220 757 läst ·
218 svar
221k läst
218 svar
Helt nytt badrum - Underkänt vid slutbesiktning - vad göra?
Status update igen:
Idag pratade jag med samma besiktningsman som utförde slutbesiktningen - detta för att förbereda honom om hans delar i åtgärdsplanen beskriven ovan.
Han tyckte då att upplägget med att entreprenören följer en av mig producerad instruktion är fel. Om man går på en sådan lösning blir i praktiken jag anvarig för tätskiktet, då entreprenören kan, vid senare eventuella problem, hänvisa till att han bara har följt åtgärdsplanen. Därmed går ansvaret över till mig, som lekman. Att den har producerats m.h.a. input från tätskiktsleverantören hjälper föga i 'skarpt läge'.
Istället behöver en officiell beskrivning avseende reparation av tätskikt, som entreprenören ska följa, komma direkt från tillverkaren av tätskiktet. Först med en sådan kan en besiktning (eller delbesiktning) utföras genom att tillse att entreprenörens utförande följer denna av tätskiktsleverantören sanktionerade beskrivning till fullo.
Det besiktningsmannen trodde var att tätskiktsleverantören har svårt att producera en sådan officiell beskrivning, där de ger garantier att delreparationen är fullvärdig ett nytt och oskadat tätskikt ifall man följer den till punkt och pricka. Jag har dock bett tätskiktsleverantören om en sådan beskrivning. Får se vad de svarar...
/Martin
Idag pratade jag med samma besiktningsman som utförde slutbesiktningen - detta för att förbereda honom om hans delar i åtgärdsplanen beskriven ovan.
Han tyckte då att upplägget med att entreprenören följer en av mig producerad instruktion är fel. Om man går på en sådan lösning blir i praktiken jag anvarig för tätskiktet, då entreprenören kan, vid senare eventuella problem, hänvisa till att han bara har följt åtgärdsplanen. Därmed går ansvaret över till mig, som lekman. Att den har producerats m.h.a. input från tätskiktsleverantören hjälper föga i 'skarpt läge'.
Istället behöver en officiell beskrivning avseende reparation av tätskikt, som entreprenören ska följa, komma direkt från tillverkaren av tätskiktet. Först med en sådan kan en besiktning (eller delbesiktning) utföras genom att tillse att entreprenörens utförande följer denna av tätskiktsleverantören sanktionerade beskrivning till fullo.
Det besiktningsmannen trodde var att tätskiktsleverantören har svårt att producera en sådan officiell beskrivning, där de ger garantier att delreparationen är fullvärdig ett nytt och oskadat tätskikt ifall man följer den till punkt och pricka. Jag har dock bett tätskiktsleverantören om en sådan beskrivning. Får se vad de svarar...
/Martin
Det är säkert sagt tidigare men tål att upprepas. Den som gjorde jobbet har förmodligen inte förmåga att utföra ett bra jobb. Speciellt som att fixa felet är betydligt svårare än att göra felet ifrån början. Att själv som lekman skriva en åtgärdsplan er mycket svårt. Lycka till med tålamodet och badrummet.
Tror besiktningsmannen tänker bra där. Och om jag får gissa så kommer inte tätskiktsleverantören att kunna ta något ansvar för ett utförande där man s a s lappar och lagar ett befintligt tätskikt med oklar utförandekvalitet.E eztoril skrev:Status update igen:
/Martin
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Blir nog ett moment22 här...........ingen kommer som sagt kunna garantera det utförda jobbet och får inte försäkringsbolaget något sådant så är det ju kört iallafall.
Ditt tankesätt är fel på så många punkter att man inte ens kan med att kommentera allt...B byggarätt skrev:Försäkringsbolagens vansinniga beteende ihop med byggbranchen har lett till vansinnet som TS drabbats av
Golvbrunnens konstruktion gör ju att felet med membranskärningen skrotar hela badrum!
Alla normala människor borde reagera på galenskaperna och resursslöseriet
Rent tekniskt borde tillverkarna av golvbrunnen stämmas för att deras monteringssätt är en fälla för att avslöja och knäcka amatörer
Jaha hur tycker du TS ska göra då? Du har inte med ett ord sagt något ?E Erik Salhammar skrev:
Jag skulle säga att konstruktionen av golvbrunnen är en fälla då det inte sägs att specialkniven är obligatorisk oavsett ...
Det lurade installatören som tog en genväg...
Där står TS med ej godkänt badrum och vem är ansvariga för reglerna... jo försäkringsbolagen och branchen... ja jösses så stolligt
du har lyckats klämma in din psykiska åkomma i varje tråd den senaste tiden. Kan du inte bara nöja dig med det? Jag kan swischa 500 om du slutar kommentera. Andra kanske kan donera med. Du kan bli rik på att inte förstöra ett fint forum, så vad tror du?B byggarätt skrev:Jaha hur tycker du TS ska göra då? Du har inte med ett ord sagt något ?
Jag skulle säga att konstruktionen av golvbrunnen är en fälla då det inte sägs att specialkniven är obligatorisk oavsett ...
Det lurade installatören som tog en genväg...
Där står TS med ej godkänt badrum och vem är ansvariga för reglerna... jo försäkringsbolagen och branchen... ja jösses så stolligt
Ser det konstigt ut, så är det ofta det...E eztoril skrev:Intressant tanke. Kan försäkringsbolaget säga annat än nej om jag säger att tätskiktet är lagat? Jag menar, de vill ju inte ta risken?
Precis, jag känner mig inte trygg med alt. 1) och 2) eftersom lagningen kommer i de fallen att göras på en rätt lång sträcka på golvet i duschen - ofrånkomligt.
Alt. 3) är bättre då skarven då kommer upp på vägg, men är ändå inte perfekt. Eller vad tror du/ni?
Jag är lite fundersam över vad företaget säger om jag säger till de att göra om hela badrummet? Vägrar? Eller säger OK, men hafsar/slarvar ihop något som i en slutbesiktning ser OK ut, men inte är bra undertill?
/Martin
Tänk såhär, vad är det du skyddar dig "mot"?
Händer nåt? Ja då blir det en tvist mellan dig och försäkringsbolaget i första hand,, Om DE godkänner så är det ju lugnt, för det är ju dit du vänder dig om nåt händer... firman som gjort det ska dessutom kunna uppvisa ett "intyg" efter en godkänd installation, Eftersom du valt att ta en UE som utger sig för att vara seriös. (ansluten till BKR)
Uppenbarligen har de inte varit "seriösa" och då skulle jag meddela BKR, så denne får en reprimand därifrån... DET biter hårdare. För blir de av med bransch-certifieringen, så tappar de status och DET SVIDER. Då åker de bort från deras hemsida.
Det är ett BRA sätt att komma åt de som säger att de är seriösa , men "fuskar" ändå.
KOLLA också att de skickat in en anmälan till BKR. Tror det fungerar lika som på GVK.
Det är också ett bra sätt att kolla en firma, att se hur många våtrumsanmälningar de gör per år...
Säger firman att de gör 500 våtrum om året, men att det bara finns 3 inskickade badrum hos branschen.. ja då skulle jag inte anlita den firman...
Så ring BKR först o fråga...och skicka sen bilderna till BKR och fråga vad DE anser. Jag vet att GVK har sina egna besiktningsmän de tar ut ibland, för att göra stickprov på de som är anslutna..
ALLTID bra också att Se till att vara med eller alt. be nån annan TA BILDER hur det ser ut när de bygger/gör om.
Alt. Sätt in en webkamera som övervakar processen om du är orolig, det är ju i ditt hem, så tillstånd behövs inte heller.
Då hör du ju dessutom vad de säger ;-)
Hej på er,
Nu var det ett tag sedan allt blev klart, så vill berätta för er hur allt utvecklades till slut - med hopp om att det hjälper iaf. någon:
Jag följde rådet och skrotade min egenskrivna åtgärdsplan. Istället fick jag en officiell sådan från tillverkaren av tätskiktet. I min mening fanns det förbättringspotential i denna, men den var ju ändå officiell samt beskrev i huvudsak vad som krävdes.
Jag bestämde (med inrådan från tätskiktsleverantören) att ta bort samtliga klinkersplattor på badrumsgolvet samt den nedersta raden av kakelplattor, precis som bilden postad tidigare ovan, samt alla 10x10-klinkersplattor på bastugolvet. Entreprenören godtog detta utan problem samt utförde allt enligt vad jag bestämt, med början att ta bort badrumsmöbler, duschväggar, toalett och badrumsskåp.
Därefter följde entreprenören anvisningarna från tätskiktleverantören, dvs. att ta bort de kakel och klinkersplattor som krävdes samt allt underliggande tätskiktsmaterial fram till 5-10 cm från väggvinkel samt ta bort allt gammalt fix från ursprungliga "tätskiktsremsan" på vägg/del av golv som avsiktigt sparats. Se bild:
Som synes tycker jag att entreprenören lyckades bra med att få bort fixet, men ändå behålla tätskiktet någorlunda intakt. I detta läge sade jag till entreprenören att han inte skulle göra ngt mer innan tätskiktsleverantören hade varit hos oss för inspektion. Det tog någon vecka eller två innan denne kunde komma för inspektion, men han var också väldigt nöjd med resultatet. Mkt skönt att höra då detta var steget jag var rädd för från början - ville INTE behöva ta bort allt på alla väggar!
Med detta gjort kunde entreprenören fortsätta, först med att flytspackla upp duschbrunnen, nu inkl. Purus förhöjningsring. Samtliga brunnar rensandes från gammalt fix. Därefter lades ny våtrumsmatta på hela badrumsgolvet samt upp på vägg - ända upp till näst nedersta kakelplatta, överlappande den gamla tätskiktsmattan. Även på bastugolvet lades ny tätskiktsmatta med överlapp. Samtliga brunnars hål skars därefter upp, nu med avsiktlig Purus-kniv, så att ett korrekt brunnshål skapades i mattan. Därefter på med tre klämringar. Resultatet ses nedan:
Efter detta moment var det dags för ny kakel- och klinkersläggning. Några av de gamla plattorna kunde sparas, men långt ifrån alla, därav behov att köpa nya plattor. Här är jag väldigt tacksam för att jag själv tog en massa mobilbilder på paketen vilka jag nu kunde zooma in och läsa av batchnumret! Gällde både kakel och klinkers. Bauhaus hade inte just denna batch av kakelplattor på ett av varuhusen, dock på det andra - puh! Tur!
Klinkersplattorna fanns det kvar många av.
Nedan syns efter läggning av klinkersplattor samt nya, kromade brunnslock:
Fick igen dock gå igenom fallet med vattenpass och påpeka gentemot entreprenören de felaktigheter i fall som på nytt uppkom. Dock, han klagade aldrig, utan justerade tills det var OK. Därefter var det dags för kakelplattorna på väggarna. De sattes dock först upp med lite offset gentemot andra plattraden, alltså att den nedersta raden 'buktade' ut lite. Entreprenören sade så att eftersom vi nu har extra lager av tätskikt under så blir detta effekten. Dock var jag påstridig och sade att det inte kunde påverka så mkt och att de kunde nu minska lite på mängden fix bakom, vilket de gjorde.
Under torktiden satte vi upp 45x70-reglar som spände mellan motstående väggars plattor så att det hela skulle stelna i "innersta" läget. Resultatet blev bra och vi kan inte längre upptäcka några konstiga utbuktningar. Saknar perfekta "efterbilder", men här kommer två från när badrummet var färdigt, daterade 7 april 2020. På den senare hade jag hunnit sätta upp badkarsslangen:
I detta skick (minus badkar) tog vi sedan in en ny, oberoende besiktningsman. Den vi först hade var några år ifrån 70 år så han ville inte komma pga. Corona-risken. Den nya besiktningsmannen som kom gick igenom samtliga punkter på den första besiktningen samt kollade själv en del. Han hade inga kommentarer alls utan godkände allt utan anmärkning. Därmed känner jag nu att jag kan sätta punkt på allt detta! Så skönt!
Hoppas detta hjälper andra som hamnar i liknande situation.
/Martin
Nu var det ett tag sedan allt blev klart, så vill berätta för er hur allt utvecklades till slut - med hopp om att det hjälper iaf. någon:
Jag följde rådet och skrotade min egenskrivna åtgärdsplan. Istället fick jag en officiell sådan från tillverkaren av tätskiktet. I min mening fanns det förbättringspotential i denna, men den var ju ändå officiell samt beskrev i huvudsak vad som krävdes.
Jag bestämde (med inrådan från tätskiktsleverantören) att ta bort samtliga klinkersplattor på badrumsgolvet samt den nedersta raden av kakelplattor, precis som bilden postad tidigare ovan, samt alla 10x10-klinkersplattor på bastugolvet. Entreprenören godtog detta utan problem samt utförde allt enligt vad jag bestämt, med början att ta bort badrumsmöbler, duschväggar, toalett och badrumsskåp.
Därefter följde entreprenören anvisningarna från tätskiktleverantören, dvs. att ta bort de kakel och klinkersplattor som krävdes samt allt underliggande tätskiktsmaterial fram till 5-10 cm från väggvinkel samt ta bort allt gammalt fix från ursprungliga "tätskiktsremsan" på vägg/del av golv som avsiktigt sparats. Se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes tycker jag att entreprenören lyckades bra med att få bort fixet, men ändå behålla tätskiktet någorlunda intakt. I detta läge sade jag till entreprenören att han inte skulle göra ngt mer innan tätskiktsleverantören hade varit hos oss för inspektion. Det tog någon vecka eller två innan denne kunde komma för inspektion, men han var också väldigt nöjd med resultatet. Mkt skönt att höra då detta var steget jag var rädd för från början - ville INTE behöva ta bort allt på alla väggar!
Med detta gjort kunde entreprenören fortsätta, först med att flytspackla upp duschbrunnen, nu inkl. Purus förhöjningsring. Samtliga brunnar rensandes från gammalt fix. Därefter lades ny våtrumsmatta på hela badrumsgolvet samt upp på vägg - ända upp till näst nedersta kakelplatta, överlappande den gamla tätskiktsmattan. Även på bastugolvet lades ny tätskiktsmatta med överlapp. Samtliga brunnars hål skars därefter upp, nu med avsiktlig Purus-kniv, så att ett korrekt brunnshål skapades i mattan. Därefter på med tre klämringar. Resultatet ses nedan:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter detta moment var det dags för ny kakel- och klinkersläggning. Några av de gamla plattorna kunde sparas, men långt ifrån alla, därav behov att köpa nya plattor. Här är jag väldigt tacksam för att jag själv tog en massa mobilbilder på paketen vilka jag nu kunde zooma in och läsa av batchnumret! Gällde både kakel och klinkers. Bauhaus hade inte just denna batch av kakelplattor på ett av varuhusen, dock på det andra - puh! Tur!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick igen dock gå igenom fallet med vattenpass och påpeka gentemot entreprenören de felaktigheter i fall som på nytt uppkom. Dock, han klagade aldrig, utan justerade tills det var OK. Därefter var det dags för kakelplattorna på väggarna. De sattes dock först upp med lite offset gentemot andra plattraden, alltså att den nedersta raden 'buktade' ut lite. Entreprenören sade så att eftersom vi nu har extra lager av tätskikt under så blir detta effekten. Dock var jag påstridig och sade att det inte kunde påverka så mkt och att de kunde nu minska lite på mängden fix bakom, vilket de gjorde.
Under torktiden satte vi upp 45x70-reglar som spände mellan motstående väggars plattor så att det hela skulle stelna i "innersta" läget. Resultatet blev bra och vi kan inte längre upptäcka några konstiga utbuktningar. Saknar perfekta "efterbilder", men här kommer två från när badrummet var färdigt, daterade 7 april 2020. På den senare hade jag hunnit sätta upp badkarsslangen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I detta skick (minus badkar) tog vi sedan in en ny, oberoende besiktningsman. Den vi först hade var några år ifrån 70 år så han ville inte komma pga. Corona-risken. Den nya besiktningsmannen som kom gick igenom samtliga punkter på den första besiktningen samt kollade själv en del. Han hade inga kommentarer alls utan godkände allt utan anmärkning. Därmed känner jag nu att jag kan sätta punkt på allt detta! Så skönt!
/Martin
Tack för ett bra slut på en historia!E eztoril skrev:Hej på er,
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Efter detta moment var det dags för ny kakel- och klinkersläggning. Några av de gamla plattorna kunde sparas, men långt ifrån alla, därav behov att köpa nya plattor. Här är jag väldigt tacksam för att jag själv tog en massa mobilbilder på paketen vilka jag nu kunde zooma in och läsa av batchnumret! Gällde både kakel och klinkers. Bauhaus hade inte just denna batch av kakelplattor på ett av varuhusen, dock på det andra - puh! Tur!Klinkersplattorna fanns det kvar många av.
[bild] [bild]
[bild] [bild]
/Martin
Badrumsbranchen är nu så omständig att man bara vill skrika rätt ut.... hur har det blivit på detta viset?????
Hej tråkigt med badrumskaoset, ville bara flika in med att - i ett normalstort badrum brukar de bli flertalet skarvar på tätskiktet genom att dessa är endast en viss bredd 75-100cm och ska överlappa varandra med 5cm.E eztoril skrev:
Vilka mattor pratar du om? Vår matta har en bredd på 2 meter och det finns vissa som är ännu bredare! Nu pratar jag om godkända våtrumsmattor.M MIKE THE HAMMER skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Fast i detta badrum så är det ju klinker på golv och ingen våtrumsmatta så den jämförelsen fungerar inte. Alltså bör den matta han talar om våtrumsfolien som sitter bakom klinker.V Vårhögen skrev: