12 920 läst ·
96 svar
13k läst
96 svar
Help! Grannar i brf festar på balkongerna hela nätterna
Och jag reagerar på mkt av det du skriver. Mkt konstigt resonemang och slutledningsförmåga. Man undrarFotografen skrev:
Så människor med en annan uppfattning än du har ingen talan?
Det är svårt att lösa något med den inställningen.
Även din åsikt om åtgärderna runt coronapandemin ger mig en liten hint om att du har lite svårt att acceptera allt som inte är på milimetern efter din åsikt.
Det blir väldigt svårt att bo i ett hus med flera lägenheter då, hänsyn är dubbelriktad; den innebär även att man måsta låta andra människor få finnas till och leva efter sina egna vanor och förutsättningar. Jag reagerar även på att just du måste ha fönstret öppet men ingen annan får göra något utanför. Du öppnar fönstret och utomhus är ditt, bara ditt. Fungerar det så i ett flerfamiljshus inne i stan?
Jag säger inte att du överreagerar på ett problem som inte finns, det går inte att bedöma i enbart text men en del av dina formuleringar och uttryckta åsikter säger mig att du måste förbättra din förmåga att acceptera saker och förutsättningar du inte riktigt rår på.
När jag läser hela tråden förstår jag det som att TS känner en störning från flera grannar runt om på gården, inte en enskild granne. Om det är en granne som stör bör man börja med att framföra sina synpunkter direkt till denne granne och om rättelse inte sker gå till styrelsen. Om det här snarare är ett antal som stör är detta väl snarare en kultur som nog är svår att ändra på. Om ett antal boende framför störningar kanske styrelsen kan försöka påverka kulturen, men det är nog inte lätt. Det är möjligt att bästa lösningen är att flytta till ett lugnare hus där man skarpt upprätthåller regler.
Beträffande avloppet finns hör andra trådar om att IKEA / IKANO har haft avlopp med räfflade rör som är hopplösa att hålla rent, så lösningen är den valda att byta ut mot konventionellt rör.
Beträffande avloppet finns hör andra trådar om att IKEA / IKANO har haft avlopp med räfflade rör som är hopplösa att hålla rent, så lösningen är den valda att byta ut mot konventionellt rör.
Då är det inneluften som är de riktiga problemet. Det bör du absolut ta upp med din bra.A Anna.p skrev:Det är nog så de flesta gör också. Men för mig och en del andra är det inget alternativ då jag måste få tillgång till frisk luft annars blir jag mkt sämre i min sjukdom. Jag blev sjuk i ett mögelhus av dålig inomhusluft. Och jag tänker också att det inte är rimligt att alla ska stänga fönstren på sommaren för att några arbetslösa ungdomar ska kunna festa ostört. Det är inte så att de måste sitta på balkongen på nätterna. De kan säkert träffas och prata lågmält inne i lägenheten med stängd balkongdörr men de vill de inte
Du får ursäkta mig men mellan raderna så tolkar jag det mer som några som njuter av kvällarna/ nätterna och har en rimlig ljudnivå sett till att man kan stänga ute ljudet genom att stänga fönstret.
Jag önskar dock att ni hittar en lösning.
Har du öppet vintertid med?
Vad då kultur o auktoritet om det står i föreningens stadgar att det ska vara tyst kl 22.00 så är det det som gäller inte 22.15 el22.30 om man inte är beredd att acceptera föreningens stadgar så åker man ut som i alla föreningar
Det verkar som om många här inte förstår vad en brf är för något, när man går med i föreningen så förbinder man sig att följa stadgar o regler annars kan man bli utesluten, om inte styrelsen följer stadgar o regler gå till hyresnämnden
Knäpptyst är inte rimligt.K kortis skrev:
Då kan man inte titta på nyheterna på Tv4.
I stort sett inte göra någonting.
Att man inte skall skrika o spela hög musik är självklart, men knäpptyst är överdrivet.
Man måste kunna föra ett normalt liv.
Vill man ha knäpptyst får man nog flytta till kyrkogården.
Nej så är det inte. Bostadsrättsföreningens ordningsregler kan du se som en rekommendation. Det är trevligt om alla följer dem men de är rätt tandlösa.K kortis skrev:
Nej det går inte att förbjuda rökning på egen balkong.K kortis skrev:
Rättigheter och skyldigheter är ofta reglerade i lag. Stadgar och ordningsregler tagna av stämma eller styrelse kan i många fall inte gå över lagen.K kortis skrev:
Det där har du nog missuppfattat. Det är inget annat än en rekommendation och "vett". Skulle någonting ha ändrats väldigt nyligen får du gärna dela med dig av källorna du grundar det på.K kortis skrev:
Edit: Tvåa på bollen som vanligt...
Jag är långt från expert. Men nej, bostadsrättsinnehavaren kan bli tvingad att sälja även om det är svårare att avhysa hen än från en hyresrätt. Självklart får Hen pengarna från försäljningen.
Bostadsrättsföreningen kan inte sätta vilka stadgar som helst, ex rökning från balkong är i nuläget tillåtet.
Bostadsrättsföreningen kan inte sätta vilka stadgar som helst, ex rökning från balkong är i nuläget tillåtet.
Om du läse tredje punkten från slutet Så ser du att medlemmarna ska följa regler uppsatta av styrelserna och de har oxå att följa dessa och gör de inte det kan man gå till hyresnämnden, många här tycks inte förstå vad en brf är för något
14 §
Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med bostadsrätt kan i enlighet med bostadsrättslagens bestämmelser förverkas bland annat om
14 §
Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med bostadsrätt kan i enlighet med bostadsrättslagens bestämmelser förverkas bland annat om
- bostadsrättshavaren dröjer med att betala årsavgift
- lägenheten utan samtycke upplåts i andra hand
- bostadsrättshavaren inrymmer utomstående personer till men för förening eller annan medlem
- lägenheten används för annat ändamål än det avsedda
- bostadsrättshavaren eller den, som lägenheten upplåtits till i andra hand, genom vårdslöshet är vållande till att det finns ohyra i lägenheten eller om bostadsrättshavaren, genom att inte utan oskäligt dröjsmål underrätta styrelsen om att det finns ohyra i lägenheten, bidrar till att ohyran sprids i fastigheten
- bostadsrättshavaren inte iakttar sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten eller rättar sig efter de särskilda ordningsregler som föreningen meddelar
- bostadsrättshavaren inte lämnar tillträde till lägenheten och han inte kan visa giltig ursäkt för detta
- bostadsrättshavaren inte fullgör annan skyldighet och det måste anses vara av synnerlig vikt för föreningen att skyldigheten fullgörs
- lägenheten helt eller till väsentlig del används för näringsverksamhet eller därmed likartad verksamhet, vilken utgör eller i vilken till en inte oväsentlig del ingår brottsligt förfarande eller för tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning.