Krilleman
K karlmb skrev:
Vägen var inget fel på men vi skulle behöva ordna en vändplats 30 m in på vägen för att miljötanten skulle bli nöjd.
Det säger emot faktorn att backa helt och hållet...

Vändplan är för att framföra fordon framåt.

Krilleman Krilleman skrev:
Det säger emot faktorn att backa helt och hållet...

Vändplan är för att framföra fordon framåt.
Ja. Så vi skulle inte få backa.

Krilleman
K karlmb skrev:
Ja. Så vi skulle inte få backa.
Fast det var ju du som sa att backande skulle ske med fjärr i framtiden...

Som redan finns idag.

Som redan finns idag.
Ja. Men det fattar inte miljötanten.

C
K karlmb skrev:
Ja. Men det fattar inte miljötanten.
Äh, det är ju inte miljötanten som bestämmer sånt, hon förhåller sig ju bara till regelverket som arbetsmiljöverket, facket, entreprenörerna och kommunerna kokat ihop.

Lustig nog - vi har en väl tilltagen vändplan här, men ändå backade de ut ca. 100 m i år (ny entreprenör). Två gånger till och med då han glömde lite prylar här första vändan. Sopbilen gör likadant, backar ut på landsvägen istället för att köra fram till vändplan.

Så det är i praktiken skillnad på att backa för att det är bekvämt och backa för att man måste 😉

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Äh, det är ju inte miljötanten som bestämmer sånt, hon förhåller sig ju bara till regelverket som arbetsmiljöverket, facket, entreprenörerna och kommunerna kokat ihop.

Lustig nog - vi har en väl tilltagen vändplan här, men ändå backade de ut ca. 100 m i år (ny entreprenör). Två gånger till och med då han glömde lite prylar här första vändan. Sopbilen gör likadant, backar ut på landsvägen istället för att köra fram till vändplan.

Så det är i praktiken skillnad på att backa för att det är bekvämt och backa för att man måste 😉
I detta fall gjorde hennes tolkning att de fysiska förutsättningarna för själva sugningen överskrids, för hög lyfthöjd i kombination med längd. När jag frågade entreprenören som var på plats o tittade innan så svarade han om tantens beslut att "Detta handlar inte om vad som är tekniskt möjligt "...

C
K karlmb skrev:
I detta fall gjorde hennes tolkning att de fysiska förutsättningarna för själva sugningen överskrids, för hög lyfthöjd i kombination med längd.
Nä, det är lite det jag menar. Tanten kollar i regelverket, hmmm, 10,1 meter, ja då överskrider det gränsen, det går inte.
Att entreprenören sedan har 20 meter slang på bilen har ingen betydelse.

C cpalm skrev:
Nä, det är lite det jag menar. Tanten kollar i regelverket, hmmm, 10,1 meter, ja då överskrider det gränsen, det går inte.
Att entreprenören sedan har 20 meter slang på bilen har ingen betydelse.
Tanten måste ju även ta med fysiken när hon fattar beslut.
Jag hade troligen fått rätt till slut om jag överklagat men just nu spelar det som sagt ingen roll då jag inte behöver ngn slamsugning.

RoTe

Som redan finns idag.
Orka gå ut när det finns 360 kamera osv, kanske ösregnar, då minimerar man tiden utanför hytten... Moderna lastbilar har inte ens backspeglar längre utan två små kameror för luftmotståndets skull och jag tror även att bilden justerar sig automatiskt om man har tillkopplat släp och svänger kraftigt. Helt sjukt att saker som var självklara förr, helt utan teknik, är omöjliga idag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.