4 673 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
HFD klargör: Utgångspris och marknadsvärde är inte samma sak
Om du bemödat dig med att läsa de tidigare inläggen i tråden som ledde fram till det inlägg du citerade så hade du sett att jag gjorde liknelsen med en auktion, där du har ett utgångspris, ett reservationspris och ett "köp nu pris".S Staffan1153 skrev:
Då kan man som köpare välja att klicka på "köp nu" knappen om man verkligen verkligen bara måste ha objektet och är villig att betala lite extra. Annars chansar man att få det billigare genom att medverka i budgivningen, men då riskerar man att någon annan trycker på knappen.
Brukar inte köp nu alternativet försvinna om det kommer igång en budgivning?
Jo, på tradera är det definitivt så.
Dolda reservationspriser är något som får mig att lämna en budgivning.
Dolda reservationspriser är något som får mig att lämna en budgivning.
Jag tror inte det hälper så mycket. Avslut, icke avslut har så mycket större inverkan än rörlig provision.K Kasken skrev:
D Daniel 109 skrev:Vad har det med nyttan av provision att göra? Arvodet blev väl i princip det förväntade. Så det kunde lika gärna vara fa
vi valde att mäklaren skulle få provision, vi tjänade nästan 20k på det så vi är glada att man får välja, sen om ni andra inte gillar det, det är ju erat problem.D Daniel 109 skrev:
Hur kom du fram till den summan?
Håller helt med Sverige håller på bli mer och mer Amerikaniserat och allt ska upplysas om, inget ansvar alls ska ligga på köparen snart.K Kasken skrev:Jag har aldrig riktigt förstått poängen med "utgångspris" överhuvudtaget, trots att jag nu gjort ett dussintal fastighetsaffärer genom åren...
När jag köpt något så har jag lagt bud baserat på vad jag varit villig att betala för objektet under de förutsättningar som råder vid tillfället för försäljning, ibland har jag blivit del av en hetsig budgivning långt över utgångspris, andra gånger har jag varit ensam budgivare med ett bud långt under utgångspris. Utgångspriset i annons har dock aldrig i något läge påverkat mitt bud.
När jag sålt så har jag bett mäklaren att sätta ett pris som jag anser rimligt och jag varit villig att sälja för. Sen har ödet avgjort om det blivit flera budgivare som budat långt över mitt pris, eller nån ensam som budat under och jag då tvingats ta ställning till om jag vill sälja eller inte.
Oavsett om man är köpare eller säljare så bör man ju själv bilda sig en uppfattning om vad som är ett rimligt marknadspris för objektet, vad mäklaren skriver som "utgångspris" finner jag fullständigt ointressant.
Klicka här för att svara