Byggahus.se
Gammalt rör sticker ut genom ett tegeltak bredvid en murad skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastexpansionskärl på loft med tre rör anslutna, isolering och verktyg synliga på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt expansionskärl på loft med isolerade rör, några fästa och ett lossat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag river ut gammal isolering på vinden passade jag på att riva ”trälådan” kring det gamla expansionskärlet på loftet. Det används inte längre och vill därför passa på bli av med det. Men hur får jag lös det? Själva behållaren verkar vara gjord i någon sorts plast. Tre rör in i den, men bara ett av dem går att lossa. De två andra verkar fästa på annat sätt? Måste jag såga. Ett av rören går upp genom taket till någon sorts avrinning. Bör jag ”plugga” rören som går ned till pannrummet? De lär inte ha någon funktion men ändå?
 
När jag tog bort vårt expansionskärl på vinden så tog jag röret genom taket först och ”limmade” fast en bit takpapp över hålet.

Sågade därefter av rören som gick ned till pannrummet via en kanal i murstocken, sågade av dom inne i murstocken.
På något sätt så kunde jag komma åt röret, antingen i källaren eller på vinden, så att jag kunde såga ”av” någon dm på rören, till slut så hade jag fått bort bägge rören helt-å-hållet.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Krilleman
Stålrör går alldeles ypperligt att såga av med en helt vanlig bågfil med nytt blad. Billigt och bra samt att en bågfil har nästan "alla".

Är du helt säker på att det inte används så är det bara såga på! Och som Demmpa nämner, glöm inte att täta hålet i pappen och på men en ny panna.

19-9502_xl_1.jpg
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Kapa rören en bit i källaren och på vinden och använd som kabelgenomföring.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Stålrör går alldeles ypperligt att såga av med en helt vanlig bågfil med nytt blad. Billigt och bra samt att en bågfil har nästan "alla".

Är du helt säker på att det inte används så är det bara såga på! Och som Demmpa nämner, glöm inte att täta hålet i pappen och på men en ny panna.

[bild]
Helt säker kan man aldrig vara....förre ägaren var både en klydderöv och vansinnigt snål....Så kan säkert ha kommit på ett sätt att utnyttja rören...men expansionskärlet är i alla fall heöt tomt....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.