T
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.

Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.

Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".

Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.

Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.

Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.

Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.

Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.

Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.

Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]

Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.

Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?

Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Många kan ju inte agera. Politikerna skyddar sina vänner genom regler som gör det svårt att byta bank och ha fungerande konkurrens. Illusionen om fungerande konkurrens på "fria marknader" är en dyr morot som befolkningen köpt och nu betalar ockerpriser för. Banksystemet är bara en sektor, elmarknaden en annan. Båda tunga utgiftsposter och vi ser även livsmedel hamna här, i ocker-ekonomin, samtliga är orienterade kring småkonsumenterna/hushållen. Men svensken är tyvärr både blind och döv och därför ett lätt offer för rånare.

• Gilla
mange65 och 9 till
  • Laddar…
bara att byta när services blir sämre och förmåner mindre....

vara kund sen barnsben hos en bank när det fanns kontor i byn och damen vid disken visst kontonr men mera

sen 2014 började det gå nerför dom slutade med försäkringar VISA slutade samarbeta och blev mastercard.. ( När VISA säger upp samarbete med en bank är det en bra varningklocka )

hande man varken huslån elr över 10-15 på spar/bruks/fonder tot sågs man inte som prefrenskund utan mer som fattijunn och då togs det månadsavgift för kort/ibank/spar/bruks

måndasavgifter stiger markant varje år tog bort alla förmåner för unga till 25år
med minst 2veckor väntan när bokar tid för samtal
samt är mötet gällande företagskonto är det 150€/h

MEN nytt fint huvudkontor byggdes 2018 och serviesställen är nerbantade till 1 per stad över 50.000

byte bank för 8mån sedan när tog över jordbruket och avslutade alla konton och flytta över pengarna till nya banken men jag glömde ändra kontonr för jordbrukstöd så dom blev på vift till gammla banken och sen skickades dom tillbaka.. MEN gammlabanken hörde avsig för dom ville JÄTTE gärna ha mig som kund igen (undrar varför? 😂😂😂😂) kändest skönt när man kunde säga endast "nej" och trycka på röda luren :D

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
För ca 1 år sen ville jag se vad Swedbank kunde erbjuda för villkor. Jag ringde dem, efter 20 min i kö fick jag veta att en rådgivare skulle ringa upp nästa dag. Såklart missar jag det samtalet och ringer upp kundtjänst igen för jag får inget direktnummer till personen. Det tar 20 minuter kötid igen och personen ska återkomma nästa vecka.

Veckan därpå missar jag samtalet igen. De ringer under arbetstid utan någon som helst förvarning om NÄR de ska höra av sig. Mitt jobb är sådant att emellanåt kan jag inte släppa det jag gör för att svara i telefon. Så jag kan inte svara denna gången heller.
Denna gången lämnas ett meddelande i telefonsvar att de tolkar det som att jag inte längre är intresserad och jag kan höra av mig igen om det är något.

De menar alltså att jag ska sitta i telefonkö och ändå inte komma fram till rätt person medan de bara tror sig kunna lyfta luren och ringa apropå ingenting.

Swedbank är helt uteslutet pga denna upplevelsen.

Nordea är faktiskt bra på sin kundtjänst men sämre på annat.

• Gilla
  • Haha
gufor02 och 17 till
  • Laddar…
Jag bytte till Danske bank för några år sedan. Fyllde i någon blankett på hemsidan. De ringde upp inom 10 minuter efter jag hade skickat in. Och vi hade personligt möte några dagar senare. Med något litet undantag tycker jag att de har skött sig över förväntan. Bytte då fårn Nordea, där min personlige bankman gjort sig oanträffbar i typ 6 veckor.

Mycket möjligt att jag skulle kunna få någon tiondels procent bättre ränta om jag förhandlade själv. Nu nyttjar jag deras SACO ramavtal som ger en skaplig rabatt utan att jag skall behöva strula med egen förhandling hela tiden.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
N
HogeN HogeN skrev:
bara att byta när services blir sämre och förmåner mindre....

vara kund sen barnsben hos en bank när det fanns kontor i byn och damen vid disken visst kontonr men mera

sen 2014 började det gå nerför dom slutade med försäkringar VISA slutade samarbeta och blev mastercard.. ( När VISA säger upp samarbete med en bank är det en bra varningklocka )

hande man varken huslån elr över 10-15 på spar/bruks/fonder tot sågs man inte som prefrenskund utan mer som fattijunn och då togs det månadsavgift för kort/ibank/spar/bruks

måndasavgifter stiger markant varje år tog bort alla förmåner för unga till 25år
med minst 2veckor väntan när bokar tid för samtal
samt är mötet gällande företagskonto är det 150€/h

MEN nytt fint huvudkontor byggdes 2018 och serviesställen är nerbantade till 1 per stad över 50.000

byte bank för 8mån sedan när tog över jordbruket och avslutade alla konton och flytta över pengarna till nya banken men jag glömde ändra kontonr för jordbrukstöd så dom blev på vift till gammla banken och sen skickades dom tillbaka.. MEN gammlabanken hörde avsig för dom ville JÄTTE gärna ha mig som kund igen (undrar varför? 😂😂😂😂) kändest skönt när man kunde säga endast "nej" och trycka på röda luren :D
Är det månne Aktia du talar om ?

Excel Excel skrev:
Om alla bankkunder blev bättre att byta bank oftare skulle konkurrensen vara mycket bättre. Finns för många som har jättestor respekt för sin bankman och inte ens vågar byta bank.
Dessvärre är det så. Har mött många som tror att lojalitet lönar sig, både vad gäller bank såväl som elbolag. "Ja men jag har varit kund hos elbolaget sedan 40 år och om det blir strömavbrott och vi har ett annat bolag så hamnar vi nog sist i kön". Finns alltid noll belägg för påståendena. Dagens verklighet är att lojalitet inte lönar sig.

Skulle däremot vara en intressant ekonomisk studie att försöka reda i vad som händer för ett bolags intäkter om de istället skulle premiera lojala kunder. Tänk att få ett meddelande från banken där det står "du har varit en trogen kund under en längre tid så vi vill belöna dig med att sänka räntan på ditt lån". Hur många rekommendationer och nytecknade kunder skulle det ge?

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Jag håller med TS att fler borde byta bank, speciellt om man får ett sådant bemötande. Själv tycker jag Swedbank är fenomenala. Deras internetbank är grymt stabil man kan utgöra alla ärenden där. Saknar bara inlogg genom bankid på datorn.
Banken ger oss alltid lån och räntan är hygglig. Mycket av det man betalar går direkt tillbaka bygden. Bland annat hjälpte banken folk som fått problem vid en naturkatastrof som uppstod en gång samt en del som inte kunde betala sin elräkning. Sen har väl Swedbank lite svårare att låta bli det rent av kriminella, tänker främst på pengatvätt och annan ljusskygg verksamhet. Men även dom behöver tjäna pengar. Om inte dom så gör någon annan det.

• Gilla
  • Wow
zyszczak62 och 4 till
  • Laddar…
Ytterligare en minst sagt sjuk sak i den här historien är att jag varje månad betalar en avgift för att vara Nyckelkund.

Vilka skurkar!

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Leif Larson och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag ser på aktieutdelningarna att Swedbank är en skitbank. Det är därför jag köpte in mig i den.

Ju fler obskyra avgifter och desto svårare det är för småfolket att nå "personlig bankman" desto bättre för oss ägare. Det finns inget kostsammare än gamla småkunder som tar upp medarbetares tid för att försöka pruta på lånen. Det är en dubbel kostnad för banken, dels den direkta lönekostnaden för medarbetarens tid och dels de förlorade intäkterna om man går med på att pruta. Och inga pengar har dessa kunder så man kan lura in dem i dyra "aktivt förvaltade fonder" som i själva verket är indexfonder som sköts av en enkel mjukvara.

(Det bästa för samhället skulle naturligtvis vara att man bara loggar in i en app och flyttar sina bolån på tre minuter till en ny bank utan kontakt med någon person via telefon eller liknande. Men hur ska det då blir någon vinst att dela ut till oss aktieägare?)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
gufor02 och 34 till
  • Laddar…
Tvärt om är jag nöjd med Swedbank men har självklart fler banker parallellt.

Har testat på att vara premium och PB.
Premium kan man vara utan att de tar betalt. Man kan "prova på" i flera år.

Hur som helst och oavsett bank så ska man ha en egen kontaktperson och en vice kontaktperson som man har både direktnummer och mail till och som är insatt i ens situation.

Jag har uppföljning på placering och pension någon gång per år. Gillar dock att köra eget race så lyssnar bara på ett öra ibland.

Men jag känner att man är en viktig kund och har bra kontakt så Swedbank blir kvar i topp 3 av bankerna man använder.

Det låter som du varit alldeles för passiv kund under lång tid.
Har du diskuterat hur dina aktier, fonder, krypto och pensioner ska flyttas efter Trump vann eller har du själv agerat och varit aktiv där?

• Gilla
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser på aktieutdelningarna att Swedbank är en skitbank. Det är därför jag köpte in mig i den.
Skiitbank? Det är en alldeles utmärkt bank som tjänar pengar och har en stabil trogen kundbas som genererar intäkter år efter år. Utan att banken behöver lägga ner något som helst arbete på försäljning/marknadsföring. Som företagsidé är det lysande.

Funderar man på att placera sina sparpengar på något av Swedbanks alla konton för att få en bra avkastning, dvs ränta, får man leta länge om man skall hitta något alternativ som är bättre är att istället köpa aktier i banken.

Observera att detta även gäller alla andra banker man kan köpa aktier i.

Swedbank är bara en bank i mängden. Varken sämre varken bättre än någon annan.

• Gilla
  • Wow
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Tvärt om är jag nöjd med Swedbank
Man brukar vara det ett tag. Ibland ell väldigt långt tag. Men man är helt i bankens våld.
P Pligg85 skrev:
men har självklart fler banker parallellt.
Det är väl det som är den stora grejen tycker jag. Så skall man göra!👍
Jag har aldrig förstått varför man skall byta bank. Alltså jag begriper varför man skall bli kund i en bank till. Men jag fattar inte varför man skall avsluta sina förbindelser med någon av de andra bankerna man är kund i för den sakens skull.🤑

Man lämnar väl inte tillbaka sitt ICA-kort om COOP råkar ha bättre pris på julskinkan och man köper den där ett år? Urvalet av sill kanske fortfarande är bättre på ICA. Typ.

• Gilla
  • Wow
pmd och 4 till
  • Laddar…
Har inge vidare bra erfarenhet av Swedbank heller. Vi hade en gammal bank-kvinna där när vi köpte hus som var bra och vettig. Hyfsad rabatt och inga konstigheter. När hon sen gick i pension började spektaklet. Ersättaren ville tjäna mer pengar så hon kunde absoluuuut inte ge så fina rabatter som vi haft. (som vi sen inser var en helt ordinär rabatt). Minns inte exakt men om det var 70 punkter så kunde hon erbjuda 15...

Vi meddelade att vi då kommer se oss om efter en annan bank och tittade runt. Vi fick typ 75 punkter hos SEB och meddelade att vi kommer byta dit. SEB inleder flytt osv, men ett par dagar innan bytet ringer de från SEB och säger att våra lån är bundna igen på 2 eller 5 år. Minns inte vilket... Hon hade alltså tagit en chans och bundit om dem någon dag i förväg så att vi inte skulle kunna byta bank! Det fanns inget att göra, om vi inte ville betala ränteskillnadsersättning osv osv... Jag blev fly förbannad och fick tag i bankdirektören i stan som efter några väl valda ord fick be om ursäkt och lösa problemet. Kostade nog dem en slant att reda upp, hoppas jag.

Men efter det lämnade släkten Swedbank och jag lär inte ens ställa frågan dit igen.

Men men, en ren anekdot men vissa bank-människor gör allt de kan för att lura oss vanliga dödliga. Då var vi unga och oerfarna men huvudet på skaft. Hon hade säkert kunnat blåsa merparten av unga oerfarna kunder.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
TCG och 6 till
  • Laddar…
O O skrev:
Men man är helt i bankens våld.
På vilket sätt?

O O skrev:
Jag har aldrig förstått varför man skall byta bank.
Här är vi löjligt överens. När jag framför liknelser med att det är självklart att man plockar russinen ur bankkakan på samma sätt som man gör med olika livsmedelsbutiker brukar de flesta dock vara helt oförstående, konstigt nog. De byter bank men inte tusan byter de skoaffär eller restaurang. Här är man minsann otrogen men inte när det gäller banker. Svårbegripligt!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Men jag fattar inte varför man skall avsluta sina förbindelser med någon av de andra bankerna man är kund i för den sakens skull.
En orsak kan vara att slippa finnas med som kund hos dem så de har möjlighet att skicka reklam. Eller kan dela med sig av dina uppgifter till deras samarbetspartners = sälja din information till andra som vill skicka reklam till dig. Tyvärr går det numera åt det hållet att varenda jäkla ställe du lämnar en uppgift till och som kan anse att du är deras kund i sin tur delar med sig av din information till inte 2-3 parterns i samma koncern utan hundratals andra företag via olika vägar.

Det är ju så att om någon låter dig ha tjänster såsom konto, betalmöjligheter osv så är det inte tjänsterna som är deras handelsvara, det är du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.