Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
En dröm gör en dröm till verklighet
Long time no see!Livet har rullat på med väldigt mycket jobb och tyvärr inte alls lika mycket tid för projekt så därav min frånvaro från forumet. Vad som däremot har hänt är att jag träffat en kvinna som är min jämlike när det kommer till vansinniga projekt. Inte lika erfaren av byggprojekt men minst lika galen!
Redan tidigt i förhållandet (typ första dejten) började vi planera gemensamma projekt. Jag berättade om en gammal dröm jag haft sen jag var 15 år gammal. Att bygga om en gammal husvagn till bastu. När jag var tonåring hade jag inte råd med ens en skrotad husvagn, för att inte nämna virke och allt annat som skulle komma att behövas. I vuxen ålder när jag flyttat långt från mitt föräldrahem ute på landet fanns ekonomin men inte platsen då jag bodde i lägenhet. På grund av detta har projekt lagts på is under en obestämd tid.
Efter att mitt jobb hade flyttat till nya lokaler där det fanns många tomma parkeringsplatser öppnade sig plötsligt en möjlighet där.
Ni som har följt mina trådar här tidigare vet att jag inte drar mig för utmaningar och så inte heller denna gång. En bastu på ett husvagnsunderrede är alldeles för enkelt och om den byggs på traditionellt vis skulle den skulle bli tung, vara omöjlig att registrera och alltså behöva bli ett LGF fordon. Så att bygga väldigt lätt, inuti en husvagn var alltså planen. Men, de flesta husvagnar är i mitt tycke väldigt fula så först gällde det att hitta rätt vagn att utgå ifrån. Vi sneglade ett tag på de gamla SMV vagnarna ”ägget” från början av 60-talet men att jobba med en veteranvagn med dubbelkrökta väggar är ju vansinne när det kommer till att sätta panel. Vi kollade därför vidare på blocket och fb marketplace men hittade verkligen ingen annan vagntyp vi gillade. Ett tag var vi inne på att skaffa en stor boggievagn som vi då kunde dela av med en skiljevägg och göra halva till bastu och resten till ombyte/relax del. Men de stora vagnarna är fula och otympliga och en annan viktig faktor är att den ska vara smidig att köra så man kan komma längre ut i naturen och närmare sjöar och vattendrag. Våra första sneglingar på veteranvagnarna hade satt igång tankarna och den absolut största svårigheten med en rund eller äggformad vagn är att traditionell bastupanel inte skulle fungera. Men traditionellt byggs inte heller bastur i husvagnar så varför inte tänka lite utanför boxen och frångå den vanliga panelen till förmån för något mer böjligt alternativ? Varför anpassa vår vision till nåt vi inte gillar när vi kan anpassa nåt vi gillar till vår vision?
När denna tanke var planterad hade vi bestämt oss! Vi satte bevakning på annonssidorna och när det dök upp ett lämpligt objekt slog vi till direkt. Vagnen vi fick tag på var en SMV10, (aka “Ägget”) från 1962.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vacker gammal vagn i uruselt skick

Logga in
Skapa konto
Men vi är glada
Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
Rivning och underredesfix
Ivriga att sätta igång påbörjade vi direkt utrivning av innanmätet. Skicket var väldigt dåligt på det mesta i vagnen men det var ju egentligen bara underredet och formen vi ville åt så vi gick lös ordentligt.
Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Rivning pågår
Allt eftersom vi rev blev vagnen bara rangligare och rangligare så vi kunde givetvis inte ta bort allt på en gång, då hade vi stått där med bara ett gäng aluminiumplåtar.
Golvplåten var i uruselt skick och väldigt bucklig. Det hade blivit svårt att rädda den utan att få gropar där vatten kommer att samlas när man bastar så den blev till att riva ut. Den ska ju vara plan så vi resonerade att den bör vara relativt enkel att ersätta med ny aluminiumplåt och att bli av med den skulle också göra det väldigt mycket enklare att komma åt underredet.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Golvet måste bort!
När golvet var borta insåg vi att det skulle vara ännu enklare att göra iordning underredet om hela vagnen var borta så vi beslöt att lyfta av hela äggskalet och börja med att fokusera på underredet.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Underredet lossat
Sen började det första av de riktigt slitsamma momenten; att slipa och bli av med all rost. Många timmar blev det med vinkelslip och stålborste då det var mååånga ytor som skulle gås över… Men efter ett par heldagar var det i det närmaste metallrent. Överlag var underredet i väldigt bra skick, särskilt i jämförelse med resten av vagnen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Slipar och svetsar
Det var bara rören precis bakom hjulhusen som rosten angripit så hårt att det gått igenom. Dessa byttes ut till fräscha rör och vi gjorde en liten förstärkning med ett par längsgående bitar där vi planerar att ha bastuaggregatet. Vi har det inte planerat i detalj men kändes inte fel att ha lite extra att ställa det på. Underredet förlängdes även bakåt 60cm då den bakre delen bara hölls uppe av invändiga träreglar och dessa var genomruttna och vi hade inte bestämt hur vi skulle ersätta dem så detta kändes som en smidig lösning.
När allt var rengjort och de nya delarna var svetsade primades och målades alla ytor svarta.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Målning pågår
Det var en stor krockskada på underredet och vi hade inte riktigt nåt bra verktyg för att räta ut denna så vi bestämde där och då att den fick vara kvar. Var ju egentligen bara kosmetisk då den inte borde påverka styrkan nämnvärt.
Efter målning klippte vi till lite ny aluminiumplåt och den limmades fast på underredet. Limmet var mest för att hålla det på plats under resten av bygget men givetvis skulle alltsammans bultas fast i underredet innan vi tog ut den på vägarna.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nytt golv!
Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
Planering och återmontering av äggskalet
Jag hade läst på lite om hur man vill ha ventilationen i en bastu och som jag förstått det är det viktigt att ha möjlighet till ordentligt luftutbyte. Intag av luft bakom aggregatet och utlopp i motsatt sida så det var planen. Men det är också viktigt att ha någon form av avlopp så att det vatten man kastat på stenar, väggar och varandra har en möjlighet att komma ut. Dock ville vi inte att det skulle dra in kall luft från det över golvet då det kanske att vara en risk. I en traditionell bastu är ju detta oftast inget problem och man kan till och med ha öppna springor i golvet då inte mycket värme försvinner den vägen. Dock får man ett golvdrag som ju är lätt att komma ifrån om man sätter sig på andra våningen på laven. Att bygga i två nivåer är ju dock omöjligt för oss så att få ett tätt golv kändes viktigt. Beroende lite på hur man parkerar vagnen så kommer man ju (nästan) alltid ha lutning åt nåt håll så vår plan var att bygga ett långt avlopp längs varje kortsida och för att inte det ska dra in luft den vägen skapa ett långt vattenlås vid övergången mellan vägg och golv. I genomskärning enligt följande principskiss:
Logga in
Skapa konto
Vattenlås princip
Exakt hur detta skulle byggas var inte bestämt men vi lät golvplåten vikas ner på vardera sida för att sedan kunna bygga väggen “runt” denna om ni förstår?
Men först var det dags att lyfta tillbaka skalet på underredet. Detta var ett högst kritiskt moment och trots att vi var bara tre personer och det var ett fullständigt ösregn den dagen så lyckades vi tillslut få det på plats och till och med bli hyfsat centrerat. En grej vi hade missat var stänkskärmarna som fortfarande satt kvar, när vi sänkte ner skalet tog de emot den nya aluminiumplåten. Med skalet balanserandes på två tvärgående reglar (som trycktes in i de ruttna golvreglarna och riskerade att kollapsa hela konstruktionen) var vi tvungna att lösa problemet så snabbt som möjligt. Stänkskärmarna satt skruvade utifrån men skruvarna var inte i gott nog skick att skruva ut så det var bara att plocka fram vinkelslipen och fimpa dem inifrån. Träet de hade suttit i var helt bortruttnat och det hade vi sen tidigare grävt bort. Jag sträckte in armen genom ett fönster och nådde precis ner när jag höll längst bak på vinkelslipen. Jag såg ingenting av arbetet då jag inte kunde ha både huvud och arm in genom fönstret samtidigt. Jag jobbade alltså i blindo men genom att lyssna på ljudet lyckades jag skära av alla skruvar på rätt position utan att skada väggen mer än med några repor, är ju väldigt stor skillnad på ljudet när man skär i stål och aluminium. Hela detta moment var väldigt nervigt och fokus låg inte alls på att dokumentera så tyvärr har vi inga bilder från detta kritiska moment.
När skalet var på plats säckade det ihop en del då det inte riktigt var någonting som höll det uppe. Därför blev vi tvungna att bygga upp en del stöd invändigt som höll uppe de övre takreglarna. Det behövdes ett antal nya reglar och snedsträvor för att hålla det hela på plats så det var inte helt enkelt att röra sig fritt inne i vagnen tills dessa var borta och taket hölls på plats av nåt mer permanent.
Återbygga stommen?
Första steget i uppbyggnaden var sen att ersätta de ruttna golvreglarna med någonting stabilt och mindre ruttet. Det som bar upp vagnen tidigare var två ovala “reglar”, en på var sida. Dessa var laminerade av många tunna lager trä och jag skulle gissa att detta gjordes på någon stor typ av jig i fabriken/verkstaden där vagnen byggdes en gång i tiden. Detta var ingenting vi kunde göra själva så vi var tvungna att komma på nån egen variant här. Längs med golvet var det ingen krökning på dem så där funkade det ju med raka reglar. Vi började med dessa och sköt problemet med de krökta delarna framför oss, vid det här laget hade vi ingen lösning på dem. Vi sågade till ungefär samma profil som de tidigare reglarna hade och bultade fast dem i underredet.
Logga in
Skapa konto
Regel fastskruvad
Vi funderade på många olika metoder att bygga i trä men antingen så skulle det inte bli starkt nog eller så skulle det innebära orimligt mycket jobb. Stål skulle bli alldeles för tungt och mina aluminiumsvetsningskunskaper är inte så välutvecklade tyvärr.
Lösningen landade till slut i att bygga i glasfiber och epoxy. De runda formerna skulle istället för att bli ett problem snarare bil en stor fördel då dubbelkrökta ytor är starka som tusan. Det är inte för inte som naturen genom miljarder år av evolution landat i att äggformen är ganska optimal 😉
Att plasta med glasfiber ger oss utöver en stark och lätt konstruktion även en möjlighet att direkt få den vattentät. Nackdelarna är att epoxy är otrevligt att få på sig (väldigt allergiframkallande) och relativt dyrt. En 5kg dunk epoxy kostar mer än vad vi köpte hela husvagnen för. Men smakar det så får det lov att kosta, detta är ändå en 20 år gammal dröm jag haft och när den väl ska gå i uppfyllelse så är bara det bästa gott nog. Men kan en bastu i glasfiber och epoxi klara bastutemperaturer? Jo då, det ligger ju utanför både isolering och ”panel” så det borde inte vara något problem alls!
Min sambo och partner i detta bygge är ifrån USA och när vi hade kommit så här långt i projektet blev hon tyvärr tvungen att lämna landet för att söka sambovisum därifrån så de kommande tre månaderna var jag tvungen att jobba med detta själv…

Logga in
Skapa konto
Sista arbetsdagen tillsammans på ett tag
Väggarna var täckta av nåt brunt lim och detta måste givetvis bort för att epoxin skulle ha nån chans att fästa. Vinkelslip med stålborste fick det bli igen och jag testade först att göra rent och göra en plastning i ett av hörnen. Det fanns en viss oro att det skulle kunna vara asbest i limmet men jag skyddade mig så gott jag kunde med ett ordentligt partikelfilter när jag körde med vinkelslipen. Jag la tre lager av 300gsm glasfiberväv i 15-20 cm breda remsor över skarven.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Rengjort och plastat!
När epoxin hade härdat insåg jag direkt att detta var vägen att gå, superstarkt och lätt! Dock var det mycket jobb både med plastningen men inte minst med alla förberedelser och rengöring.
För de som kanske har missat Highflowers tidigare projekt så kan väl främst detta rekommenderas:
https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-2-a-mitt-foersta-stoerre-projekt.228383/
Detta är en låååång tråd, och mycket bilder och bra med inspiration till dem som inte vill ha vitt, med kuddar som färgklickar samt bara rätvinkliga väggar och möbler.
Det är några sidor in i tråden som de häftiga sakerna börjar komma mer av.
https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-2-a-mitt-foersta-stoerre-projekt.228383/
Detta är en låååång tråd, och mycket bilder och bra med inspiration till dem som inte vill ha vitt, med kuddar som färgklickar samt bara rätvinkliga väggar och möbler.
Det är några sidor in i tråden som de häftiga sakerna börjar komma mer av.
Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
Tack Mikael, uppskattas mycket! 😀 Jag känner på mig att detta kommer att bli ytterligare en tråd med minst lika mycket bilder och inspiration som de tidigare. 😉
Jag tänker att vi fortsätter med en till uppdatering av projektet nu när vi hamnade på första sidan. 😃
Plastning till sent in på sommarnatten
Varje gång jag rev kändes det som det var på gränsen att något kollapsade och efter varje plastning var vagnen starkare än någonsin tidigare.
Jag bestämde mig för att ta bort träreglarna vi hade monterat längs golvet för att ersätta dem också med glasfiber. Även hjulhusen plockades av för att komma år att rengöra ordentligt bakom dem innan de också plastades fast.
Man ser att det inte är mycket som håller ihop vagnen när hjulhusen är bortmonterade. Hela äggskalet hänger från den provisoriska ställningen.
Hjulhusen var lite skadade och i ganska dåligt skick. Jag funderade på att tillverka nya men bestämde mig för att behålla dem ändå. De skulle ju ändå förstärkas med glasfiber så skadorna skulle inte påverka nämnvärt.
Dessa har sett sina bättre dagar
För att kunna fästa väggarna mot det nya golvet med glasfiber var det viktigt att de höll sig på plats under plastandet. Minsta lilla rörelse mellan aluminiumdelarna skulle skapa bubblor och dåliga fogar som följd. Lösningen på detta var att nita fast små bitar av aluminiumplåt som senare skulle komma att täckas över med glasfiber.
temporärt fastnitat
Vid detta laget så hade jag gått och stört mig ganska länge på krockskadan och det sneda underredet. Lägger jag så här mycket jobb på detta projektet skulle det vara väldigt tråkigt att ha en defekt ram på en i övrigt fin vagn. Då jag saknade utrustning för att räta ut det så var jag tvungen att bygga ihop någonting. Det blev en minst sagt speciallösning med en domkraft som pressar på ramen och en svetsad stålkonstruktion som håller emot på vardera sidan. Genom att pressa ut den lite lagom så blev ramen i det närmaste perfekt rak.
Med lite kreativitet gick det att räta ut!
Sen var det bara att fortsätta arbetet invändigt, riva trä, kapa spikar, rengöra från lim, tvätta med aceton och sedan klippa väv och plasta. Upprepa dessa moment gång på gång under månader (av kvällar och helger) för att vid något tillfälle inse att vagnen nu är så pass stabil att den inre träställningen kunde plockas ner. Detta var väldigt skönt då det innebar att jag nu kunde röra mig helt fritt inne i vagnen vilket gjorde underverk för de annars ganska ansträngda arbetspositionerna jag var tvungen att förhålla mig till.
Äntligen lite svängrum
Som ses i ovanstående bild fanns det en stor springa i taket där plåtarna möts i mitten, de var uppfläkta här och detta var ett ställe där vatten har kunnat rinna in fritt i den tidigare isoleringen. Detta måste givetvis lagas innan det är läge att plasta över den. Det skulle nitas ihop men för att göra det var jag tvungen att komma åt att jobba från utsidan av vagnen på den mest svårtillgängliga delen av taket. Jag fick bygga en provisorisk arbetsställning mha en truck, en stege och ett tak.
Byggställning
Jag kan säga att det är bra mycket bekvämare att stå på, än att ligga på en stege och jobba nedåt. Inte direkt enligt arbetsmiljöverkets rekommendationer om ergonomi och höghöjdsarbete men jag fick jobbet gjort och det är vad som räknas här. På insidan var jag tvungen att spänna upp plåtarna med de medel jag hade tillgängliga för att de skulle hamna rätt. Efter några timmars klättrande fram och tillbaka mellan taket och insidan av vagnen var jag rejält mörbultad men hade ett “helt” tak.
Mycket improviseras men huvudsaken att det funkar!
I taket fanns även fyra stycken hål där ventilationsventiler suttit, dessa var jag tvungen att täcka över med plåtbitar som nitades fast. Givetvis skulle det tas upp nya hål för både ventilation och skorsten i framtiden men exakt var dessa skulle placeras var inte helt bestämt än så bättre att ha ett helt tak och sen ta upp nya hål på exakt rätt ställen när jag nått dessa moment.
Hål under lagning
När jag hade plastat springan i taket och därmed förbundit vagnens högra och vänstra sida med glasfiber/epoxi var vagnen nu så pass stabil att allt återstående trä kunde rivas utan risk för att det skulle kollapsa.
Sista högen med halvruttet virke
Att bli av med detta var en stor lättnad. Ingen mer rasrisk, inga mer spindlar och gråsuggor, ingen mer jordkällarlukt och inhalerade av mögelsporer. Nu var projektet inne i en uppbyggnadsfas snarare än en rivningsfas vilket gör mycket för motivationen och känslan i hela projektet. Fram till denna punkt var jag osäker på om vi över huvud taget skulle slutföra detta eller om vi tagit oss vatten över huvudet. Jag var redo att mentalt ge upp många gånger när verkligheten kommit ifatt mig om vilket vansinnigt projekt jag tagit mig an. Men det var fortfarande kul och lärorikt så att ta ett steg i taget var strategin. Skulle det rasa ihop totalt var jag redo att köra den till skroten men efter detta steg var jag mer övertygad om att det faktiskt skulle gå att slutföra det hela. Men jag visste att mycket jobb kvarstod, hur mycket kunde jag vid denna punkt dock inte ana…
Jag tänker att vi fortsätter med en till uppdatering av projektet nu när vi hamnade på första sidan. 😃
Det stora plastningsprojektet!
Det trä som fanns kvar var viktigt att behålla så länge som möjligt så att vagnen inte skulle ramla ihop. Jag tog det därför steg för steg, rev så mycket trä jag vågade, kapade av alla spikar som stack in, rengjorde skarvar först med stålborste på vinkelslipen och sen med aceton och därefter glasfiber och epoxi. Hela vagnen var spikad med aluminiumspik utifrån in i träreglarna, tusentals spikar totalt och det var det enda som egentligen höll ihop den.
Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Plastning till sent in på sommarnatten
Varje gång jag rev kändes det som det var på gränsen att något kollapsade och efter varje plastning var vagnen starkare än någonsin tidigare.
Jag bestämde mig för att ta bort träreglarna vi hade monterat längs golvet för att ersätta dem också med glasfiber. Även hjulhusen plockades av för att komma år att rengöra ordentligt bakom dem innan de också plastades fast.
Man ser att det inte är mycket som håller ihop vagnen när hjulhusen är bortmonterade. Hela äggskalet hänger från den provisoriska ställningen.

Logga in
Skapa konto
Hjulhusen var lite skadade och i ganska dåligt skick. Jag funderade på att tillverka nya men bestämde mig för att behålla dem ändå. De skulle ju ändå förstärkas med glasfiber så skadorna skulle inte påverka nämnvärt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dessa har sett sina bättre dagar
För att kunna fästa väggarna mot det nya golvet med glasfiber var det viktigt att de höll sig på plats under plastandet. Minsta lilla rörelse mellan aluminiumdelarna skulle skapa bubblor och dåliga fogar som följd. Lösningen på detta var att nita fast små bitar av aluminiumplåt som senare skulle komma att täckas över med glasfiber.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
temporärt fastnitat
Vid detta laget så hade jag gått och stört mig ganska länge på krockskadan och det sneda underredet. Lägger jag så här mycket jobb på detta projektet skulle det vara väldigt tråkigt att ha en defekt ram på en i övrigt fin vagn. Då jag saknade utrustning för att räta ut det så var jag tvungen att bygga ihop någonting. Det blev en minst sagt speciallösning med en domkraft som pressar på ramen och en svetsad stålkonstruktion som håller emot på vardera sidan. Genom att pressa ut den lite lagom så blev ramen i det närmaste perfekt rak.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Med lite kreativitet gick det att räta ut!
Sen var det bara att fortsätta arbetet invändigt, riva trä, kapa spikar, rengöra från lim, tvätta med aceton och sedan klippa väv och plasta. Upprepa dessa moment gång på gång under månader (av kvällar och helger) för att vid något tillfälle inse att vagnen nu är så pass stabil att den inre träställningen kunde plockas ner. Detta var väldigt skönt då det innebar att jag nu kunde röra mig helt fritt inne i vagnen vilket gjorde underverk för de annars ganska ansträngda arbetspositionerna jag var tvungen att förhålla mig till.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Äntligen lite svängrum
Som ses i ovanstående bild fanns det en stor springa i taket där plåtarna möts i mitten, de var uppfläkta här och detta var ett ställe där vatten har kunnat rinna in fritt i den tidigare isoleringen. Detta måste givetvis lagas innan det är läge att plasta över den. Det skulle nitas ihop men för att göra det var jag tvungen att komma åt att jobba från utsidan av vagnen på den mest svårtillgängliga delen av taket. Jag fick bygga en provisorisk arbetsställning mha en truck, en stege och ett tak.

Logga in
Skapa konto
Byggställning
Jag kan säga att det är bra mycket bekvämare att stå på, än att ligga på en stege och jobba nedåt. Inte direkt enligt arbetsmiljöverkets rekommendationer om ergonomi och höghöjdsarbete men jag fick jobbet gjort och det är vad som räknas här. På insidan var jag tvungen att spänna upp plåtarna med de medel jag hade tillgängliga för att de skulle hamna rätt. Efter några timmars klättrande fram och tillbaka mellan taket och insidan av vagnen var jag rejält mörbultad men hade ett “helt” tak.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Mycket improviseras men huvudsaken att det funkar!
I taket fanns även fyra stycken hål där ventilationsventiler suttit, dessa var jag tvungen att täcka över med plåtbitar som nitades fast. Givetvis skulle det tas upp nya hål för både ventilation och skorsten i framtiden men exakt var dessa skulle placeras var inte helt bestämt än så bättre att ha ett helt tak och sen ta upp nya hål på exakt rätt ställen när jag nått dessa moment.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hål under lagning
När jag hade plastat springan i taket och därmed förbundit vagnens högra och vänstra sida med glasfiber/epoxi var vagnen nu så pass stabil att allt återstående trä kunde rivas utan risk för att det skulle kollapsa.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Sista högen med halvruttet virke
Att bli av med detta var en stor lättnad. Ingen mer rasrisk, inga mer spindlar och gråsuggor, ingen mer jordkällarlukt och inhalerade av mögelsporer. Nu var projektet inne i en uppbyggnadsfas snarare än en rivningsfas vilket gör mycket för motivationen och känslan i hela projektet. Fram till denna punkt var jag osäker på om vi över huvud taget skulle slutföra detta eller om vi tagit oss vatten över huvudet. Jag var redo att mentalt ge upp många gånger när verkligheten kommit ifatt mig om vilket vansinnigt projekt jag tagit mig an. Men det var fortfarande kul och lärorikt så att ta ett steg i taget var strategin. Skulle det rasa ihop totalt var jag redo att köra den till skroten men efter detta steg var jag mer övertygad om att det faktiskt skulle gå att slutföra det hela. Men jag visste att mycket jobb kvarstod, hur mycket kunde jag vid denna punkt dock inte ana…
Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
Fönsterplanering
Det var fortfarande mycket rengöring och plastande kvar invändigt men dessa moment hade jag hyfsat koll på vid det här laget. Samtidigt som jag gjorde det funderade jag fram och tillbaka på hur jag skulle göra med fönstren. Tanken från första början var att bara täcka över dem med plåtar som vilken normalt funtad människa som helst borde ha gjort. Det är ju dock väldigt trevligt att ha en utsikt från bastun ut i naturen. Efter diskussion med sambon så kom vi fram till att vi nog vill spara ett av de stora fönstren. Men givetvis måste det bytas ut då befintliga fönster är i väldigt dåligt skick.
Logga in
Skapa konto
Fönsterrutorna är inget att spara..
Men fönster i en bastu brukar lätt kunna imma igen när det är kallt ute och den varma ångan inne kondenserar på rutan. För att undvika det kan man ha isolerglas, dvs dubbelglas med en luftspalt mellan. Då undviker man inte bara kondens utan man sparar även en del värme. Men att hitta dubbelfönster med rundade hörn som passar i de gamla fönsteröppningarna kommer ju självklart inte att gå. I alla fall inte utan att få dem specialbyggda av någon men då skulle priset för detta springa långt högre än vad jag var beredd att gå. De kunde ju heller inte vara gjorda av vanligt fönsterglas då det både är tungt och dessutom har lätt för att gå sönder av vibrationer och stenskott. Osäker om det ens finns någon där ute som skulle kunna ta på sig ett sånt projekt. Lösningen på det landade i att bygga det själv från grunden.
-Men, om jag nu skulle ta fram en metod, testa och utveckla den för att bygga ett fönster, varför inte bygga två samtidigt så vi får utsikt åt två håll? Detta var min sambos röst men jag kunde inte annat än att hålla med där, det stora jobbet är ju inte att bygga dem utan att ta fram metoden.
-Och när vi ändå bygger dem, varför inte behålla alla sex fönster så att vagnen ser original ut utifrån?
Ja, svårt att argumentera mot det blev mitt svar... Vagnen kommer vi vilja använda på många fina platser runt om i naturen och att ha utsikt åt alla håll kommer vi att uppskatta i framtiden. Detta beslut togs helt utan att veta vad jag gav mig in på, ungefär som de flesta beslut i detta projekt…
Vilken cliffhanger! Ser fram emot metodutvecklingenHighflower skrev:
Fönsterplanering
Det var fortfarande mycket rengöring och plastande kvar invändigt men dessa moment hade jag hyfsat koll på vid det här laget. Samtidigt som jag gjorde det funderade jag fram och tillbaka på hur jag skulle göra med fönstren. Tanken från första början var att bara täcka över dem med plåtar som vilken normalt funtad människa som helst borde ha gjort. Det är ju dock väldigt trevligt att ha en utsikt från bastun ut i naturen. Efter diskussion med sambon så kom vi fram till att vi nog vill spara ett av de stora fönstren. Men givetvis måste det bytas ut då befintliga fönster är i väldigt dåligt skick.
[bild]
Fönsterrutorna är inget att spara..
Men fönster i en bastu brukar lätt kunna imma igen när det är kallt ute och den varma ångan inne kondenserar på rutan. För att undvika det kan man ha isolerglas, dvs dubbelglas med en luftspalt mellan. Då undviker man inte bara kondens utan man sparar även en del värme. Men att hitta dubbelfönster med rundade hörn som passar i de gamla fönsteröppningarna kommer ju självklart inte att gå. I alla fall inte utan att få dem specialbyggda av någon men då skulle priset för detta springa långt högre än vad jag var beredd att gå. De kunde ju heller inte vara gjorda av vanligt fönsterglas då det både är tungt och dessutom har lätt för att gå sönder av vibrationer och stenskott. Osäker om det ens finns någon där ute som skulle kunna ta på sig ett sånt projekt. Lösningen på det landade i att bygga det själv från grunden.
-Men, om jag nu skulle ta fram en metod, testa och utveckla den för att bygga ett fönster, varför inte bygga två samtidigt så vi får utsikt åt två håll? Detta var min sambos röst men jag kunde inte annat än att hålla med där, det stora jobbet är ju inte att bygga dem utan att ta fram metoden.
-Och när vi ändå bygger dem, varför inte behålla alla sex fönster så att vagnen ser original ut utifrån?
Ja, svårt att argumentera mot det blev mitt svar... Vagnen kommer vi vilja använda på många fina platser runt om i naturen och att ha utsikt åt alla håll kommer vi att uppskatta i framtiden. Detta beslut togs helt utan att veta vad jag gav mig in på, ungefär som de flesta beslut i detta projekt…
Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
Det kommer så småningom, men först ett annat delprojekt som också är viktigt att få ordning på!P pottansorkan skrev:
Dörrkarm
Medan fönsterplanerna marinerades och jag jobbade med plastningarna invändigt behövde jag också en plan för dörren och dörrkarmen. Aluminiumplåten som väggen bestod av var tunn och väldigt fladdrig så den behövde styvas upp ordentligt. Det skulle inte räcka med några lager glasfiberväv då den inte hade någon dubbelkrökning utan jag var tvungen att ge den lite tjocklek för att få styvhet i den. Planen blev att tillverka ”balkar” av xps som skulle kläs med glasfiber och sedan plastas fast runt dörröppningen. Genom att separera två lager glasfiber blir det extremt mycket styvare och starkare. Ur en skiva xps markisolering karvade jag fram två balkar med den rätta formen och dessa pallades upp för att hålla geometrin när epoxin härdade. Sedan kläddes de med några lager glasfiber och fick härda.
Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Plastning av balkar
Jag började sedan med att plasta fast den ena sidan för utvärdering. Skulle jag behöva göra om det vore det skönt att bara behöva riva en sida istället för två. Men man kan säga att det var en obefogad oro, jag låter denna video tala för sig själv:
Stor skillnad på väggstyvheten
Till slut var hela vagnen ren invändigt och alla skarvar plastade. Detta var minst sagt ett skönt delmål.
Alla skarvar plastade!!!
Vid detta laget var nog vagnen styvare än den varit när den var ny och än så länge hade den bara fått några kg av glasfiber och epoxi vilket är viktigt då det gäller att hålla oss under den tidigare totalvikten för att inte få problem vid en framtida besiktning. Det var många kg trä som kastats ut så än så länge såg det målet nåbart ut.
Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
Fönsterramar
Så, åter till fönsterprojektet. Att bygga tvåglasfönster till en husvagn är inget jättevanligt hobbyprojekt så jag insåg ganska snabbt att det inte finns någon guide eller annan dokumenterad erfarenhet att luta sig emot så problemlösningen var jag tvungen att göra själv. Då temperaturen skulle kunna bli ett problem för akrylplast (plexiglas) föll valet på polykarbonat (PC) istället vilket klarar en högre temperatur. Det är dessutom i princip okrossbart vilket ju inte är en nackdel när man ska ut på vägarna med den sen. Nackdelen med PC är att det väldigt lätt blir repigt och i sitt grundutförande kan det vara känsligt mot UV strålning (sol). Jag köpte därför en skiva 4mm, specialbehandlad uv-resistent PC. För att skapa spalten mellan de två panelerna tänkte jag bocka till en ram i aluminium. För ändamålet införskaffades därför 20x6mm plattstång och jag började därefter experimentera med att bocka dessa. En enkel jigg av trä och ett par tvingar gav mig möjligheten att få en ganska fin radie.
Logga in
Skapa konto
Jag började med att göra jiggen i 90 grader men som ni kan se så finns det en hel del återfjädring i materialet. Jag mätte hur mycket detta var och kompenserade med att överbocka stången lika mycket. Jag trodde att jag skulle behöva göra detta iterativt i flera steg för att få till en 90 graders bockning men det visade sig att återfjädringen var oberoende av bockningsvinkel så allt som jag överkompenserade med var ren plastisk deformation och jag fick därför en ganska exakt 90 graders böj redan efter första modifieringen av jiggen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Bockningen gjorde i det närmaste perfekta 90-gradershörn
Jag utgick ifrån den gamla demonterade fönsterrutan för att få rätt storlek på ramen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Gamla fönstret användes som mall
Detta visade sig vara en mindre bra idé då jag på detta sätt inte tog hänsyn till att de gamla fönsterpanelerna suttit i ramar som med denna nya design var eliminerade.

Logga in
Skapa konto
Oups…
Detta lilla missöde var inget större problem då det inte var dumt att ha ett extra fönster att testa på. Jag justerade mina mått och bockade sen till ramar för alla sex fönster. Därefter förberedda jag dem för svetsning med rengöring och allt vad det innebär. Jag har i princip noll erfarenhet att TIG-svetsa aluminium men vilket sätt är väl bättre för att lära sig än att ha ett skarpt projekt att öva på. Efter några youtube tutorials tände jag upp svetsen och skred till verket.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Aluminiumsvetsning!
Svetsfogarna kändes som att de blev helt ok men då de skulle bli synliga inifrån var det viktigt att de blev ännu diskretare så jag slipade insidan av alla ramar och detta dolde då svetsarna i princip helt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dolda svetsar
Fortsättning följer...
Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
Fortsatta plastningar…
Jag pausade sedan fönsterbygget och fortsatte med dörrposten. En likadan xps balk tillverkades ovanför dörren men under dörren, som tröskel var jag tvungen att göra något betydligt starkare då den inte bara skulle hålla formen på vagnen så att dörröppningen inte gled isär utan även skulle vara konstant utsatt för gångtrafik. Här dög inte ens aluminium utan jag valde att bygga i stål. En skrotad 3mm rostfri plåt som var en feltillverkad maskindel hade en bock i, för ändamålet ganska exakt rätt vinkel. Den kapades till med vinkelslipen till en tröskel och efter väldigt mycket fixande och trixande passade den under dörren.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Rostfri tröskel
Som ni ser går plåten in under och bakom dörrposten vilket binder ihop och ger den väldigt mycket styrka. Plåten bultades ned i underredet med rostfri bult och allting plastades över med glasfiber med rejäla överlapp på de redan plastade ytorna. De lite större springorna som jag var tvungen att göra i dörrposten för att få plåten på plats fyllde jag upp med en blandning av epoxi och mikroballonger vilket skapar ett väldigt starkt och bra spackel. Det spacklades givetvis innan jag plastade ihop och klädde allt med glasfiber. Denna spackelblandning var också väldigt praktisk att fylla upp invändigt i tajta vinklar för att glasfibern skulle få en mjukare kurvatur att följa vilket är viktigt för att det inte ska skapas luftbubblor.
Fram till denna punkt har i princip hela äggskalet legat löst på underredet så samtidigt som jag borrade och bultade fast tröskeln i underredet så bultade jag också fast resten av underredet i det nya glasfiberskiktet.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Bultar med brickor håller nu hela skalet på plats.
Dessa skruvskallar och brickor täcktes över av ytterligare ett antal lager glasfiberväv för att det inte skulle kunna vara en punkt där vatten kan ta sig in eller ut och skada konstruktionen. Det var inte ett helt självklart val att göra på det sättet då det innebar att dessa skruvar inte skulle vara åtkomliga i framtiden. Kanske skulle vi komma att behöva byta ut hela underredet någon gång i framtiden om det rostar sönder men om det skulle hända kommer det att vara möjligt att lösa det ändå på något sätt, man kan inte planera för alla tänkbara scenarion om man också vill komma framåt i projektet…
De långa vattenlåsen som vi tänkte oss att ha längs med kortsidorna började jag vid det här laget ifrågasätta… Problemet var, förutom att vi inte hade klurat ut en konkret design än och att detta troligtvis skulle innebära orimligt mycket extraarbete, att de försvagade hela vagnen och att de skulle skulle behöva byggas väldigt starka, och därmed tunga, för att hålla då de sticker ner under vagnen. De nedstickande aluminiumplåtarna revs därför och de långa springorna plastades över. Någon annan typ av avlopp måste lösas men det kunde vänta ett tag till, det var fortfarande mycket kvar att göra som hade högre prioritet.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Plåtarna revs och springan plastades över
Inredare
· Västra götaland
· 130 inlägg
Dörrenovering/dörrbygge
Nu var det dags att ta tag i dörren. Det var det enda som jag inte hade gjort något åt så här långt. Jag hade ingen riktig plan för den mer än att ta bort och slänga allt gammalt och dåligt material. Jag plockade bort allt från den tills det bara var en tunn aluminiumplåt kvar.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dörren revs tills det var bara en plåt kvar…
Jag tejpade upp denna över dörröppningen men den var bucklig och ful och dessutom passade den inte helt då saker har rört på sig en del under byggets gång.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vi hade ny plåt över från golvet så vi kunde ju lika gärna tillverka en helt ny dörr från den. Då får vi den inte bara att passa bättre utan blir samtidigt av med alla bucklor och fula märken samt ett onödigt ventilationsgaller i nederkanten.
Sagt och gjort, jag började med att göra en mall av papper som jag tejpade från utsidan. Fick nu klättra in genom en fönsteröppning för att kunna få tillgång till insidan och rita av hålöppningen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Mall under tillverkning
Mallen överfördes till plåten vilken kapades till och provpassades.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dörrplåt passas in
För att ge den nya dörren styvhet skar jag fram två till XPS-balkar liknande dörrposten. Plåten slipades i likhet med med all annan aluminiumplåt innan plastningen för att epoxin skulle fästa. Balkarna var jag tvungen att plasta fast på plats i dörröppningen för att dörren skulle få exakt rätt form. Minsta lilla avvikelse i form skulle se illa ut så detta var kritiskt att det blev bra. Dörrplåten var lite fjädrande och det krävdes att den fästes i exakt rätt position för att detta skulle bli bra. Mycket tejp och några spillbitar av trä användes för att sätta den i spänn så att den fick rätt form.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
blivande dörrstomme med tryck utifrån
Jag började sen med att skära till balkarna till längd och gjorde även en över- och en underliggare. Detta limmades på plåten med PU lim för att de skulle sitta kvar under plastningen.
Som kan ses på bilderna nedan, ligger balkarna en bit in på dörren. Anledningen för det är att i slutändan kommer vi att klä in dörren i en ram av trä och om dessa balkar skulle ligga längst ut skulle de vara synliga och det skulle inte få plats med trä utanför dem. Jag var inte lika förutseende när jag gjorde dörrposten så där sitter balkarna ända ut. Men jag återkommer till detta senare… När sen väven var klippt var det bara att påbörja ännu en plastning.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dörr plastas inifrån
När epoxin härdat och det var dags att ta bort tejpen och inspektera dörren var jag orolig att den skulle fjädra upp och inte behålla sin form helt. Men återfjädringen var bara bråkdelen av en millimeter så här var min oro obefogad.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ny dörr!!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygger man trästaket utan att behöva sälja en njure?
Trädgård allmänt -
Hur bygger man en platsbyggd garderob runt sängen?
Inredning -
Hur bygger man ett trädäck i marknivå?
Altan & Uteplats -
Tips när man bygger mur av sprängsten
Trädgård allmänt -
Behöver vi flytta fönster när vi bygger ut fasad?
Fasad