A Alexn72 skrev:
Vilka tider och vilken typ av störning gäller det?
på kvällarna och fortsätter efter kl22 och hur länge som helst. Samtal, gap, mkt högt skratt, ibland musik. Röker, dricker förstås. Det vanliga. Ljudet förs runt och även ett vanligt samtal hörs som de sitter i min lägenhet, hörs säkert likadant hos andra grannar med fönstret lite öppet

Som det skrevs tidigare i tråden, har styrelsen en skyldighet att agera vid konstaterad störning.

Om de inte gör det finns dock små möjligheter att påverka, men du kan exempelvis lyfta frågan om att vägra ansvarsfrihet på nästa stämma, även om det är lång tid dit.

Var då beredd att ta en plats i styrelsen själv.

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Som det skrevs tidigare i tråden, har styrelsen en skyldighet att agera vid konstaterad störning.

Om de inte gör det finns dock små möjligheter att påverka, men du kan exempelvis lyfta frågan om att vägra ansvarsfrihet på nästa stämma, även om det är lång tid dit.

Var då beredd att ta en plats i styrelsen själv.
Ok tack

Om du stänger fönstret så gissar jag att det blir tyst eller så pass tyst att det inte är ett problem,eller?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J kalle_k skrev:
Jag tycker det var ett konstruktivt svar. Dock inte något du önskade och då åker taggarna fram. Precis som inlägget försökte beskriva.
Den inställningen gör nog att du får svårt att lösa problemet tror jag
javisst. några inte följer föreningens regler och stör men det är m i n inställning det är fel på. Även om jag var elakaste och dummaste person i hela världen har föreningen satt upp sina regler som alla medlemmar ska följa. Och så länge jag själv följer dessa förväntar jag mig bra boendemiljö.

A Anna.p skrev:
Pandemi=hysteri
Jag misstänker att du behöver skriva av dig. Svara inte på mitt inlägg tack om du inte har ngt vettigt att bidra med
"det är bara 600.000 döda.". Hysteri....

Sympatisk människa du är. jag försökte vara konstruktiv och stötta dig m,en precis som du visar med resterande svar verkar du vara inne på att alla ska rätta dig efter dig och de som inte gör det är onda.

• Gilla
Hep och 8 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om du stänger fönstret så gissar jag att det blir tyst eller så pass tyst att det inte är ett problem,eller?
Det är nog så de flesta gör också. Men för mig och en del andra är det inget alternativ då jag måste få tillgång till frisk luft annars blir jag mkt sämre i min sjukdom. Jag blev sjuk i ett mögelhus av dålig inomhusluft. Och jag tänker också att det inte är rimligt att alla ska stänga fönstren på sommaren för att några arbetslösa ungdomar ska kunna festa ostört. Det är inte så att de måste sitta på balkongen på nätterna. De kan säkert träffas och prata lågmält inne i lägenheten med stängd balkongdörr men de vill de inte

Appendix Appendix skrev:
"det är bara 600.000 döda.". Hysteri....

Sympatisk människa du är. jag försökte vara konstruktiv och stötta dig m,en precis som du visar med resterande svar verkar du vara inne på att alla ska rätta dig efter dig och de som inte gör det är onda.
Fler dör/ drabbas av "åtgärderna"

A Anna.p skrev:
Det är nog så de flesta gör också. Men för mig och en del andra är det inget alternativ då jag måste få tillgång till frisk luft annars blir jag mkt sämre i min sjukdom. Jag blev sjuk i ett mögelhus av dålig inomhusluft. Och jag tänker också att det inte är rimligt att alla ska stänga fönstren på sommaren för att några arbetslösa ungdomar ska kunna festa ostört. Det är inte så att de måsta sitta på balkongen på nätterna. De kan säkert träffas och prata lågmält inne i lägenheten med stängd balkongdörr men de vill de inte
Du kan nog inte räkna med att du kommer få rätt från någon överhuvudtaget om du inte vill stänga dina fönster.
Ge upp. Flytta.

• Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Vad sa dom om avloppet på 2 års besiktningen?
Rörmokaren som sa att det var det värsta han sett, vad var själva felet?

Claes Sörmland
A Anna.p skrev:
på kvällarna och fortsätter efter kl22 och hur länge som helst. Samtal, gap, mkt högt skratt, ibland musik. Röker, dricker förstås. Det vanliga. Ljudet förs runt och även ett vanligt samtal hörs som de sitter i min lägenhet, hörs säkert likadant hos andra grannar med fönstret lite öppet
Det här låter som ett knepigt fall att bedöma om det är en störning i lagens mening. (Alltså ej hur du upplever det, vilket är något som lagen inte tar hänsyn till.) Att människor umgås även kvällstid får man acceptera liksom samtal i normal ton. Och rökning på balkong får man också leva med. Och att folk dricker alkohol. Är det t ex en fredags- eller lördagskväll får man rimligen acceptera snäppet mer av dessa ljud från sina grannar än under en kväll innan vardag. Under semestertid också. Men att spela musik, skrik och stoj sent på natten är knappast OK.

Vilka krav tänker du dig på dina grannar? Att dina grannar aldrig kan ha vänner över efter 22:00 sommartid (när de har fönster och balkongdörr öppen)? Det lär inte vara en hållbar position. Att de inte ska spela musik eller stoja efter 22:00? Det lär vara en rimlig regel.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här låter som ett knepigt fall att bedöma om det är en störning i lagens mening. (Alltså ej hur du upplever det, vilket är något som lagen inte tar hänsyn till.) Att människor umgås även kvällstid får man acceptera liksom samtal i normal ton. Och rökning på balkong får man också leva med. Och att folk dricker alkohol. Är det t ex en fredags- eller lördagskväll får man rimligen acceptera snäppet mer av dessa ljud från sina grannar än under en kväll innan vardag. Under semestertid också. Men att spela musik, skrik och stoj sent på natten är knappast OK.

Vilka krav tänker du dig på dina grannar? Att dina grannar aldrig kan ha vänner över efter 22:00 sommartid (när de har fönster och balkongdörr öppen)? Det lär inte vara en hållbar position. Att de inte ska spela musik eller stoja efter 22:00? Det lär vara en rimlig regel.
Som jag har uppfattat föreningensregler och i de tidigare föreningar jag har bott i är att det ska vara tyst efter kl22. Har man ett dämpat samtal så kanske det kan hamna under "tyst", jag vet inte. De personerna försöker inte dämpa sitt samtal utan pratar som att det är på dan, även över normala samtalsnivån. Sen kommer det högt skratt på det.

Redigerat:
Claes Sörmland
A Anna.p skrev:
Som jag har uppfattat föreningensregler och i de tidigare föreningar jag har bott i är att det ska vara tyst efter kl22. Har man ett dämpat samtal så kanske det kan hamna under "tyst", jag vet inte. De personerna försöker inte dämpa sitt samtal utan pratar som att det är på dan, även högre över normala samtalsnivån. Sen kommer det högt skratt på det.
Vad står det exakt i trivselreglerna?

Sen är ju trivselregler just bara det. Det är trevligt om alla följer trivselreglerna och om man inte gör det kanske man får ett samtal med föreningens ordförande. Följer man inte trivselreglerna återigen så får väl ordföranden ta ett nytt samtal o s v. D v s det är rätt tandlöst. Ungefär som det ständiga problemet med att sopsorteringen inte fungerar i någon förening. Det är en evig process utan lösning, som alltid när man jobbar med människor.

A Andy78 skrev:
Vad sa dom om avloppet på 2 års besiktningen?
Rörmokaren som sa att det var det värsta han sett, vad var själva felet?
Jag är inte rörmokare men vad jag har förstått är att den nya konstruktionen på avloppet med flexibla plastslangar som ser ut som dragspel gjorde att det fastnade smuts i vecken vilket ledde till mögelbildning pga dålig genomströmning. När man rensade stank det av mögel. Jag gjorde en ordentlig rengöring och plockade isär allt och varken jag el min pojkvän hade sett mögel i avloppet på det sättet. 3 månader efter var det fullt av mögel igen då började jag misstänka att ngt var fel. På besiktningen tittade de inte ens på avloppet, endast kollade efter sättningsskador. Nu har rörmokaren bytt ut mot rör i hård plast utan veck och problemet inte återkommit. Jag misstänker att fler i föreningen kan ha detta problem och därför ville att de skulle komma och titta men de var inte intresserade, förmodligen för att det är besvärligt

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad står det exakt i trivselreglerna?

Sen är ju trivselregler just bara det. Det är trevligt om alla följer trivselreglerna och om man inte gör det kanske man får ett samtal med föreningens ordförande. Följer man inte trivselreglerna återigen så får väl ordföranden ta ett nytt samtal o s v. D v s det är rätt tandlöst. Ungefär som det ständiga problemet med att sopsorteringen inte fungerar i någon förening. Det är en evig process utan lösning, som alltid när man jobbar med människor.
Står ska vara tyst kl 22-07 och har man fest då ska man informera innan, med lappar.

Därför tycker jag att har man regler ska man också kunna driva igenom dessa. Med vräkning i värsta fall om så behövs. Men jag förstår vad du säger

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.