Johan1975z skrev:
har gjort likadant. Men den ändrar Holding register och inte Coil.

alltså den ändrar 4x0000x och inte 0x0000x
hur ser din config ut för modbus?
så här är min

baudrate: 9600
stopbits: 2
bytesize: 8
parity: N
 
P
V vass skrev:
hur ser din config ut för modbus?
så här är min

baudrate: 9600
stopbits: 2
bytesize: 8
parity: N
Jag löste det. Var tvungen att lägga till binary_sensor.
Tack för hjälpen
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
P
Har problem med Climates i Home assistant.
Allt ser korrekt ut, men när jag ändrar på panelen i lovelace, så ändras min tilluftsfläkt till 11%.
Fattar inte vad jag har gjort för fel.

climates:
- name: Heru FTX Klimat
slave: 1
data_type: int
data_count: 1
scale: 1
offset: 0
precision: 1
max_temp: 22
min_temp: 15
temp_step: 1
current_temp_register_type: input
target_temp_register: 1
current_temp_register: 2
 
Johan1975z skrev:
Har problem med Climates i Home assistant.
Allt ser korrekt ut, men när jag ändrar på panelen i lovelace, så ändras min tilluftsfläkt till 11%.
Fattar inte vad jag har gjort för fel.

climates:
- name: Heru FTX Klimat
slave: 1
data_type: int
data_count: 1
scale: 1
offset: 0
precision: 1
max_temp: 22
min_temp: 15
temp_step: 1
current_temp_register_type: input
target_temp_register: 1
current_temp_register: 2
tyvärr har jag inte använt climates för mitt fxt så där kan jag inte hjälpa.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Återupplivar en gammal tråd; efter en massa fix så har jag fått allt på plats för att koppla upp min Heru 250 T EC men har 3 frågor som jag misstänker @genie330 har svar på 😊

1. Hur vet man om Modbus är påslaget i agget? När jag går in i Modbus-inställningarna på fjärren så står rätt inställningar (9600 baud), men eftersom jag inte behöver ändra nåt så vet jag inte om det räcker med att gå in i menyn för att slå på Modbus?

2. Hur verifierar man att pajen har kontakt med FTX:en? Har testat lite Python-script men utan framgång?

3. Har Home Assistant ändrat hur man definierar sensorer och switchar gör Modbus sen sist? Nu verkar det som att man ska definiera alla entiteter i Modbus-sektionen i sin configuration.yaml? Någon som har ett exempel på en fungerande konfiguration?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa 😊🙏
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
G goodyear77 skrev:
Återupplivar en gammal tråd; efter en massa fix så har jag fått allt på plats för att koppla upp min Heru 250 T EC men har 3 frågor som jag misstänker @genie330 har svar på 😊

1. Hur vet man om Modbus är påslaget i agget? När jag går in i Modbus-inställningarna på fjärren så står rätt inställningar (9600 baud), men eftersom jag inte behöver ändra nåt så vet jag inte om det räcker med att gå in i menyn för att slå på Modbus?

2. Hur verifierar man att pajen har kontakt med FTX:en? Har testat lite Python-script men utan framgång?

3. Har Home Assistant ändrat hur man definierar sensorer och switchar gör Modbus sen sist? Nu verkar det som att man ska definiera alla entiteter i Modbus-sektionen i sin configuration.yaml? Någon som har ett exempel på en fungerande konfiguration?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa 😊🙏
Om du får upp modbus-inställningarna i fjärren ska det nog vara aktiverat.

Jag kör ”mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0” på pajen, sen kopplar jag upp HA mot den:

Min config i HA:

https://pastebin.com/vsvyYy3Y

Lycka till!
 
  • Gilla
goodyear77
  • Laddar…
G genie330 skrev:
Om du får upp modbus-inställningarna i fjärren ska det nog vara aktiverat.

Jag kör ”mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0” på pajen, sen kopplar jag upp HA mot den:

Min config i HA:

[länk]

Lycka till!
Tack!🙏
 
Nu har jag lagt ganska många timmar på detta men får det inte att fungera, tänker att om jag skriver ner steg för steg kanske någon kan se vad jag gör för fel?

HA är på senaste version 2024.6.2 och OS-version 12.3 och körs som en virtuell maskin.

1. Köpte Modbus-fjärr, kopplade till FTX:en och ställde in Modbus enligt följande bild (Modbus Id=1, 9600 Baud):
Närbild av en display som visar inställningarna Modbus Id=1 och 9600 Baud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Jag har köpt denna kabel: https://shorturl.at/Nw6xp
Packad USB till RS485-kabel märkt "USB-RS485-WE-1800-BT" från FTDI Chip, längd på 1,8 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Den har 6 kablar, jag kopplade in A, B och Jord (Gul, Orange och Svart):
: Närbild av en grön terminalblockanslutning med flera ledningar i olika färger (gul, orange, svart) anslutna till ett kretskort inuti en enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Kopplade in USB-kabeln i pajen, och på pajen installerade jag "mbusd" enligt https://github.com/3cky/mbusd

5. Sen satte jag igång mbusd på pajen via ”mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0”, och i /var/log/mbusd så står det "conn_open(): accepting connection from 192.168.0.201" (201 är IP för min HA-maskin)

6. Konfigurerade en ny sektion i Home Assistant med detta innehåll och startade om Home Assistant: https://pastebin.com/vsvyYy3Y

7. Detta funkar inte, alla entiteter är "unavailable".

Någon som kan se något direkt fel?
 
G goodyear77 skrev:
Nu har jag lagt ganska många timmar på detta men får det inte att fungera, tänker att om jag skriver ner steg för steg kanske någon kan se vad jag gör för fel?

HA är på senaste version 2024.6.2 och OS-version 12.3 och körs som en virtuell maskin.

1. Köpte Modbus-fjärr, kopplade till FTX:en och ställde in Modbus enligt följande bild (Modbus Id=1, 9600 Baud):
[bild]

2. Jag har köpt denna kabel: [länk]
[bild]

3. Den har 6 kablar, jag kopplade in A, B och Jord (Gul, Orange och Svart):
: [bild]

4. Kopplade in USB-kabeln i pajen, och på pajen installerade jag "mbusd" enligt [länk]

5. Sen satte jag igång mbusd på pajen via ”mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0”, och i /var/log/mbusd så står det "conn_open(): accepting connection from 192.168.0.201" (201 är IP för min HA-maskin)

6. Konfigurerade en ny sektion i Home Assistant med detta innehåll och startade om Home Assistant: [länk]

7. Detta funkar inte, alla entiteter är "unavailable".

Någon som kan se något direkt fel?
Uppdatering: Succé! Gjorde 2 justeringar:

1. Bytte plats på kablarna A och B.
2. Körde igång som root, dvs istället för ”sudo mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0” så blev jag först root via "sudo su -" och sen körde jag "mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0”

Osäker på om båda dessa justeringar behövdes, men efter justering nr 2 började värden trilla in 🥳
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
G goodyear77 skrev:
Uppdatering: Succé! Gjorde 2 justeringar:

1. Bytte plats på kablarna A och B.
2. Körde igång som root, dvs istället för ”sudo mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0” så blev jag först root via "sudo su -" och sen körde jag "mbusd -P 4000 -m 8N2 -s 9600 -p /dev/ttyUSB0”

Osäker på om båda dessa justeringar behövdes, men efter justering nr 2 började värden trilla in 🥳
Kommandot behöver köras som root för tillgång till /dev/ttyUSB0, men det spelar ingen roll om du först blir root och sen kör kommandot, eller om du kör kommandot via sudo.

// J
 
G genie330 skrev:
Kommandot behöver köras som root för tillgång till /dev/ttyUSB0, men det spelar ingen roll om du först blir root och sen kör kommandot, eller om du kör kommandot via sudo.

// J
Då är jag med, då var det kablarna som spökade, eller så fixade jag syntaxen däremellan...

På min todo:
- Kunna sätta börtemp från HA
- Kunna slå på/av kylbatteriet (största anledningen till denna integration då kondensen kan skapa översvämning om man inte kan slå av i tid)
- Fixa snyggt GUI som ersätter fjärrkontrollen, mest intresserad av temperaturer och om FTX:en värmer/kyler tilluften
- Larma om tempen i tilluften går under 14 grader (risk för kondens)
 
Nu funkar allt som det ska, och när man vet att man ska använda -1 i offset så kan man börja flytta över i princip alla funktioner från fjärren.

Fråga: behöver man Modbus-fjärren efter man slagit på den eller kan man skicka tillbaka den och fortsätt använda sin gamla fjärr? Eller slås modbus av när den gamla fjärren utan modbus aktiveras som styrenhet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.