Jag försöker hjälpa en släkting att förstå ett nymonterat expansionskärl i en villa. Tidigare var det ett expansionskärl uppe på vinden, men av någon anledning byttes det till ett nytt kärl nere i källaren.

Jag skulle behöva hjälp att förstå vad kranarna (A, C, D, E) har för funktion och detsamma för manometern (B). Expansionskärl monterat i en källare med rörsystem och en grön panna. Rören har ventiler märkta A, C, D, E och en manometer är märkt B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl med etiketterade kranar (A, C, D, E) och manometer (B). Mätsystem monterat på kopparrör i en källare.
Skapa konto
Koppar- och stålrör i ett pannrum med ventiler och anslutningar, märkta med bokstäverna B, C, D och E, mot en vitmålad vägg.
Skapa konto

A är säkerhetsventilen, den är på 1,5-2,5 bar, den öppnar och släpper ut övertrycket om det blir för högt tryck i värmesystemet.

B är manometern, svarta nålen visar aktuellt tryck i värmesystemet, röda nålen är ställbar å kan tex ställas på börvärdet.

C är avstängningsventil mellan värmesystemet och expansionskärlet så att man kan kontrollera/byta expansionskärlet utan att behöva tappa ur stora delar av systemet.

D är till för att släppa ut övertrycket i expansionskärlet när man tex ska kontrollera förtrycket i kärlet, eller när man behöver byta kärlet.

E är troligen påfyllningsventilen för värmesystemet.

• Gilla
Bodger och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Jag försöker hjälpa en släkting att förstå ett nymonterat expansionskärl i en villa. Tidigare var det ett expansionskärl uppe på vinden, men av någon anledning byttes det till ett nytt kärl nere i källaren.

Jag skulle behöva hjälp att förstå vad kranarna (A, C, D, E) har för funktion och detsamma för manometern (B). [bild][bild][bild]
Manometern talar om vilket tryck det är i systemet. Vattnet i systemet krymper och expanderar beroende på temperatur. Den skillnaden kompenseras genom en ballong i expansionskärlet. Där utav behöver du kolla så det är rätt förtryck i ballongen. Då stänger du av systemet med en kran och tömmer kärlet på vatten. Kollar och eventuellt justerar. Öppnar upp systemet och fyller vatten till rätt nivå på manometern.

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Vilket värde bör man se på manometern om allt är i sin ordning?

Z ZipLock skrev:
Ca 0,8 - 1 bar är normalt, då finns det plats för vattnet att öka i volym och kärlet kan arbeta bra.

Z ZipLock skrev:
De beror på höjden från översta elementet ner till panna plus ett meter. Strax under 1 bar för en vanlig villa när panna är varm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.