Jag försöker hjälpa en släkting att förstå ett nymonterat expansionskärl i en villa. Tidigare var det ett expansionskärl uppe på vinden, men av någon anledning byttes det till ett nytt kärl nere i källaren.
Jag skulle behöva hjälp att förstå vad kranarna (A, C, D, E) har för funktion och detsamma för manometern (B).
Jag skulle behöva hjälp att förstå vad kranarna (A, C, D, E) har för funktion och detsamma för manometern (B).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
A är säkerhetsventilen, den är på 1,5-2,5 bar, den öppnar och släpper ut övertrycket om det blir för högt tryck i värmesystemet.
B är manometern, svarta nålen visar aktuellt tryck i värmesystemet, röda nålen är ställbar å kan tex ställas på börvärdet.
C är avstängningsventil mellan värmesystemet och expansionskärlet så att man kan kontrollera/byta expansionskärlet utan att behöva tappa ur stora delar av systemet.
D är till för att släppa ut övertrycket i expansionskärlet när man tex ska kontrollera förtrycket i kärlet, eller när man behöver byta kärlet.
E är troligen påfyllningsventilen för värmesystemet.
B är manometern, svarta nålen visar aktuellt tryck i värmesystemet, röda nålen är ställbar å kan tex ställas på börvärdet.
C är avstängningsventil mellan värmesystemet och expansionskärlet så att man kan kontrollera/byta expansionskärlet utan att behöva tappa ur stora delar av systemet.
D är till för att släppa ut övertrycket i expansionskärlet när man tex ska kontrollera förtrycket i kärlet, eller när man behöver byta kärlet.
E är troligen påfyllningsventilen för värmesystemet.
Manometern talar om vilket tryck det är i systemet. Vattnet i systemet krymper och expanderar beroende på temperatur. Den skillnaden kompenseras genom en ballong i expansionskärlet. Där utav behöver du kolla så det är rätt förtryck i ballongen. Då stänger du av systemet med en kran och tömmer kärlet på vatten. Kollar och eventuellt justerar. Öppnar upp systemet och fyller vatten till rätt nivå på manometern.Z ZipLock skrev:Jag försöker hjälpa en släkting att förstå ett nymonterat expansionskärl i en villa. Tidigare var det ett expansionskärl uppe på vinden, men av någon anledning byttes det till ett nytt kärl nere i källaren.
Jag skulle behöva hjälp att förstå vad kranarna (A, C, D, E) har för funktion och detsamma för manometern (B). [bild][bild][bild]
Klicka här för att svara