B
Istället för jiggen kan du väl ställa en pall lodrätt framför och och spänna bakåt. Känns enklare och rätt hållbart.

Jag tror jag bara skulle banda pallen och sedan sätta två spännband över för att hålla fast den men nu börjar jag fundera på om det är tillräckligt.

Jag kan meddela att uträkningen stämde väldigt väl med verkligheten. En full last och mätning med en gammal badrumsvåg gav 52 kg på kulan.
Nu fick jag även användning för jiggen igen med lastning av kantsten i granit. Dessa skulle hämtas ute i skogarna kring krokiga vägar, så jag ville ha det ordentligt surrat. Pall och pallkrage med 8 sten á 85-90 kg/st stående gav en lätt överlast. 55 kg på kulan. Bilen med släp skötte sig exemplarisk längs vägarna.
Fick sedan höra av säljaren av kanteten att en tidigare köpare bara hade slängt upp stenen löst på flaket och kört iväg. Ingen surrning alls. 😳

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fick sedan höra av säljaren av kanteten att en tidigare köpare bara hade slängt upp stenen löst på flaket och kört iväg. Ingen surrning alls. 😳
Hur ofta ser du en grusbil med surrad last?

• Gilla
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ofta ser du en grusbil med surrad last?
Det är ju en rejäl skillnad på när lösgods som grus eller massiva stenar kommer flygande. En grusbil som lastar stenblock har dessa förstängda på flaket. En släpkärra lever sitt eget liv. Jag ”surrar” varken grus, sand eller jord. Det godset tappar allt moment när det fortsätter i tangentens riktning. Ett massivt stenblock: inte särskilt mycket. 😉

• Gilla
Prodigys och 4 till
  • Laddar…
En grusbil som lastar stenblock har dessa förstängda på flaket.
Ja, lastar man högre än lämmarna blir det såklart problem. Men ett lager fyrkantiga stenar innanför släpets lämmar skulle inte jag bry mig om att surra i alla fall.

Jag har aldrig upptäckt att jag ska ta hem ett lass med sten utan förvarning så att ha några reglar, brädor, lite plywood, någon tompall etc med sig är ingen stor grej.
Jag försöker ha förberedda reglar och brädor anpassade till släpet liggande i virkesstapeln och några plywoodlock under tak men jag använder upp dem till annat hela tiden.

Nästa,större uppgradering av släpet innebär fästpunkter inne i släpet och det minskar insatsen ännu mer.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Så här ser mitt ”kit” ut för längsgående pall ut. Två lösa ben och en planka på tvären mot framlämmen. Detta för att lasten inte skall kasa framåt. Lådan spänns ner mot lastplanet med korslagda spännband till öglorna på insidan.
Trälåda fixeras på släpvagn med spännband och träplankor som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort lastkit i ett flak, bestående av en planka, lösa ben och metallsidor, förhindrar att lasten glider framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Frerider
Så här ser mitt ”kit” ut för längsgående pall ut. Två lösa ben och en planka på tvären mot framlämmen. Detta för att lasten inte skall kasa framåt. Lådan spänns ner mot lastplanet med korslagda spännband till öglorna på insidan.
[bild][bild]
Får ju säga att du tar lastsäkringen till en ny nivå👊🏻snyggt jobbat😉

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
[bild][bild]
Vore inte en vanlig europall på tvären tillräckligt eller har du mindre än 80cm mellan framstam och pallkragarna?

• Ledsen
Frerider
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Får ju säga att du tar lastsäkringen till en ny nivå👊🏻snyggt jobbat😉
Ny och ny. Jag hävdar att det borde vara normal nivå. ✌
För min del bottnar lösningen i att bekvämt kunna lasta kullersten till maxlast och känna mig säker under körning. Att jag lastar högre på mitten är för minimera rörelsetrögheten och riktningsstabiliteten. Då följer det bilen lättare i kurvorna.

• Älska
Frerider
  • Laddar…
Frerider
Ny och ny. Jag hävdar att det borde vara normal nivå. ✌
För min del bottnar lösningen i att bekvämt kunna lasta kullersten till maxlast och känna mig säker under körning. Att jag lastar högre på mitten är för minimera rörelsetrögheten och riktningsstabiliteten. Då följer det bilen lättare i kurvorna.
Finns säkert någon mer än du, men ser inte ofta så genomtänkta och för den delen enkla lösningar, man ser ganska fort att någon har tänkt till👍

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore inte en vanlig europall på tvären tillräckligt eller har du mindre än 80cm mellan framstam och pallkragarna?
Tror det var 70 kvar, så den fick inte plats med ”korrekt” jämvikt. Det är annars en bra lösning. När pallen har stått på tvären funkar det, men då måste jag ändå ha passbitar mot innerkantern. Dessutom har man alltid en pall för lite när de behövs. 😄

Det är faktiskt lite vanskligt att stödja pallen på det sättet då anläggningsytan är liten och långt ner. Jag kan ha missat att brädorna är skruvade i pallen.
Med tre brädor så skulle jag skruva två lite längre längs med pallen eller nedre pallkragen och fixera mot brädan/regeln i framkant.
 Fast en så låg och lätt pall med relativt hög friktion skulle jag inte vara orolig för med "bara" två band.

Med två reglar och två brädor skulle jag skruva brädorna i en regel i framkant av släpet och en framför pallen. Brädorna går direkt vid sidorna av pallen.
Reglarna är ca bredden av släpet och brädorna längden så regeln och brädorna vid pallen blir även sidoskydd. Om man har bara reglar funkar det i det här fallet bättre (mer anläggningsyta i sidled mot pallen) men i andra fall är brädor bekvämare.

Om jag inte har virkeshögen med eller jag inte tycker det ör nödvändigt så två spännband över från sidorna och en som grimma dvs från bakkant av släpet och upp på pallens framkant och sen tillbaka till bakkant.

Z z_bumbi skrev:
Det är faktiskt lite vanskligt att stödja pallen på det sättet då anläggningsytan är liten och långt ner. Jag kan ha missat att brädorna är skruvade i pallen.
Med tre brädor så skulle jag skruva två lite längre längs med pallen eller nedre pallkragen och fixera mot brädan/regeln i framkant.
 Fast en så låg och lätt pall med relativt hög friktion skulle jag inte vara orolig för med "bara" två band.

Med två reglar och två brädor skulle jag skruva brädorna i en regel i framkant av släpet och en framför pallen. Brädorna går direkt vid sidorna av pallen.
Reglarna är ca bredden av släpet och brädorna längden så regeln och brädorna vid pallen blir även sidoskydd. Om man har bara reglar funkar det i det här fallet bättre (mer anläggningsyta i sidled mot pallen) men i andra fall är brädor bekvämare.

Om jag inte har virkeshögen med eller jag inte tycker det ör nödvändigt så två spännband över från sidorna och en som grimma dvs från bakkant av släpet och upp på pallens framkant och sen tillbaka till bakkant.
Det är ofta bättre att lägga eller ställa europapallar mot framstammen när man förstänger, i Johans Gunverths fall hade nog en liten trave med tre tompall på tvären framför lasten gett ett rimligt kultryck även om lasten kommit 1 dm längre bak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.