83 325 läst ·
424 svar
83k läst
424 svar
Hej då Swedbank!
Observera dock SKI som du hänvisar till - Sparbankerna ligger i topp.Krokkodriljo skrev:
Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
De delar ju plattform med Swedbank.
Kanske kan du hitta en Sparbank in din närhet? (Jag vet inte om det finns i storstderna, men dock finns de överallt i småorter)
Vi fick 1,62% rabatt nu, har 3Mkr i lån, först 1,55% men då machade de inte ens Landshypoteks ränta som alla kan få. Sedan orkade jag inte bråka mer. Det tar typ 15 min varje gång de ska synka med chef.Krokkodriljo skrev:
Jag har mitt bolån hos Swedbank sedan några år tillbaka, egentligen endast för att de gav mig byggkreditiv när jag byggde hus.
Jag har allt mitt sparande någon annanstans sedan länge. Dock är bolånet relativt stort (5,7 MSEK) och jag förhandlade till mig en bra rabatt då byggnadskreditivet gjordes om till bolån. Belåningsgraden nu är ca 46%.
Sedan har det gått 2-3 år och jag har varit passiv, inte kollat så noga, utan bara hört av mig till min kontaktperson en gång om året när det har varit dags att förlänga/förnya rabatt. De har ju varit tydliga med att jag är en viktig kund för dem och får en bra rabatt vid förlängning. "Det bästa vi kan ge".
Kontaktpersonen jag hade slutade och jag blev hänvisad till en annan person. När det nu var dags att förnya rabatten i år så fick jag inte prata med den personen eftersom jag inte betalar för Premium-tjänsten(?!). Han vägrade förhandla/förnya rabatten utan hänvisade till kundtjänst.
Efter att ha suttit i kö i en evighet kom jag till slut fram, och kundtjänstagenten tittade på min rabatt och tyckte jag betalade alldeles för mycket. Hon la in en betydligt mer generös rabatt än tidigare och tyckte jag skulle höra av mig till kontoret för att eventuellt få lite kompensation. Detta fick mig såklart att fundera.
Jag gjorde det jag borde ha gjort betydligt tidigare, dvs tittade månad för månad vad jag har betalat (och haft för avvikelse) samt jämförde med Swedbanks egen snittränta (3 mån ”rörlig”) liksom med andra storbankers snitträntor.
Det visar sig att Swedbank de allra flesta månaderna har haft högst snittränta (rörlig) av alla storbanker samt att jag alla månader betalat än ännu högre ränta än snittet.
Jag försöker febrilt få tag i någon på mitt lokala kontor (inte det enklaste) och det slutar med att jag får gå in på det fysiska kontoret för ett möte med en ”random” rådgivare.
Till slut får jag tag i kontorschefen och när jag frågar om det är rimligt att jag som trogen kund, som betalt dyrt byggnadskreditiv under lång tid, och som har ett relativt stort bolån på 5,7 MSEK med låg belåningsgrad ska betalat en högre ränta än Swedbanks snittkund med betydligt mindre lån. Han tycker att det är helt i sin ordning.
Jag förstår nu varför Swedbank ligger i botten av SKI (Svensk kvalitetsindex) och har lägre kundnöjdhet än de allra flesta andra banker.
[bild]
Bara det faktum att man helt plötsligt inte får prata med den man hade som kontaktperson utan att betala extra för Premium skapar ju en minst sagt bedrövlig kundupplevelse. Att de sedan tycker att vissa ”trogna, viktiga och värdefulla kunder med stort engagemang i banken” gott kan betala extra jämfört med snittkunden säger tillräckligt för mig.
Problemet är ju att de flesta av oss konsumenter inte agerar. Banken kan tjäna miljarder på våra bolån genom att bete sig hur illa som helst, ta oskäligt betalt, hitta på nya avgifter, och ta bort eller sänka rabatter när man minst nar det. Men kunderna sitter kvar trots relativt gott om alternativ. Varför?
Men nu är det nog för mig. Tack och hej, aldrig mer Swedbank!
Det kan det säkert vara.C cbrolin skrev:
Om man reflekterar över motsatsen ser man fördelen lättare. Om alltså ingen byter bank försvinner bankernas incitament att få någon att byta. Alltså att försöka ge bättre villkor för sina kunder. Istället kan bankerna höja sina avgifter utan att tappa kunder.
Fördelen är att kundrörlighet är en del (förutsättning?) för en fungerande marknadsekonomi.
Bytte till Länsförsäkringar för snart två år sedan från Nordea. Bästa jag gjort på länge.
Bra och billiga försäkringar när man blivit guldkund (sparande, bolån + försäkringar där). Räcker med att spara 500kr i månaden för att bli guldkund.
Rabatten på lånet förlängs varje år utan att behöva ringa in och passa datum.
Återbäring varje år på överskottet - det går tillbaka till kunderna istället för till aktieägarna.
Lokala kontor i hela Sverige med personlig service. Helt oslagbart. Ofta är kontoren placerade lite i utkanten av stan med gratis parkering dessutom så att det är smidigt att ta sig dit.
Enda nackdelen är att man inte kan handla utländska aktier i deras isk. Men går ju lätt att lösa med exempelvis avanza eller motsvarande tjänst vid sidan av.
Bra och billiga försäkringar när man blivit guldkund (sparande, bolån + försäkringar där). Räcker med att spara 500kr i månaden för att bli guldkund.
Rabatten på lånet förlängs varje år utan att behöva ringa in och passa datum.
Återbäring varje år på överskottet - det går tillbaka till kunderna istället för till aktieägarna.
Lokala kontor i hela Sverige med personlig service. Helt oslagbart. Ofta är kontoren placerade lite i utkanten av stan med gratis parkering dessutom så att det är smidigt att ta sig dit.
Enda nackdelen är att man inte kan handla utländska aktier i deras isk. Men går ju lätt att lösa med exempelvis avanza eller motsvarande tjänst vid sidan av.
Nu pratar du om en sparbank gissar jag. Dom ser likadana ut som Swedbank men är olika organisationerJ Jontha skrev:Jag håller med TS att fler borde byta bank, speciellt om man får ett sådant bemötande. Själv tycker jag Swedbank är fenomenala. Deras internetbank är grymt stabil man kan utgöra alla ärenden där. Saknar bara inlogg genom bankid på datorn.
Banken ger oss alltid lån och räntan är hygglig. Mycket av det man betalar går direkt tillbaka bygden. Bland annat hjälpte banken folk som fått problem vid en naturkatastrof som uppstod en gång samt en del som inte kunde betala sin elräkning. Sen har väl Swedbank lite svårare att låta bli det rent av kriminella, tänker främst på pengatvätt och annan ljusskygg verksamhet. Men även dom behöver tjäna pengar. Om inte dom så gör någon annan det.
Jag var tills för typ 5år sedan stark motståndare till motsvarande Lendo och Sambla. Men provade Sambla i samband med ett billån och fick bra svar från bankerna. Även provat Lendo som också gav bra utdelning. Gäller att titta på vad de har för samarbetspartners för det tilltänkta lånet om man vet någon bank som brukar ge bra villkor och ränta för det tänkta lånet.
Jag bytte från SEB till Landshypotek bank för typ 5 år sedan. Jag tröttnade på de evigt försämrade villkoren och deras jagande efter tjänstepensioner och annat sparande. Bankmötena var helt meningslösa. Landshypotek har en rabattrappa beroende på belåningsgrad. Inget jagande efter annat sparande, inget förhandlande, rabatten består. Bara en bolånebank för mig. Är så otroligt nöjd med att inte behöva bry mig om att bli blåst. Kanske inte är absolut bäst för alla och att det kanske går att få något bättre villkor på annat ställe för dem med stora lån och bra munläder. Men för mig blev det en befrielse, kan bara rekommendera!
Jag håller med, man borde pressa politikerna för att ändra spelreglerna så att de gynnar folket.T tobiast skrev:Många kan ju inte agera. Politikerna skyddar sina vänner genom regler som gör det svårt att byta bank och ha fungerande konkurrens. Illusionen om fungerande konkurrens på "fria marknader" är en dyr morot som befolkningen köpt och nu betalar ockerpriser för. Banksystemet är bara en sektor, elmarknaden en annan. Båda tunga utgiftsposter och vi ser även livsmedel hamna här, i ocker-ekonomin, samtliga är orienterade kring småkonsumenterna/hushållen. Men svensken är tyvärr både blind och döv och därför ett lätt offer för rånare.
Jag hade faktiskt par sparkonton hos Landshypotek tills för någon vecka sedan. De hade bra ränta jämfört med andra välkända låneinstitut. Bytte dock till Marginalen nu p.g.a bättre ränta.P PeeWee skrev:Jag bytte från SEB till Landshypotek bank för typ 5 år sedan. Jag tröttnade på de evigt försämrade villkoren och deras jagande efter tjänstepensioner och annat sparande. Bankmötena var helt meningslösa. Landshypotek har en rabattrappa beroende på belåningsgrad. Inget jagande efter annat sparande, inget förhandlande, rabatten består. Bara en bolånebank för mig. Är så otroligt nöjd med att inte behöva bry mig om att bli blåst. Kanske inte är absolut bäst för alla och att det kanske går att få något bättre villkor på annat ställe för dem med stora lån och bra munläder. Men för mig blev det en befrielse, kan bara rekommendera!
Hos LH behöver man inte jaga deras kundservice när man vill ändra amorteringen eller binda något dellån, utan görs enkelt på Mina sidor.
Flytta sparkonto med innestående belopp och ränta var jättesmidigt också.
Ja nu är det ingen skillnad för någon av de affärsbankerna vad gäller att få rabatter men Swedbank kanske har flest privatkunder och mesta gnället frun kunder. Flera av nischbankerna fick i närtid sluta med bolån när det var svårare och dyrare för bankerna att refinansiera sig. Så deras utlåning fungerar endast när det finns billiga pengar att finansiera sina lån med, inte speciellt tryggt kan tyckas.T tobiast skrev:Många kan ju inte agera. Politikerna skyddar sina vänner genom regler som gör det svårt att byta bank och ha fungerande konkurrens. Illusionen om fungerande konkurrens på "fria marknader" är en dyr morot som befolkningen köpt och nu betalar ockerpriser för. Banksystemet är bara en sektor, elmarknaden en annan. Båda tunga utgiftsposter och vi ser även livsmedel hamna här, i ocker-ekonomin, samtliga är orienterade kring småkonsumenterna/hushållen. Men svensken är tyvärr både blind och döv och därför ett lätt offer för rånare.
Likaså är de så kallade nischbanker inte en fullsorterad bank som ex, har inte transaktions konto mm och knappt någon personal om man behöver någon kontakt. Av de mindre bankerna anser jag att landshypotek o SBAB har bra bolåneerbjudande och en fungerande kund tjänst.
Men ni som klagar på de stora bankerna förstår nog inte att vi har en mycket stark konkurrenssituation i Sverige där bankerna har internationellt mycket låga marginaler för bolån.
Ni som anser att ni har full rätt till ett lägre pris när ni går till banken kan också pröva med det när ni går till ICA för att handla eller Coop utan att vara helkund eller för den delen köpa en ny bil där bilhandlaren endast är sk agent. Vi lever i en marknadsekonomi.
De lägger ned en hel del på marknadsföring. "En riktigt svensk bank" hörs ideligen på radio med olika dialekter. Har själv bolånet där då vi hade en bra kontakt som gav oss lån när maken hade en osäker anställning. Däremot har jag inget incitament att vara just dem trogen. Har lite aktier då de ger bra utdelning. Sparkonton och kreditkort på Norwegian då de har bättre villkor för dessa tjänster.O skrev:
Skiitbank? Det är en alldeles utmärkt bank som tjänar pengar och har en stabil trogen kundbas som genererar intäkter år efter år. Utan att banken behöver lägga ner något som helst arbete på försäljning/marknadsföring. Som företagsidé är det lysande.
Funderar man på att placera sina sparpengar på något av Swedbanks alla konton för att få en bra avkastning, dvs ränta, får man leta länge om man skall hitta något alternativ som är bättre är att istället köpa aktier i banken.
Observera att detta även gäller alla andra banker man kan köpa aktier i.
Swedbank är bara en bank i mängden. Varken sämre varken bättre än någon annan.