Fönsterfilm och läckage​

Ledsen att det blivit en paus i postandet i denna tråd. Vi råkade spontanköpa tomt (med ett par fallfärdiga hus/ruckel på) som har upptagit all vår tid de senaste månaderna, mer info om detta projekt kommer så småningom i en annan tråd.
Gällande bastuvagnen har också varit väldigt mycket jobb men fram till denna punkt inga direkta motgångar. Det skulle det bli ändring på nu! Vagnen hade vid det här laget stått utomhus en hel sommar från att fönstren installerades på våren. Den skyddsfilmen som täckte fönstren hade jag tänkt låta sitta kvar som skydd tills hela vagnen var klar. Jag såg dock att den hade börjat att spricka vilket var lite oroväckande.

Sprucken skyddsfilm på fönster med märken och repor; omgiven av metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skyddsfilmen sprucken

Jag läste på lite om den och tydligen ska filmen tas bort så fort som möjligt. Bättre för sent än ännu mer för sent så det var dags för ett försök. På insidan gick det hyfsat att pilla bort filmen men på utsidan var det helt omöjligt. Några större områden kunde släppa på vissa av fönsterna men på andra kom den bara av i millimeterstora fragment. Filmen satt hårt mot rutorna men hade tappat i princip all hållfasthet. De fönster som vätte mot söder var värre däran än övriga så det verkade som att det var solens UV strålar som brutit ner den. Då PC är känsligt för repor vågade jag inte gå på och skrapa bort den. Detta var helt klart den största motgången hittills i detta projekt och det här problemet gav mig många sömnlösa nätter. Jag testade med flera olika metoder, alla med ganska dåliga resultat. Bland annat så fäste jag olika typer av tejp på filmen i ett hopp om att filmfragmenten skulle fastna på tejpen istället när den togs bort.

Ett fönster på en bastuvagn med sprucken skyddsfilm och reflektion av en person i rutans yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två typer av tejp applicerade på en sprucken skyddsfilm på ett fönster, omgiven av en ojämn, målad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tejp av olika slag testades för att få bort filmen

Jag lät tejptestet sitta i veckor för att det skulle brinna fast i tejpen istället men det hade en högst begränsad framgång. Visserligen lossnade en del av filmen men den stora majoriteten satt som klistrad mot rutan så detta var inte vägen att gå… Vad skulle hända om filmen bara fick sitta kvar? Att tolka av sprickorna som bildats verkade det ju som att filmen krympte med tid och UV bestrålning? Kanske skulle den ramla av av sig själv till slut?
Modet var inte på topp och energin hade gått ur mig så här pausades hela projektet fram till nästa vår.
När våren kom var det visserligen mer sprickor men filmen hade inte släppt det minsta. Jag tyckte mig ha scannat av det mesta som fanns skrivet om detta problem men de metoderna jag testat hade inte funkat. Men så en dag, djupt nere i ett tyskt forum, hittade jag en metod jag inte hört om eller testat tidigare, nafta ska kunna tränga in under filmen och lossa den! Efter ytterligare lite research kände jag mig säker på att naftan inte skulle påverka polykarbonaten och det var värt ett test. Jag testade först att applicera nafta på en mikrofiberduk i ett litet hörn. Jag gnuggade inte utan lät det bara ligga mot fönstret. Efter ca 30 minuter tog jag bort trasan och var överväldigad när jag såg att hela filmen spruckit sönder ännu mer och lyft sig i det hörnet. Här hade vi lösningen på problemet som fått mig att vara nedstämd en hel vinter. Jag dränkte trasor i nafta och placerade över fönstren, täckte dem i plast och lät det dra. Sen gled filmen i princip av av sig själv.

Bastuvagn med tejpade fönster täckta av plast, del av renoveringsprojekt där skyddsfilm spruckit och orsakat problem med fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken fönsterfilm på bastuvagn, tecken på misslyckad avlägsning efter UV-exponering. Tydliga sprickor och delvis lossnad film på rutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en bastuvagn med öppet dörrparkerat utomhus. Vagnen har flera fönster och en stapel plastlådor står bredvid. Skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naftabehandling

Men i samband med att jag lyckades lösa det här problemet kom nästa stora motgång. Ett av fönstren, det stora bak, hade stungit läck och tagit in fukt, ganska mycket fukt.

Fönster med sprucken skyddsfilm på en bastuvagn, visar tecken på väderpåverkan och fuktläckage, omgiven av ett skogsområde och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fuktskada

De andra fönstren såg dock bra ut vilket tydde på att metoden fungerat i princip, men jag lär ha skadat detta när vi satte in det och jag pressade det på plats för hand. Nu var jag glad att jag hade lämnat portar i dem så att det i princip var möjligt att torka ut och ersätta argonen när jag väl hittat och lagat läckaget. Men att göra det kändes olustfyllt så jag flyktade ett tag från det problemet och började med andra sidoprojekt istället. Det här är ju ett hobbyprojekt så det måste vara kul. Kul är det när det går framåt, när man skapar något nytt, inte att fixa och laga det som varit bättre en gång i tiden. Mer info kommer om inte alltför länge, ska försöka hålla bättre momentum i postandet framöver.. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
DiscoDuck och 9 till
  • Laddar…

Flyktprojekt​

Vi skulle komma att vilja ha både belysning och givetvis nån slags musikanläggning i bastun senare så någonstans kommer vi att behöva kunna ha ett batteri och en elcentral. Batteriet skulle inte må så bra utav bastutemperaturer så det skulle behöva placeras utanför någonstans. Ett alternativ skulle ju vara att dela av insidan med någon typ av isolerad skiljevägg. Men då skulle man störa den så coola äggformen inifrån så det var inget alternativ.
Redan tidigt i projektet hade jag funderat på detta och jag gillade inte att bara göra en tråkig fyrkantig låda framtill som många husvagnar har. Den skulle störa äggformen utifrån. Helst skulle jag inte vilja ha något alls på utsidan men det var tvunget då batteri och el var ett krav. En tanke var att göra en liggande cylinder framför vagnen. Har den lite rundade former skulle den passa bättre in i formspråket.


Röd och vit äggformad husvagn under konstruktion, med öppet hål och verktyg runt omkring, står utanför vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tidig skiss

Jag tänkte att jag skulle kunna plasta en cylinder att sätta där. Då behöver den inte heller vara helt cylindrisk, mjuka former är lätta att få till med väv. Detta är ett perfekt flyktprojekt som håller tankarna borta från det läckande fönstret.
Jag skulle behöva en kärna att plasta kring. Cellplast är billigt, lätt att jobba med och helt perfekt för detta ändamål. För att skära till en kärna med rätt form skulle jag kunna “svarva” fram den. Men då menar jag inte en vanlig svarv som skulle bli till ett inferno av små cellplastkulor utan en superenkel specialbyggd låghastighetsmaskin där man skär plasten med en het tråd.


svarvuppställning

Det som ni ser på videon är ihopbyggt av några lastpallar, en gammal trefasmotor med ~1:2000 utväxling som jag styr med en frekvensomriktare. Allt är gammalt skrot som jag tagit till vara på. Jag hade också en rulle resistanstråd (Kanthal) liggande. Den funkar så att den värms upp när det går en ström genom den. Jag spände upp en tråd och kopplade det till ett nätagg vilket funkade fint


svarvning pågår

Detta funkade överraskande bra på första försöket. Först gjorde jag en rak cylinder, sedan tog jag bort “hörnen” på den och efter ett par snitt till så hade den bra precis den formen jag tänkte mig. Hade gärna gjort den något mer korttjock men det skulle inte få plats under de stagen som håller mot fronten på vagnen.

Cellplastcylinder på hembyggd svarvupställning av lastpallar, trefasmotor och resistans-tråd, omgiven av verktyg och material på asfalterad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord maskin för skärning av cellplastcylinder med hjälp av en het tråd, uppsatt på lastpallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Improsvarv

Testade den på plats. Kanske ser lite underligt ut men bättre än en fyrkantig låda.

En husvagn under renovering med en cylindrisk konstruktion av cellplast vid fronten, placerad på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äggformad husvagn med öppen dörr, sett från sidan. Cylinderformad föremål med plastfolie är fäst framtill. Husvagnen är omgiven av träd och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cylinder på plats

Sen var det dags för plastning. Tanken var här att låta den snurra sakta, sakta under tiden jag plastade och under härdningen. Epoxi kan ha en tendens att rinna något och genom att hela tiden snurra den så kommer det att jämna ut sig. Det är så man tillverkar stora glasfibertankar etc. Kanske inte helt nödvändigt för en “batteribox” men kul att testa när jag nu ändå har snurriggen. :)

Cellplastkärnan täcktes i plastfolie vilket är LDPE som inte epoxin kan fästa till.


klar för plastning


Sen var det bara att göra det jag börjat bli väldigt van vid det här laget; blanda ihop epoxi och väta väv.


härdning pågår

När den var färdighärdad så var nästa utmaning att få ut kärnan. Jag ville verkligen inte få ut den som ett hav av plastkulor så jag testade en lite innovativ metod här; att lösa upp den!


hälla aceton

När jag hade ett hål rakt igenom kunde jag ta bort centrumröret och det var då möjligt att bryta bort större block tills den var tom. Det funkade bra men krävdes några dl aceton så kanske inte den mest ekonomiska. Var också en otrevlig gegga att ta hand om och lämna till återvinning. Jag skulle därför ge metoden 4/10 i betyg. Smartare hade varit att lämna en bit kanthal tråd genom kärnan när jag byggde upp den. Då hade jag bara kunnat koppla in den och smälta bort cellplasten efter plastningen.

Husvagn med rundad, hemmagjord cylinder framtill för batteriförvaring, stående på en parkeringsplats bredvid en vit skåpbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tom cylinder

Nu var nästa steg att bygga sidostycken och något öppningsbart sätt att täta det på. Jag kom på att den hade en ganska snarlik ytterdiameter som ett 315mm spiro ventillationsrör. I och med att ändarna på cylindern var avsmalnande så var det möjligt att trimma dem på exakt rätt diameter för att passa ihop med standard ventilationsdelar.


Glasfiberförstärkt cylinderformad batteribox under konstruktion, placerad framför en grön maskin i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppningen av en ihålig cylinder med en rund metallkant, del av ett byggprojekt för att skapa en batteribox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plåtdelar limmades i cylindern

De limmades och tätades och sen karvade jag fram ändstycken som passade formen.Ändsyckena plastades och för att få en tajt kant använde jag mig av ett varv eltejp när det härdade, det fick dem att se påminna om såna sheikhuvudbonader. De trimmade och motsvarande ventilationsdelar limmades på.

Cylinderformad struktur av cellplast, täckt med epoxi, liggande på ett golv. Skapad för ett bastuprojekt, avsedd att rymma batteri och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två halvcirkulära plastdetaljer på ett bord, omgivna av skyddshandskar, pensel och mätband. Bakgrunden visar kanalrör i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i verkstad jobbar med verktyg vid arbetsbänk; tillverkar delar av glasfiber för ett projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två cirkulära metalländstycken för en cylinder, del av en batteribox-prototyp byggd för att integreras med ett bastuprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ändstycken tillverkas


De passar fint ihop med cylindern och trots att ventilationsgrejerna inte är designade för detta användningsområde så tror jag att det kommer att funka bra. Denna box ska ju öppnas ytterst sällan och bara för service/underhåll. Blir det lite läckade kan man ha dräneringshål i botten och ha en inre torr låda för elektronik och annat som måste skyddas från väta. När ändstyckena var klara påbörjade jag spackling av den men pausade det ett tag. Fler flyktprojekt behövdes.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Kashew och 26 till
  • Laddar…
WoW vilket projekt, och vilka spännande metoder du använder. Innovativt ! :)
 
  • Älska
  • Gilla
Highflower och 1 till
  • Laddar…

Flyktprojekt #2​


Den befintliga yttre belysningen på vagnen monterades ner tidigt i rivningsfasen. Inget av trafikbelysningen funkade på den när vi köpte vagnen så elsystemet var inget att spara. Baklyktorna var tyvärr inte original så de skulle vi gärna byta ut till något fräschare. Helst original så klart, men det är inte det lättaste att få tag på. Vagnen är byggd i Örebro i början på 60-talet och SMW har tydligen fortfarande produktion där. Under en resa genom Sverige bestämde vi oss för att göra en avstickare och se om vi skulle kunna få tag på något kul. Allt original av intresse men framförallt var vi ute efter de klassiska runda baklyktorna. Vi berättade lite kort om projektet och vi blev då inbjudna till deras verkstad och fick följa med in på gamla dammiga lager. Ett fantastiskt trevligt bemötande från SMV! ❤️
Vi gick därifrån med tre mer eller mindre trasiga baklyktor, ett par handtag som sitter bak på vagnen, en S-skylt och ett stödhjul. Allt för en struntsumma! Tack SMV!

Gammal S-skylt och rund baklykta i behov av renovering, liggande på ett slitet träbord i en verkstad. Skruvar och fästen synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig baklykta på arbetsbänk med S-skylt i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gammal baklykta i behov av renovering, notera att S:et på skylten sitter monterat upp och ner 😛

Två lyktor behövde vi bygga ihop och då de var lite småtrasiga var det bra att en extra reservdelslykta. Lyktorna är vardera uppdelade i fyra delar, bakljus, bromsljus, blinkers och nummerplåtsbelysning. På undersidan av lyktorna är det ett litet fönster i klar akryl. Det ska fungera som nummerskyltsbelysning på den ena och lysa upp S-skylten på den andra.
Jag demonterade allt och slipade bort all färg på två av lyktorna. Det visade sig att plasten i det klara fönstret var väldigt skör och den gick sönder vid minsta tryck. Fönstret var formsprutat på plats i lyktan på verkstaden så det var omöjligt att demontera utan att ta sönder det helt och hållet. Detta är ingen tillverkningsteknik jag hört talas om att man använder sig av nu för tiden.

Gammal och rostig baklykta med sprucket glas, redo för renovering och återställning av funktionalitet enligt originaldesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal baklykta från en husvagn med repigt glas och rostig metallram, visas nära med en hand som håller lyktan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lykta slipad

Det ena fönstret var i så dåligt skick att det inte gick att rädda så jag klurade på någon alternativ tillverkningsteknik jag skulle kunna använda för att göra ett nytt. Jag skulle ju kanske kunna gjuta det på plats i lyktan i en klar härdplast, till exempel epoxi? Men då måste jag ha en gjutform med rätt geometri. Som tur är sitter originalfönstret i alla fall delvis kvar, jag skulle kunna göra en gjutform av silikon med det som mall, sen ta bort fönstret och fylla håligheten med gjutepoxi. Sagt och gjort; först byggdes en gjutform i kartong och tejp upp på utsidan av lyktan. Den fylldes med gjutsilikon som jag först dragit ut luftbubblorna ur med en vakuumpump. Detta avformades och mer tejp användes för att göra en inre gjutform.

Gjutform av kartong och silvertejp kring en baklykta, fylld med silikon för att skapa en form. Verktyg och kladdigt arbetsområde syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutform byggd av kartong och tejp fylld med turkos silikon i en verkstadsmiljö, del av projekt med att reparera gamla baklyktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, rostig baklykta med turkos silikonform för renovering, stående på ett vitt bord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Silikongjutning

I den placerade jag också ner en limpistolstav och två 3D-printfilament. Syftet med dem var att skapa hål i silikonet, ett stort för att fylla på epoxi och två små för att evakuera luften.

Det gjöts, först med silikon och sen med epoxi.

Rund lykta med silverfärgad tejp och blå tråd monterad på undersidan, står på ett ljust träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal baklykta omgiven av tejp och fylld med turkos silikon för formgjutning, två blå kablar och en vit stav sticker upp från formen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutning av baklykta med silikonform, epoxi och verktyg i verkstadsmiljö, gamla behållare i bakgrunden, projekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra halvan gjöts först i silikon och sen med epoxi mellan halvorna

Det nya fönstret var i princip identiskt med det gamla, kanske något klarare i plasten men skulle man inte veta skulle man kunna tro att det var originalet.
Lyktorna målades svarta invändigt, detta för att minimera ljusreflektion så att de olika glödlamporna lyser upp bara de glas de är placerade bakom. Det var svart innan också men det var mycket av den färgen som hade släppt och hela lyktorna var mer eller mindre fulla av rost.
Alla kablar byttes ut, kontaktbleck putsades upp, de färgade glasen rengjordes och polerades lite lätt och allt var sen redo för yttre målning och därefter montering. Men detta skulle göras i samband med målningen av hela vagnen så nu var det snart färdigflyktat i detta sidoprojekt och dags att återgå till verkligheten.

Gammal billykta i delar på ett bord, inklusive två runda röda och gula glas, metallfästen, skruvar och kablar redo för renovering och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två ovala S-skyltar i metall, en gammal och sliten med svart plast-S, den andra ny och blank med inristat S.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggsats redo för montering och S-skylt redo för målning!

Snart färdigflyktat... Ett litet sidospår till var att fixa till den gamla S-skylten. Den var gjord av en aluminiumplåt med ett S i sprucken svart plast. Det är lättare att bygga nytt än att försöka reparera så jag tänkte att jag använder den gamla som mall och bygger en helt ny skylt. Det enklaste skulle vara att cadda upp och 3D-printa ut ett nytt S i plast. Med lite färg och kanske någon annan behandling så skulle det nog kunna hålla i många år framöver men finns egentligen ingen anledning att göra S:et i plast när jag skulle kunna karva fram det i aluminium. Lite längre flykt från de jobbiga problemen som väntade…

Denna gjordes helt för hand med en kontursåg och filar. Ganska trevligt inomhuspyssel faktiskt… En kul detalj jag upptäckte när jag inspekterade denna originalskylt var att S:et var monterat upp och ner. Här på bilden ligger hela skylten upp och ner så att S:et blir rättvänt. Se hur infästningshålen sitter på motsatta ställen i originalskylten jämfört med min som är rättvänd. Skulle tro att det skett ett misstag när denna monterades i fabriken för drygt 60 år sedan, det var nog en hel del manuella operationer på den tiden där såna här fel lätt kan smyga sig in.
 
  • Gilla
  • Älska
DiscoDuck och 14 till
  • Laddar…

Sprickproblem och fönsterlagning - aka slutflyktat​

När vagnen hade stått ute över vintern hade spacklet börjat spricka lite i skarvarna mellan aluminiumplåtarna. Jag tänker att detta har hänt pga att plåtarna rör på sig av termisk expansion när temperaturen fluktuerar.

Sprucken skarv mellan aluminiumplåtar med synliga ytskador, troligen orsakad av termisk expansion och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i ett aluminiumplåtsskarv som uppstått efter termisk expansion, vilket orsakat kosmetiska skador innan målning och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i spacklad yta mellan aluminiumplåtar med synliga borstningsmärken och färgrester, indikerar kosmetiska fel och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

spruckna skarvar

Att den sen inte hade någon täckfärg har inte gjort saken bättre när regn, snö och is fått husera fritt på den. Sprickorna var inte stora och de var troligtvis bara kosmetiska men det var något jag ville fixa innan det var dags för målning. Jag införskaffade glasfiberremsor liknande de man brukar använda invändigt när man spacklar gips men något kraftigare. Sen var det bara att “tejpa” alla skarvar och återstarta projektet spackla, slipa, spackla, slipa… Denna omgång hade jag även fokus runt fönstren och dörren. Det var lite små områden där som krävde lite extra kärlek och spackel.

En husvagn under renovering, med öppen dörr och omålad yta, står på parkeringsplats; verktyg och material ligger spridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaross av husvagn med spackel och synliga aluminiumplåtar, delvis reparerad för sprickor, stående på en asfalterad yta med ett hjul synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skarvar och dörrkarm fick en extra spackelomgång…

Man skulle i princip kunna hålla på att slipa och spackla utsidan hur länge som helst. Det finns alltid någon liten skavank som kan bli bättre. När man tror att det är bra på dagen så kommer solnedgången och släpljuset gör minsta lilla defekt synlig. Nånstans nöjde vi oss för den här omgången och det var dags att ta tag i det största bekymret och det grå orosmolnet: bakfönstret!
För att bli av med fukten i det tänkte jag först att jag skulle kunna öppna pluggen i toppen på fönstret och värma hela fönstret med en värmefläkt. Det testade jag men det var en väldigt långsam process.

Värmefläkt inuti en vagn används för att torka ut fukt från ett fönster, synlig utsikt med en container och en sopcontainer utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

värmning pågår…

Efter ca ett dygn under värmning hade en del fukt lämnat fönstret men det allra mesta var fortfarande kvar. Problemet var storleken på öppningen och att min fläkt bara kunde värma en del av fönstret. Jag kunde inte få ut fukten när den väl hade avdunstat, den återkondenserade bara på någon annan kallare yta där inne. Jag insåg att jag behövde ha ett luftutbyte i fönstret och som tur var hade jag sparat den slanganordninen jag använde för att fylla fönstren med argon. Genom att placera slangen längst ner i fönstret och spruta in torr luft där kunde den plocka upp fukt på vägen innan den lämnade fönstret via porten i toppen. Jag använde torr och filtrerad tryckluft nedstrypt till väldigt lågt tryck med en tryckregulator för att inte spränga hela fönstret. Efter bara ca en halvtimme såg man att kondensen började minska och efter en dag av genomspolning var det helt torrt.

Fönster med pågående avfuktning, synlig kondens minskar från botten där en slang för in torr luft för att lösa fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintagevagn med pågående fönsterlagning; spacklade ytor runt fönster, apparat, tapetkniv och tejp inuti vagnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakfönster på en vagn med tydliga reparationer runt ramen, delvis slipat och spacklat. Inuti syns verktyg och slangar för pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byta luften var effektivare torkprocess

Nu var det bara att försöka undvika att detta händer igen. Jag täppte till porten lite lagom så att det byggde upp ett svagt övertryck i fönstret. Sen gick jag runt med en flaska diskmedelsvatten och läcksökte. Det var inte lätt att se då jag inte vågade bygga upp för mycket tryck i fönstret och därmed riskera att göra problemet långt mycket värre, men jag fick vissa indikationer på att det var ett läckage i överkant på utsidan. Det kändes också rimligt med tanke på att det tagit in vatten. Jag försökte trycka in så mycket lim jag bara kunde i hopp om att det skulle lösa problemet. Utan att veta om problemet var löst återfyllde jag det med argon och höll tummarna att det hade funkat.

När nu detta var avcheckat (i alla fall för denna gång) kan vi fortsätta med de roliga momenten som tar hela projektet framåt, det börjar dra ihop sig för målning av utsidan vilket kommer att ge hela vagnen ett stort lyft! 😀
// Dr. Highflower

PS. Vi uppskattar väldigt mycket all typ av feedback på projektet, jag svarar gärna på allehanda frågor om det är något ni undrar över. Lämna jättegärna en kommentar när ni är inne och läser, att se att det finns intresse motiverar mig att fortsätta posta. DS.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 22 till
  • Laddar…
Vilket spännande projekt att följa! Det kommer bli riktigt bra i slutändan 😀
 
  • Älska
Highflower
  • Laddar…
SSSS
Vilket jobb, snyggt!
 
  • Gilla
Highflower
  • Laddar…
Highflower Highflower skrev:

Sprickproblem och fönsterlagning - aka slutflyktat​

När vagnen hade stått ute över vintern hade spacklet börjat spricka lite i skarvarna mellan aluminiumplåtarna. Jag tänker att detta har hänt pga att plåtarna rör på sig av termisk expansion när temperaturen fluktuerar.

[bild][bild][bild]
spruckna skarvar

Att den sen inte hade någon täckfärg har inte gjort saken bättre när regn, snö och is fått husera fritt på den. Sprickorna var inte stora och de var troligtvis bara kosmetiska men det var något jag ville fixa innan det var dags för målning. Jag införskaffade glasfiberremsor liknande de man brukar använda invändigt när man spacklar gips men något kraftigare. Sen var det bara att “tejpa” alla skarvar och återstarta projektet spackla, slipa, spackla, slipa… Denna omgång hade jag även fokus runt fönstren och dörren. Det var lite små områden där som krävde lite extra kärlek och spackel.

[bild][bild]
Skarvar och dörrkarm fick en extra spackelomgång…

Man skulle i princip kunna hålla på att slipa och spackla utsidan hur länge som helst. Det finns alltid någon liten skavank som kan bli bättre. När man tror att det är bra på dagen så kommer solnedgången och släpljuset gör minsta lilla defekt synlig. Nånstans nöjde vi oss för den här omgången och det var dags att ta tag i det största bekymret och det grå orosmolnet: bakfönstret!
För att bli av med fukten i det tänkte jag först att jag skulle kunna öppna pluggen i toppen på fönstret och värma hela fönstret med en värmefläkt. Det testade jag men det var en väldigt långsam process.

[bild]
värmning pågår…

Efter ca ett dygn under värmning hade en del fukt lämnat fönstret men det allra mesta var fortfarande kvar. Problemet var storleken på öppningen och att min fläkt bara kunde värma en del av fönstret. Jag kunde inte få ut fukten när den väl hade avdunstat, den återkondenserade bara på någon annan kallare yta där inne. Jag insåg att jag behövde ha ett luftutbyte i fönstret och som tur var hade jag sparat den slanganordninen jag använde för att fylla fönstren med argon. Genom att placera slangen längst ner i fönstret och spruta in torr luft där kunde den plocka upp fukt på vägen innan den lämnade fönstret via porten i toppen. Jag använde torr och filtrerad tryckluft nedstrypt till väldigt lågt tryck med en tryckregulator för att inte spränga hela fönstret. Efter bara ca en halvtimme såg man att kondensen började minska och efter en dag av genomspolning var det helt torrt.

[bild][bild][bild]
Byta luften var effektivare torkprocess

Nu var det bara att försöka undvika att detta händer igen. Jag täppte till porten lite lagom så att det byggde upp ett svagt övertryck i fönstret. Sen gick jag runt med en flaska diskmedelsvatten och läcksökte. Det var inte lätt att se då jag inte vågade bygga upp för mycket tryck i fönstret och därmed riskera att göra problemet långt mycket värre, men jag fick vissa indikationer på att det var ett läckage i överkant på utsidan. Det kändes också rimligt med tanke på att det tagit in vatten. Jag försökte trycka in så mycket lim jag bara kunde i hopp om att det skulle lösa problemet. Utan att veta om problemet var löst återfyllde jag det med argon och höll tummarna att det hade funkat.

När nu detta var avcheckat (i alla fall för denna gång) kan vi fortsätta med de roliga momenten som tar hela projektet framåt, det börjar dra ihop sig för målning av utsidan vilket kommer att ge hela vagnen ett stort lyft! 😀
// Dr. Highflower

PS. Vi uppskattar väldigt mycket all typ av feedback på projektet, jag svarar gärna på allehanda frågor om det är något ni undrar över. Lämna jättegärna en kommentar när ni är inne och läser, att se att det finns intresse motiverar mig att fortsätta posta. DS.
I min barndom åkte vi ofta på semester i en SMW 10.
 
  • Gilla
Highflower
  • Laddar…

Tack för kommentarer, uppskattas mycket! ❤️
Vi fortsätter med en till uppdatering av projektet:

Slutfinish och målning​

Ytterligare några fina dagar la vi på att förbereda vagnen för målning. Mera slipa, spackla, slipa, spackla men också fogande längs med de utvändiga listerna runt om på både höger och vänster sida.

Närbild av sliten och slipad vagn innan målning, ytan är förberedd med spackel och grundad för att bli målad äggskalsvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husvagn under renovering på parkeringsplats, förberedd för målning med stege, plasttäckta fönster, och målningsutrustning bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husvagn utomhus under renovering, fönster täckta med plast. Stege lutar mot sidan, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person står på en stege och förbereder en vagn för målning. Vagnen är slipad och fönstren täckta med plast. Soligt väder och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fogning, lite slutspackling och slipning…


Alla fönster täcktes minutiöst över med plast och maskeringstejp. När vi var nöjda med hela vagnens yta tvättades den först med vatten och mikrofiberduk för att få bort allt slipdamm, sen med silikonborttagning för att få maximal vidhäftning för färgen.

Färgen jag införskaffat var Temadur 20, en tvåkomponents lösningsmedelsblandad polyuretanfärg. Kulören givetvis äggskalsvit! 🙂

En burk med blå etikett innehållandes Temadur 20, en lösningsmedelsbaserad polyuretanfärg, står på ett golv vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äggskalsvit Temadur 20

När allt var förberett rullade jag in vagnen inomhus då jag inte ville riskera att pollen, damm och flygfän skulle landa i färgen innan den var torr. Jag valde att rolla istället för att sprutmåla då den lite grövre strukturen det ger skulle dölja skavanker bättre.


Målning pågår...

På grund av att färgen innehöll lösningsmedel var det viktigt att skydda andningsvägarna, därav min mundering.

Det blev totalt tre strykningar och det gav hela vagnen ett stort lyft. Från att det var bara vi som såg skönheten i vagnen så kunde nu alla se framstegen och att den faktiskt började se riktigt bra ut! Ett stort steg framåt!

Vitmålad vagn inomhus med täckta fönster och en garageport öppen mot en parkering. Verkar vara en del av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nymålad äggskalsvit vagn med maskerade fönster står i en verkstad. En stege och målarutrustning syns bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även baklyktorna, handtagen och cylindern målades.


Verkstadsyta med målarverktyg, vitt färgmätglas, målade handtag och baklyktor, täckt med svart plastduk för skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad vagn och komponenter på plastskyddat golv i garage; färgroller och bricka synliga, delen målad med äggskalsvit polyuretanfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handtagen, lyktorna och även cylindern fick sig lite färg..
 
  • Gilla
DiscoDuck och 15 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Highflower
  • Laddar…
Gillar verkligen sättet du skriver dina inlägg på. Lättläst och informativt.
Och arbetet ni gör med vagnen är fantastiskt! Inga genvägar och innovativt.

Vad jobbar du med som lönearbete?
 
  • Gilla
  • Älska
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för värmande ord!

Jag jobbar som innovationsingenjör med att ta fram ny teknik för formning av fiberprodukter för att ersätta engångsplast. Väldigt mycket klurande och uppfinnande så inte helt olikt mina hobbyprojekt :)

Vi fortsätter med en till uppdatering av projektet.

Baklyktor och trafikbelysning​

När alla detaljer var målade var det dags att montera ihop baklyktorna. De hade fått sig ett rejält lyft både ut- och invändigt. De monterades på handtagen som även har till uppgift att hålla nummerplåt och S-skylt.


Två vita handtag med monterade baklyktor på en träyta. En S-skylt av metall ligger bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lyktor och handtagen monterades ihop

Tidigare var handtagen bultade rakt in i den invändiga trästommen men när den nu var borta var jag tvungen att klura ut någon annan monteringsmetod. Då det skulle kunna bli en del påfrestning på handtagen ville jag sprida ut lasten över en större yta, att bara bulta in i glasfiberskiktet kändes lite klent. Varje handtag hade fem infästningshål och planen var att använda alla dessa och sammanbinda dem med en plåt på insidan. Jag klippte remsor av rostfri plåt och tog upp små fyrkantiga hål i dem på rätt avstånd som passade rostfria vagnsbultar. Att göra dem fyrkantiga var bara för att de inte skulle rotera när man drar åt dem utifrån. Hål togs upp baktill i vagnen där de skulle sitta och jag gjorde en provmontering.

Närbild på en hand som håller en metallremsa med bultar, använd för att montera baklyktor och handtag på en vagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplåtar monterade på insidan av en yta, med bultar och elslangar synliga runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfria plåtremsor med fyrkantiga bultinflikningar, anpassade för montering av handtag och baklyktor, hålls i hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåt klipptes till och provmonterades

Andra sidan på plåten och skallarna på vagnsbultarna repade jag ordentligt med vinkelslipen för att de skulle fästa bättre när de täcktes över med glasfiber. Sedan monterades handtag med lyktorna på och de kopplades in med ett nytt släpvagnskablage.
unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit campingvagn under renovering med monterade baklyktor, verktyg och arbetsstol runtomkring, i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagnsmontering med kablage på golv, bild av belysningsinstallation med elkablar och spänningsaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat och det funkar!!

Dessa tester fuskades till och drevs från ett spänningsaggregat istället för från dragfordon. Invändigt placerade jag ut eldosor där både baklyktorna sitter men även för sidopositionsljus. Vi hade dock inte hittat några lamphållare och glas vi gillade än, så det kunde vänta ett tag, dock var allt förberett för när vi skaffade dem. Dosorna kopplades ihop med elslang invändigt som tejpades upp på väggarna.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 9 till
  • Laddar…

Bastupanel och isolering, vad är planen?​


Det börjar bli dags att nämna någonting om hur vi tänker oss att göra invändigt. Som tidigare nämnt skulle det bli väldigt svårt att klä tak och väggar med vanlig bastupanel på grund av de dubbelkrökta formerna. Det skulle vara teoretiskt möjligt att basa virke och få till böjda brädor men varje del skulle behöva ha en individuell form så det skulle ta orimligt mycket tid, även med mina mått räknat.. Så planen måste vara något mer formbart, något man kan klä vilken kurvatur som helst med. Vi tittade på om man skulle kunna använda takspån för att få en lite fjällig effekt. Skulle kunna bli snyggt men efter att ha beställt hem några provbitar av olika träslag var vi inte helt sålda.. De var väldigt råa i strukturen och man fick väldigt lätt stickor av dem. Vi behövde något mjukare och mindre stickigt!
I vårt sovrum har jag klätt in en vägg med vinkork, teoretiskt sett skulle vi göra något liknande här men ytan som ska täckas är långt mycket större så vi snackar MYCKET jobb!

Dekorativ vägg i bastu gjord av vinkorkar med inlägg av gröna, lysande sfärer som liknar planeter eller stjärnor i ett konstnärligt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

korkvägg

En fördel skulle ju självklart vara att vi kan jobba med mönster och ge bastun ytterligare en dimension invändigt. Men det finns fler fördelar, kork är också lätt, mycket bra isolering och det kan varken ruttna eller brinna. Känns som ett helt perfekt materialval för en mobil bastu!
Mycket jobb har inte avskräckt mig tidigare så varför låta det göra det nu? När tankarna var planterade fanns det ingen väg tillbaka, en korkbastu måste det bli!

Men det skulle nog krävas någon mer typ av isolering. Vi skulle behöva en stabil yta att montera korkarna på så att isolering av ull-typ skulle inte fungera. Det finns skivmaterial som är lämpliga för bastur men det skulle bli mycket lappande med småbitar.. Det finns också polyuretanskum som man sprutar på och som sen expanderar det på plats. Det är väldigt omdebatterat hur lämpligt det är i en bastu och det finns starka röster både för och emot när man läser om det. Det stora problemet med det är att det är brandfarligt och kan avge giftig rök när det brinner. Det finns de som hävdar att de kan släppa av ohälsosamma ångor vid de temperaturerna, det är heller inte helt riskfritt att jobba med då det innehåller otrevliga isocyanater. Fördelarna skulle vara att vi får ett hårt och stabilt skikt att jobba med, det har väldigt goda isoleringsegenskaper även för tunna skikt, det innehåller stängda celler så det funkar på samma gång som en ångspärr. En annan fördel är att det styvar upp hela vagnen och binder ihop aluminiumplåtarna med glasfibret ytterligare. Vidare så är det möjligt att dra elslangar och gömma eldosor i detta lager.
Kollar man på tex Froth-Pak så klarar det av temperaturer på upp till 116 grader C. Det är högre än vad de flesta bastubaden uppgår till och vi ska också komma ihåg att korklagret kommer att funka som en bra isolering det också vilket skyddar skummet ytterligare. Det känns som att fördelarna överväger här och risken för utgasning tror jag är väldigt liten vid normala bastubad. Så PU skum blir vägen att gå!
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Nu pratar jag rakt ut med väldigt lite kunskapsbas att stå på här, men det finns ju folk som använder kork-ark som isolering, om de är tillräckligt böjbara kanske man kunde slå två flugor i en smäll.

 
  • Gilla
Splitt och 2 till
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Nu pratar jag rakt ut med väldigt lite kunskapsbas att stå på här, men det finns ju folk som använder kork-ark som isolering, om de är tillräckligt böjbara kanske man kunde slå två flugor i en smäll.

[media]
Det är en intressant idé som skulle göra hela projektet ännu mer korkat, på ett bra sätt! :)
Jag är dock tveksam till att det skulle vara lättarbetat då de möjligen är böjbara men knappast stretchiga, dvs det skulle bli mycket lappande för att klä in de dubbelkrökta ytorna. Och de skulle behöva hellimmas för att skapa en solid bas att sätta korken på, då gärna med ett expanderande lim och då är vi tillbaka till PU ändå. Ett tag var vi också inne på att istället för att spruta PU skum, spruta mald kork blandat med en binder. Finns tydligen de som gör detta också. Det skulle vara intressant att testa men till förmån för att bli klar med projektet inom överskådlig tid har vi nog ändå bestämt oss för Froth-Pak. En viktig aspekt som jag inte tror vi får med någon annan typ av isolering är att PU skummet skulle limma ihop och styva upp hela vagnen.

Vi fortsätter med en liten uppdatering av projektet:

Bänkfästen​

Något som vi måste planera för innan vi börjar med isoleringen, oavsett typ, är hur lavarna ska byggas. På grund av vagnens form kommer bänkarna inte att bara kunna stå på golvet som i en vanlig bastu. De kommer behöva fästas i väggen på något sätt och det måste göras innan väggarna kläs med isolering. Utan att ha planerat bänkarna alls skulle jag ändå kunna bestämma dess höjd och då plasta fast fästpunkter som sticker ut lite jämt utspritt runt vagnen. Jag hade lite gammalt aluminiumskrot i form av vinkelprofil liggandes så det kändes som ett lämpligt material för ändamålet. Jag kapade till ett gäng bitar och gick lös på dem med borrmaskinen. Hålens syfte skulle vara att göra en brygga av epoxi mellan två lager glasfiber, det borde stärka upp fästena tänkte jag, eller i alla fall inte göra dem svagare.


Vinkelfästen i aluminium med borrade hål, placerade på ett träbord. Verktyg och metallspån syns också på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkelfästen redo

Jag måttade upp och placerade ut dem på en höjd av 45cm och satte en på varje skarv eller ungefär var 80:e centimeter.. Jag började att limma dem med samma PU-lim som jag använt till fönstren. Sen gjorde jag en plastning och täckte in dem med glasfiber. Passade i samma veva på att plasta fast plåtarna och vagnsbultarna som håller handtagen baktill.

Aluminiumvinkelfäste fastlimmat på en vägg, delvis täckt med glasfiber, nära kabeldragning. Bakgrund av metall- eller glasfiberyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminiumvinkelfäste limmat och täckt med glasfiber i en bastuvagn, med kablar och anslutningar nära ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminiumvägg med fästa slangar med hjälp av tejp, del av projekt för att installera bänkfästen i en vagn, med användning av skivor och bult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastat vinkelfäste och handtagsplåtar

Det kändes bra att ha dessa på plats oavsett hur bänkarna skulle komma att se ut. Troligtvis skulle vi behöva något fäste på golvet också men där skulle det inte vara någon isolering så de kunde vänta tills planerna fått mogna lite.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.