220 754 läst ·
218 svar
221k läst
218 svar
Helt nytt badrum - Underkänt vid slutbesiktning - vad göra?
En betald medlemsavgift i BKR betyder ju ingenting. Bara att man har betalt avgiften. Jag jobbade på en firma där vi var ca 50% utbildade plattsättare och 50% randomfolk från arbetsförmedlingen. Vi var anslutna till BKR, men de outbildade blev inte bättre för att vi betalade en organisation en drös med pengar.3MT VVS BYGG skrev:
Har du anlitd behörig av BKR entreprenör bygg företag? Det ser ut som de va amatörer. Antingen De bör göra om hela badrummet eller åtgärda fel som antecknat besiktmannen( om de är badrum behörig företag)
Annars andra företag kommer fixa felet de kommer inte lämna kvalitetsdokument/ våtrumsintyg.
Jag anser att ingen kvalificerade/behörig våtrum företag kan göra enkel fel som först kontrolleras av besiktmannen klämring i golvbrunnen.
//TALAT M .
Jag förstår. Men ändå om du får i slutet kvalitetsdokument då du kan gå vidare både med BKR och Hemförsäkringen för att kräva antingen skadestånd eller badrummet göras om. Eftersom den företaget är ansvarig på sina anställda personalen. Kunden bör inte kontrollera alla plattsättare eller rörisar att har de utbildad eller inte. Kunden tar ansvar när anlitar företaget med rätt kompetensJ Jvidner skrev:En betald medlemsavgift i BKR betyder ju ingenting. Bara att man har betalt avgiften. Jag jobbade på en firma där vi var ca 50% utbildade plattsättare och 50% randomfolk från arbetsförmedlingen. Vi var anslutna till BKR, men de outbildade blev inte bättre för att vi betalade en organisation en drös med pengar.
Verkar finnas lite olika bud om vad som är rätt. Jag har då hört av flera erfarna äldre plattsättare att manschetten ska täckas med fix då det skyddar tätskiktet mot mekanisk åverkan om nån är vårdslös vid framtida rengöring eller propplösning.
Sen bör de ju göras med lite känsla så det ser snyggt ut.
Sen bör de ju göras med lite känsla så det ser snyggt ut.
Jag hade nästan samma problem. Jag let inte samma företag göra jobbet. Har man gjort så allvarliga fel så har man nog inte kompetens.E eztoril skrev:Intressant tanke. Kan försäkringsbolaget säga annat än nej om jag säger att tätskiktet är lagat? Jag menar, de vill ju inte ta risken?
Precis, jag känner mig inte trygg med alt. 1) och 2) eftersom lagningen kommer i de fallen att göras på en rätt lång sträcka på golvet i duschen - ofrånkomligt.
Alt. 3) är bättre då skarven då kommer upp på vägg, men är ändå inte perfekt. Eller vad tror du/ni?
Jag är lite fundersam över vad företaget säger om jag säger till de att göra om hela badrummet? Vägrar? Eller säger OK, men hafsar/slarvar ihop något som i en slutbesiktning ser OK ut, men inte är bra undertill?
/Martin
Jag är advokat men inte direkt expert på försäkringsrätt -- men tror det finns en bristande insikt mellan å ena sidan vad bristande uppfyllelse av byggstandarder innebär och å andra sidan det skydd man får från försäkringsbolaget. Tanken är ju inte att byggstandarder ska få orimliga konsekvenser. Och när man lyssnar på sociala kanaler m.m. är min känsla att avvikelser i många fall överdrivs/inte analyseras i sin rätta kontext. I vissa fall är det ju uppenbart att något är tokigt, men generellt är det fel att anse att en avvikelse är felaktig utan att först höra med den som utfört arbetet om varför det är utfört på ett visst sätt och även analysera exakt vilken risk avvikelsen medför.B byggarätt skrev:Visst är det bra med regler om reglerna är skrivna baserade på förnuft!
Uppskörtningen sker för att reglerna uppdateras varje år och de gamla badrummen skrivs av vilket leder till enorma kostnader för badrum i Sverige jämfört med andra jämförbara länder!
Tex bjälklag i trä borde inte vara godkänt för badrum!
Försäkringsbolaget får bara neka ersättning för exempelvis en vattenskada om den i grund och botten orsakats av vårdslöst agerande. Dvs., om en golvbrunn läcker på grund av att den är felmonterad -- kan försäkringsbolaget neka ersättning för det. Man kan då vända sig mot installatören, men där gäller (väl?) 10-årig preskription.
Å andra sidan kan försäkringsbolaget inte neka ersättning för en läckande brunn -- om den är korrekt monterad men i princip inget annat i badrummet följer byggstandarden.
Det överlägset vanligaste problemet måste ju vara vattenskador på grund av brister i tätskicktet som förkortar livslängden på ett badrum. Eftersom dessa fel ofta upptäcks utanför 10-årsfristen gentemot hantverkaren är det väldigt viktigt att tätskiktet är bra.
Läckande rör och kopplingar måste också vara vanliga. Men dessa gissar jag ofta märks inom 10-årsfristen, om de beror på felinstallation -- så här skulle jag personligen inte vara direkt orolig för om arbetet inte är fackmannamässigt utfört. Jag menar, om du lämnar in bilen på reparation eller renoverar vardagsrummet -- så begär du ju ingen besiktning på det arbetet. Men om verkstaden sabbar bilen eller om hantverkaren råkar borra hål i en vattenledning när hen arbetar i vardagsrummet -- så får du ju ersättning från dom.
Sen innebär ju en branschstandard bara att det skapas en presumtion om att arbetet är korrekt utfört. Om du byter ut 22mm golvspån mot en 12mm stålplåt som du flyter på, så följer du inte branschstandard -- men golvet kommer ju bli extremt stabilt och inte orsaka någon skada. Om klinkerserna sedan släpper på grund av att för lite fix använts -- så får ju hantverkaren ersätta det.
Om vi tar ett felaktigt monterat skvallerrör, säg att det sitter i duschen -- då gissar jag att risken för att det ska kosta konsumenten en krona är extremt liten. De första 10 åren täcks du av installatörens försäkring. Typ år 11 till 30 måste det vara fråga om att det blir en vattenskada som du hade upptäckt mycket snabbare om skvallerröret varit korrekt monterat. Dessa vattenskador måste vara väldigt väldigt ovanliga.
Andra akuta fel, som orsakas av att man råkar dra en skruv i en vattenledning när man monterar en tavla eller dylikt har ju inget med detta att göra.
Till detta kommer ju tillverkarens garanti, som i vissa fall kan vara 25 år.
Avsikten är helt enkelt inte att en byggstandard -- på något sätt -- ska leda till kostnader för att förbygga skador som är orimliga sett i förhållande till kostnaderna för att bygga enligt standarden. I dessa fall ska det tvärtom göras avvikelser. Det är helt fel om anmärkningar i protokoll leder till att folk inte köper hus osv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden