33 688 läst ·
116 svar
34k läst
116 svar
Heru Vent - KNX
Lite mer Home Assistant, om någon är intresserad:
Konfiguration för att ha en slider i frontend för att styra börtemperatur:
---
input_number:
ftx_setpoint:
name: Börtemperatur
min: 16
max: 25
step: 1
icon: mdi:temperature-celsius
---
Och en automatisering för att skicka uppdaterat värde på slidern via modbus (förutsätter "ny" struktur med automations.yaml):
---
- id: ftx_setpoint_1
alias: Set FTX temperature setpoint
trigger:
platform: state
entity_id: input_number.ftx_setpoint
action:
- service: modbus.write_register
data_template:
unit: 1
address: 1
value: '{{ states.input_number.ftx_setpoint.state | int }}'
---
Konfiguration för att ha en slider i frontend för att styra börtemperatur:
---
input_number:
ftx_setpoint:
name: Börtemperatur
min: 16
max: 25
step: 1
icon: mdi:temperature-celsius
---
Och en automatisering för att skicka uppdaterat värde på slidern via modbus (förutsätter "ny" struktur med automations.yaml):
---
- id: ftx_setpoint_1
alias: Set FTX temperature setpoint
trigger:
platform: state
entity_id: input_number.ftx_setpoint
action:
- service: modbus.write_register
data_template:
unit: 1
address: 1
value: '{{ states.input_number.ftx_setpoint.state | int }}'
---
Kan ju kanske vara värt att testa! Jag hade dålig erfarenhet av kina-varianter i början och satsade därför på FTDI's chip som fungerar väldigt bra. Jag köpte mina genom Farnell men de blir ju betydligt dyrare än den du har hittat.V vass skrev:
Fördelen med FTDI-kabeln är att den är komplett, bara att plugga in i rPi. Den där behöver du vad jag kan se både löda på kablar och fixa fram en usb hona-hona-kabel.V vass skrev:
// J
Löda är inget problemG genie330 skrev:
Är mini-usb så såna kablar har man rätt många liggande. Frågan är hur kvalitén är på chippet.. Men de är väl bara att testa antar jag
Nu har jag fått in mitt FTX i HA ocksåG genie330 skrev:Lite mer Home Assistant, om någon är intresserad:
Konfiguration för att ha en slider i frontend för att styra börtemperatur:
---
input_number:
ftx_setpoint:
name: Börtemperatur
min: 16
max: 25
step: 1
icon: mdi:temperature-celsius
---
Och en automatisering för att skicka uppdaterat värde på slidern via modbus (förutsätter "ny" struktur med automations.yaml):
---
- id: ftx_setpoint_1
alias: Set FTX temperature setpoint
trigger:
platform: state
entity_id: input_number.ftx_setpoint
action:
- service: modbus.write_register
data_template:
unit: 1
address: 1
value: '{{ states.input_number.ftx_setpoint.state | int }}'
---
Jag skulle vilja ha switchar för att tex ändra forcering och bortaläge. Antar att jag ska använda mig av write_coil, men vad blir unit och address?
Adresserna återfinns i Östbergs modbus-referensdok, en PDF som finns att ladda ned från östbergs hemsida. Googla på Östberg Modbus register... Unit är i princip alltid 1. Jag har gjort så här för att sätta coilvärden:V vass skrev:Nu har jag fått in mitt FTX i HA ocksåJag har kollat på dina exempel och kopierat lite men fattar inte riktigt hur man ska läsa av modbus registret. För att sätta temperatur så är det unit:1 och address: 1. Hur kommer du fram till det?
Jag skulle vilja ha switchar för att tex ändra forcering och bortaläge. Antar att jag ska använda mig av write_coil, men vad blir unit och address?
switch:
- platform: modbus
slave: 1
coils:
- name: FTX Boost
slave: 1
coil: 2
- name: FTX Övertryck
slave: 1
coil: 1
- name: FTX Bortaläge
slave: 1
coil: 3
Då får jag upp dem som en vanlig switch i HA.
// J
Hittade det också, så fattar någorlunda nuG genie330 skrev:Adresserna återfinns i Östbergs modbus-referensdok, en PDF som finns att ladda ned från östbergs hemsida. Googla på Östberg Modbus register... Unit är i princip alltid 1. Jag har gjort så här för att sätta coilvärden:
switch:
- platform: modbus
slave: 1
coils:
- name: FTX Boost
slave: 1
coil: 2
- name: FTX Övertryck
slave: 1
coil: 1
- name: FTX Bortaläge
slave: 1
coil: 3
Då får jag upp dem som en vanlig switch i HA.
// J
Väcker liv i denna tråd igen, tänkte styra mitt FTX aggregat med modbus men som ni redan skrivit så krävs det en ny fjärrkontroll. Aggregatet vill inte svara på modbus meddelanden som skickas med standardinställningen 9600 baud 8n1 slave id: 1.
Men det tar emot att köpa en ny fjärrkontroll helt i onödan, så varför inte försöka ta reda på hur man aktiverar modbus istället?
Är det någon som har en modus fjärr och är villig att kolla vad som står i servicemenyn under manöverenhet? Misstänker att det går att programera om en vanlig fjärr till en modbus fjärr bara man har rätt info.
Lite info som jag samlat på mig:
Radiosignalen sänds av en krets med namnet NRF905. Bara att koppla på logikanalysatorn på SPI bussen mellan fjärrens processor och NRF905 för att se vad som ska skickas. Sen bör man kunna simulera det med en arduino eller raspberry PI med NRF905 modul
Men det tar emot att köpa en ny fjärrkontroll helt i onödan, så varför inte försöka ta reda på hur man aktiverar modbus istället?
Är det någon som har en modus fjärr och är villig att kolla vad som står i servicemenyn under manöverenhet? Misstänker att det går att programera om en vanlig fjärr till en modbus fjärr bara man har rätt info.
Lite info som jag samlat på mig:
Radiosignalen sänds av en krets med namnet NRF905. Bara att koppla på logikanalysatorn på SPI bussen mellan fjärrens processor och NRF905 för att se vad som ska skickas. Sen bör man kunna simulera det med en arduino eller raspberry PI med NRF905 modul
Hej
Hur gick det med projekten?
Hur gick det med projekten?
T tso skrev:Väcker liv i denna tråd igen, tänkte styra mitt FTX aggregat med modbus men som ni redan skrivit så krävs det en ny fjärrkontroll. Aggregatet vill inte svara på modbus meddelanden som skickas med standardinställningen 9600 baud 8n1 slave id: 1.
Men det tar emot att köpa en ny fjärrkontroll helt i onödan, så varför inte försöka ta reda på hur man aktiverar modbus istället?
Är det någon som har en modus fjärr och är villig att kolla vad som står i servicemenyn under manöverenhet? Misstänker att det går att programera om en vanlig fjärr till en modbus fjärr bara man har rätt info.
Lite info som jag samlat på mig:
Radiosignalen sänds av en krets med namnet NRF905. Bara att koppla på logikanalysatorn på SPI bussen mellan fjärrens processor och NRF905 för att se vad som ska skickas. Sen bör man kunna simulera det med en arduino eller raspberry PI med NRF905 modul![]()
Länkar till elektronikforumet där jag skrivit lite om vad jag gjort. Har kört på den lösning som är presenterad där några månader nu. Kanske inte den snyggaste lösningen men den fungerar 
Om någon med programeringskunskaper till vidareutveckla den så är det bara att köra, källkoden finns i bifogad tråd
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=93328
Om någon med programeringskunskaper till vidareutveckla den så är det bara att köra, källkoden finns i bifogad tråd
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=93328
Hej,
Kan nån se vad jag har gjort för fel?
Har den nya Heru 100 som släpptes i år.
Finns en Modus-PDF här.
https://fsp.ostberg.com/products/front/products/download_document/27857/4328/heru-100-s-ec
Jag försöker få in utomshustemp. till att börja med.
Är osäker på vad jag ska använda för "register".
Har öppnat port 502 i routern.
Vad har jag missat. Varför hittar jag inte bland etinites?
Och hur vet jag vilket register jag ska använda? Står ex. 3x00002 i manualen.
modbus:
host: 192.168.86.124
name: hub1
type: tcp
port: 502
sensor:
platform: modbus
registers:
- name: Outdoor temperature
unit_of_measurement: °C
register: 2
slave: 1
register_type: input
Kan nån se vad jag har gjort för fel?
Har den nya Heru 100 som släpptes i år.
Finns en Modus-PDF här.
https://fsp.ostberg.com/products/front/products/download_document/27857/4328/heru-100-s-ec
Jag försöker få in utomshustemp. till att börja med.
Är osäker på vad jag ska använda för "register".
Har öppnat port 502 i routern.
Vad har jag missat. Varför hittar jag inte bland etinites?
Och hur vet jag vilket register jag ska använda? Står ex. 3x00002 i manualen.
modbus:
host: 192.168.86.124
name: hub1
type: tcp
port: 502
sensor:
platform: modbus
registers:
- name: Outdoor temperature
unit_of_measurement: °C
register: 2
slave: 1
register_type: input
tack! Ja, allt är igång. Pratade med Östbergs idag. Det är bara att sätta på TCP och port 502 vilket jag gjort. Man behöver inte aktivera med fjärrkontoll eller liknande som de gamla modellerna.G genie330 skrev:
Har öppnat port TCP 502 i routern.
Har testat detta nu men inget händer:
Spelar Name någon roll? Det ska väl dyka upp som entinites i HA?
modbus:
host: 192.168.86.124
name: Modbus
type: tcp
port: 502
sensor:
platform: modbus
registers:
- name: Outdoor_temperature
unit_of_measurement: °C
register: 3
slave: 1
register_type: input
- name: supply air temperature
unit_of_measurement: °C
register: 03
slave: 1
register_type: input
- name: Extract_air_temperature
unit_of_measurement: °C
register: 5
slave: 1
register_type: input