8 369 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Hemautomation var startar man?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
KjellTimell: Den tackar vi för! Har en äldre IVT som det verkar gå att köpa styrning till via husdata.
Nu börjar det nästan närma sig nåbart att kunna styra värmepump + danfoss-link samtidigt och därmed hemautomatisera värmen :wow:
Nu börjar det nästan närma sig nåbart att kunna styra värmepump + danfoss-link samtidigt och därmed hemautomatisera värmen :wow:
Helt rätt, kom på direkt efter mitt inlägg att jag menade ju givetvis trafo... 😩etompau skrev:En kondensator är det säkert inte som du har på vinden. En kondensator är en komponent som lagar elektrisk energi, dock så lite att det inte skulle lysa särskilt länge i dina spottar.
Tror att det kan bli svårt att få ihop något enkelt till ditt system.Sannolikt har du ett eller flera drivdon för LED på vinden, som sedan dina impulsbrytare är anslutna till.
Det enda ur Nexas sortiment som kanske skulle passa är deras mottagare för 1-10 V styrning
[länk]
Nexa har inga inbyggnadsmottagare för anslutning till en impulsbrytare.
Du får ge lite mer info om vad du har för grejor, bilder och/eller länkar till dina produkter så går det kanske bättre att ge något svar.
Det jag har är vanliga återfjädrande tryckknappar, men när jag håller inne den så dimmrar de upp eller ner ljuset. Spottarna är sedan seriekopplade och sen kopplade till trafon som sitter monterad på vinden.
Hjälper den beskrivningen?
Nja inte särskilt mycket. Du har någon typ av drivdon (typ/fabrikat vet vi inte) som då har ingång för återfjädrande brytare som, beroende på hur du trycker på knappen , kan göra olika saker (tänd/släck/dimma). Att direkt ersätta dina nuvarande fysiska knappar med någon radiobaserad mottagare tror jag inte låter sig göras.Nilzze skrev:Helt rätt, kom på direkt efter mitt inlägg att jag menade ju givetvis trafo... 😩
Det jag har är vanliga återfjädrande tryckknappar, men när jag håller inne den så dimmrar de upp eller ner ljuset. Spottarna är sedan seriekopplade och sen kopplade till trafon som sitter monterad på vinden.
Hjälper den beskrivningen?
Det som möjligt står till buds är att din drivenhet har ingång för 10 V-styrning, då skulle tidigare länkad mottagare kanske passa.
Annars är det enklaste alternativet att lägga en mottagare på utgången av ditt drivdon, som du då kan tända och släcka spottarna med. Dimnivå får skötas på existerande knappar.
Detta under förutsättning att drivdonet accepterar att spottarna frånkopplas.
Min vilja är att knapptryckningar "overrule" scenariot, men när scenariot startar ska rätt lampor tändas till rätt styrka, tex vid rörelse på natten ska badrummet tändas till 20%, men om jag vill ha det starkare så justerar jag det manuellt på knappen.etompau skrev:Nja inte särskilt mycket. Du har någon typ av drivdon (typ/fabrikat vet vi inte) som då har ingång för återfjädrande brytare som, beroende på hur du trycker på knappen , kan göra olika saker (tänd/släck/dimma). Att direkt ersätta dina nuvarande fysiska knappar med någon radiobaserad mottagare tror jag inte låter sig göras.
Det som möjligt står till buds är att din drivenhet har ingång för 10 V-styrning, då skulle tidigare länkad mottagare kanske passa.
Annars är det enklaste alternativet att lägga en mottagare på utgången av ditt drivdon, som du då kan tända och släcka spottarna med. Dimnivå får skötas på existerande knappar.
Detta under förutsättning att drivdonet accepterar att spottarna frånkopplas.
Funktionerna idag på tryckknapparna är:
Enkelt tryck tänder eller släcker.
Hålla inne dimmrar och det är varannan gång upp respektive ner.
Drivdonen är Malmbergs Model: HE5030-A (se bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drivenheten har ingång för 1-10 V styrning (Se höger plint) Möjligtvis skulle då tidigare nämnd mottagare (Nexa M-spot 1-10V) kunna användas. Hur grejorna sedan fungera tillsammans med bef. knapparna det har jag ingen idé om.
Ser nu i manualen att modulen har ingång för återfjädrande tryckknappar, så kanske går det att få ihop något.
Enheten kostar en slant, ca 500 kr, men kanske kan det vara idé att testa "konceptet" innan du går all in.
Ser nu i manualen att modulen har ingång för återfjädrande tryckknappar, så kanske går det att få ihop något.
Enheten kostar en slant, ca 500 kr, men kanske kan det vara idé att testa "konceptet" innan du går all in.
Tråden är snart 3 år gammal så kanske dags att väcka liv i den igen..?
Som TS så är detta en djungel. Då jag bygger nytt delvis har jag inte haft någon brådska utan försökt undersöka marknaden allt eftersom jag identifierat mina egna behov.
Som skrivits ovan är de enklare 433mhz systemen begränsade på många sätt , framför allt genom att kvittens på mottaget kommando saknas.
Så, vad finns då tillgängligt?
En stark stjärna på himlen har under 2-3 år varit Zvawe. Många tillverkare satsar på kombi 433 och Zwave vilket pekar på nödvändigheten att välja rätt system.
En del har tom wifi eller 4G kompabilitet mot enheter.
Marknaden verkar famlande och än har inte Zwave nått någon större spridning.
Problemet verkar vara priset. Enklaste brytare kostar ca 300 kr och det plockar snabbt på om man villl bygga ett nytt komplett system med kontroll av iaf led-drivers + övrig belysning i alla rum.
Något som bli ännu dyrare är att köpa på sig Philips Hue. Där är kontrollerna hyfsat billiga medan en enda ljuskälla gladeligen kan kosta 500 kr. .
Dock verkar det finnas en viss rörelse mot Hue, köpte en Logitech multi fjärr till henmabion som verkar klara att styra Hue enheter också.
Vad är då Hue egentligen?
Som jag förstått det använder man Zigbee som protokoll istället. En variant av wifi verkar det.
När jag kollade på Alibaba upptäcker jag att det nu plötsligt exploderar av zigbee -kompatibla produkter!
Något jag länge letat efter är fjärrstyrbara led-drivers, en självklarhet i ett modernt hem kan man tycka.
Sådant är fortfarande ovanligt i Zvawe -världen och jag har aldrig fattat varför.
Det finns knepiga workarounds med 0-10V styrning etc men priserna är ju ändå skrattretande.
Hur ser det då ut på denna front i zigbee -världen?
Jo där finns det massor av kompatibla dimbara led-drivers!
Pluggar likaså . Priserna verkar vara under hälften jfrt med Zwave.
Kontroller för zigbee har jag inte kollat in i detalj än men det verkar finnas mkt med koppling till Android o Ios iaf så utveckling pågår tydligen.
Vad jag förstått så är säkerhet och kryptering inbyggt från början i zigbee varför det blivit populärt i industrisektorn.
Även ljuskälletillverkare som Osram (och tom IKEA) verkar satsa på Zigbee. Något håller på att hända.
Allt detta leder mig till slutsatsen att idag ska man satsa på Zigbee om man vill börja från början och ha framtidssäkra komponenter.
Någon som har avvikande uppfattning?
Vad motiverar ett annat val än Zigbee?
Som TS så är detta en djungel. Då jag bygger nytt delvis har jag inte haft någon brådska utan försökt undersöka marknaden allt eftersom jag identifierat mina egna behov.
Som skrivits ovan är de enklare 433mhz systemen begränsade på många sätt , framför allt genom att kvittens på mottaget kommando saknas.
Så, vad finns då tillgängligt?
En stark stjärna på himlen har under 2-3 år varit Zvawe. Många tillverkare satsar på kombi 433 och Zwave vilket pekar på nödvändigheten att välja rätt system.
En del har tom wifi eller 4G kompabilitet mot enheter.
Marknaden verkar famlande och än har inte Zwave nått någon större spridning.
Problemet verkar vara priset. Enklaste brytare kostar ca 300 kr och det plockar snabbt på om man villl bygga ett nytt komplett system med kontroll av iaf led-drivers + övrig belysning i alla rum.
Något som bli ännu dyrare är att köpa på sig Philips Hue. Där är kontrollerna hyfsat billiga medan en enda ljuskälla gladeligen kan kosta 500 kr. .
Dock verkar det finnas en viss rörelse mot Hue, köpte en Logitech multi fjärr till henmabion som verkar klara att styra Hue enheter också.
Vad är då Hue egentligen?
Som jag förstått det använder man Zigbee som protokoll istället. En variant av wifi verkar det.
När jag kollade på Alibaba upptäcker jag att det nu plötsligt exploderar av zigbee -kompatibla produkter!
Något jag länge letat efter är fjärrstyrbara led-drivers, en självklarhet i ett modernt hem kan man tycka.
Sådant är fortfarande ovanligt i Zvawe -världen och jag har aldrig fattat varför.
Det finns knepiga workarounds med 0-10V styrning etc men priserna är ju ändå skrattretande.
Hur ser det då ut på denna front i zigbee -världen?
Jo där finns det massor av kompatibla dimbara led-drivers!
Pluggar likaså . Priserna verkar vara under hälften jfrt med Zwave.
Kontroller för zigbee har jag inte kollat in i detalj än men det verkar finnas mkt med koppling till Android o Ios iaf så utveckling pågår tydligen.
Vad jag förstått så är säkerhet och kryptering inbyggt från början i zigbee varför det blivit populärt i industrisektorn.
Även ljuskälletillverkare som Osram (och tom IKEA) verkar satsa på Zigbee. Något håller på att hända.
Allt detta leder mig till slutsatsen att idag ska man satsa på Zigbee om man vill börja från början och ha framtidssäkra komponenter.
Någon som har avvikande uppfattning?
Vad motiverar ett annat val än Zigbee?
Redigerat:
Lite tveksam till att ljuskällor också ska innehålla radio/CPU för att kunna styras.
Marknaden är ju full av Z-wave-enheter som lämpar sig väl för montering bakom väggbrytare.
Du får då det bästa av två världar, manuell knappstyrning och trådlös automatisering.
Marknaden är ju full av Z-wave-enheter som lämpar sig väl för montering bakom väggbrytare.
Du får då det bästa av två världar, manuell knappstyrning och trådlös automatisering.
Håller helt med dig ang Hue o Osrams produkter, det är en liten nish för folk som har gott om pengar...E etompau skrev:
Dessutom innehåller de ju både drivdon och dessutom dimbara sådana, inte konstigt det kostar.
Givetvis vill man ha både trådlös och manuell styrning, har inte sett att sådant inte är möjligt med Zigbee.
Marknaden är full ja, men 3-400 för en enkel brytare för inbyggnad i dosa?
Som jag ser det måste priserna ner minst 50% för att detta ska bli något mer än en dyr hobby.
Och som sagt, vad saknas då idag i fallet Zigbee? En mer etablerad och mogen industristd verkar det, med lägre kostnader (är det certifieringen av Zwave-produkter som driver de höga kostnaderna eller bara otilllräcklig konkurrens pga få importörer?)
Vill inte vara en glädjedödare för alla som satsat på Zwave på seanre tid, men prisbilden är fortfarande inte OK helt enkelt (I Sverige iaf, ngn som hittat något billigare ställe förutom Kina?)
Med tanke på utvecklingen de senaste månaderna (eller ja, det var kanske mer än ett år sedan jag letade efter LED-drivers som kunde styras trådlöst på Alibaba sist, hittade inte en enda då), så verkar det helt klart vara ett skifte på gång.
1098 produkter med Zigbee, 3st(!) från en(1) tillverkare säljer LED-Driver för ZWave...
Fortfarande är det tunt med Z-Wave-LED-drivers. Varför? Priserna är 2-3 ggr så höga för ZWave LED-drivers också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden