useless useless skrev:
Ja, man ska inte överdriva behovet av bygglov eller andra formella tillstånd även om det kan vara bra att känna till vad som egentligen gäller.
Jag har följer sporadiskt på några några åretrunttältare på sociala medier och problemet är inte själva tältet i sig, utan att platsen med tiden blir en lägerplats med vedupplag under tak, vindskydd, fast eldstad etc.
Så även om man inte blir tvingad att flytta kan det nog vara bra att bryta upp och omgruppera med jämna mellanrum innan platsen blir alltför påverkad.
Tydligen så kan inte folk läsa på internet att man behöver inte bygglov på en liten period så klart om det är stor period så måste man kontakta!!🙂

useless useless skrev:
Ja, man ska inte överdriva behovet av bygglov eller andra formella tillstånd även om det kan vara bra att känna till vad som egentligen gäller.
Jag har följer sporadiskt på några några åretrunttältare på sociala medier och problemet är inte själva tältet i sig, utan att platsen med tiden blir en lägerplats med vedupplag under tak, vindskydd, fast eldstad etc.
Så även om man inte blir tvingad att flytta kan det nog vara bra att bryta upp och omgruppera med jämna mellanrum innan platsen blir alltför påverkad.
Tänkte fixa en sån också

• Vit trädgårdspaviljong med väggar och fönster, uppställd med öppna gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En tältkåta är betydligt hållbarare i svenskt klimat än ett partytält. Ännu bättre vore en isolerad jurta. Då kan du ha ett riktigt golv och därmed slippa både fukt och kyla från marken på vintern.
I dessa kan du även ha en kamin för uppvärmning och matlagning.

• Gilla
Amanda Nylander och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gräver inte ner sitt skit, men de flesta människor har ju lite andra hygienkrav..
Därav gropen.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
En tältkåta är betydligt hållbarare i svenskt klimat än ett partytält. Ännu bättre vore en isolerad jurta. Då kan du ha ett riktigt golv och därmed slippa både fukt och kyla från marken på vintern.
Ett gammalt armetält är väldigt hållbart och ombonat.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ja tack för tipset🙂

yonna yonna skrev:
Mantalsskrivningen ytterligare en.
Mantalsskriven är knappast beroende av om man bor i hus, vagn, tält eller under bar himmel utan man ska vara folkbokförd där man faktiskt bor. Inte heller behöver man fara till Betlehem för att skattskriva sig utan skatten dras automatiskt på tjänsteinkomster.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Man gräver väl en grop som i lunpen och sätter en stock liggandes en bit ovanför gropen. Hur gör älgen i skogen?
Om du inte är på platsen bara tillfälligt bör du göra en latrinkompost istället för att gräva ner.

Du kan även lämna in latrin till kommunens ÅVC, men det är inte alla kommuner som har den hanteringen.

• Gilla
Amanda Nylander
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mantalsskriven är knappast beroende av om man bor i hus, vagn, tält eller under bar himmel utan man ska vara folkbokförd där man faktiskt bor. Inte heller behöver man fara till Betlehem för att skattskriva sig utan skatten dras automatiskt på tjänsteinkomster.
Måste man inte ha en adress att vara skriven på? Blir ju svårt om man bor mitt i skogen nånstans.

• Gilla
Amanda Nylander
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Måste man inte ha en adress att vara skriven på? Blir ju svårt om man bor mitt i skogen nånstans.
skogen lär ha en fastighetsbeteckning så det går nog att ange den

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Amanda Nylander Amanda Nylander skrev:
Jag vill ha bara tips inte en jävla gnäll på allt annat tack för hand 🙂
Nu tycker jag du är grinig! Det är väl bra att du får tips om allt man kan behöva tänka när man ska bo i tält. Det känns inte som du har superkoll ju.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
skogen lär ha en fastighetsbeteckning så det går nog att ange den
Kanske det! Man får ju ingen brevlåda då, men det går väl att ordna på annat sätt.

K Kirre2 skrev:
Kanske det! Man får ju ingen brevlåda då, men det går väl att ordna på annat sätt.
Man får väl aldrig någon brevlåda såvitt jag vet, brevlåda köper man själv och monterar på lämplig plats.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Går att lösa med Poste Restante

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man får väl aldrig någon brevlåda såvitt jag vet, brevlåda köper man själv och monterar på lämplig plats.
Ja såklart, men man måste ju ha en bestämd plats att sätta den på så brevbäraren hittar den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.