33 688 läst ·
116 svar
34k läst
116 svar
Heru Vent - KNX
Kul! Antar att det är dig jag haft kontakt med på tekniska supporten senaste veckorna?U Uniblue skrev:
Eller du kanske är underleverantör till Östberg?
Redigerat:
Det hade ju varit underbart om det fanns ett sätt att själv uppdatera mjukvaran. Men risken är väl att man står med något som fungerar ännu sämre efteråtU Uniblue skrev:
Ett byte lär kosta flera tusen, och som jag sa tidigare är det inte riktigt värt bara för att lösa filterbuggen.
Japp förstår att det vore önskvärt att bara kunna uppdatera den. Jag tror inte det egentligen är en fråga om det går att uppdatera mjukvaran på ett kretskort, utan snarare om du kommer behöva specialverktyg för detta eller inte. Inväntar fortfarande klargörande från leverantör men jag ska försöka komma ihåg att skriva något här också när det är spikat.G gein skrev:
Tack, det skulle uppskattas.U Uniblue skrev:Japp förstår att det vore önskvärt att bara kunna uppdatera den. Jag tror inte det egentligen är en fråga om det går att uppdatera mjukvaran på ett kretskort, utan snarare om du kommer behöva specialverktyg för detta eller inte. Inväntar fortfarande klargörande från leverantör men jag ska försöka komma ihåg att skriva något här också när det är spikat.
Jo, allt är förstås möjligt. När jag skrev "ett sätt att själv uppdatera" så menade jag en process som backas upp och supportas av Östberg. Att ge sig på detta helt på egen hand känns både riskabelt och svårt.
Jag har flashat firmware på bla. Atmel Atmega baserade microkontrollers, med AVR ASP och där det saknats seriell anslutning för ändamålet direkt på chippet med hjälp av verktyget på bild.
Har man labbat med exempelvis Arduino så är principen den samma, även om arduino erbjuder serieanslutning och/eller USB direkt på PCB, vilket jag inte tror att våra kort har?
Nu har jag inte grottat så mycket i vilket chipp våra kontrollerkort är bestyckade med, men jag skall upp på vinden och byta filter ikväll, så då kan jag kolla lite på chippet och se om det finns något lämpligt/kostnadseffektivt verktyg för programmeringen.
Personligen är jag inte obekväm med att göra något liknande även på detta kort.
Har man labbat med exempelvis Arduino så är principen den samma, även om arduino erbjuder serieanslutning och/eller USB direkt på PCB, vilket jag inte tror att våra kort har?
Nu har jag inte grottat så mycket i vilket chipp våra kontrollerkort är bestyckade med, men jag skall upp på vinden och byta filter ikväll, så då kan jag kolla lite på chippet och se om det finns något lämpligt/kostnadseffektivt verktyg för programmeringen.
Personligen är jag inte obekväm med att göra något liknande även på detta kort.
Var uppe och bytte filter idag, passade på att kolla lite på kortet.
Sitter en MC9S08 GT60 microcontroller ombord, inte långt ifrån chippet sitter 6-pin header som är för Debug och programmering.
So far so good.
För att programmera denna MC behövs programmeraren från tillverkaren som heter Multilink med tillhörande programvara.
Nackdelen är att programmeraren kostar 400 Dollar.
Edit: Hittade en lite billigare programmerare för 200 dollar.
Sitter en MC9S08 GT60 microcontroller ombord, inte långt ifrån chippet sitter 6-pin header som är för Debug och programmering.
So far so good.
För att programmera denna MC behövs programmeraren från tillverkaren som heter Multilink med tillhörande programvara.
Nackdelen är att programmeraren kostar 400 Dollar.
Edit: Hittade en lite billigare programmerare för 200 dollar.
Redigerat:
Hejsan,
Den nya programvaran testas just nu för att se så att allt fungerar som det ska. Kan dock dröja någon vecka innan detta är färdigt.
Kan också säga att det kommer bli ett nytt kretskort som man då byter till för att få in den nya mjukvaran.
Den nya programvaran testas just nu för att se så att allt fungerar som det ska. Kan dock dröja någon vecka innan detta är färdigt.
Kan också säga att det kommer bli ett nytt kretskort som man då byter till för att få in den nya mjukvaran.
På nya modellerna finns modbus med som default, vet ärligt talat inte varför det blev ett beslut om två olika fjärrkontroller på den äldre styrningen.Anders243 skrev:
Jag var i kontakt med Östbergs tekniska support i våras, och frågade då om uppgraderingskit till den nya tekniska plattformen som t.ex. Heru EC 100 har, med ny kontrollpanel och app-uppkoppling. Det sades då att det inte var uteslutet att ett sådant kit skulle tas fram - frågan är ju om denna uppdatering av mjukvaran och kretskortet enligt gamla styrningen betyder att man ändrat sig i den frågan?
Senast jag hörde något angående detta så var det inte något som låg i närtid att plocka fram någon form av uppgraderingspaket. Detta då nya modellerna har kompletta kabelstammar med andra kontakter vilket leder till en rätt omfattande ombyggnation för att få det att passa i en äldre modell. Jag vet att behovet kommer ses över längre fram så det är inte omöjligt att något kommer i framtiden.C cffol skrev:Jag var i kontakt med Östbergs tekniska support i våras, och frågade då om uppgraderingskit till den nya tekniska plattformen som t.ex. Heru EC 100 har, med ny kontrollpanel och app-uppkoppling. Det sades då att det inte var uteslutet att ett sådant kit skulle tas fram - frågan är ju om denna uppdatering av mjukvaran och kretskortet enligt gamla styrningen betyder att man ändrat sig i den frågan?
Så här ser mina utJohan1975z skrev:
- platform: modbus
#slave: 1
coils:
- name: FTX Enhet
hub: ftx
slave: 1
coil: 0
- name: FTX Tryckkompensering
hub: ftx
slave: 1
coil: 1
- name: FTX Forcering
hub: ftx
slave: 1
coil: 2
- name: FTX Bortaläge
hub: ftx
slave: 1
coil: 3
V vass skrev:
har gjort likadant. Men den ändrar Holding register och inte Coil.
alltså den ändrar 4x0000x och inte 0x0000x

