Jag fick ta ner min flaggstång nyligen då skruvarna som håller den började ge upp (en hade gått av, tre hela - men gick inte att få loss så de behövde jag dra av för att fälla stången).

Innan jag försöker få loss de förstörda skruvarna funderar jag på om det kan gå att få tag på en ny del istället för att spara lite möda.

På bilden med färgglada markeringar och text har jag tagit bort de tre stödskruvarna (eller rättare sagt 2.5 sådana då en av dem var trasig.

Någon som känner igen denna typ av fäste och har en tanke kring var man kan hitta en del? Eller kanske någon verkstad i Göteborg/Kungsbacka som kan tillverka en?

1786376699533.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1786376554536.png
Skapa konto
1786376581976.jpeg
Skapa konto
1786376388765.jpeg
Skapa konto

• 1786376409128.jpeg
    Skapa konto
P Prosit skrev:
Jag fick ta ner min flaggstång nyligen då skruvarna som håller den började ge upp (en hade gått av, tre hela - men gick inte att få loss så de behövde jag dra av för att fälla stången).

Innan jag försöker få loss de förstörda skruvarna funderar jag på om det kan gå att få tag på en ny del istället för att spara lite möda.

På bilden med färgglada markeringar och text har jag tagit bort de tre stödskruvarna (eller rättare sagt 2.5 sådana då en av dem var trasig.

Någon som känner igen denna typ av fäste och har en tanke kring var man kan hitta en del? Eller kanske någon verkstad i Göteborg/Kungsbacka som kan tillverka en?

[bild][bild][bild][bild][bild]
Det du beskriver är ett klassiskt Gångjärnsfäste (markfäste). Designen med en fyrkantig markplatta och tre bultar i mitten är extremt typisk för svenska tillverkare som Formenta (Sveriges vanligaste tillverkare i Värnamo) eller Flagmore / Svanen.
Hur fästet fungerar och vad delarna gör:
* De 3 bultarna i mitten (Trekantskonfiguration):
* Dessa utgör själva fällmekanismen/gångjärnet.
* De passar ihop med den triangulära stångplattan (eller hylsan) som sitter ingjuten i eller träs över botten på flaggstången.
* En bult fungerar som fällbult (gångjärn) när du ska fälla stången, medan de andra två säkrar den i uppfällt läge.
* De 3–4 yttre bultarna/hålen:
* Dessa är förankringsbultarna som är ingjutna direkt i betongfundamentet eller berget.
* Muttrarna på de yttre bultarna används för att justera och lodstänga flaggstången så att den står helt rakt.
Söker du ny del eller reservdel?
* Tillverkare: Om flaggstången är av glasfiber är det med största sannolikhet Formenta eller Nationalflagg/Flagmore.
* Ersättningsdelar: Du behöver inte alltid köpa original om det är en äldre modell. Mät avståndet mellan de tre mittenbultarna (centrum-till-centrum, cc-mått) samt bultarnas diameter (oftast M16, M20 eller M24).
* Tillverkarna säljer "Universella gångjärnsplattor" och mutterterminaler som passar direkt på dessa trecentrerade gängstänger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.