1 179 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Heru eca 100 ”frånluft motorfel”
Hej, vi har fått exakt samma fel. Vi märkte att det var mycket kondens på fönstren och kollade vår Heru 100 som hade stannat med felet "frånluft motorfel". Hela aggregatlådan var fylld med kondensvatten på botten (ca 1 cm/3 liter), så troligen har den stått stilla under en längre tid utan att vi märkt något.K krös skrev:
Denna fläkt är bytt för mindre än två år sedan, så lite frågande till att den kan vara sönder igen.
Hur löste du (krös) ditt problem?
Är det någon som vet varför den bara stannar? Kan man få något larm eller är det tänkt att man ska kolla på displayen i fjärrkontrollen varje dag?
Finns det något sätt att provköra en enskild fläktmotor för att avgöra om den är sönder eller funkar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej!N NiBaBaD skrev:Hej, vi har fått exakt samma fel. Vi märkte att det var mycket kondens på fönstren och kollade vår Heru 100 som hade stannat med felet "frånluft motorfel". Hela aggregatlådan var fylld med kondensvatten på botten (ca 1 cm/3 liter), så troligen har den stått stilla under en längre tid utan att vi märkt något.
Denna fläkt är bytt för mindre än två år sedan, så lite frågande till att den kan vara sönder igen.
Hur löste du (krös) ditt problem?
Är det någon som vet varför den bara stannar? Kan man få något larm eller är det tänkt att man ska kolla på displayen i fjärrkontrollen varje dag?
Finns det något sätt att provköra en enskild fläktmotor för att avgöra om den är sönder eller funkar.
Till detta problem var det ännu en gång lagret till fläkten som var dåligt, jag har bytt lager till båda fläktarna säkert 4-5 gånger sen jag fick den installerad 2016.
Första gången var efter 4 år, då gällde garantin. Efter det har jag fått byta ca en gång varje år, provat olika lager och återförsäljare men samma fel.
Tidigare har det hörts i ventilationskanalerna att lagret är dåligt, denna gång gick det så långt att lagret skar och motor gick inte runt, därav felmeddelandet.
Denna gången ledsnade jag ur (dels för att axeln till motorn hade slagit sig och jag kunde inte få tag i en ny)
Så jag beställde ett helt nytt fläktmotorkit till både till och frånluft
https://ventilation.se/sv/products/ostberg-heru-100-flaktmotorkit-5510172#product-information
Då denna var konstruerad på ett annat vis (kommer inte ihåg vad det var) men felet med dåliga lager skulle vara åtgärdat.
Jag vet inte om man kan få till något tydligare larm än att kolla displayen tyvärr.
Däremot så är det ganska lätt att plocka ur motorn (om aggregatet är lätt att komma åt vill säga)
Lossa locket med 4 spårskruv, en i vardera hörn.
Två stjärnskruvar i framkant på motorn och lossa två kontakter, sen drar man den rätt upp.
Då kan du enkelt snurra på fläkten för hand och bör höra och känna om den går fritt.
Vi plockade ut allt utom rotorn och rengjorde och torkade upp allt i boxen. Sen satte vi ihop allt igår kväll och den startade upp utan problem igen. Hoppas det fortsätter så. Nu får vi nog kolla på fjärren lite oftare så vi har koll på om den stannar.K krös skrev:Hej!
Till detta problem var det ännu en gång lagret till fläkten som var dåligt, jag har bytt lager till båda fläktarna säkert 4-5 gånger sen jag fick den installerad 2016.
Första gången var efter 4 år, då gällde garantin. Efter det har jag fått byta ca en gång varje år, provat olika lager och återförsäljare men samma fel.
Tidigare har det hörts i ventilationskanalerna att lagret är dåligt, denna gång gick det så långt att lagret skar och motor gick inte runt, därav felmeddelandet.
Denna gången ledsnade jag ur (dels för att axeln till motorn hade slagit sig och jag kunde inte få tag i en ny)
Så jag beställde ett helt nytt fläktmotorkit till både till och frånluft
[länk]
Då denna var konstruerad på ett annat vis (kommer inte ihåg vad det var) men felet med dåliga lager skulle vara åtgärdat.
Jag vet inte om man kan få till något tydligare larm än att kolla displayen tyvärr.
Däremot så är det ganska lätt att plocka ur motorn (om aggregatet är lätt att komma åt vill säga)
Lossa locket med 4 spårskruv, en i vardera hörn.
Två stjärnskruvar i framkant på motorn och lossa två kontakter, sen drar man den rätt upp.
Då kan du enkelt snurra på fläkten för hand och bör höra och känna om den går fritt.
N
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden