Hej
Om man kollar på el-diagrammet för Shelly 2.5 så är det alltid samma fas som går till L1 och L2. Jag vill styra en 2-fas Varmvattenberedare så behöver 2 olika faser. Fungerar det??

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ta en titt på interna kopplingsschemat,
[länk]

[bild]
Aaaaaaa 👍
Ok - så denna funkar inte. Vet någon vad för produkt jag behöver, eller måste man köpa 2 stycken 1PM

Om beredaren går på två faser utan nolla så räcker det att bryta ena fasen. Annars kan man sätta ett par kontaktorer som styrs av Shellyn, fast då får du ingen energimätning.

Vill du göra allt med en Shelly så behöver den vara godkänd för 400 Volt och det vet jag inte om någon av de med inbyggda switchar är?

13th Marine 13th Marine skrev:
Antigen en enkel Shelly som styr en kontaktor, eller en Pro 3.
[länk]
Är Pro 3 godkänd för 400 Volt?

useless useless skrev:
Är Pro 3 godkänd för 400 Volt?
Shelly Pro 3 är avsedd för trefassystem där varje fas kan vara 230V mot nollan. Så det hade varit tokigt om den inte tålde 400V mellan faserna.

• Gilla
oordning
  • Laddar…
Shelly Pro 3 är avsedd för trefassystem där varje fas kan vara 230V mot nollan. Så det hade varit tokigt om den inte tålde 400V mellan faserna.
Nja, den har tre individuella potentialfria slutande reläkontakter, men det betyder inte att den är lämplig att styra 2- eller 3-faslaster.
Se vad styrahem skriver om pro 3:
https://www.styrahem.se/p/794/strom...cXAD_tJXi6-4UzOyZs6LrutmVU_BIz4IaAj0vEALw_wcB

snaggletooth snaggletooth skrev:
Nja, den har tre individuella potentialfria slutande reläkontakter, men det betyder inte att den är lämplig att styra 2- eller 3-faslaster.
Se vad styrahem skriver om pro 3:
[länk]
Jasså?
Tittade du ens på tredje bilden?

Se även,
https://www.shelly.com/products/shelly-pro-3
Basic wiring diagram for Shelly 3 showing connections for resistive and inductive loads with RC snubber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit:
Skärmbild av en produktbeskrivning för Shelly Pro 3, en trekanalig smart switch för oberoende kretsar, inklusive trefaskretsar.
Skapa konto

Det kanske den är? Det är lite svårt att utläsa utifrån deras egna specifikationer. Jag läste en dikussion i Shellys egna forum för något år sedan och då var kontentan bara någon enstaka av deras produkter var godkända för 400 Volt. Men det kan ju ha ändrats.

Demmpa Demmpa skrev:
Jasså?

Se även,
[länk]
[bild]
Bilden säger ju ingenting om spänningen eller om det ens är tre olika inkommande faser i et ttrefassystem.
Det är få länder som har trefas i varenda hus, så många prylar för den internationella marknaden är inte anpassade för det.

Dessutom säger styrahem klart och tydligt:

Obs, max 240V

De 3 kanalerna tål max 240V så det går inte att styra 400V laster som t.ex. ett 400V SPA bad elller en 3-fas varmvattenberedare med denna. I dessa fall ska en 400V kontaktor användas som i sin tur styrs av en Shelly.

Dom som säljer prylen borde väl ha lite koll tycker jag?

Demmpa Demmpa skrev:
Jasså?

Se även,
[länk]
[bild]
Ja det gjorde jag.
Det där är 1-faslaster.
Då kan det aldrig bli över 230V över öppna reläkontakter.
Annars riskerar man 400V över dom vilket tydligen ska undvikas.

Jag är inte lika övertygad om att Pro 3 skulle fungera längre.
Hade stämt av ordentligt med Shelly innan jag skulle använt den.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Men som sagt var; Är det en simpel varmvattenberedare som går på två faser utan nolla så räcker det att bryta ena fasen med valfri enfasig reläpuck som klarar strömmen (vilket i princip alla borde göra).

B
Specifikationer för Shelly 3 Pro, godkänd för max 240V AC, ej 400V, med mått och tekniska detaljer för montering och funktion.
Skapa konto

Tycker specifikationen för shelly 3 pro är rätt tydlig. Den är godkänd att bryta 240V ac, inte 400v.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.