38 691 läst ·
102 svar
39k läst
102 svar
Highflower bygger bastuvagn
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Fönsterfilm och läckage
Ledsen att det blivit en paus i postandet i denna tråd. Vi råkade spontanköpa tomt (med ett par fallfärdiga hus/ruckel på) som har upptagit all vår tid de senaste månaderna, mer info om detta projekt kommer så småningom i en annan tråd.Gällande bastuvagnen har också varit väldigt mycket jobb men fram till denna punkt inga direkta motgångar. Det skulle det bli ändring på nu! Vagnen hade vid det här laget stått utomhus en hel sommar från att fönstren installerades på våren. Den skyddsfilmen som täckte fönstren hade jag tänkt låta sitta kvar som skydd tills hela vagnen var klar. Jag såg dock att den hade börjat att spricka vilket var lite oroväckande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skyddsfilmen sprucken
Jag läste på lite om den och tydligen ska filmen tas bort så fort som möjligt. Bättre för sent än ännu mer för sent så det var dags för ett försök. På insidan gick det hyfsat att pilla bort filmen men på utsidan var det helt omöjligt. Några större områden kunde släppa på vissa av fönsterna men på andra kom den bara av i millimeterstora fragment. Filmen satt hårt mot rutorna men hade tappat i princip all hållfasthet. De fönster som vätte mot söder var värre däran än övriga så det verkade som att det var solens UV strålar som brutit ner den. Då PC är känsligt för repor vågade jag inte gå på och skrapa bort den. Detta var helt klart den största motgången hittills i detta projekt och det här problemet gav mig många sömnlösa nätter. Jag testade med flera olika metoder, alla med ganska dåliga resultat. Bland annat så fäste jag olika typer av tejp på filmen i ett hopp om att filmfragmenten skulle fastna på tejpen istället när den togs bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tejp av olika slag testades för att få bort filmen
Jag lät tejptestet sitta i veckor för att det skulle brinna fast i tejpen istället men det hade en högst begränsad framgång. Visserligen lossnade en del av filmen men den stora majoriteten satt som klistrad mot rutan så detta var inte vägen att gå… Vad skulle hända om filmen bara fick sitta kvar? Att tolka av sprickorna som bildats verkade det ju som att filmen krympte med tid och UV bestrålning? Kanske skulle den ramla av av sig själv till slut?
Modet var inte på topp och energin hade gått ur mig så här pausades hela projektet fram till nästa vår.
När våren kom var det visserligen mer sprickor men filmen hade inte släppt det minsta. Jag tyckte mig ha scannat av det mesta som fanns skrivet om detta problem men de metoderna jag testat hade inte funkat. Men så en dag, djupt nere i ett tyskt forum, hittade jag en metod jag inte hört om eller testat tidigare, nafta ska kunna tränga in under filmen och lossa den! Efter ytterligare lite research kände jag mig säker på att naftan inte skulle påverka polykarbonaten och det var värt ett test. Jag testade först att applicera nafta på en mikrofiberduk i ett litet hörn. Jag gnuggade inte utan lät det bara ligga mot fönstret. Efter ca 30 minuter tog jag bort trasan och var överväldigad när jag såg att hela filmen spruckit sönder ännu mer och lyft sig i det hörnet. Här hade vi lösningen på problemet som fått mig att vara nedstämd en hel vinter. Jag dränkte trasor i nafta och placerade över fönstren, täckte dem i plast och lät det dra. Sen gled filmen i princip av av sig själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Naftabehandling
Men i samband med att jag lyckades lösa det här problemet kom nästa stora motgång. Ett av fönstren, det stora bak, hade stungit läck och tagit in fukt, ganska mycket fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fuktskada
De andra fönstren såg dock bra ut vilket tydde på att metoden fungerat i princip, men jag lär ha skadat detta när vi satte in det och jag pressade det på plats för hand. Nu var jag glad att jag hade lämnat portar i dem så att det i princip var möjligt att torka ut och ersätta argonen när jag väl hittat och lagat läckaget. Men att göra det kändes olustfyllt så jag flyktade ett tag från det problemet och började med andra sidoprojekt istället. Det här är ju ett hobbyprojekt så det måste vara kul. Kul är det när det går framåt, när man skapar något nytt, inte att fixa och laga det som varit bättre en gång i tiden. Mer info kommer om inte alltför länge, ska försöka hålla bättre momentum i postandet framöver..
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Flyktprojekt
Vi skulle komma att vilja ha både belysning och givetvis nån slags musikanläggning i bastun senare så någonstans kommer vi att behöva kunna ha ett batteri och en elcentral. Batteriet skulle inte må så bra utav bastutemperaturer så det skulle behöva placeras utanför någonstans. Ett alternativ skulle ju vara att dela av insidan med någon typ av isolerad skiljevägg. Men då skulle man störa den så coola äggformen inifrån så det var inget alternativ.Redan tidigt i projektet hade jag funderat på detta och jag gillade inte att bara göra en tråkig fyrkantig låda framtill som många husvagnar har. Den skulle störa äggformen utifrån. Helst skulle jag inte vilja ha något alls på utsidan men det var tvunget då batteri och el var ett krav. En tanke var att göra en liggande cylinder framför vagnen. Har den lite rundade former skulle den passa bättre in i formspråket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tidig skiss
Jag tänkte att jag skulle kunna plasta en cylinder att sätta där. Då behöver den inte heller vara helt cylindrisk, mjuka former är lätta att få till med väv. Detta är ett perfekt flyktprojekt som håller tankarna borta från det läckande fönstret.
Jag skulle behöva en kärna att plasta kring. Cellplast är billigt, lätt att jobba med och helt perfekt för detta ändamål. För att skära till en kärna med rätt form skulle jag kunna “svarva” fram den. Men då menar jag inte en vanlig svarv som skulle bli till ett inferno av små cellplastkulor utan en superenkel specialbyggd låghastighetsmaskin där man skär plasten med en het tråd.
svarvuppställning
Det som ni ser på videon är ihopbyggt av några lastpallar, en gammal trefasmotor med ~1:2000 utväxling som jag styr med en frekvensomriktare. Allt är gammalt skrot som jag tagit till vara på. Jag hade också en rulle resistanstråd (Kanthal) liggande. Den funkar så att den värms upp när det går en ström genom den. Jag spände upp en tråd och kopplade det till ett nätagg vilket funkade fint
svarvning pågår
Detta funkade överraskande bra på första försöket. Först gjorde jag en rak cylinder, sedan tog jag bort “hörnen” på den och efter ett par snitt till så hade den bra precis den formen jag tänkte mig. Hade gärna gjort den något mer korttjock men det skulle inte få plats under de stagen som håller mot fronten på vagnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Improsvarv
Testade den på plats. Kanske ser lite underligt ut men bättre än en fyrkantig låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cylinder på plats
Sen var det dags för plastning. Tanken var här att låta den snurra sakta, sakta under tiden jag plastade och under härdningen. Epoxi kan ha en tendens att rinna något och genom att hela tiden snurra den så kommer det att jämna ut sig. Det är så man tillverkar stora glasfibertankar etc. Kanske inte helt nödvändigt för en “batteribox” men kul att testa när jag nu ändå har snurriggen.
Cellplastkärnan täcktes i plastfolie vilket är LDPE som inte epoxin kan fästa till.
klar för plastning
Sen var det bara att göra det jag börjat bli väldigt van vid det här laget; blanda ihop epoxi och väta väv.
härdning pågår
När den var färdighärdad så var nästa utmaning att få ut kärnan. Jag ville verkligen inte få ut den som ett hav av plastkulor så jag testade en lite innovativ metod här; att lösa upp den!
hälla aceton
När jag hade ett hål rakt igenom kunde jag ta bort centrumröret och det var då möjligt att bryta bort större block tills den var tom. Det funkade bra men krävdes några dl aceton så kanske inte den mest ekonomiska. Var också en otrevlig gegga att ta hand om och lämna till återvinning. Jag skulle därför ge metoden 4/10 i betyg. Smartare hade varit att lämna en bit kanthal tråd genom kärnan när jag byggde upp den. Då hade jag bara kunnat koppla in den och smälta bort cellplasten efter plastningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom cylinder
Nu var nästa steg att bygga sidostycken och något öppningsbart sätt att täta det på. Jag kom på att den hade en ganska snarlik ytterdiameter som ett 315mm spiro ventillationsrör. I och med att ändarna på cylindern var avsmalnande så var det möjligt att trimma dem på exakt rätt diameter för att passa ihop med standard ventilationsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
plåtdelar limmades i cylindern
De limmades och tätades och sen karvade jag fram ändstycken som passade formen.Ändsyckena plastades och för att få en tajt kant använde jag mig av ett varv eltejp när det härdade, det fick dem att se påminna om såna sheikhuvudbonader. De trimmade och motsvarande ventilationsdelar limmades på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ändstycken tillverkas
De passar fint ihop med cylindern och trots att ventilationsgrejerna inte är designade för detta användningsområde så tror jag att det kommer att funka bra. Denna box ska ju öppnas ytterst sällan och bara för service/underhåll. Blir det lite läckade kan man ha dräneringshål i botten och ha en inre torr låda för elektronik och annat som måste skyddas från väta. När ändstyckena var klara påbörjade jag spackling av den men pausade det ett tag. Fler flyktprojekt behövdes.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
WoW vilket projekt, och vilka spännande metoder du använder. Innovativt ! 
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Flyktprojekt #2
Den befintliga yttre belysningen på vagnen monterades ner tidigt i rivningsfasen. Inget av trafikbelysningen funkade på den när vi köpte vagnen så elsystemet var inget att spara. Baklyktorna var tyvärr inte original så de skulle vi gärna byta ut till något fräschare. Helst original så klart, men det är inte det lättaste att få tag på. Vagnen är byggd i Örebro i början på 60-talet och SMW har tydligen fortfarande produktion där. Under en resa genom Sverige bestämde vi oss för att göra en avstickare och se om vi skulle kunna få tag på något kul. Allt original av intresse men framförallt var vi ute efter de klassiska runda baklyktorna. Vi berättade lite kort om projektet och vi blev då inbjudna till deras verkstad och fick följa med in på gamla dammiga lager. Ett fantastiskt trevligt bemötande från SMV! ❤️
Vi gick därifrån med tre mer eller mindre trasiga baklyktor, ett par handtag som sitter bak på vagnen, en S-skylt och ett stödhjul. Allt för en struntsumma! Tack SMV!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gammal baklykta i behov av renovering, notera att S:et på skylten sitter monterat upp och ner 😛
Två lyktor behövde vi bygga ihop och då de var lite småtrasiga var det bra att en extra reservdelslykta. Lyktorna är vardera uppdelade i fyra delar, bakljus, bromsljus, blinkers och nummerplåtsbelysning. På undersidan av lyktorna är det ett litet fönster i klar akryl. Det ska fungera som nummerskyltsbelysning på den ena och lysa upp S-skylten på den andra.
Jag demonterade allt och slipade bort all färg på två av lyktorna. Det visade sig att plasten i det klara fönstret var väldigt skör och den gick sönder vid minsta tryck. Fönstret var formsprutat på plats i lyktan på verkstaden så det var omöjligt att demontera utan att ta sönder det helt och hållet. Detta är ingen tillverkningsteknik jag hört talas om att man använder sig av nu för tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lykta slipad
Det ena fönstret var i så dåligt skick att det inte gick att rädda så jag klurade på någon alternativ tillverkningsteknik jag skulle kunna använda för att göra ett nytt. Jag skulle ju kanske kunna gjuta det på plats i lyktan i en klar härdplast, till exempel epoxi? Men då måste jag ha en gjutform med rätt geometri. Som tur är sitter originalfönstret i alla fall delvis kvar, jag skulle kunna göra en gjutform av silikon med det som mall, sen ta bort fönstret och fylla håligheten med gjutepoxi. Sagt och gjort; först byggdes en gjutform i kartong och tejp upp på utsidan av lyktan. Den fylldes med gjutsilikon som jag först dragit ut luftbubblorna ur med en vakuumpump. Detta avformades och mer tejp användes för att göra en inre gjutform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silikongjutning
I den placerade jag också ner en limpistolstav och två 3D-printfilament. Syftet med dem var att skapa hål i silikonet, ett stort för att fylla på epoxi och två små för att evakuera luften.
Det gjöts, först med silikon och sen med epoxi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra halvan gjöts först i silikon och sen med epoxi mellan halvorna
Det nya fönstret var i princip identiskt med det gamla, kanske något klarare i plasten men skulle man inte veta skulle man kunna tro att det var originalet.
Lyktorna målades svarta invändigt, detta för att minimera ljusreflektion så att de olika glödlamporna lyser upp bara de glas de är placerade bakom. Det var svart innan också men det var mycket av den färgen som hade släppt och hela lyktorna var mer eller mindre fulla av rost.
Alla kablar byttes ut, kontaktbleck putsades upp, de färgade glasen rengjordes och polerades lite lätt och allt var sen redo för yttre målning och därefter montering. Men detta skulle göras i samband med målningen av hela vagnen så nu var det snart färdigflyktat i detta sidoprojekt och dags att återgå till verkligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggsats redo för montering och S-skylt redo för målning!
Snart färdigflyktat... Ett litet sidospår till var att fixa till den gamla S-skylten. Den var gjord av en aluminiumplåt med ett S i sprucken svart plast. Det är lättare att bygga nytt än att försöka reparera så jag tänkte att jag använder den gamla som mall och bygger en helt ny skylt. Det enklaste skulle vara att cadda upp och 3D-printa ut ett nytt S i plast. Med lite färg och kanske någon annan behandling så skulle det nog kunna hålla i många år framöver men finns egentligen ingen anledning att göra S:et i plast när jag skulle kunna karva fram det i aluminium. Lite längre flykt från de jobbiga problemen som väntade…
Denna gjordes helt för hand med en kontursåg och filar. Ganska trevligt inomhuspyssel faktiskt… En kul detalj jag upptäckte när jag inspekterade denna originalskylt var att S:et var monterat upp och ner. Här på bilden ligger hela skylten upp och ner så att S:et blir rättvänt. Se hur infästningshålen sitter på motsatta ställen i originalskylten jämfört med min som är rättvänd. Skulle tro att det skett ett misstag när denna monterades i fabriken för drygt 60 år sedan, det var nog en hel del manuella operationer på den tiden där såna här fel lätt kan smyga sig in.
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Sprickproblem och fönsterlagning - aka slutflyktat
När vagnen hade stått ute över vintern hade spacklet börjat spricka lite i skarvarna mellan aluminiumplåtarna. Jag tänker att detta har hänt pga att plåtarna rör på sig av termisk expansion när temperaturen fluktuerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spruckna skarvar
Att den sen inte hade någon täckfärg har inte gjort saken bättre när regn, snö och is fått husera fritt på den. Sprickorna var inte stora och de var troligtvis bara kosmetiska men det var något jag ville fixa innan det var dags för målning. Jag införskaffade glasfiberremsor liknande de man brukar använda invändigt när man spacklar gips men något kraftigare. Sen var det bara att “tejpa” alla skarvar och återstarta projektet spackla, slipa, spackla, slipa… Denna omgång hade jag även fokus runt fönstren och dörren. Det var lite små områden där som krävde lite extra kärlek och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarvar och dörrkarm fick en extra spackelomgång…
Man skulle i princip kunna hålla på att slipa och spackla utsidan hur länge som helst. Det finns alltid någon liten skavank som kan bli bättre. När man tror att det är bra på dagen så kommer solnedgången och släpljuset gör minsta lilla defekt synlig. Nånstans nöjde vi oss för den här omgången och det var dags att ta tag i det största bekymret och det grå orosmolnet: bakfönstret!
För att bli av med fukten i det tänkte jag först att jag skulle kunna öppna pluggen i toppen på fönstret och värma hela fönstret med en värmefläkt. Det testade jag men det var en väldigt långsam process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
värmning pågår…
Efter ca ett dygn under värmning hade en del fukt lämnat fönstret men det allra mesta var fortfarande kvar. Problemet var storleken på öppningen och att min fläkt bara kunde värma en del av fönstret. Jag kunde inte få ut fukten när den väl hade avdunstat, den återkondenserade bara på någon annan kallare yta där inne. Jag insåg att jag behövde ha ett luftutbyte i fönstret och som tur var hade jag sparat den slanganordninen jag använde för att fylla fönstren med argon. Genom att placera slangen längst ner i fönstret och spruta in torr luft där kunde den plocka upp fukt på vägen innan den lämnade fönstret via porten i toppen. Jag använde torr och filtrerad tryckluft nedstrypt till väldigt lågt tryck med en tryckregulator för att inte spränga hela fönstret. Efter bara ca en halvtimme såg man att kondensen började minska och efter en dag av genomspolning var det helt torrt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byta luften var effektivare torkprocess
Nu var det bara att försöka undvika att detta händer igen. Jag täppte till porten lite lagom så att det byggde upp ett svagt övertryck i fönstret. Sen gick jag runt med en flaska diskmedelsvatten och läcksökte. Det var inte lätt att se då jag inte vågade bygga upp för mycket tryck i fönstret och därmed riskera att göra problemet långt mycket värre, men jag fick vissa indikationer på att det var ett läckage i överkant på utsidan. Det kändes också rimligt med tanke på att det tagit in vatten. Jag försökte trycka in så mycket lim jag bara kunde i hopp om att det skulle lösa problemet. Utan att veta om problemet var löst återfyllde jag det med argon och höll tummarna att det hade funkat.
När nu detta var avcheckat (i alla fall för denna gång) kan vi fortsätta med de roliga momenten som tar hela projektet framåt, det börjar dra ihop sig för målning av utsidan vilket kommer att ge hela vagnen ett stort lyft! 😀
// Dr. Highflower
PS. Vi uppskattar väldigt mycket all typ av feedback på projektet, jag svarar gärna på allehanda frågor om det är något ni undrar över. Lämna jättegärna en kommentar när ni är inne och läser, att se att det finns intresse motiverar mig att fortsätta posta. DS.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I min barndom åkte vi ofta på semester i en SMW 10.Highflower skrev:
Sprickproblem och fönsterlagning - aka slutflyktat
När vagnen hade stått ute över vintern hade spacklet börjat spricka lite i skarvarna mellan aluminiumplåtarna. Jag tänker att detta har hänt pga att plåtarna rör på sig av termisk expansion när temperaturen fluktuerar.
[bild][bild][bild]
spruckna skarvar
Att den sen inte hade någon täckfärg har inte gjort saken bättre när regn, snö och is fått husera fritt på den. Sprickorna var inte stora och de var troligtvis bara kosmetiska men det var något jag ville fixa innan det var dags för målning. Jag införskaffade glasfiberremsor liknande de man brukar använda invändigt när man spacklar gips men något kraftigare. Sen var det bara att “tejpa” alla skarvar och återstarta projektet spackla, slipa, spackla, slipa… Denna omgång hade jag även fokus runt fönstren och dörren. Det var lite små områden där som krävde lite extra kärlek och spackel.
[bild][bild]
Skarvar och dörrkarm fick en extra spackelomgång…
Man skulle i princip kunna hålla på att slipa och spackla utsidan hur länge som helst. Det finns alltid någon liten skavank som kan bli bättre. När man tror att det är bra på dagen så kommer solnedgången och släpljuset gör minsta lilla defekt synlig. Nånstans nöjde vi oss för den här omgången och det var dags att ta tag i det största bekymret och det grå orosmolnet: bakfönstret!
För att bli av med fukten i det tänkte jag först att jag skulle kunna öppna pluggen i toppen på fönstret och värma hela fönstret med en värmefläkt. Det testade jag men det var en väldigt långsam process.
[bild]
värmning pågår…
Efter ca ett dygn under värmning hade en del fukt lämnat fönstret men det allra mesta var fortfarande kvar. Problemet var storleken på öppningen och att min fläkt bara kunde värma en del av fönstret. Jag kunde inte få ut fukten när den väl hade avdunstat, den återkondenserade bara på någon annan kallare yta där inne. Jag insåg att jag behövde ha ett luftutbyte i fönstret och som tur var hade jag sparat den slanganordninen jag använde för att fylla fönstren med argon. Genom att placera slangen längst ner i fönstret och spruta in torr luft där kunde den plocka upp fukt på vägen innan den lämnade fönstret via porten i toppen. Jag använde torr och filtrerad tryckluft nedstrypt till väldigt lågt tryck med en tryckregulator för att inte spränga hela fönstret. Efter bara ca en halvtimme såg man att kondensen började minska och efter en dag av genomspolning var det helt torrt.
[bild][bild][bild]
Byta luften var effektivare torkprocess
Nu var det bara att försöka undvika att detta händer igen. Jag täppte till porten lite lagom så att det byggde upp ett svagt övertryck i fönstret. Sen gick jag runt med en flaska diskmedelsvatten och läcksökte. Det var inte lätt att se då jag inte vågade bygga upp för mycket tryck i fönstret och därmed riskera att göra problemet långt mycket värre, men jag fick vissa indikationer på att det var ett läckage i överkant på utsidan. Det kändes också rimligt med tanke på att det tagit in vatten. Jag försökte trycka in så mycket lim jag bara kunde i hopp om att det skulle lösa problemet. Utan att veta om problemet var löst återfyllde jag det med argon och höll tummarna att det hade funkat.
När nu detta var avcheckat (i alla fall för denna gång) kan vi fortsätta med de roliga momenten som tar hela projektet framåt, det börjar dra ihop sig för målning av utsidan vilket kommer att ge hela vagnen ett stort lyft! 😀
// Dr. Highflower
PS. Vi uppskattar väldigt mycket all typ av feedback på projektet, jag svarar gärna på allehanda frågor om det är något ni undrar över. Lämna jättegärna en kommentar när ni är inne och läser, att se att det finns intresse motiverar mig att fortsätta posta. DS.
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Tack för kommentarer, uppskattas mycket! ❤️
Vi fortsätter med en till uppdatering av projektet:
Slutfinish och målning
Ytterligare några fina dagar la vi på att förbereda vagnen för målning. Mera slipa, spackla, slipa, spackla men också fogande längs med de utvändiga listerna runt om på både höger och vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogning, lite slutspackling och slipning…
Alla fönster täcktes minutiöst över med plast och maskeringstejp. När vi var nöjda med hela vagnens yta tvättades den först med vatten och mikrofiberduk för att få bort allt slipdamm, sen med silikonborttagning för att få maximal vidhäftning för färgen.
Färgen jag införskaffat var Temadur 20, en tvåkomponents lösningsmedelsblandad polyuretanfärg. Kulören givetvis äggskalsvit! 🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äggskalsvit Temadur 20
När allt var förberett rullade jag in vagnen inomhus då jag inte ville riskera att pollen, damm och flygfän skulle landa i färgen innan den var torr. Jag valde att rolla istället för att sprutmåla då den lite grövre strukturen det ger skulle dölja skavanker bättre.
Målning pågår...
På grund av att färgen innehöll lösningsmedel var det viktigt att skydda andningsvägarna, därav min mundering.
Det blev totalt tre strykningar och det gav hela vagnen ett stort lyft. Från att det var bara vi som såg skönheten i vagnen så kunde nu alla se framstegen och att den faktiskt började se riktigt bra ut! Ett stort steg framåt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även baklyktorna, handtagen och cylindern målades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtagen, lyktorna och även cylindern fick sig lite färg..
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Riktigt snyggt!
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Tack så mycket för värmande ord!
Jag jobbar som innovationsingenjör med att ta fram ny teknik för formning av fiberprodukter för att ersätta engångsplast. Väldigt mycket klurande och uppfinnande så inte helt olikt mina hobbyprojekt
Vi fortsätter med en till uppdatering av projektet.
lyktor och handtagen monterades ihop
Tidigare var handtagen bultade rakt in i den invändiga trästommen men när den nu var borta var jag tvungen att klura ut någon annan monteringsmetod. Då det skulle kunna bli en del påfrestning på handtagen ville jag sprida ut lasten över en större yta, att bara bulta in i glasfiberskiktet kändes lite klent. Varje handtag hade fem infästningshål och planen var att använda alla dessa och sammanbinda dem med en plåt på insidan. Jag klippte remsor av rostfri plåt och tog upp små fyrkantiga hål i dem på rätt avstånd som passade rostfria vagnsbultar. Att göra dem fyrkantiga var bara för att de inte skulle rotera när man drar åt dem utifrån. Hål togs upp baktill i vagnen där de skulle sitta och jag gjorde en provmontering.
Plåt klipptes till och provmonterades
Andra sidan på plåten och skallarna på vagnsbultarna repade jag ordentligt med vinkelslipen för att de skulle fästa bättre när de täcktes över med glasfiber. Sedan monterades handtag med lyktorna på och de kopplades in med ett nytt släpvagnskablage.
Monterat och det funkar!!
Dessa tester fuskades till och drevs från ett spänningsaggregat istället för från dragfordon. Invändigt placerade jag ut eldosor där både baklyktorna sitter men även för sidopositionsljus. Vi hade dock inte hittat några lamphållare och glas vi gillade än, så det kunde vänta ett tag, dock var allt förberett för när vi skaffade dem. Dosorna kopplades ihop med elslang invändigt som tejpades upp på väggarna.
Jag jobbar som innovationsingenjör med att ta fram ny teknik för formning av fiberprodukter för att ersätta engångsplast. Väldigt mycket klurande och uppfinnande så inte helt olikt mina hobbyprojekt
Vi fortsätter med en till uppdatering av projektet.
Baklyktor och trafikbelysning
När alla detaljer var målade var det dags att montera ihop baklyktorna. De hade fått sig ett rejält lyft både ut- och invändigt. De monterades på handtagen som även har till uppgift att hålla nummerplåt och S-skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lyktor och handtagen monterades ihop
Tidigare var handtagen bultade rakt in i den invändiga trästommen men när den nu var borta var jag tvungen att klura ut någon annan monteringsmetod. Då det skulle kunna bli en del påfrestning på handtagen ville jag sprida ut lasten över en större yta, att bara bulta in i glasfiberskiktet kändes lite klent. Varje handtag hade fem infästningshål och planen var att använda alla dessa och sammanbinda dem med en plåt på insidan. Jag klippte remsor av rostfri plåt och tog upp små fyrkantiga hål i dem på rätt avstånd som passade rostfria vagnsbultar. Att göra dem fyrkantiga var bara för att de inte skulle rotera när man drar åt dem utifrån. Hål togs upp baktill i vagnen där de skulle sitta och jag gjorde en provmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåt klipptes till och provmonterades
Andra sidan på plåten och skallarna på vagnsbultarna repade jag ordentligt med vinkelslipen för att de skulle fästa bättre när de täcktes över med glasfiber. Sedan monterades handtag med lyktorna på och de kopplades in med ett nytt släpvagnskablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterat och det funkar!!
Dessa tester fuskades till och drevs från ett spänningsaggregat istället för från dragfordon. Invändigt placerade jag ut eldosor där både baklyktorna sitter men även för sidopositionsljus. Vi hade dock inte hittat några lamphållare och glas vi gillade än, så det kunde vänta ett tag, dock var allt förberett för när vi skaffade dem. Dosorna kopplades ihop med elslang invändigt som tejpades upp på väggarna.
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Bastupanel och isolering, vad är planen?
Det börjar bli dags att nämna någonting om hur vi tänker oss att göra invändigt. Som tidigare nämnt skulle det bli väldigt svårt att klä tak och väggar med vanlig bastupanel på grund av de dubbelkrökta formerna. Det skulle vara teoretiskt möjligt att basa virke och få till böjda brädor men varje del skulle behöva ha en individuell form så det skulle ta orimligt mycket tid, även med mina mått räknat.. Så planen måste vara något mer formbart, något man kan klä vilken kurvatur som helst med. Vi tittade på om man skulle kunna använda takspån för att få en lite fjällig effekt. Skulle kunna bli snyggt men efter att ha beställt hem några provbitar av olika träslag var vi inte helt sålda.. De var väldigt råa i strukturen och man fick väldigt lätt stickor av dem. Vi behövde något mjukare och mindre stickigt!
I vårt sovrum har jag klätt in en vägg med vinkork, teoretiskt sett skulle vi göra något liknande här men ytan som ska täckas är långt mycket större så vi snackar MYCKET jobb!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
korkvägg
En fördel skulle ju självklart vara att vi kan jobba med mönster och ge bastun ytterligare en dimension invändigt. Men det finns fler fördelar, kork är också lätt, mycket bra isolering och det kan varken ruttna eller brinna. Känns som ett helt perfekt materialval för en mobil bastu!
Mycket jobb har inte avskräckt mig tidigare så varför låta det göra det nu? När tankarna var planterade fanns det ingen väg tillbaka, en korkbastu måste det bli!
Men det skulle nog krävas någon mer typ av isolering. Vi skulle behöva en stabil yta att montera korkarna på så att isolering av ull-typ skulle inte fungera. Det finns skivmaterial som är lämpliga för bastur men det skulle bli mycket lappande med småbitar.. Det finns också polyuretanskum som man sprutar på och som sen expanderar det på plats. Det är väldigt omdebatterat hur lämpligt det är i en bastu och det finns starka röster både för och emot när man läser om det. Det stora problemet med det är att det är brandfarligt och kan avge giftig rök när det brinner. Det finns de som hävdar att de kan släppa av ohälsosamma ångor vid de temperaturerna, det är heller inte helt riskfritt att jobba med då det innehåller otrevliga isocyanater. Fördelarna skulle vara att vi får ett hårt och stabilt skikt att jobba med, det har väldigt goda isoleringsegenskaper även för tunna skikt, det innehåller stängda celler så det funkar på samma gång som en ångspärr. En annan fördel är att det styvar upp hela vagnen och binder ihop aluminiumplåtarna med glasfibret ytterligare. Vidare så är det möjligt att dra elslangar och gömma eldosor i detta lager.
Kollar man på tex Froth-Pak så klarar det av temperaturer på upp till 116 grader C. Det är högre än vad de flesta bastubaden uppgår till och vi ska också komma ihåg att korklagret kommer att funka som en bra isolering det också vilket skyddar skummet ytterligare. Det känns som att fördelarna överväger här och risken för utgasning tror jag är väldigt liten vid normala bastubad. Så PU skum blir vägen att gå!
Medlem
· stockholms län
· 266 inlägg
Nu pratar jag rakt ut med väldigt lite kunskapsbas att stå på här, men det finns ju folk som använder kork-ark som isolering, om de är tillräckligt böjbara kanske man kunde slå två flugor i en smäll.
Inredare
· Västra götaland
· 176 inlägg
Det är en intressant idé som skulle göra hela projektet ännu mer korkat, på ett bra sätt!Kim Gyllenhorn skrev:
Jag är dock tveksam till att det skulle vara lättarbetat då de möjligen är böjbara men knappast stretchiga, dvs det skulle bli mycket lappande för att klä in de dubbelkrökta ytorna. Och de skulle behöva hellimmas för att skapa en solid bas att sätta korken på, då gärna med ett expanderande lim och då är vi tillbaka till PU ändå. Ett tag var vi också inne på att istället för att spruta PU skum, spruta mald kork blandat med en binder. Finns tydligen de som gör detta också. Det skulle vara intressant att testa men till förmån för att bli klar med projektet inom överskådlig tid har vi nog ändå bestämt oss för Froth-Pak. En viktig aspekt som jag inte tror vi får med någon annan typ av isolering är att PU skummet skulle limma ihop och styva upp hela vagnen.
Vi fortsätter med en liten uppdatering av projektet:
Bänkfästen
Något som vi måste planera för innan vi börjar med isoleringen, oavsett typ, är hur lavarna ska byggas. På grund av vagnens form kommer bänkarna inte att bara kunna stå på golvet som i en vanlig bastu. De kommer behöva fästas i väggen på något sätt och det måste göras innan väggarna kläs med isolering. Utan att ha planerat bänkarna alls skulle jag ändå kunna bestämma dess höjd och då plasta fast fästpunkter som sticker ut lite jämt utspritt runt vagnen. Jag hade lite gammalt aluminiumskrot i form av vinkelprofil liggandes så det kändes som ett lämpligt material för ändamålet. Jag kapade till ett gäng bitar och gick lös på dem med borrmaskinen. Hålens syfte skulle vara att göra en brygga av epoxi mellan två lager glasfiber, det borde stärka upp fästena tänkte jag, eller i alla fall inte göra dem svagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelfästen redo
Jag måttade upp och placerade ut dem på en höjd av 45cm och satte en på varje skarv eller ungefär var 80:e centimeter.. Jag började att limma dem med samma PU-lim som jag använt till fönstren. Sen gjorde jag en plastning och täckte in dem med glasfiber. Passade i samma veva på att plasta fast plåtarna och vagnsbultarna som håller handtagen baktill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastat vinkelfäste och handtagsplåtar
Det kändes bra att ha dessa på plats oavsett hur bänkarna skulle komma att se ut. Troligtvis skulle vi behöva något fäste på golvet också men där skulle det inte vara någon isolering så de kunde vänta tills planerna fått mogna lite.