33 688 läst ·
116 svar
34k läst
116 svar
Heru Vent - KNX
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Hm, fast så nytt vet jag inte om vårt är... inköpt i början av året. Jag skall ringa Östbergs och kolla i nästa vecka. Vi hade en open... någonting så modbusen var inget problem enligt den som är ansvarig för el och automation i huset. (jag är ansvarig för VVS så detta är vårt interface).
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag skall nog gnälla lite - för jag vill minnas att jag ställde frågan innan jag beställde. Får se om det här någon effekt.
Jag ska också köra openhab. Tänkte skriva en ny bindning för vårt larm (DSC) för openhab om jag får tid över i vinter. Vad jag vet så har inte modbus-bindningen för openhab stöd för serieanslutning ännu. Bara TCP.maeron skrev:
Hejgein skrev:Nu har jag ett fungerande modbusgränssnitt mot Herun. Detta kräver ju dock något mellan Modbus och KNX om man nu prompt vill brygga signaler mellan dessa system. I mitt fall har jag redan en dator som agerar brygga mellan KNX och andra system så för mig är det inget större bekymmer.
Denna installation innebar att jag var tvungen att byta ut hela styrkortet vilket kostade 2700kr + moms.
Tanken är att dra ner på ventilation (eller stänga av) när huset är pålarmat, samt att få status från olika tempsensorer och filterbyte presenterat på den väggmonterade surfplattan.
Det visade sig faktiskt att modbus-bindningen faktiskt har stöd för RTU nu. Det är bara dokumentationen som släpar efter lite som det verkar. Har fått det att fungera själv nu nämligen.
innebär detta att du nu kan se temperaturer mm och styra HERUN via modbus?
har du även kopplat mot OPENHAB via RTU stödet?
(ursäkta dum fråga är inte insatt i vad RTU är)
har själv ett HERU180S från 2007 och har IHC i huset och är på gång med OPENHAB också.
jag har 24 volts utgångar över i IHCn så jag kan i princip gratis styra forcering etc via tråd/IHC/OPENHAB såsom CNO skrev ovan.
men det vore kul att kunna se temperaturen mm också...
Ja, jag kan i princip göra allt som fjärrkontrollen kan. Just nu tar jag in 5-6 temperaturer och kan styra hastigheten (1-4). Modbus-gränsnittet till herun kräver RS485 (inte TCP). Bindningen till openHab klarade bara TCP till en början men fixar seriell anslutning nu också. Och det funkar utmärkt för mig!
Nu växte vill-ha känslan ;-)
men 3400 kr med moms är en del så jag får försöka med trådstyrning så länge.
Jag hoppas att med OPENHAB få styrning på forcering och kunna koppla på funktionen ("braskamin?") som gör att det blåser in mer luft än det suger ut - då jag startar köksfläkten - då behövs ju mer luftinflöde.
Lite OT:
har just fått lite elmätare som jag ska koppla in för att logga energiåtgången på ventilation, varje fas, motorvärmare mm. Delvis för att få kolla på vad som drar energi - men också för att kunna slå av tex motorvärmaren automatiskt om fasen håller på att bli överbelastad - i mitt fall när man startar centraldammsugaren.
Vet inte hur det är med inmoduler för KNX - men det verkar som så att jag kan koppla mina elmätares S0 signal resp ljussensorn för huvudmätaren direkt till IHC ingångarna - vilket spar en del pengar ( inget behov av dedikerade räknare)
men 3400 kr med moms är en del så jag får försöka med trådstyrning så länge.
Jag hoppas att med OPENHAB få styrning på forcering och kunna koppla på funktionen ("braskamin?") som gör att det blåser in mer luft än det suger ut - då jag startar köksfläkten - då behövs ju mer luftinflöde.
Lite OT:
har just fått lite elmätare som jag ska koppla in för att logga energiåtgången på ventilation, varje fas, motorvärmare mm. Delvis för att få kolla på vad som drar energi - men också för att kunna slå av tex motorvärmaren automatiskt om fasen håller på att bli överbelastad - i mitt fall när man startar centraldammsugaren.
Vet inte hur det är med inmoduler för KNX - men det verkar som så att jag kan koppla mina elmätares S0 signal resp ljussensorn för huvudmätaren direkt till IHC ingångarna - vilket spar en del pengar ( inget behov av dedikerade räknare)
Redigerat:
Jag har mig veterligen ingen möjlighet att ändra mängden inflöde utan att påverka utflödet. Men det kanske går eller så har vi helt enkelt olika HERU.
Vad gäller din OT. Jag har inte fått upp mina elmätare än men det är på gång. Jag kommer ta in dessa med 1-wire-protokollet till openhab. Tänker alltså inte blanda in KNX i det. Helt enkelt för att det är betydligt billigare och inte speciellt komplicerat.
Vad gäller din OT. Jag har inte fått upp mina elmätare än men det är på gång. Jag kommer ta in dessa med 1-wire-protokollet till openhab. Tänker alltså inte blanda in KNX i det. Helt enkelt för att det är betydligt billigare och inte speciellt komplicerat.
jag kollade i manualen till min 180S, på sida 14 står det om tryckkompensering - är inte säker men tror att du också har det. Det innebär att frånluftsfläkten går ned på lägre hastighet under viss tid. Det är tänkt för tändning av braskamin/öppenspis - men resultatet är ju att det blir mer luft in än ut - vilket är en fördel när man kör köksfläkten.
1wire och räknare funkar ju också - men räknare på m.nu kostar 400kr för 2 elmätare och jag har en del elmätare.
1wire och räknare funkar ju också - men räknare på m.nu kostar 400kr för 2 elmätare och jag har en del elmätare.
Ja, du har helt rätt. Jag hade faktiskt tryckkompensering också. Hade missat det helt. Dock känns det inte som något jag kommer använda. Våran spis hämtar luft från en egen kanal i bottenplattan så det borde väl inte behövas ur det perspektivet iaf?
nä det behövs nog inte - jag är mer ute efter att när jag kör igång köksfläkten kräver den så mycket luft att jag egentligen borde öppna dörren/ett fönster. Om jag då istället kan få HERUN att öka på mängden luft in så funkar köksfläkten bättre + mindre risk att HERU drar ut os i huset.
har du sett att du har veckoinställningar? jag kör forcering varje morgon vid duschtid och låg fart övrig tid.
tänker försöka mig på att få autoforcering om luftfuktigheten ökar i badrummet jämfört med ute = någon har duschat, ska först få till loggning av fuktigheten.
har du sett att du har veckoinställningar? jag kör forcering varje morgon vid duschtid och låg fart övrig tid.
tänker försöka mig på att få autoforcering om luftfuktigheten ökar i badrummet jämfört med ute = någon har duschat, ska först få till loggning av fuktigheten.