Jag ska till att isolera och slutföra mitt garagebygge invändigt. Garaget är i ladugårdsstil med tät takpapp ovanpå råspont. Det finns ingen öppning för luften att smita in/ut från sidorna eller i nocken.

Hur gör jag för att isolera och bygga igen denna konstruktion och vad använder jag mig att för materialval?

Behövs någon luftspalt? Tänker att luften ändå inte har någonstans att ta vägen?

Om där inte går att ventilera bort fukt, ska jag använda något annat än byggplast närmast innertaket?

Hoppas ni förstår mig - är en i akut behov att komma vidare, men vill gärna bygga rätt :-)

F Flipar skrev:
Jag ska till att isolera och slutföra mitt garagebygge invändigt. Garaget är i ladugårdsstil med tät takpapp ovanpå råspont. Det finns ingen öppning för luften att smita in/ut från sidorna eller i nocken.

Hur gör jag för att isolera och bygga igen denna konstruktion och vad använder jag mig att för materialval?

Behövs någon luftspalt? Tänker att luften ändå inte har någonstans att ta vägen?

Om där inte går att ventilera bort fukt, ska jag använda något annat än byggplast närmast innertaket?

Hoppas ni förstår mig - är en i akut behov att komma vidare, men vill gärna bygga rätt :)
Isover skriver lite om diffusionstätt tak vs ingen luftspalt
https://www.isover.se/oventilerad-konstruktion#diffusionstatt-yttertak

Jag har i en friggebod, timmrad, använt Hunton-skivor (hygroskopisk isolering av träfiber) och en ångbroms men med diffusiontät papp ovanpå råsponten. Denna kommer inte vara bebodd, och bara delvis uppvärmd (hållas över 0-an), men vi får väl se om några år om denna teknik funkar.
Teorin är iaf att fukt kan buffras i isoleringen och komma ut innåt genom ångbromsen, men ångbromsen kommer ändå hindra bromsa luft från att komma in i konstruktionen inifrån.

Förutom att jag ville bevara takhöjd så är det rätt meckigt att få till ventilationen i takfacken i en timrad konstruktion. Och med en hygroskopisk konstruktion så skall den tåla lite fuktvariation över årstiderna. Skulle man ha det som boutrymme, med konstant fukttryck (kök, bad och folk&fä 24/7), så kanske jag nog byggt en ventilerad konstruktion, även om jag fortfarande gillar hygroskopisk konstruktion med ångbrom snarare än spärr då jag inte ritkigt litar på att konstruktionen i alla lägen över tid förblir helt fukttät.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.