Claes Sörmland
Rkarlsson skrev:
Har det framkommit hur högt det är?
För det kvittar om fönster är öppna eller stängda om det är röjarfester. Sen beror det väl på hur det står i deras regler.
Där jag bodde skulle det vara tyst på gården och i husen efter 22. Alltså inga problem med öppna eller stängda rutor om grannarna skruvade ner volymen.
Detta gäller även balkonger på de ställen jag känner till. Alltså man ska inte sitta och vara högljudd hela natten på balkongen.
Att vara högljudd nattetid är naturligtvis inte lämpligt. Det är nog alla i tråden överens om.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Förvånansvärt få av de som vill styra med regler och förordningar visar det sig sen vill jobba i styrelser...
Men ändå så måste det finnas regler och vill man inte följa dessa så kan man flytta eller lägga in en motion om ändring av regler

Claes Sörmland
K kortis skrev:
autoritära regler? En regel kan väl inte vara autoritär den som ser till att den efterlevs kan ju vara det men en regel är ju till för att efterlevas den finns ju för allas trevnad och accepterar man inte föreningens regler så kan man ju flytta
Jag ska erkänna att jag la ut det som ett bete till dig.

Du framstår faktiskt som rätt auktoritär i ditt resonemang just nu...

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ska erkänna att jag la ut det som ett bete till dig.

Du framstår faktiskt som rätt auktoritär i ditt resonemang just nu...
ibland måste man vara auktoritär när inget annat hjälper men det går ju ofta bäst men lite övertalning o ett leende men till slut så får man tala om att nu jävlar är det slutfjantat

Det enda som fungerar bra för att påverka folk är att komma åt plånboken på något sätt. I detta fall så ser jag inte hur det ska kunna ske. Från att ha läst tråden så är det också troligt att störningen inte är en störning i juridisk mening. Alla resurser som läggs ner på att avhjälpa problemet kommer således troligtvis vara förgäves. Man bör då se över om det finns en mer framgångsrik väg för att nå det egentliga problemet. Som jag fattat är det en bristande kvalitet på inomhusluften vilket kompenseras genom att öppna fönstret. Nu beskrivs ju inte fastighetens ventilationslösning men här finns en möjlighet att direkt påverka resultatet själv varvid alla resurser borde riktas åt detta håll för att se om det är en möjlig väg framåt.

Gå med i styrelsen och hjälp till att ta tag i problemet. Ring ungarnas föräldrar och prata med dem?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A Anna.p skrev:
Och jag reagerar på mkt av det du skriver. Mkt konstigt resonemang och slutledningsförmåga. Man undrar
Jag undrar inte.
Resonemanget är logiskt och baserat på sunt förnuft.
Slutledningsförmågan är helt korrekt.

Mitt förslag är att du läser igenom det du skriver INNAN du trycker på "skicka".

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
ådal ådal skrev:
Gå med i styrelsen och hjälp till att ta tag i problemet. Ring ungarnas föräldrar och prata med dem?
Nu får vi nog utgå från att ungdomarna är myndiga.
Vad skall föräldrarna göra då? Någonstans anser jag att man håller föräldrarna utanför annars blir det ju bara pinsamt för den som ringer och "tjallar".
Stor skillnad om det är minderåriga och bor ihop med föräldrarna men det får inte jag intryck av att det är här.
Bättre att gå med i styrelsen och arbeta för allas trivsel på gården.

Om det gäller en enskild boende som upprepat och grovt stör så bör styrelsen inleda ett förfarande med varning som kanske leder till bättring men annars till åtgärder. Detta är en krävande och dyrbar process för en styrelse som kanske behöver juridiskt stöd, i vart fall om ärendet går vidare till hyresnämnden.
Om det snarare är en kultur där flera boende har stökig verksamhet på sena tider är det annorlunda. Man kan knappast inleda en process mot ett antal av de boende i föreningen. Då är det snarare en fråga att ta upp i föreningen om vilken nivå som bör accepteras. Visst kan det finnas ordningsregler, men det är föreningens styrelse som får bedöma hur de ska tillämpas. Om fester och liknande accepteras så innebär det i praktiken att ordningsregler luckras upp. Om man vill ändra på detta är det nog bäst att göra som några här redan sagt, ta upp frågan på Föreningsstämma och verka för att det i styrelsen väljs in personer som vill ha en striktare tillämpning. Det bästa är troligen att söka samverkan med andra som tycker lika och själv försöka bli invald i styrelsen. Om detta inte lyckas därför att en majoritet accepterar situationen som den är så är nog det bästa att flytta till ett boende med striktare regeltillämpning.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K klimt skrev:
Om det gäller en enskild boende som upprepat och grovt stör så bör styrelsen inleda ett förfarande med varning som kanske leder till bättring men annars till åtgärder. Detta är en krävande och dyrbar process för en styrelse som kanske behöver juridiskt stöd, i vart fall om ärendet går vidare till hyresnämnden.
Om det snarare är en kultur där flera boende har stökig verksamhet på sena tider är det annorlunda. Man kan knappast inleda en process mot ett antal av de boende i föreningen. Då är det snarare en fråga att ta upp i föreningen om vilken nivå som bör accepteras. Visst kan det finnas ordningsregler, men det är föreningens styrelse som får bedöma hur de ska tillämpas. Om fester och liknande accepteras så innebär det i praktiken att ordningsregler luckras upp. Om man vill ändra på detta är det nog bäst att göra som några här redan sagt, ta upp frågan på Föreningsstämma och verka för att det i styrelsen väljs in personer som vill ha en striktare tillämpning. Det bästa är troligen att söka samverkan med andra som tycker lika och själv försöka bli invald i styrelsen. Om detta inte lyckas därför att en majoritet accepterar situationen som den är så är nog det bästa att flytta till ett boende med striktare regeltillämpning.
Jag håller med. En enstaka 90-talist som bryter mot ljudnormen i föreningen med en åldrande medlemskår går att hantera. Men en hel förening med 90-talister är nog inte rätt plats för den med stort behov av lugn och ro kvällstid. Ljudligt renoverar och byter till grå kök gör de också.

• Gilla
Anonymiserad 156139 och 2 till
  • Laddar…
Då fastigheten är nybyggd borde det finnas ftx aggregat som försörjer lägenheterna med luft, den luften är filtrerad dör partiklar och annat försvinner innan den når lägenheten, därav borde luften vara bättre om du stänger fönster nattetid...

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Då fastigheten är nybyggd borde det finnas ftx aggregat som försörjer lägenheterna med luft, den luften är filtrerad dör partiklar och annat försvinner innan den når lägenheten, därav borde luften vara bättre om du stänger fönster nattetid...
Nu kommer du få ett vänligt meddelande från TS när hon ber dig att inte skriva i tråden mer och sen går till personagrepp :D

Stänga fönstret är ju att hon måste göra något inte en annan. Hur ska det se ut!

Nej nu ska jag vara snäll. Men.... Det är tyvärr så vanligt med dessa trådar på Byggahus att en person skommer in och mer vill ha terpi/medhåll/gullande/infall hur man sätter dit andra än råd på enklaste lösningen

• Gilla
  • Haha
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Vi är alla olika, det som en uppfattar som störande har en annan inga problem med...
Tolkar det som om TS är känsligare för ljud än andra i samma brf. Övriga medlemmar inklusive styrelsen tycker uppenbarligen inte att detta är ett problem (eftersom man inget gör).
Känns som om TS har en rejäl uppförsbacke för att omvända grannar och styrelse.
Lättare att ta till sånt som man själv kan påverka...
provat att sova med öronproppar? (Finns otroligt bra öronproppar om man provar sig fram).
Min särbo är väldigt känslig för ljud om natten och sover därför alltid med öronproppar...

Antingen stångar man sig blodig, eller så löser man problemet...

• Gilla
Ziri
  • Laddar…
Fairlane
K kortis skrev:
Vad då realistiskt? Kl 22.00 ska det vara typ knäpptyst i en brf passa inte det så ska man flytta. Hos oss åker dom ut ty ögons böj men det brukar funka efter hot om avhysning för då ryker det dom betalat för lgh
Om du ska förklara för folk att de inte förstår vad en BRF är så är det väl rätt vettigt om du själv har lite koll?
Här kan du läsa om förverkande av bostadsrätt: https://forum.riksbyggen.se/org/riksbyggen/d/forverkande-allmant/
Se gärna delen:
"Att nyttjanderätten förverkas innebär inte att bostadsrättshavaren går miste om bostadsrättens värde. Bostadsrättshavaren får det överskott som finns efter försäljningen sedan föreningens och eventuell panthavares fordringar har betalats."

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
nikasp
A Anna.p skrev:
Det är nog så de flesta gör också. Men för mig och en del andra är det inget alternativ då jag måste få tillgång till frisk luft annars blir jag mkt sämre i min sjukdom. Jag blev sjuk i ett mögelhus av dålig inomhusluft. Och jag tänker också att det inte är rimligt att alla ska stänga fönstren på sommaren för att några arbetslösa ungdomar ska kunna festa ostört. Det är inte så att de måste sitta på balkongen på nätterna. De kan säkert träffas och prata lågmält inne i lägenheten med stängd balkongdörr men de vill de inte
Det känns som en dålig kombination med en åkomma som kräver att du måste sova med öppet fönster och att bo i flerbostadshus. Skulle nog försöka sova med öronproppar. Är lite svårt att förstå om grannarna festar varje dag eller umgås och skrattar (högt ibland).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.