En korkvision​

Nu när vi hade bestämt att vi ville ha kork invändigt kunde vi börja fundera på mönster och vad vi ville skapa för typ av design. Som ni ser på bilden på korkväggen i sovrummet har den ett rymdinspirerat tema. Där tänkte jag att det vore en skön kontrast att avbilda en kall rymd med varma korkar. Mer information om detta projekt hittar ni att läsa i min projekttråd "Totalrenovering av 2:a, mitt första större projekt". En liknande kontrast skulle vara kul att få in i detta projekt. Att avbilda is och hav, kylans bärare, i en bastu skulle ge en intressant energi tänker vi. På något sätt så passar kalla bad väldigt bra in i en bastumiljö!
När det kommer till vad som är möjligt att göra bra i kork är stora geometriska mönster. Små detaljer funkar mindre bra då upplösningen är vad den är när man jobbar med kork. Att blanda liggande och stående kork, samt att använda det naturligt röda från rödvin för att skapa effekter gillade jag från det tidigare projektet. Jag gillar också idén av att integrera belysning i väggen i form av glaslampor. Vi diskuterade fram och tillbaka och det mynnade ut i att det kommer bli en horisont som går genom hela vagnen med liggande korkar under den som ska symbolisera hav och stående korkar över den som blir himmel. På ena sidan en solnedgång med en lampa som är solen och omgärdad med vinröda moln, på andra sidan en natthimmel med måne och stjärnor i taket. För att visualisera tanken skissade jag upp ena sidan

Skiss av korkväggsdesign med två fönster, en sol i mitten, isberg, geometriska mönster och strukturer som symboliserar en rymd- och havstema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

visionen

För att inte göra “havet” för statiskt så bryter det in isberg lite här och var och gör det hela mer intressant. Med detta som målbild var det lätt att bli inspirerad att vilja få energi att pressa sig igenom både perioder med mycket arbete och diverse motgångar..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
DiscoDuck och 7 till
  • Laddar…
Något ni säkert redan tänkt på, men kommer "upplösningen" att bli tillräckligt hög för att betrakta bilden på det ganska korta avståndet man kan få till inne i vagnen?
Jag är rädd att motivet kanske inte kommer till sin rätt.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Något ni säkert redan tänkt på, men kommer "upplösningen" att bli tillräckligt hög för att betrakta bilden på det ganska korta avståndet man kan få till inne i vagnen?
Jag är rädd att motivet kanske inte kommer till sin rätt.
Mycket bra poäng! Du har helt rätt i att betraktningsavståndet inte blir optimalt då man kommer sitta ca två meter ifrån väggen, men det är inte mycket att göra åt det då vagnen är den storlek den är. Om jag sätter mig på samma avstånd från väggen i sovrummet så är den fortfarande helt ok i upplösning så motivet kommer nog bli bra, dock inte optimalt..

Eldragning​

Som ni ser i bilderna på bänkfästena mm så sitter det en del elslangar upptejpade på väggarna. Dags att nämna några ord om dem. Det är två helt separata system, ett för trafikbelysningen med dosor där lyktor och positionsbelysning etc. sitter och ett annat för inre belysning och högtalare. Så för att kunna placera ut dessa slangar var det redan nu läge att bestämma positionen för vägg- och taklampor. Där en kabel kommer ut från väggen till en lampa tänkte jag att det var bra om kabeln kom ut vinkellrätt så slangarna som leder ut till lamporna måste gå längs plåtskalet och sen göra en tvär sväng där de mynnar. Radien kunde inte vara för stor då den måste helt bäddas in i isoleringen. Detta var ett perfekt jobb för 3D-printing! En liten böjguide för slangen som har en limyta på sig.

3D-modeller av böjguider för flexslangar, en större och en mindre, används vid eldragning för att underlätta installation av belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAD modell av böjguider

Jag älskar verkligen 3D-printing när det används på rätt sätt, för att lösa problem och till snabb prototyping. Jag är dock inget fan av att skriva ut diverse krimskrams som tyvärr de flesta skrivare har som huvuduppgift. Jag har en bambulab X1 Carbon om någon undrar.. 🙂
Jag printade i alla fall ut såna böjguider för 16mm och 7mm flexslang. 16 mm till sol och måne och 7mm till alla stjärnor. Har inte bestämt helt hur de ska göras än,men det lutar åt att det blir individuella dioder i taket. Fiberoptik är ett vanligt koncept för att göra stjärnhimlar i bastur men det kräver att man har någonstans att placera en LED projektor. Den kan inte vara inomhus i bastumiljö men heller inte utomhus i minusgrader så alternativet att gå på någonting färdigt föll ganska snabbt efter att ha pratat med några olika tillverkare.
För stunden räcker det att dra slang till alla positioner vi vill ha stjärnor på så kan vi klura ut resten sen.

Elinstallation i taket med kabeldragning som sträcker sig från en central punkt i form av flera kablar fästa vid ett grått metalltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar uppsatta i taket av en vagn, formade som två spindelliknande strukturer förbereder stjärnhimmelseffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stjärnhimmel

Vi gick på 36 st “stjärnor”, utspridda mest i taket på vagnens högra sida (i färdriktningen). De samlades upp i två eldosor som i sin tur var sammanlänkade med dosor placerade nära där cylindern med batteri och elcentral skulle sitta. Det såg nästan lite läskigt ut med två jättespindlar i taket, som tur var skulle de bäddas in i ett täcke av skum. 😀

Vagntak med elslangar och dosor förbereds, slikkande tentakelliknande mönster. Väggar och tak är förberedda för isolering och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldragningsrör och elslangar fästa i taket och längs väggarna i ett fordon, med synliga isolerade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eldragning förbereds
 
  • Gilla
  • Wow
DiscoDuck och 7 till
  • Laddar…
Underbar tråd!

Always Upvote madess (or is it brilliance)

"Vi råkade spontanköpa tomt (med ett par fallfärdiga hus/ruckel på) som har upptagit all vår tid de senaste månaderna, mer info om detta projekt kommer så småningom i en annan tråd."

Du måste länka till den tråden när det väl startas. Ännu mer galenskaper! <3
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Underbar tråd!

Always Upvote madess (or is it brilliance)

"Vi råkade spontanköpa tomt (med ett par fallfärdiga hus/ruckel på) som har upptagit all vår tid de senaste månaderna, mer info om detta projekt kommer så småningom i en annan tråd."

Du måste länka till den tråden när det väl startas. Ännu mer galenskaper! <3
Tack för det, uppskattas mycket!
Självklart kommer det en länk här när vi drar igång en tråd om tomten! :D

Cylinder och stag​

Varje gång jag skulle börja, eller avsluta jobbet kring husvagnen så var jag tvungen att flytta den stora glasfibercylindern ut eller in. Det började bli dags att montera den så den kommer ur vägen. Stagen som ska sitta i fronten på vagnen som jag skurit bort skulle också behöva återmonteras i och med att de behöver bultas innan isoleringsskummet täcker insidan. De gamla stagen var i ganska dåligt skick så bättre att byta ut dem nu när de ändå var bortmonterade. Det visade sig att diameterna på cylindern var lite för stor. Jag hade försökt göra den precis så den skulle få plats under stagen men det var svårt att mäta exakt när stagen inte fanns på plats så det hade blivit lite fel. Inget som inte gick att lösa och något som jag nog ändå hade räknat med skulle kunna hända. Lösningen blev att höja upp fästpunkterna för stagen några cm. Det gjordes genom små bitar fyrkantrör svetsades på underredet.

Koppling för släpvagn med metallkonstruktion och handtag, placerad på ett golv med träboxar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upphöjt fäste under tillverkning

Men när jag testade med cylindern på plats och höll upp stagen insåg jag att de definitivt inte kunde vara svarta som vi hade målat dem tidigare. Det var en alldeles för stor kontrast med allt det vita.Bäst vore om hela underredet var vitmålat lika som vagnen. När det nu ändå var så mycket jobb nedplöjt i det här projektet skulle det extrajobbet det innebar bara vara marginellt. Jag skulle ändå behöva måla stagen och de nysvetsade delarna så varför inte allt synligt?
Stagen tejpades på plats och efter lite mätande kunde jag också bestämma dess längd och förse dem med små sneda plåtbitar som passar mot äggskalet

Vit husvagn med förstärkta stänger och tejp. Omkringliggande verktyg och kartonger i ett garage eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två metallrör med fästen på en träpall, inför ett byggprojekt med spontanköpt tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite utmanande vinkelmätning så svetsades plåtbitar på stagen för infästning

Invändigt tillverkade jag exakt likadana plåtbitar med rostfria vagnsbultar som jag hade gjort för handtagen baktill. Stagen svetsades och bultades mot dessa och sen hade jag påbörjat målningen när jag insåg att det bästa vore att svetsa till lite extra delar för att montera cylindern på, ett batteripack kan ju väga en hel del och det behöver en stadig grund att stå på..

Vitt släp eller husvagn med dragkrok och stag över en plastskyddad golvyta i ett garage eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallram i ett garage, del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit husvagn under renovering i garage, omgiven av kartonger och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stagen svetsade och extra förstärkning för battericylindern

Två fyrkantrör svetsade jag fast under där cylindern kommer ligga. Det är inte helt självklart hur en sån här cylinder ska fästas. Den är ju också dubbelkrökt så den följer ju inte något som är rakt. Allt målades i alla fall färdigt så får jag klura ut resten sen. Jag skulle vilja bulta ner genom cylindern i dessa nya fyrkantrör. Men alla bultar skulle ha olika avstånd från cylinderytan till fyrkantrören. Det slutade med att jag bockade till bågar av överbliven aluminiumsplattstång från fönsterramarna. Jag kunde hyfsat enkelt få dem till rätt radie för olika positioner på cylindern så det var bara att komma på hur jag skulle individuellt låsa dem i rätt höjd. Jag funderade på om det skulle gå att mäta upp det på något sätt för att kunna printa ut små distanser. Kom inte på någon bra metod för det så jag gick på en mer handfast metod som innebar att fylla ut utrymmet mellan ramen och aluminiumbågen med något som skulle kunna härda till rätt form. Jag hade kvar en del glasfiberspackel som jag inte hade någon användning av nu när vagnen är målad. Visste inte om det skulle göra jobbet men värt ett försök i alla fall.

Vitt metallställ med pilar och markeringar, omgiven av verktyg och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit träställning med böjda metallstänger i ett garage, omgiven av verktyg och blå arbetsvantar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bågar och glasfiberdistanser

Det kändes faktiskt mycket bättre än vad jag hade vågat hoppas på. Spacklet blev väldigt starkt och även om det inte fäste i varken aluminiumet eller stålrören så skulle det ligga i kompression med skruvförband. Jag borrade igenom allting underifrån, först genom stålet, sen spacklet, aluminiumet och slutligen genom glasfibret. Inifrån cylindern använde jag stora brickor för att sprida ut lasten och allting satt då väldigt stadigt.

Inre vy av ett stort rör med bultar på insidan, trämaterial och andra byggdetaljer syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bultat inifrån cylindern

När jag ändå höll på med målningen denna andra omgång passade jag även på att måla S-skylten så den också kunde monteras.

Bilden visar baksidan av en vit trailer med ett rött och orange bakljus och en oval skylt med bokstaven "S".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S-skylt monterad
 
  • Gilla
  • Älska
DiscoDuck och 13 till
  • Laddar…

Bastuaggregat - tankar och planering​

Under hela projektets gång har tankarna på bastuaggregat legat och grott. Självklart skulle det vara vedeldat då det mest kommer att användas ute i naturen på fina platser. Ett tag var jag inne på att designa ett kombiaggregat som dels kunde drivas med ved men också med gasol för de gångerna man bara vill basta och inte mecka med allt vad vedeldning innebär. I så fall skulle det också vara möjligt att använda även i tätbebyggda områden där annars vedrök skulle kunna vara ett problem. Jag var inne på att bygga eldstaden och rökrör i rostfritt och allt annat i aluminium för att komma ner i vikt. Men att designa, och bygga ett bra och säkert bastuaggregat skulle förlänga hela projektet en bra stund. Det fanns redan vid den här tiden många vänner och bekanta som tyckt att projektet aldrig verkar ta slut (vi själva också ibland 😛) så för att inte ge dem mer vatten på sin kvarn så valde vi bort detta alternativ - för stunden i alla fall. Kanske kommer vi att vilja uppdatera aggregatet i framtiden men nu vill vi börja basta inom en överskådlig tid så vi bestämde oss för att gå på ett vanligt aggregat till att börja med. Ett harvia M2/M3 är det lättaste färdiga aggregatet jag kunde hitta. Traditionellt är inte bastuaggregat designade för att vara lätta tyvärr.

Hur aggregatet skulle placeras var också ett viktigt beslut. Det måste dessutom tas innan isoleringen kommer på i och med att man gärna vill undvika att isolera där skorstenen ska ut. Aggregatet väger 45kg utan stenar så det är enskilt det absolut tyngsta i vagnen. Som ni kanske minns så hade vi förstärkt underredet där vi i början hade tänkt att vi skulle ha aggregatet. Det var så här i efterhand helt ogenomtänkt då vi bara hade gjort det utifrån ett bastuperspektiv, inte med tanke på att vagnen skulle vara körbar med det i. Optimalt för balansen och körbarhet vore att placera aggregatet i mitten, precis på hjulaxeln. Detta vore inte bra ur ett bastuperspektiv dock. Skulle aggregatet stå längre bak skulle det bidra till ett negativt kultryck vilket påverkar köregenskaperna väldigt negativt och det kan till och med vara farligt att köra med det. Placeras det längre fram blir det ett positivt kultryck vilket kan vara lite störande med sämre grepp på dragfordonets framhjul men vagnen kommer inte börja vobbla och bli livsfarlig. Så då faller valet så klart på det senare. Vikten bör också vara så centrerad det går från höger till vänster. För att känna efter hur det skulle kännas för bastubarheten byggde jag en enkel wellpappmodell som vi kunde flytta runt.

Wellpappmodell av bastuaggregat och skorsten placerad i en vagns interiör för att bestämma optimal position och balans inför monteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av bastuaggregat av kartong med pappersrör som skorsten, omgiven av verktyg och material i en oisolerad vagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaminmodell för att bestämma positionen

Längst fram i mitten var första tanken. Det skulle kunna funka men det kändes inte helt rätt. det känns som att man går in i sidan av aggregatet när man kommer in i vagnen vilket inte känns så inbjudande. Skulle vi bara flytta in den en liten bit mot höger och vrida upp den mot utgången skulle känslan bli en helt annan.

Modell av bastuaggregat i wellpapp avsedd för placering i en vagn, med en simulerad skorsten och kablar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartongmodell av bastuaggregat placerad på trägolv i en metallvagn. Modellen har en ritad eldsymbol och ett rör uppåt mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att ställa den lite snett gör känslan mer välkomnande, dessutom kommer elden att synas både utifrån dörren och från bänkarna invändigt..

Detta bör inte förändra balansen i vagnen speciellt mycket då aggregatet fortfarande står väldigt nära centrumlinjen. För att kompensera för den eventuella obalans detta skulle kunna orsaka kan batteriet placeras på vänster sida i cylindern. En annan stor fördel med denna placering är, utöver det estetiska, att skorstenen kommer ut något på sidan. Hela centrumlinjen i taket är klädd med glasfiber medans strax på sidan av den där nu skorstenen skulle hamna är det bara en tunn aluminiumplåt. Det är klart att det skulle gå att skära upp glasfibern för en skorstensgenomföring men då skulle det behöva förstärkas runt om den och det är bara så mycket enklare att bara ha plåten att gå igenom som ju i sig är brandsäker.
Ett mindre problem med denna placering var att skorstenen skulle komma att gå ut precis där elslangarna från stjärnhimlen samlades upp.
Modell av bastuaggregat i wellpapp placerad i vagnens interiör, med rör kopplade i taket och diverse ledningar synliga mot en metallvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstruktur med elslangar och kopplingscentral i en konstruktion, del av förberedelserna för bastubyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttat för att göra plats för skorsten

Detta var inget jätteproblem, bara att flytta på dosan och dra om några av slangarna. Skönt att ha det bestämt, det känns nu som att fler och fler bitar som tidigare varit stora moln av osäkerhet faller på plats i projektet.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 10 till
  • Laddar…

Korklimningstest​

När jag limmade korkarna på sovrumsväggen använde jag smältlim. Det skulle av naturliga skäl inte fungera i en bastu. Det vore tråkigt om det skulle börja regna korkar första gången man tänder upp kaminen. 😄
Men vilken typ av lim skulle funka för detta? Det måste klara stora temperaturskiftningar, från många minusgrader upp till bastutemperatur, det måste klara vibrationer från vägen och det måste klara hög fuktighet och även vatten. Dessutom är ett krav att det är högvisköst och lätt att applicera, det måste gå att sätta upp en kork med en klick lim och sen härdar den själv utan att man behöver hålla uppe det. Då vi snackar om kanske ~50k korkar som ska limmas så är det heller ingen nackdel om det är relativt billigt. Det är bara en typ av lim jag kan komma på som uppfyller alla de kraven, våtrumssilikon. Men det måste så klart testas först så att vi vet säkert att det klarar påfrestningen.
När jag byggde korkväggen i sovrummet målade jag skivorna jag satte korkarna på mörkt bruna. Det var viktigt för att inte det ljusa träet skulle lysa igenom mellan korkarna. Jag kommer att behöva göra på samma sätt här, PU skum är ganska ljust till färgen så jag kommer att vilja måla det mörkt innan korkmonteringen kan starta. Men då fick jag ytterligare ett problem att lösa. Jag behövde hitta en färg som inte bara fäster bra till PU skum utan även som silikonet sen kan fästa mot. Oavsett innebär det att jag får ytterligare ett gränsskikt mellan material som kan riskera att släppa. Jag kollade på lite olika färger men sen fick jag en snilleblixt! Det absolut bästa vore att blanda en egen färg med silikon som bas. Då kommer silikonet definitivt fästa mot det då silikon fäster lika bra mot redan härdat silikon som mot sig själv. Jag behövde bara skaffa mig pigment och ett lämpligt lösningsmedel.
En tub silikon, järnoxidbrunt pigmentpulver och lite kemiskt ren bensin införskaffades för att göra ett test. För att ha så nära rätt grundmaterial som möjligt körde jag ett tunt lager fogskum på en plywoodskiva. Det är inte exakt samma typ som det stängda skummet jag planerade att använda men kemiskt lär det vara tillräckligt likt för ett rättvisande test.

Material och verktyg för korklimningstest inklusive bensin, silikon, pensel, och pigment på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunt silikon blandat med pigment i en glasburk med en träpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träskiva med jämnt applicerad brun silikonfärg, används för att testa hållbarheten för limning av kork i bastumiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandning av silikonfärg målades ut på en testskiva

Nu var det ju viktigt att det gick att limma korkarna även upp och ner i taket så även det måste testas. Jag lånade ett cyckelmekställ av en granne och riggade upp skivan med den målade ytan nedåt.

Cykelmekställ i ett verkstadsutrymme, används för att testa limning av korkar i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykelmekställ håller upp en mörkbemålad plywoodskiva med en fastlimmad kork, underifrån testas limstyrkan för bastuförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

med mekstället kunde jag limma underifrån, viktigt test!

Det funkade väldigt bra att limma med silikon även i ett tak. Ingen tendens att korkarna skulle glida runt eller ramla ner innan det hade härdat

Cirkelformation av korkar monterade på en brunmålad testskiva med fogskum, del av ett limningstest för bastuinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kvadratisk tavla gjord av vinkorkar arrangerade i cirklar och rader, monterad på väggen som en del av ett korklimningstest för bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

började med en cirkel fortsatte sen med lite både liggande och stående kork för att testa det som komma skulle

Nu var limningen som utförande testat, nu var det bara kvar att testa att detta skulle klara sig i en bastumiljö. Därför fick sig denna tavla en ram så jag kunde donera den till lämplig bastu. Den lämpligaste bastun är den närmaste och mest välbesökta och som tur var har vi en bastu på jobbet vilket är precis det. En kväll efter arbetstid smög jag ner och installerade min “konst”.

Inramad konstverk av vinkorkar arrangerade i cirkelform med varierande färger, upphängd som test i bastumiljö för hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i bastu med träram innehållande cirkulärt mönster av vinkorkar. Korkarna används för att testa hållbarhet i heta och fuktiga miljöer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ram krävdes för att det skulle kunna kallas konst så jag kan stå för att hänga upp det för display..

Inte för att någon behövde fundera särskilt länge på vem som skulle kunna vara den skyldige, hela företaget är nämligen aktiva och bidrar till min pågående korkinsamling. 😂

Om nu denna fick sitta uppe i ett antal månader med nästan dagliga bastubad så skulle jag anse det som ett lyckat test och då har jag både en målarfärg och ett lim som funkar för ändamålet.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 6 till
  • Laddar…
Är det verkligen så att silikon fäster bra mot härdad silikon?
När man gjort ett badrum och en silikonfog ska bättras så brukar det aldrig bli bra ...

Nu har du ju gjort ett test som verkade funka så tydligen har jag gjort fel 🙂
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det verkligen så att silikon fäster bra mot härdad silikon?
När man gjort ett badrum och en silikonfog ska bättras så brukar det aldrig bli bra ...

Nu har du ju gjort ett test som verkade funka så tydligen har jag gjort fel 🙂
Yes, min erfarenhet är att silikon fäster väldigt bra mot härdad silikon. I princip omöjligt att hitta en gränsyta mellan två lager när det härdat klart. Det gäller både tvåkomponents gjutsilikon och vanlig badrumssilikon. En gång använde jag en slickepott i silikon för att arbeta med en silikonmassa och den gick inte att rädda efteråt, var bara en stor silikonklump med ett handtag 😂
Men det gäller givetvis att ytan är helt ren och fri från smuts och fett vilket kanske varit problemet när du bättrat på badrumsfog?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Så kanske det har varit
 

Operation skum​

Det började nu dra ihop sig inför det stora momentet sprayfoam. Det var dock några smågrejer som behövde fixas med innan det var dags. Ett par eldosor (de för sidopositionsljusen) satt på samma nivå som där bänkarna kommer att hamna. Det var något jag inte tänkte på när de monterades men det blev uppenbart när jag hade mätt upp för bänkarna och vinkelprofilerna var på plats. För att kunna komma åt dessa utan att demontera bänkarna var jag således tvungen flytta dosorna vilket inte var så jätteproblematiskt.

Elektriska rör och dosor fastsatta på en vägg täckt med tunn skumisoleringsskikt, med en förskjuten dosa och exponerade elslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med eldosor, plastslangar, silvertejp och ett fäste. Förberedelser inför sprayfoam-isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dosor behövde flyttas för att bänkarna inte skulle blocka dem i framtiden.

Skorstenspositionen måttades ut på ett ungefär och ett wellpappskydd sattes upp i taket för att inte få brännbart skum för nära rökröret.

Eldosor och kablage monterade på ett bestruket tak, med wellpapp som skydd inför sprayfoaminsatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där skorstenen ska gå ut maskerades taket med en bit wellpapp

Liknande skydd gjordes och placerades ut där ventilationsventilerna skulle komma att hamna, ett för tilluft precis bakom aggregatet och ett för frånluft i motsatt hörn enligt finsk tradition.

Sen täcktes allt in som jag inte ville skulle kladdas ner med skum. Alla fönster och golvet givetvis men även eldosorna och de portarna jag lämnat på fönstren. Skruvarna som håller gångjärnen och låsdelarna till dörren. Allt som jag ville ha tillgång till sen helt enkelt utan att behöva gräva fram det i ett lager skum.


redo för skum

Jag hade köpt ett kit med Froth Pak 180. Det innehåller 180 liter färdigt skum vid optimala förhållanden, men folks erfarenheter var vad jag kunde läsa mig till, att det inte räckte alls så långt i verkligheten. Detta lilla kit kostade drygt 10ksek så jag var glad om jag skulle klara mig med det, nästa storlek uppåt är ett 600 literskit för drygt 20ksek. Smakar det så kostar det.. Jag tänkte att det egentligen räcker med ett väldigt tunt skikt, det viktiga är att jag lyckas sprida det över hela ytan. För att få ut maximalt av kittet så var det viktigt att det hölls vid rätt temperatur. Jag gjorde i ordning ett vattenbad som tankarna fick stå och värma sig i under ett antal timmar innan det var dags för operation skum.

Plastlåda med Froth Pak-kit i vattenbad, termometer visar 23 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenbad med temperaturmätning

Efter månader av förberedelser var det så äntligen dags! På med engångsoverall, handskar och plastpåsar över skorna, allting tejpat helt stängt. Heltäckande gasmask var det som gällde för att skydda ansiktet och luftvägarna. Jag var själv vid tillfället så har ingen bild på hur jag såg ut men det var nog en udda syn 😂
Jag hade förberett mig genom att kolla på varenda youtubevideo som finns kring ämnet, läst alla manualer och forumposter jag kunnat hitta. Kunde inte bli bättre förberedd kändes det som. När jag väl började spraya var adrenalinnivån hög men allting gick enligt plan. Jag började försöka täcka de stora ytorna och sen när jag såg att det hade räckt överallt kunde jag gå tillbaka och fylla i där det såg ut att behövas mer. Skummet sväller ut ganska ojämnt men planen var att trimma ner det för att få en jämnare yta att att montera korken på.
Efter ca fem minuter var skummet slut och då var det bara att gå ut, slänga av mig skyddsutrustningen och ta några djupa andetag frisk luft. Efter en stund vågade jag mig tillbaka för att inspektera hur det hade gått. Det var heltäckande men inte speciellt tjock på de flesta ställen. Jag hade tänkt att elslangarna skulle ligga helt dolda i skummet men så var inte fallet. De var i allra högsta grad synliga.

Skumtrimmning påbörjad

Över lag så var jag nöjd med resultatet. på vissa ställen var det lite dock lite väl tunt och ojämnt, det skulle bli svårt att sätta ett jämnt lager korkar över det. Jag gjorde en grovtrimmning av skummet och köpte sen två mini-kit frothpak för att bättra på runt vissa dosor och slangar.

Kartong med två Froth Pak HC-sprayer, gasmask, sprutmunstycken och kniv för förberedelse av sprayfoam-isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av sprayfoam på vägg med ojämn yta och synlig eluttag, omgiven av luftbubblor och ojämnt fördelat skum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minikit för att fylla upp lite extra runt dosor och slangar

Jag gick över de värsta ställena och fyllde upp, ingen vacker syn men borde göra jobbet. Det kändes som att de små kitten betedde sig lite annorlunda jämfört med de stora. Det var större bubblor i det och det verkade vara ett mer öppet skum när jag trimmade det. Kändes inte alls som samma kvalitet trots att det skulle vara identiskt och jag följde instruktionerna till punkt och pricka.

Trimmat sprayfoamskum på en yta med synliga lager, blandning av tätt och öppet skum, visar skillnader i struktur och kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nära närbild av sprayfoamskum med varierande bubbelstorlekar och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trimmat skum. a) tätt skum från stora kittet, b) öppet skum med stora bubblor från minikittet

Det vore egentligen bäst att inte trimma någonting alls i skummet i efterhand då det naturligt får en hård, stängd yta som man gärna vill bevara. Men i detta fall var det inget alternativ då formen på ytan var väldigt viktig. Men jag tänker att den bruna silikonfärgen också skulle stänga ytan och ersätta det skiktet där det var borta.
 
  • Gilla
  • Älska
DiscoDuck och 7 till
  • Laddar…

Aggregat!​

Under ett besök på vår närmsta bygghandel såg vi att det aggregatet vi kikat på ett antal gånger nu var ute till utförsäljning. Så det var bara att slå till direkt!

För att kunna installera det i husvagnen var det ett antal saker som skulle till. Först och främst skulle det behöva kunna fästas ordentligt i vagnens underrede. Det fanns ingenting förberett för det på aggregatet så bara att ta fram svetsen igen. Jag kapade till, borrade och svetsade fast fyra vinkeljärn under kaminen som skulle kunna fungera som fästpunkter.


Person vid en byggvaruhandels parkering bredvid en lastvagn med en kartong, möjligtvis innehållande ett Harvia M3 aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsade vinkeljärn som fästpunkter på ett aggregat, med en oranget Kemppi-svetsaggregat och sladdar synliga på golvet bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

a) Stolt ägare av Harvia M3, ännu ett steg närmare slutförandet. b) Infästningspunkter svetsade

En person ligger under en husvagn, omgiven av verktyg som en cirkelsåg och svets, förbereder infästning av ett aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underrede av husvagn med svetsade stålrör för att fästa ett Harvia M3 aggregat, del av ett bastuprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några extra stålrör kapades också till och svetsades fast i underredet

Hål togs upp ner genom förstärkningarna i underredet och aggregatet ställdes på plats och bultades fast. Detta var bara tillfälligt då det också skulle komma någon typ av skiva invändigt under aggregatet för att skydda golvet från värme, glöd etc.

Man installerar ett Harvia M3-aggregat i husvagn med plywoodgolv. Aggregatet är delvis i förpackning, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i husvagn installerar ett Harvia M3 bastuaggregat. Aggregatet är inplastat och placerat på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Harvia M3 bastuaggregat står på ett betonggolv i en husvagn med utsikt genom ett fönster mot ett lagerutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Unboxing

När vi köpte aggregatet köpte vi också en bit rostfritt rökrör. Någon färdig skorstenslösning var det inte tal om då de inte direkt är anpassade för montering i en husvagn. Skorsten och takgenomföring skulle behöva specialbyggas som det mesta annat i detta projekt. Innan man kan göra den slutliga installationen av kaminen ska den testeldas utomhus. Det är för att bränna bort målarfärg etc så man slipper andas in de ångorna när man ska basta för första gången.
Vi plockade ut aggregatet ur vagnen igen och ställde det på en palldragare ute på parkeringen. En liten brasa tändes och även om det stank av bränd målarfärg över parkeringen så gav det oss en liten försmak på vårt första bastubad som vi vid det här läget såg komma allt närmare.

Vedeldat bastuaggregat från Harvia står på en blå palldragare utomhus. Skorstenen installeras och en eld brinner inuti aggregatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket kvar än men med ett aggregat börjar det bli hyfsat överskådligt ändå…
 
  • Gilla
  • Älska
DiscoDuck och 20 till
  • Laddar…

Ventilationsventiler​

Som tidigare nämnts är ventilationen viktig i en bastu och två platser utan isolering är förberedda för till- och frånluft. Men nu var frågan vilken typ av ventiler vi skulle använda här. Om man tittar på traditionella bastuventiler så skulle de behöva modifieras ganska rejält för att kunna monteras i den tunna aluminiumplåten. Dessutom skulle de vara synliga inifrån vilket ger oss en möjlighet att designa och tillverka något unikt som skulle bli som ett smycke som gömmer sig bland all kork. En tanke var att jobba med kopparplåt som skulle kunna poleras upp och bli högblankt. Det skulle matcha korkarna väl och det skulle kunna bli ett genomgående tema invändigt då det är fler detaljer som skulle vara bra att kunna göra i metall.
Jag började skissa på olika mekanismer för att öppna och stänga ventilerna och fastnade för en klassisk “grillventil”. Den bygger minimalt i tjocklek, skulle vara funktionell och den skulle kunna bli ganska snygg om man ger den lite kärlek..

Datorritning av en oval ventilationsventil med justeringshandtag, designad för bastu, med öppningar för luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

principen caddades upp

Jag hade några bitar stuprör i koppar liggande, överblivet från tidigare inredningsprojekt. Jag klippte upp och plattade ut det tillbaka till plåt, gillar återvinning och att delar i projektet har en egen historia. Jag printade ut en mall som gjorde det lätt att överföra modellen till plåten

Kopparrör på en arbetsbänk, del av ett ventilationsprojekt för en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd, rund metallskiva med tre spjällöppningar, kanske en ventilationsdel, ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul markeringsmall på kopparplåt för bastuventil, uppmärkt för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återvinning!

Diskarna klipptes, borrades och filades ut

Kopparventildel fastspänd i ett skruvstäd under bearbetning med fil, placerad i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparskivor med ventilutskärningar på arbetsbord, verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Koppar är lättarbetat…

Sen silverlödde jag på små vinklar längs med kanten på plåten, klart man ska ha silver i ett smycke! 😀

Rund kopparplåt med utskurna sektioner och vikta kanter, placerad på ett arbetsbord för ventilationsventil-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund kopparskiva med utskurna sektioner, verktyg vid sidan på ett arbetsbord, del av hemgjord bastuventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinklar löddes på..

Dessa skulle fästas i ett ventilgaller i aluminium som skulle limmas från utsidan. Längs med kanten bockade jag till en liten U-profil i mässing som håller ihop plåtarna, i mitten en skruv med en kupolmutter och en skruv som handtag. Givetvis kommer det att sitta en kork på den sedan. 😉


Skulle vara lättare att operera med en hand om den satt fast…

Gjorde två likadana, en för till- och en för frånluft.

Två kopparventiler med nät och skruvhandtag monterade på en träyta, del av bastuventilationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två runda kopparventiler med skruvhandtag och mässingskant, liggande på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppna och stängda ventiler

Jag tog sen upp hål i vagnen och efter lite rengöring limmade jag dit ventilerna.

Rund ventilationsöppning i en isolerad vägg, omgiven av applicerat tätningsmedel, med genomkik till dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit discoventil monterad på utsidan av en bastuvagn i aluminium, med en diskret och stilren design vid vagnens nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var lite klurigt att få till ett tryck när jag limmade dit dem men med lite kreativitet och silvertejp kommer man långt

Vitmålad släpvagn med monterade ventilationsventiler och provisorisk fastsättning med trä och silvertejp i ett garage. Verktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpfordon i garage med improviserat stöd i trä och metall, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limning pågår

Detsamma gällde när jag skulle montera koppardelarna inifrån, då jag jobbade själv denna dag fick tejpen även hålla skruvmejseln. 😀

Aluminiumventil med galler och skruvverktyg fäst med silvertejp på vit metallkonstruktion för bastuventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte korkat om det funkar..

Monterat blev det så här:

Ventilationsventil i koppar med en mässingsram, monterad på en beige yta med textur, synligt handtag för manuell justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparventil installerad i bastuvagnens vägg med synligt ventilationsgaller och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda ventilerna färdiginstallerade!

Utifrån ser det ganska diskret ut, stör inte jättemycket men kommer nog att måla dem vita nån gång senare. Inte prio just nu dock.

Vit vagn med ventilationsgaller och bakljus, fotograferad bakifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utifrån

Som ni ser sitter båda ventilerna i vagnens nederkant, detta är inte 100% enligt finsk tradition, den bortre från aggregatet sett brukar sitta i ovankant. Dock är detta ett mycket medvetet val som är nödvändigt för att inte få in vatten genom ventilen. Tanken är att luftintaget bakom aggregatet kommer att både förse förbränningen med luft men även suga in kall luft pga att den varma luften runt aggregatet stiger. Den varma stigande luften kommer att pressa bort den befintliga luften vid taket som kommer fortsätta till motsatta sidan av vagnen (där ventilen borde ha suttit). Jag tänker att den strömlinjeformade äggformen kommer att hjälpa till att föra ner luften mot golvet igen och ut genom den nedre ventilen. Om detta funkar återstår att se men det känns inte helt orimligt och från ett konstruktionsperspektiv var det enda vägen att gå.
 
  • Gilla
  • Wow
DiscoDuck och 12 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Det finns ingen taklucka eller annan ventilationsmojäng att sätta i taket?
Edit: typ denna: [länk]
Jag hoppas i och för sig att det inte ska behövas nu när den andra ventilen redan sitter där!
Jag tog bort alla befintliga ventiler och takluckor som fanns på vagnen då de var i väldigt dåligt skick. Men om min lösning inte fungerar så kommer jag vara tvungen att montera in något nytt men hoppas verkligen inte det. Den du länkar till är en bra kandidat i så fall! 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.