Hej!

Som tråden lyder behöver jag stöttning i hur jag hittar var min dränering är ansluten.
Villa från 1997 med krypgrund utanför Göteborg, inflyttade i oktober.
Började med att jag såg att det tryckte lite vatten mellan grundmur och sula i grunden på en av gavlarna. Där väcktes frågan om hur dräneringen och avvattningen fungerar på den här kåken. Vattnet i sig är jag inte akut orolig för, det är väldigt lite och jag mäter fuktkvoten i syllen runtom månadsvis hädanefter.

Hur som helst! Var är min dränering påkopplad?
Jag öppnade min dagvattenbrunn och noterade att dit var inga dränrör kopplade. Det var två ingående och ett utgående till kommunen (antar jag), samtliga operforerade och jag lokaliserade dessa till två närliggande stuprör.
Letade, funderade och till slut ringde jag den förra ägaren och frågade vad han visste.
Han visste tyvärr inte så mycket heller men hade sett en dräneringsledning gå ut i en slänt på tomten mot skogen.
Väl där hittar jag mycket riktigt en dräneringsledning! Ringer till ett spolbolag och ber dem komma och både spola och filma den för att kanske bli av med vattenproblemet vid grundsulan. Efter utfört arbete meddelar dem att denna ledningen inte på något sätt går runt huset, utan 15 meter rakt fram och sedan tar slut. Det visade sig alltså vara någon typ av extra dräneringsledning i trädgårdslandet..

Tillbaka på ruta 1 alltså.. Det är möjligt att dräneringen är kopplad på dagvattnet på något sätt? Men det lirar inte riktigt med höjderna, jag får det till att utloppet på dagvattnet ligger runt 20-30cm ovanför sulan och att dräneringen som högst borde ligga ungefär i höjd med underkant sula.

Vet jag att det är dränerat? Egentligen inte, men enligt ritningar som jag begärde ut så skall det ligga en dränering strax under sulan runt om. Finns dock ingen plan som visar hur den löper en vart den ansluter, bara en sektion. Krypgrunden är dock betydligt högre än de tre skiften på ritning, ca 1,30 mellan sula och bjälklag.

Ritning över husgrund med krypgrund, som visar detaljerad konstruktion med sulor, makadam och andra byggkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett försök till att skissa det jag lyckats reda ut:
Karta över husplanen med markeringar för stuprör, dagvattenbrunn, utlopp och platser med fuktproblem runt huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så - hur kommer jag vidare? Jag har skickat in ett ärende till ledningskollen men är skeptisk till att det ska ge något. Ringa kommunen? Finns inget på nybyggnadskartan eller övriga ritningar som säger något nyttigt.
Börja gräva? Ja kanske, så konstaterar jag väl om dräneringen existerar men det berättar fortsatt inte var den är ansluten och var spolbilen kan komma in för att filma och ev. rensa.

Hjälp en nybliven husägare att slippa bli fuktskadad och gråhårig i förtid! Hur går jag vidare? Vad har ni för tips och erfarenheter?

Blir nog att gräva en del. Försök att tänka i banorna hur det sluttar från huset och kan vara tänkbar utfart, när du hittar ett dränrör, så går det att skära upp det, så ev filmning eller spolning kan ske. Återlägg av massor görs med att ta en bit dränrör, skära upp på längden och pressa den över röret. Blir då ett lock.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Gräv där det är problem och ändå kanske behöver grävas, och provspola / filma därifrån, om det inte finns några andra ledtrådar, som rens/inspektionsrör, brunnar eller nåt. Ibland kan ju sånt hamnat en bit under markytan med tiden.

Tack för era svar! Att skära upp och skapa en anslutning har jag inte tänkt på, det är ju faktiskt ett alternativ om jag inte hittar något.
Har varit i kontakt med VA-enheten nyss som skulle gräva i sina arkiv.. Vidare tror jag att jag ska försöka få tag på entreprenören som byggde huset (ett par likadana hus som byggdes samtidigt) och höra om dom minns hur de gjorde.
Undviker ju gärna att gräva om det inte är absolut nödvändigt. Låt säga att jag behöver gräva på en punkt för att komma åt att skära upp och "skapa" en anslutning. Nödvändigt att padda igen när man återfyller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.