33 688 läst ·
116 svar
34k läst
116 svar
Heru Vent - KNX
Hej,
Hoppas den här tråden fortfarande lever.
Jag är lite fundersam om detta funkar med modbus till en 100S. Jag har den trådlösa fjärrkontrollen och modbus-inställningar finns inte på den, alltså jag kan inte komma åt adressen etc. Kan man ändå ansluta sig på modbus-plintarna i aggregatet och utgå ifrån att man kan använda sig av standardadressen?
Jag frågade Östberg tidigare
"Jag har ett 100SECA aggregat och skulle vilja aktivera modbus, men jag hittar inte det valet på min fjärrkontroll. Hur kan man aktivera modbus menyvalet?"
och fick svaret
Modbus är tillval, och du behöver en annan fjärrkontroll för att aktivera det. Art.nr för fjärrkontrollen är: 4020554.
Känns lite surt att behöva köpa en fjärrkontroll bara för att komma åt modbus. Hur har ni andra gjort?
Hoppas den här tråden fortfarande lever.
Jag är lite fundersam om detta funkar med modbus till en 100S. Jag har den trådlösa fjärrkontrollen och modbus-inställningar finns inte på den, alltså jag kan inte komma åt adressen etc. Kan man ändå ansluta sig på modbus-plintarna i aggregatet och utgå ifrån att man kan använda sig av standardadressen?
Jag frågade Östberg tidigare
"Jag har ett 100SECA aggregat och skulle vilja aktivera modbus, men jag hittar inte det valet på min fjärrkontroll. Hur kan man aktivera modbus menyvalet?"
och fick svaret
Modbus är tillval, och du behöver en annan fjärrkontroll för att aktivera det. Art.nr för fjärrkontrollen är: 4020554.
Känns lite surt att behöva köpa en fjärrkontroll bara för att komma åt modbus. Hur har ni andra gjort?
Jag behövde byta hela styrkortet i vent-aggregatet. Det låter på deras svar som att du inte behöver göra det dock. Jag kan inte riktigt svara på varför fjärrkontrollen skulle vara nödvändig. Kan inte minnas att jag aktivt aktiverade modbus genom fjärren. Tror faktiskt inte ens det är möjligt att slå på/av. Bara ändra inställningar. Du får nog prova dig fram så till vida ingen här redan har försökt.
Kör du alltså standardinställningarna, dvs 9600 baud och id 1?
Okej jag beställer en adapter och testar, drygt 20kr.
http://www.ebay.com/itm/Black-USB-t...?pt=AU_Laptop_Accessories&hash=item2ed23a9e02
http://www.ebay.com/itm/Black-USB-t...?pt=AU_Laptop_Accessories&hash=item2ed23a9e02
Ja. Problemet med en sån där är att om det inte fungerar så kommer du aldrig få veta om det berodde på kvalitén på adaptern i sig eller Herun. Jag körde också med kina-varianter och hade stora problem och bytte till ftdichips något dyrare variant och vips så var problemen borta. Under felsökning är det skönt att helt kunna utesluta att något är problem med själva RS485-adaptern.
Återupplivar en gammal tråd... Hur gick det med att köra modbus utan att behöva investera i en ny fjärrkontroll som behöver användas en enda gång? Känns ju lite surt att man ska slänga ut en tusenlapp extra bara för att aktivera modbus när det finns på styrkortet.
Enligt monteringsinstruktionerna så finns det på styrkortet:gein skrev:
"Styrkortet är hårdvarumässigt förberett för Modbus, men funktionen finns inte aktiv som standard. Den kan aktiveras i efterhand med modbuskompatibel fjärrkontroll som då synkroniseras med aggregatet och möjliggör aktivering av modbusfunktionerna."
Det finns dock (enligt samma dokumentation som ovan) ingen av/på för modbus, utan bara inställningar av baud, devicenummer och devicenamn, vilket får mig att fundera på om det verkligen behövs en ny fjärr...
// J
Redigerat:
Ni som hunit lajja lite med Heru/modbus. Har ni listat ut vilket register man skall läsa ut om man vill veta % på återvinningen, precis som man ser i displayen?
Det här är ju dom register jag spontant tycker är motsvarande;
3x00029 Current heating power In range 0-255
3x00030 Current heat/cold recovery power In range 0-255
3x00031 Current cooling power In range 0-255
Men om jag försöker översätta 0-255 värdet till 0-100%, så hamnar jag nästar 20-30% fel mot vad som står i displayen?
Om jag kör den vardagliga inte helt vetenskapliga formeln för beräkning av återvinningsgrad, så hamnar jag några % fel mot fjärrkontrollen.
Skulle även vilja kunna få ut huruvida den värmeåtervinner eller kylåtervinner, men klurat ut vilket register det är.
Jag har en PDF med register, den är från 2011, rev 3. Finns det någon nyare?
Det här är ju dom register jag spontant tycker är motsvarande;
3x00029 Current heating power In range 0-255
3x00030 Current heat/cold recovery power In range 0-255
3x00031 Current cooling power In range 0-255
Men om jag försöker översätta 0-255 värdet till 0-100%, så hamnar jag nästar 20-30% fel mot vad som står i displayen?
Om jag kör den vardagliga inte helt vetenskapliga formeln för beräkning av återvinningsgrad, så hamnar jag några % fel mot fjärrkontrollen.
Skulle även vilja kunna få ut huruvida den värmeåtervinner eller kylåtervinner, men klurat ut vilket register det är.
Jag har en PDF med register, den är från 2011, rev 3. Finns det någon nyare?
Om jag minns rätt så reagerade jag också just på det faktum att min egna beräkning av återvinningsgrad inte stämde överens med displayens procenttal.
Vad jag vet så är det fortfarande den PDF du har som gäller. Tror inte någon justering av deras register har skett sen dess.
Vad jag vet så är det fortfarande den PDF du har som gäller. Tror inte någon justering av deras register har skett sen dess.
Skönt att man inte är ensam 
Finns det någon formel för att avgöra om den återvinner kyla eller värme?
Samt om det är något som sitter på en fin illustration/bild av FTX aggregat man kan ha för visualisering, typ SCADA stuk.
Dynamisk eller statisk är inte så noga.. Har inte lyckats hitta någon vettig bild själv.
Finns det någon formel för att avgöra om den återvinner kyla eller värme?
Samt om det är något som sitter på en fin illustration/bild av FTX aggregat man kan ha för visualisering, typ SCADA stuk.
Dynamisk eller statisk är inte så noga.. Har inte lyckats hitta någon vettig bild själv.