7 955 läst ·
96 svar
8k läst
96 svar
Hemligt klimatnätverk hos Boverket
Sida 1 av 7
DN har grävt fram att det har bildats ett hemligt klimatnätverk på en mängd myndigheter som konspirerar (i ordet rätta bemärkelse!) för att myndigheterna ska driva på för en annan och mer aggressiv klimatpolitik:
https://www.dn.se/sverige/hemligt-n...rade-vaxer-inom-myndigheter-manga-kanner-oro/
Personer i nätverket beskriver sig sitta med insikter avseende hur klimatpolicy ska drivas och känner inte stöd för sin politik hos sina myndigheter. Efter fallet med att "rebellmamman" Anna fick sin provanställning avbruten på Energimyndigheten upplever sig medlemmar i nätverket att deras anställningar eller arbetsuppgifter kan vara i fara. Det är DNs huvudsakliga vinkel, konflikten med grundlagens skydd för åsikter och arbetet som tjänsteman.
Bland de myndigheter där nätverket finns etablerat ingår Boverket som alltså utformar de regelverk som berör oss på detta forum. Är myndighetens objektivitet och saklighet i fara när grupper av tjänstemän nätverkar i hemlighet kring en politisk fråga? Eller är det helt normalt att statens medarbetare konspirerar för att driva på politiskt för en fråga som de tycker är värdefull?
https://www.dn.se/sverige/hemligt-n...rade-vaxer-inom-myndigheter-manga-kanner-oro/
Personer i nätverket beskriver sig sitta med insikter avseende hur klimatpolicy ska drivas och känner inte stöd för sin politik hos sina myndigheter. Efter fallet med att "rebellmamman" Anna fick sin provanställning avbruten på Energimyndigheten upplever sig medlemmar i nätverket att deras anställningar eller arbetsuppgifter kan vara i fara. Det är DNs huvudsakliga vinkel, konflikten med grundlagens skydd för åsikter och arbetet som tjänsteman.
Bland de myndigheter där nätverket finns etablerat ingår Boverket som alltså utformar de regelverk som berör oss på detta forum. Är myndighetens objektivitet och saklighet i fara när grupper av tjänstemän nätverkar i hemlighet kring en politisk fråga? Eller är det helt normalt att statens medarbetare konspirerar för att driva på politiskt för en fråga som de tycker är värdefull?
Jag är generellt för klimatet och att vad jag gör på min fritid inte ska kopplas ihop med vad jag gör på mitt arbete.
Jag har ett exempel på en på jobbet som var aktiv inom NMR och vid något tillfälle jobbade med fotboja pga misshandelsdom. Jag sympatiserar inte med NMR men om inte han blir av med jobbet så ser jag inte varför någon som protesterar med rebellmammorna skulle bli det.
Jag har ett exempel på en på jobbet som var aktiv inom NMR och vid något tillfälle jobbade med fotboja pga misshandelsdom. Jag sympatiserar inte med NMR men om inte han blir av med jobbet så ser jag inte varför någon som protesterar med rebellmammorna skulle bli det.
Jag är också lite hardliner där. Vad folk tycker och gör på fritiden ska banne mig separeras från jobbet. Men här driver man tydligen nätverk för att som myndighetsanställda driva vad man tycker är rätt klimatpolitik inom ramen för arbetet. Det är inget jag tycker är rätt.K Klass0n skrev:Jag är generellt för klimatet och att vad jag gör på min fritid inte ska kopplas ihop med vad jag gör på mitt arbete.
Men helt oproblematiskt är ju inte mitt försök att separera privatlivets åsikter och arbetets när det kommer just till tjänstemannayrken som handlar om bedömningar, tolkningar och prioriteringar - att tycka inom vissa givna ramar helt enkelt. Det är ju en annan sak om man kör buss t ex, då kan man sympatisera med lite vad som helst utan att det påverkar busskörandet.
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
På samma sätt finns det säkert nätverk som kämpar för att ta bort bygglov. Eller nätverk som kämpar för att bygga järnväg. Eller nätverk som kämpar för att bygga kärnkraft. Osv osv!
Det här är inget nytt, inget konstigt och inget att lägga någon vikt vid.
Ska ni bli upprörda över hur era skattepengar används eller vilka krav/lagar som fås igenom ska ni vara mer upprörda över folk som tar beslut som gynnar egna karriären mer än att gynna något annat!
Ska ni bli upprörda över hur era skattepengar används eller vilka krav/lagar som fås igenom ska ni vara mer upprörda över folk som tar beslut som gynnar egna karriären mer än att gynna något annat!
Man är ju tyvärr inte förvånad om så är fallet.Claes Sörmland skrev:
DN har grävt fram att det har bildats ett hemligt klimatnätverk på en mängd myndigheter som konspirerar (i ordet rätta bemärkelse!) för att myndigheterna ska driva på för en annan och mer aggressiv klimatpolitik:
[länk]
Ja.Claes Sörmland skrev:
Det blir religion av det hela i dessa sammanslutningar.
Nä precis, men problemet är nog snarare systemet än dig 😀Claes Sörmland skrev:
Men helt oproblematiskt är ju inte mitt försök att separera privatlivets åsikter och arbetets när det kommer just till tjänstemannayrken som handlar om bedömningar, tolkningar och prioriteringar - att tycka inom vissa givna ramar helt enkelt. Det är ju en annan sak om man kör buss t ex, då kan man sympatisera med lite vad som helst utan att det påverkar busskörandet.
På många myndigheter finns det ju synnerligen gott om utrymme under det politiska paraplyet att styra och ställa i samhället. Och det finns ju en del exempel på "agendor" inom myndigheter där förankringen i fakta och/eller politisk/folklig vilja är högst oklar.
Menar du verkligen att det är vanligt att det finns hemliga nätverk initierade privat av anställda på myndigheter som arbetar för att genomföra en kontroversiell politisk agenda som saknar regeringens stöd? DN beskriver mängder av involverade myndigheter och ett 60-tal personer som tydligen har regelbundna formella möten privat (DN har deltagit på två).Ossian K Olsson skrev:
På samma sätt finns det säkert nätverk som kämpar för att ta bort bygglov. Eller nätverk som kämpar för att bygga järnväg. Eller nätverk som kämpar för att bygga kärnkraft. Osv osv!
Jag tror inte detta alls är vanligt och inte heller DN tycks göra den bedömningen eftersom man publicerar detta som ett avslöjande.
Samtidigt är ju svensk förvaltning uppbyggd så att väldigt mycket av hands-on och regleringar ligger på myndigheter att besluta om. Det där med att Sverige styrs av lag, innebär att regeringen främst ska styra genom att lägga proposition till riksdagen och ändra på lagen. När lagen ändras så justerar också myndigheterna hand-on och detaljregleringar. Regeringen kan också direkt ändra på förordningar och styra på det sättet. Eller via reglerbrev och uppdrag till myndigheten.A ajn82 skrev:
I verkligheten finns det ju sen en väldig nervös lyhördhet ute på myndigheterna gentemot regeringen. Även om formellt regeringen inte styr myndighetens dagliga verksamhet så har man mängder av "informationsmöten" mellan regeringens folk och myndigheterna för att stämma av hur man ser på olika saker. Och minsta lilla vink från regeringen tolkas i det närmsta kremlologiskt ute på myndigheterna, även på lägre nivåer. Detta är ju det som får Sverige att fungera på myndighetssidan så att alla drar åt samma håll.
Och det är väl just denna informella styrning som det hemliga klimatnätverkets medlemmar känner blåser åt helt fel håll tänker jag.
Är ju en låst artikel, men kan någon sammanfatta den?
Handlar det om anställda som tycker klimatfrågan är viktig som försöker driva den inom myndigheten? Eller handlar det om anställda som på fritiden driver klimatfrågan men inte på sin respektive myndighet?
Handlar det om anställda som tycker klimatfrågan är viktig som försöker driva den inom myndigheten? Eller handlar det om anställda som på fritiden driver klimatfrågan men inte på sin respektive myndighet?
Jag sammanfattade artikeln i trådstart av det skälet.dd88 skrev:
Ja. Och som i hemlighet (alltså dolt för sin arbetsgivare myndigheten) driver ett nätverk kring frågan som involverar olika myndigheters medarbetare och som har vuxit till ett 60-tal personer som har regelbundna möten på sin fritid. DN har deltagit i två möten.dd88 skrev:
Nej. Men flera av individerna har ett stort klimatengagemang på sin fritid vilket även inkluderar brottsliga handlingar ("klimataktivism"). Oklart hur många av de 60 som driver engagemanget så långt.dd88 skrev:
Upplevde din trådstart som väldigt vinklad, som inte alls hade samma inriktning som tex Omni. Därför jag frågade.Claes Sörmland skrev:
Har det kommit något konkret ur dessa möten? Vad förväntas dessa möten mynna ut till?Claes Sörmland skrev:
Ja jag håller med om att det är väldigt oklart, men definitivt högst osannolikt att det är någon större andel av de 60 som utöver klimataktivism på fritiden.Claes Sörmland skrev:
Definitionen av konspiration är just att slutmålet drivs av ett "illasinnat eller fientligt syfte".
Vad är det du är rädd för? Att vi får strängare miljöregler? Att klimathotet börjas ta på allvar?
I mina ögon är detta verkligen att göra en höna av en fjäder.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Så här skriver DN:dd88 skrev:
"Syftet är att ge stöd åt varandra för att fortsätta engagera sig för klimatet på tre olika nivåer. Dels att få sin myndighet eller arbetsplats att minska sina utsläpp. Dels att få myndigheten att lyfta klimatet gentemot omvärlden. Medlemmarna ger också varandra stöd i att engagera sig utanför jobbet – i manifestationer och organisationer."
Lyfta klimatet gentemot omvärlden är ju inte samma sak som att påverka myndighetsbeslut i det fördolda, som jag ser det, utan mer att försöka upplysa uppdragsgivarna om allvaret så att de ändrar förordningar etc.
Sverige har ju trots allt skrivit på Parisavtalet etc.
Här är en medlem som uttalar sig om varför:
"– Jag arbetar på en myndighet som verkligen jobbar med miljö- och klimatfrågor. Alla hos oss vet hur illa det ser ut. Ändå tonar vi ned budskapet om hur allvarligt det är utåt. Det råder en ängslighet inför det politiska läget – vi viker oss innan någon ens krävt det, säger en av medlemmarna i nätverket."
Jag ser det väl lite som ett misslyckande för Sverige och dess myndigheter att folk upplever att de riskerar att bli av med jobbet och faktiskt har drabbats av repressalier pga. sina åsikter och att de därför måste hålla tyst.
Jag tänker mig att det bör va mer specifika anklagelser om att pågående handläggning i ärenden samordnas eller liknande i föreningen innan föreningsfriheten problematiseras.Claes Sörmland skrev: