7 312 läst ·
68 svar
7k läst
68 svar
Hej jag har tänkt flytta till tält på året runt har någon tips om bo☺️
Eftersom jag fick det i mina bevakningar var detta inte en ny tråd, det var ett svar på en tråd från en kvinna som skulle bo i tält på en släktings tomt. Antar att moderator delat på trådarna så att det nu är en egen tråd! 👍L lbgu skrev:
Några tips följt av några frågor då.
Tältet ifråga bör ju vara dubbelväggigt med snöviktstålighet för att vara vettigt att bo i under vintern. Då finns ju Hilleberg Tarra vilket har en saftig prislapp på 20.000 kr i mittersta prisklassen... (en jurta är ju trots allt ett bra men dyrare alternativ) Sedan är det en liggunderlagslösning med högt R-värde och redundans som behövs. För det är inget kul att frysa på natten för att markkylan kommer åt en. Och en vanlig skummadrass kommer att suga upp kondens och bli fuktig över tid. Och när vi ändå pratar kyla så är det bra att ha en sovsäck som är anpassad efter ens behov av värme. Och värme får man från varm dryck och mat som tillagas utomhus. Inte någon eld inne i tältet! Ett enkelt gaskök är mer eller mindre värdelöst så ett kök för flytande bränsle behövs. Färsk mat eller ens konserver kan man glömma. Det fryser till is. Vatten måste bäras uppvärmt i termos eller så står man där med en frostsprängd vattenflaska.
Så då är frågan hur många gånger du har sovit i tält på vintern? Eller höst/vår? Vet du vad det innebär att tälta en utdragen period på sommaren så är det en bra start, men det är ju trots allt större skillnad än vad man tror att gå från en kall sommarnatt med "bara" 10-15° till att ligga i ett tält när det är -20° och fråga sig själv om man är varm nog för att våga somna för att man bara planerat för -10°
Vad har du för planer egentligen? Ska du gå upp på morgonen och åka till jobbet "som vanligt" med en fast lägerplats? Eller är det tanken att du ska bryta läger varje morgon och packa med dig allt i ryggsäcken?
Ekonomi då. Om du inte tänker använda allemansrätten och byta läger ofta så är det ju campingplatser som gäller. Jag kollade ett par ställen i Stockholm eftersom det var vad som frågades efter. En månad på tältäng (utan el) med tillgång till gemensamhetsanläggning är 2000 kronor. En månad på en ställplatscamping med el är typ 6000 kronor. Nu kan det vara så att jag råkade hitta dyra ställen då jag inte har använt mig av campingplatser på närmare 25 år...
Men det är nästan så att jag föreslår att du kollar upp om du inte hellre har en plåtis?
Tältet ifråga bör ju vara dubbelväggigt med snöviktstålighet för att vara vettigt att bo i under vintern. Då finns ju Hilleberg Tarra vilket har en saftig prislapp på 20.000 kr i mittersta prisklassen... (en jurta är ju trots allt ett bra men dyrare alternativ) Sedan är det en liggunderlagslösning med högt R-värde och redundans som behövs. För det är inget kul att frysa på natten för att markkylan kommer åt en. Och en vanlig skummadrass kommer att suga upp kondens och bli fuktig över tid. Och när vi ändå pratar kyla så är det bra att ha en sovsäck som är anpassad efter ens behov av värme. Och värme får man från varm dryck och mat som tillagas utomhus. Inte någon eld inne i tältet! Ett enkelt gaskök är mer eller mindre värdelöst så ett kök för flytande bränsle behövs. Färsk mat eller ens konserver kan man glömma. Det fryser till is. Vatten måste bäras uppvärmt i termos eller så står man där med en frostsprängd vattenflaska.
Så då är frågan hur många gånger du har sovit i tält på vintern? Eller höst/vår? Vet du vad det innebär att tälta en utdragen period på sommaren så är det en bra start, men det är ju trots allt större skillnad än vad man tror att gå från en kall sommarnatt med "bara" 10-15° till att ligga i ett tält när det är -20° och fråga sig själv om man är varm nog för att våga somna för att man bara planerat för -10°
Vad har du för planer egentligen? Ska du gå upp på morgonen och åka till jobbet "som vanligt" med en fast lägerplats? Eller är det tanken att du ska bryta läger varje morgon och packa med dig allt i ryggsäcken?
Ekonomi då. Om du inte tänker använda allemansrätten och byta läger ofta så är det ju campingplatser som gäller. Jag kollade ett par ställen i Stockholm eftersom det var vad som frågades efter. En månad på tältäng (utan el) med tillgång till gemensamhetsanläggning är 2000 kronor. En månad på en ställplatscamping med el är typ 6000 kronor. Nu kan det vara så att jag råkade hitta dyra ställen då jag inte har använt mig av campingplatser på närmare 25 år...
Men det är nästan så att jag föreslår att du kollar upp om du inte hellre har en plåtis?
Hur genomtänkt är detta egentligen, samt varför önskar du bo i tält året runt. "Det kräver sin man", eller kvinna, att orka/kunna/våga tälta på heltid. Man är ju för det första väldigt utlämnad utan lås som håller obehöriga ute. Det är ofta kallt, svårt att sköta behov och hygien. Det kräver mycket kunskap om hur man håller sig varm, torr och vid liv.Amanda Nylander skrev:
Jag blir lite fundersam när du funderar på att köpa ett partytält. Jag hoppas verkligen att partytältet var tänkt till annat än att sova och bo i. Om så var fallet kommer du ha tvingats sluta tälta redan i början av September. Minsta blåsväder, så är du då utan boende.
Det är nog inte genomtänkt alls. Och nu är hon sur för att vi bara ser problem istället för att heja på när hon tycker sig fått en bra idé!A AG A skrev:Hur genomtänkt är detta egentligen, samt varför önskar du bo i tält året runt. "Det kräver sin man", eller kvinna, att orka/kunna/våga tälta på heltid. Man är ju för det första väldigt utlämnad utan lås som håller obehöriga ute. Det är ofta kallt, svårt att sköta behov och hygien. Det kräver mycket kunskap om hur man håller sig varm, torr och vid liv.
Jag blir lite fundersam när du funderar på att köpa ett partytält. Jag hoppas verkligen att partytältet var tänkt till annat än att sova och bo i. Om så var fallet kommer du ha tvingats sluta tälta redan i början av September. Minsta blåsväder, så är du då utan boende.
1-2 dygn får du ha tältet på samma plats enligt allemansrätten. Finns en kille som bor i Örebro och jobbar i Karlstad som sover i en sån här tälthängmatta när han jobbar, ungefär en kilometer från arbetsplatsen. Det blev så när har missat att boka hotell i tid en gång och det var konferens i stan och då insåg han att det var ett bra sätt att spara pengar. Men då har han ju möjlighet att använda arbetsplatsens dusch och toalett och han tar med sig allt varje gång, han bor inte i skogen.S SirKnasen skrev:Men om tältet reses utanför detaljplanerat område.
Är mindre än 15kvm.
Flyttas runt efter 3 månader.
Krävs fortfarande bygglov?
Behöver man då även rivningslov när man campat klart?
Vad är det värsta som kan hända om man campar en längre tid (med markägarens tillåtelse) och någon paragrafryttare anmäler svartbygget (tältet)?
Är det markägaren som får problemen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur flytta imkanal bäst?
Ventilation -
Flytta poolskydd i sidled
Pool -
För högt altantak?
Altan & Uteplats -
Hva bør jeg gjøre med svigermors altantak?
Altan & Uteplats -
Hej! Jag varmavatten med vedpanna men det finns automatic temperature för att flytta värmvatten till andra tankar o det fungerade inte?
Värme allmänt