S Staffan1153 skrev:
då får man sälja för 1 krona om någon bjuder det, så det är ju inte så lämpligt
Det är ju inte ovanligt att säljare vägrar sälja till utgångsspris. Trots att de har ansetts vara satta efter marknadspris. Om de enligt denna dom varken är ett bedömt marknadspris eller accepterat pris av säljaren så bör de väl tas bort från annonserna.
 
P pmd skrev:
Då kan man väl lika gärna ha det priset som utgångspris?
S Staffan1153 skrev:
reservationspris är ju bara ett annat ord för utsatt pris, sen vem orkar med att starta en budgivning på en fastighet där budet startar på 1kr?

ja eller hur, reservationspris är bara ett annat ord samma sak,
Nja... Det skulle man kanske, men det blir inte riktigt samma sak.
Köpa till utsatt pris då är det ju den som erbjuder sig att göra det först som för köpa.
Har du en auktion med ett reservationspris så stannar ju inte budgivningen så fort någon lägger ett bud över reservationspriset.

Jag ogillar modellen vi har idag med ett "utgångspris" som i praktiken inte betyder ett skvatt.
Skulle man "lagstifta" om att enbart bud på utgångspriset eller högre är giltiga och att säljaren då är tvungen att sälja till dessa bud så skulle det vara vettigt och logiskt.
Det skulle på något sätt vara tvingande för säljare att fylla i 2 olika värden i 2 olika rutor inför en försäljning, ett pris man inte säljer under, samt ett pris som man är villig att sälja för direkt om någon är villig att betala det.
Sen kan vi ha auktion eller annan form av budgivning i relation till detta. Poängen är att det skall vara tvingande för säljaren att vara rak och öppen med dessa siffror.
Som det är nu så är det hela enbart upplagt för att mäklarna skall ha bästa möjlighet att driva upp slutpriserna i syfte att få högre kommission, enda vinnarna med dagens upplägg är mäklarna, alla andra förlorar något.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Nja... Det skulle man kanske, men det blir inte riktigt samma sak.
Köpa till utsatt pris då är det ju den som erbjuder sig att göra det först som för köpa.
Har du en auktion med ett reservationspris så stannar ju inte budgivningen så fort någon lägger ett bud över reservationspriset.

Jag ogillar modellen vi har idag med ett "utgångspris" som i praktiken inte betyder ett skvatt.
Skulle man "lagstifta" om att enbart bud på utgångspriset eller högre är giltiga och att säljaren då är tvungen att sälja till dessa bud så skulle det vara vettigt och logiskt.
Det skulle på något sätt vara tvingande för säljare att fylla i 2 olika värden i 2 olika rutor inför en försäljning, ett pris man inte säljer under, samt ett pris som man är villig att sälja för direkt om någon är villig att betala det.
Sen kan vi ha auktion eller annan form av budgivning i relation till detta. Poängen är att det skall vara tvingande för säljaren att vara rak och öppen med dessa siffror.
Som det är nu så är det hela enbart upplagt för att mäklarna skall ha bästa möjlighet att driva upp slutpriserna i syfte att få högre kommission, enda vinnarna med dagens upplägg är mäklarna, alla andra förlorar något.
Jag hade föredragit att ha kvar det som vi har nu, MEN bara ändra så att mäklaren tar en fast avgift. Varför ska han/hon ha provision? Det är bara dumt. Det är ju inte som att det är svårare att sälja en lägenhet i Stockholms innerstad för 20 miljoner än en villa för 2,5 miljoner i random mindre stad.

Alltså det är lättare i exemplet med lägenheten... det går väl på 1-2 dagar, men ändå ska mäklaren få mer provision när buden sticker? Upponervända världen.
 
H Hullefar skrev:
bara ändra så att mäklaren tar en fast avgift. Varför ska han/hon ha provision? Det är bara dumt. Det är ju inte som att det är svårare att sälja en lägenhet i Stockholms innerstad för 20 miljoner än en villa för 2,5 miljoner i random mindre stad.
Det kan jag köpa.

Gör provisionsbaserat arvode olagligt och tvinga mäklarna att ta en ett fast arvode så tar det bort stora delar av det som är ruttet idag.
Sen när vi ändå är igång så ändrar vi "utgångspris" till "legitimerad mäklares skriftliga värdering av objektet" och släpper budgivningen fri.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
P
Jag tycker att fastighetsmarknaden ska vara så fri det bara går. Precis som andra marknader.
 
  • Gilla
JRS75
  • Laddar…
Att det finns regler för att marknadsföringen ska vara på ett sätt som underlättar jämförelsen för kunder är inte en begränsning i marknaden. Snarare något som får den att fungera bättre. En fungerande marknad förutsätter god information. Exempelvis ett konsekvent sätt att genomföra affärerna på skulle vara bra.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Att det finns regler för att marknadsföringen ska vara på ett sätt som underlättar jämförelsen för kunder är inte en begränsning i marknaden. Snarare något som får den att fungera bättre. En fungerande marknad förutsätter god information. Exempelvis ett konsekvent sätt att genomföra affärerna på skulle vara bra.
Min kommentar föranleddes mest av förslaget att med lag förbjuda provisionsbaserat arvode till mäklare.
Jämförpriser tycker jag om.
 
Provisionen ser jag inget problem med. Även om den känns rätt meningslös.
 
P
Det är knappast meningslös för säljaren eller för mäklaren. :-)

Min poäng är dock att det är något som säljaren och mäklaren ska kunna komma överens om utan att lagstiftning lägger sig i.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
K Kane skrev:
Med krav på 120p högskolepoäng? Märkligt att de inte har mer ansvar.
T o m 180 högskolepoäng- tre års heltidsstudier
 
K Kane skrev:
120 påstås det här, [länk]
Jaha, där ser man. Dock verkar de som anordnar utbildning i Sverige (Luleå, Gävle) göra det inom ramen av ett kandidatprogram om 180hp
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker domen är rimlig, i dagens informationssamhälle sitter inte mäklare på någon unik eller särskild information vad fastigheter eller bostadsrätter är värda.
Intressant är FMI:s argumentation som i princip går emot det de själva skriver om lockpriser på sin hemsida (vilket är mer i linje med HFD:s resonemang): https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/marknadsforing-och-visning/lockpris/
 
K Kasken skrev:
Nja... Det skulle man kanske, men det blir inte riktigt samma sak.
Köpa till utsatt pris då är det ju den som erbjuder sig att göra det först som för köpa.
Har du en auktion med ett reservationspris så stannar ju inte budgivningen så fort någon lägger ett bud över reservationspriset.

Jag ogillar modellen vi har idag med ett "utgångspris" som i praktiken inte betyder ett skvatt.
Skulle man "lagstifta" om att enbart bud på utgångspriset eller högre är giltiga och att säljaren då är tvungen att sälja till dessa bud så skulle det vara vettigt och logiskt.
Det skulle på något sätt vara tvingande för säljare att fylla i 2 olika värden i 2 olika rutor inför en försäljning, ett pris man inte säljer under, samt ett pris som man är villig att sälja för direkt om någon är villig att betala det.
Sen kan vi ha auktion eller annan form av budgivning i relation till detta. Poängen är att det skall vara tvingande för säljaren att vara rak och öppen med dessa siffror.
Som det är nu så är det hela enbart upplagt för att mäklarna skall ha bästa möjlighet att driva upp slutpriserna i syfte att få högre kommission, enda vinnarna med dagens upplägg är mäklarna, alla andra förlorar något.
Nä!! budgivningen stannar inte bara för att nån är först till utsatt pris, den slutar när ingen bjuder över det högsta budet, vill minnas att du skrev att du sålt ett halvdussin fastigheter ???? WOW


Behövs inte 2 olika värden på vad säljaren vill ha, det behövs bara ett "sista pris kompis" sen avgör marknaden.


Det pris som du ingår avtal med mäklaren med är det du måste sälja för annars bryter du avtalet med mäklaren.
Tycker det är bra att mäklaren har provision, vi sålde precis ett hus för 6,4 miljoner säkert 30 visningar med 1-2 spekulanter åt gången, tog ett år att sälja. mäklaren har lagt ner många timmar mestadels söndagar för att få det sålt. strax under 100.000 kostade arvodet. Dyrt nä!!, det tyckte inte min fru och jag.

Vi skrev ett högre pris på annonsen än vad vi var villiga att släppa huset för, så vårat utgångspris var högre än vårat lägsta pris. Vi fick mer är vårat lägsta :)
 
Vad har det med nyttan av provision att göra? Arvodet blev väl i princip det förväntade. Så det kunde lika gärna vara fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.