Jag skall lasta kullersten i en pall med 3 pallkragar som står på ett släp. 3 pallkragars höjd bli 720-760 kg och precis under maxlast. Hur skall jag hitta rätt läge för pallen så att jag får runt 50 kg kultryck? Olastad har jag 20 kg tryck, så pallen skall ju då förskjutas lite framåt räknat från släpets hjulaxel så att jag får 30 kg extra.

Avstånd hjulaxel till kula är 266 cm, vilket ger 2,8 kg per cm förskjutning med 750 kg last. Det borde då bli 11 cm framåt. Tänker jag rätt?

Pallen säkras mot lastförskjutning med en jigg på lastplanet som trycker mot släpets framstolpar, så jag behöver anpassa längden på denna innan jag surrar fast allt. En skiva på toppen säkrar uppåt. Det går inte att flytta pallen efter att den är lastad..

Du kan ju inte beräkna sten för sten.
Fördela lasten så jämt som möjligt med hänsyn till hjulaxeln.

Jag skulle bara ställa pallen mitt över axeln, förstänga och lyfta ur lämpligt antal sten och lägga mot framlämmen så att kultrycket blir perfekt.
På en vanlig släpkärra skulle jag tro att kultrycket blir lagom om man förstänger med två lastpallar på höjden tvärs kärran.

• Gilla
Johan Sahlin och 2 till
  • Laddar…
Flytta fram några decimeter från mitten bara så blir det bra. Hellre för högt kultryck än för lågt. Överväg också att lägga stenen direkt på golvet och sedan ett par pallar ovanpå istället, som förstängning.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Du kan ju inte beräkna sten för sten.
Fördela lasten så jämt som möjligt med hänsyn till hjulaxeln.
??

Hänger inte riktigt med på vad du menar. Sedan tidigare har jag vägt in att en lastad pall med 3 pallkragar fylld med normalstora kullersten, väger 720-760 kg. Jag skall alltså lasta manuellt i en pall med pallkragar och toppskiva för att säkra lastan. Den pallen behöver placeras rätt innan jag fyller den med sten. Det går inte att flytta den efter att den är fylld. Avlastningen sker också manuellt.

Lägga stenen löst på lastplanet är ju fullständigt livsfarligt!

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
??

Hänger inte riktigt med på vad du menar. Sedan tidigare har jag vägt in att en lastad pall med 3 pallkragar fylld med normalstora kullersten, väger 720-760 kg. Jag skall alltså lasta manuellt i en pall med pallkragar och toppskiva för att säkra lastan. Den pallen behöver placeras rätt innan jag fyller den med sten. Det går inte att flytta den efter att den är fylld. Avlastningen sker också manuellt.

Lägga stenen löst på lastplanet är ju fullständigt livsfarligt!
Stenen ska förstås inte ligga helt löst….

Det är heller inga pro lem att flytta pallen i efterhand om du behöver, det gör du med ett spännband.

F fribygg skrev:
Jag skulle bara ställa pallen mitt över axeln, förstänga och lyfta ur lämpligt antal sten och lägga mot framlämmen så att kultrycket blir perfekt.
På en vanlig släpkärra skulle jag tro att kultrycket blir lagom om man förstänger med två lastpallar på höjden tvärs kärran.
Det är ju bra en idé att ha en ”justeringskärl” mot framlämmen. Lägga dem löst gör jag dock inte i något läge.
I övrigt är pallen placerad precis så. På tvären för att få så mycket av vikten som möjligt i vridcentrum.

MathiasS MathiasS skrev:
Överväg också att lägga stenen direkt på golvet och sedan ett par pallar ovanpå istället, som förstängning.
Jo, det blir som när jag lastar fullt med jord. En jämnt fördelad last. Med kullersten runt 15 cm blir det för mycket framåt om man skall hålla ihop lasset. Kanske 2/3-fyllt släp med maxlast. Jag har prövat det förut och det blev alldeles för mycket tryck på kulan (lättstyrd bil). Det är därför jag har en pall i mitten. Har inget annat mindre släp tillgängligt tyvärr

MathiasS MathiasS skrev:
Det är heller inga pro lem att flytta pallen i efterhand om du behöver, det gör du med ett spännband.
Det är jag med på. Kan ju i och för sig ta med verktyg och bygga om jiggen efter ev. flytt. Enbart spännband som förstängning framåt litar jag inte på. Neråt mot lastplanet, helt OK.

Det är jag med på. Kan ju i och för sig ta med verktyg och bygga om jiggen efter ev. flytt. Enbart spännband som förstängning framåt litar jag inte på. Neråt mot lastplanet, helt OK.
Ok, du skulle förstängs med virke också. Det är förstås inget fel med det. Oftast när jag har kört sten så har jag använt en jädra massa spännband istället, men det går ju vilketsom.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Enbart spännband som förstängning framåt litar jag inte på. Neråt mot lastplanet, helt OK.
Jag tänker att det är skillnad på förstängning och surrning, förstängning sker nog oftast med lastpall eller virke, minns jag rätt tänkte du ju bygga en gigg så att lasten inte kan röra sej frammåt.
Surrning är nått annat, ofta löser man ju surrningen med spännband med tillräckligt hållfasthet men på tyngre transporter kan man ju tex använda kjetting eller vajer iställe.

F fribygg skrev:
Jag tänker att det är skillnad på förstängning och surrning,
Stämmer, men ibland behöver ju förstängningen surras. T.ex. pallen som läggs ovanpå godset. Men jag köper din invändning. 😊

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Väg in kärran med jiggen och sen ställer ni pallen mitt över axeln?

Det räcker gott att se på fjädringen när du lastar. Sjunker bakhjulen in en liten bit, är det lagom. Har kört mycket tyngre vedlass. Fyra fulla pallar på 900 k var, efter personbil och tycker den metoden funkar bra.

vid ett tillfälle glömde jag bort att kolla kultrycket på mitt sedvanliga sett och då gick det lite vingligt på hemvägen. Väl hemma var det bara att lossa på handsken och så stod kärran och balanserade utan stöd. Så noll tryck på dragkrok är inte optimalt😁.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skall lasta kullersten i en pall med 3 pallkragar som står på ett släp. 3 pallkragars höjd bli 720-760 kg och precis under maxlast. Hur skall jag hitta rätt läge för pallen så att jag får runt 50 kg kultryck? Olastad har jag 20 kg tryck, så pallen skall ju då förskjutas lite framåt räknat från släpets hjulaxel så att jag får 30 kg extra.

Avstånd hjulaxel till kula är 266 cm, vilket ger 2,8 kg per cm förskjutning med 750 kg last. Det borde då bli 11 cm framåt. Tänker jag rätt?

Pallen säkras mot lastförskjutning med en jigg på lastplanet som trycker mot släpets framstolpar, så jag behöver anpassa längden på denna innan jag surrar fast allt. En skiva på toppen säkrar uppåt. Det går inte att flytta pallen efter att den är lastad..
Ja, du tänker rätt.
Jag hade liknande bekymmer förra året, löste det med samma matematik, fungerade bra.
Och precis som du har kalkylerat så är det inte jättenoga, blir det 8cm eller 15cm så är det inte hela världen, så resonerade jag, det blir ökat kutryck ändå.
Kultrycket blev ok.
Misstaget jag gjorde var att påbörja den manuella avlastningen längst fram, med stenarna som låg närmast framlemmen.
När sambon sedan ville ha bilen efter en stund, och jag bara hade lastat av hälften av stenarna, då hade jag rejält med negativt kutryck.....spännande att lossa släpet från bilen då.
Ett misstag jag bjuder 🙃 på.

• Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.