50 kg tryck med nuvarande uppsättning, ca 65 kg från tre torra e-pallar men huvudvikten 10 cm längre bak är väl tveksamt vad gäller kultrycket? Ligger man redan nära maxlast blir det också överlast.

Men pall är bra om man har det och det inte skapar andra problem.

Z z_bumbi skrev:
Det är faktiskt lite vanskligt att stödja pallen på det sättet då anläggningsytan är liten och långt ner. Jag kan ha missat att brädorna är skruvade i pallen.
Som sagt: min jigg är bara för att förhindra lastförskjutning vid inbromsning och maximera nettolasten. Det är lösa virkesbitar utan infästning. ”Benen” är låsta i de ledder krafterna påverkar och kan inte glida ur sitt läge. Mot pallen fördelas detta i pallens bottenbrädor som i sin tur fördelar det uppåt. Pallklossarna är prima virke och inte pressat spån som är vanligt nuförtiden. Plankan i fronten är bara för att sprida ut kraften och skona framlämmen.
Jag skulle säga att den klenaste delen av lasten är pallkragarna framåt och de bakre lastöglorna. Visst, man skulle kunna sätta en planka på tvären mot pallen också.

Jag har nämligen haft en otrevlig förskjutning med en liknande last, när allt blev sjöblött av regn under transporten. Friktionen mot lastplanet försvann till stora delar och pallen med en tung maskin flyttades 20 cm framåt vid kraftig oväntad inbromsning. Vi hade då bara surrat med kryss, men kragarnas flex klämde ihop hela paketet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.