Hej!

Är nybliven ägare till torp från 1909 med nyare tillbyggnad. I tillbyggnaden finns bostadens badrum numera. I det som tidigare var badrum i ”gamla” delen sitter idag varmvattenberedaren. Jag försöker förstå ventilationsrören på vinden och vilka eventuella åtgärden som är prioriterade.

Har försökt förklara på bilderna.

Rör märkt 1 går från golvet i gamla badrummet ut på taket.

Rör märkta 2 går från gamla badrummet och en garderob mynnar gemensamt på vinden.

Rör märkta 3 går från nya badrummet (döljs på vinden av isolering) mynnar i skorstenen.

Rör märkta 4 mynnar på vinden går från golvet i nya badrummet och mynnar på vinden.

Så min fråga är:
1. Vad är funktionen av rör 1 och 4? Går de från grunden och borde båda ledas ut ur huset?
2. Rör märkta 2. Borde jag plugga igen röret på vinden? Eller är det bra att ha ventilation från skrubben som nu har en vattenberedare?

Finns fläckar med vitmögel på vinden, så något åtgärd för att minska fukten där är befogad.

Mycket tacksam för hjälp. Skall kontakta fackman såklart, men vill försöka förstå hur det ligger till lite bättre själv innan och om det är något moment jag kan fixa själv

• IMG_3229.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3228.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3231.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3235.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3236.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3239.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3238.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3237.jpeg
    Skapa konto
K Kristofferk skrev:
Hej!

Är nybliven ägare till torp från 1909 med nyare tillbyggnad. I tillbyggnaden finns bostadens badrum numera. I det som tidigare var badrum i ”gamla” delen sitter idag varmvattenberedaren. Jag försöker förstå ventilationsrören på vinden och vilka eventuella åtgärden som är prioriterade.

Rör märkta 2 går från gamla badrummet och en garderob mynnar gemensamt på vinden.

Rör märkta 3 går från nya badrummet (döljs på vinden av isolering) mynnar i skorstenen.

Rör märkta 4 mynnar på vinden går från golvet i nya badrummet och mynnar på vinden.

Så min fråga är:
1. Vad är funktionen av rör 1 och 4? Går de från grunden och borde båda ledas ut ur huset?
2. Rör märkta 2. Borde jag plugga igen röret på vinden? Eller är det bra att ha ventilation från skrubben som nu har en vattenberedare?

Finns fläckar med vitmögel på vinden, så något åtgärd för att minska fukten där är befogad.

Mycket tacksam för hjälp. Skall kontakta fackman såklart, men vill försöka förstå hur det ligger till lite bättre själv innan och om det är något moment jag kan fixa själv
Kopparröret är nog till expansionskärlet.

K Kristofferk skrev:
Hej!

Så min fråga är:

Rör 1 är avluftning för avlopp. Bör ej pluggas
Alla rör på vind bör pluggas pga onödig fuktbelastning
Rör från nuvarande våtrum, wc, tvätt bör mynna ut i skorsten som fråluft
Varmvattenberedare behöver ingen extra ventilation mer än i det rum den finns. Så går det att få till en ventil ut genom yttervägg?
Allt detta gör man själv. Pluggar finns på nätet

Om man flyttat avloppet kan ju rör 4 vara avluftning och 1 står utan funktion.

H Håbbe01 skrev:
Rör 1 är avluftning för avlopp. Bör ej pluggas
Alla rör på vind bör pluggas pga onödig fuktbelastning
Rör från nuvarande våtrum, wc, tvätt bör mynna ut i skorsten som fråluft
Varmvattenberedare behöver ingen extra ventilation mer än i det rum den finns. Så går det att få till en ventil ut genom yttervägg?
Allt detta gör man själv. Pluggar finns på nätet
Tack! Rör 1 går ut på taket, så det borde vara lugnt. Men rör 4 är nog också avluftning från avlopp, bör man plugga det, eller kanske koppla in till rör 1 så det leds ut ur huset också? Eller kanske räcker med en avluftning från avloppet (både gamla och nya badrummets avlopp är kopplat till trekammarbrunnen).
Då pluggar jag röret från gamla badrummet. Tusen tack för hjälpen!

T TypRätt skrev:
Om man flyttat avloppet kan ju rör 4 vara avluftning och 1 står utan funktion.
Så är det nog, men avloppet i gamla och nya badrummet går till trekammarbrunnen, så det kanske räcker med en avluftning?

B Belastar skrev:
Kopparröret är nog till expansionskärlet.
Tack, så är det nog!

K Kristofferk skrev:
Så är det nog, men avloppet i gamla och nya badrummet går till trekammarbrunnen, så det kanske räcker med en avluftning?
Det beror på hur rören är dragna, avluftningen ska sitta övers i stammen, gå det gamla och nya ut i två separata förgreningar (och behovet av avluftning är reellt) så är det inte omöjligt att båda behövs.

Men sitter det något på det gamla?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.