhet av en panna? 🤔

Krilleman Krilleman skrev:
Var annars finns det en applikation för en påfyllningsventil i närhet av en panna? 🤔
Inte en susning😂 det är ju osannolikt, men i ett gammalt hus kan det finnas lite av varje, påfyllning till tidigare oljepanna, hemmameck till trädgårslang osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
G g.kraft skrev:
påfyllning till tidigare oljepanna
Den påfyllningen är inte så "modern" som på bilden...

G g.kraft skrev:
När du väl höjt trycket till ca 1bar, bör du lufta dina element. Sen får du justera trycket till en 1bar igen. Sen är tanken att man ställer den röda nålen. Skulle man plötsligt få lägre tryck utan att man luftat finns läckage.
Jag tror inte TS kan fylla till 1 bar.

Jag misstänker att det är ett öppet expansionskärl uppe på vinden.
Är det tvåvåningshus med källare så kan trycket bli ca 0,8 bar som mest.
Är det enplanshus med källare så kan trycket bli ca 0,5 bar som mest.

Rörsystem med ventil och manometer, röda och blå linjer markerar rörslingor. Trådar och en tryckmätare syns också i bilden.
Skapa konto

Jag misstänker att rödmarkerade ledningen går till expansionskärlet.
@IamJocie vart går den blåmarkerade ledningen?

• Gilla
g.kraft
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Av alla bilder är detta den största sannolikheten att det är en påfyllningsventil.

Öppna snabbt och kika om trycket ökar när du har den öppen.

[bild]
Det lät definitivt som att det kom vatten när jag öppnade lite försiktigt i några sekunder, men jag vet inte om jag är för feg eller om det är fel ventil, för det hände ingenting med trycket iallafall. Och innan jag vrider på mer kan vi ju dubbelkolla lite tänker jag.. 😅 Jag bifogar några bilder till.

Följer man det grå isolerade röret så verkar den gå in i en annan kallvattenslinga som då leder in till rummet brevid med varmvattenberedaren och huvudavstängningen.

Åt andra hållet leder röret vidare upp genom taket och till bottenvåningen.

• VVS-avdelning med rör och ventiler, kopplat till grått isolerat rör som leder till varmvattenberedare och huvudsaklig avstängning.
    Skapa konto
  • Grått isolerat rör i taket anslutet till andra rör i ett rum med varmvattenberedare och huvudavstängning, sett från sidan.
    Skapa konto
Ja, den ventilen måste vara påfyllningsventilen.

Vid anslutningen av det röret till pannan så finns en förgrening samt avtappningsventilen.

Bild av en kopparledning och påfyllningsventil ansluten till varmvattenpanna med en förgrening och avtappningsventil.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, den ventilen måste vara påfyllningsventilen.

Vid anslutningen av det röret till pannan så finns en förgrening samt avtappningsventilen.

[bild]
Nu låter det dock som att det droppar lite inuti pannan (högt upp i den), vilket jag inte vet om jag har hört förut eller om jag bara inte lagt märke till det. Är det normalt? 😬 Har inte vridit på ventilen något mer.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror inte TS kan fylla till 1 bar.

Jag misstänker att det är ett öppet expansionskärl uppe på vinden.
Är det tvåvåningshus med källare så kan trycket bli ca 0,8 bar som mest.
Är det enplanshus med källare så kan trycket bli ca 0,5 bar som mest.

[bild]
Jag misstänker att rödmarkerade ledningen går till expansionskärlet.
@IamJocie vart går den blåmarkerade ledningen?
Det är 2 våningshus + källare (ingen vind, den är inredd och är alltså övervåningen)

Den "röda" ledningen ser ut att gå upp genom taket och den "blå" ledningen kommer ned genom taket och slutar tvärt på väggen där, mittemot pannan. Ser avkapat ut eller så ska det vara så. Inget avlopp i närheten iallafall.

• Bild av pannrum med kopparrör, en röd och blå markerad ledning, vedtravar mot väggen och en metallpanna.
    Skapa konto
  • Rörsystem med kopparledningar, en röd ledning går genom taket och en blå ligger ned, manometrar ovanpå och ingen synlig avlopp i närheten.
    Skapa konto
Blåmarkerade röret är ett typiskt skvallerrör från öppet expansionskärl.

Eftersom vinden är inredd så lär det öppna expansionskärlet sitta nära innertaket på övervåningen.
Det medför att systemtrycket bör ligga på (1,5+2,5+2) ca 0,6 bar.

Expansionskärlet bör sitta i nära anslutning till murstocken, ungefär rakt över pannan. Ungefär rakt ovanför expansionskärlet, ut genom yttertaket bör det även gå en avluftning.

https://www.byggahus.se/forum/threads/gammalt-expansionskaerl.431314/

Avluftningen lär ha en "svanhals"
Gammalt svanhalsformat avluftningsrör installerat på ett rött plåtunderlag, troligtvis en del av ett expansionskärlssystem.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Blåmarkerade röret är ett typiskt skvallerrör från öppet expansionskärl.

Eftersom vinden är inredd så lär det öppna expansionskärlet sitta nära innertaket på övervåningen.
Det medför att systemtrycket bör ligga på (1,5+2,5+2) ca 0,6 bar.

Expansionskärlet bör sitta i nära anslutning till murstocken, ungefär rakt över pannan. Ungefär rakt ovanför expansionskärlet, ut genom yttertaket bör det även gå en avluftning.

[länk]

Avluftningen lär ha en "svanhals"
[bild]
Såhär ser det ut i manualen

• Diagram över systemprincipen för en PELLUX-värmepanna med komponenter som expansionskärl, shuntventil, och cirkulationspumpar.
    Skapa konto
  • Illustration av ett hus med två våningar, inomhus radiatorer och ett expansionskärl på taket, visar minst 2,5 m avståndsrekommendation.
    Skapa konto
Det kommer ett kluckande/droppande ljud nu från övre delen av pelletspannan, eller ledningarna i anslutning till pannan. Jag kan inte minnas att jag hört det ljudet förut, eller om det kan ha uppstått efter att jag testade påfyllningsventilen igår kväll. Är ljudet normalt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.