T tobiast skrev:
Har du lån i banken blir det ju lätt väldigt dyrt.
Varför då? Lånen har väl normalt en bindningstid som inte är evig?

T
Alfredo Alfredo skrev:

Du har ett bolån på 2 000 000 kronor och band din ränta på 4,60 procent på 3 år i juli 2023. Din kostnad för ränteskillnadsersättning blir då nästan 50 000kr.

https://www.stabelo.se/bolaneguiden/ranteskillnadsersattning

I ockerekonomin där många blivit fattigare är det inte alla som har råd att ta denna ytterligare merkostnad. Det kan också ta tid att tjäna in kostnaden på den nya, förhoppningsvis lägre räntan, om det ens är möjligt.

Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Nej. Byter du restaurang om du går ut och äter någonstans?
Nej

T tobiast skrev:
är det inte alla som har råd att ta denna ytterligare merkostnad.
Man väntar väl med att flytta sina lån tills bindningstiden går ut?

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
P
Edslos skrev:
Bankernas girighet saknar motstycke i allt i samhället inklusive monopol företag som elbolag.
Elnätbolag är naturliga monopol, och är reglerade av Energimarknadsinspektionen.
Elhandelsbolag (som du köper strömmen av) är inte monopol.

P
GlennB GlennB skrev:
Att ha bostadslån är ett måste för de flesta. punkt.
Tyvärr också ofta mycket stora lån eftersom bostadspolitik och finanspolitik sköts av politiker i Sverige.

P pmd skrev:
Tyvärr också ofta mycket stora lån eftersom bostadspolitik och finanspolitik sköts av politiker i Sverige.
Vilka borde sköta bostadspolitik och finanspolitik om nu inte politiker är lämpade? 🤔

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
P
Excel Excel skrev:
Byter man inte bank då? Hur många man använder är ointressant.
Uttrycket "byta bank" brukar implicera att man anlitar samma bank för alla sina banktjänster. Bankerna vill gärna att det ska vara så och ger kunderna fördelar om de blir s.k. helkund, och många går väl på det. I själva verket är snarare så att bankerna ger icke-helkunder nackdelar.

P
Alfredo Alfredo skrev:
För 5 år sen fick jag ett erbjudande av "min bank" (dvs den bank vi har lånat pengar av för bostaden) om att binda lånen till drygt en procents ränta. Det var under den period som räntorna sakta med säkert sjönk. Jag chansade på att rörliga räntor inte skulle sjunka mycket under en procent och band på sju år. Det blev rätt ok.

Jag hade kunnat binda lånet på 10 år men det kändes som en lite för lång evighet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka borde sköta bostadspolitik och finanspolitik om nu inte politiker är lämpade? 🤔
De verksamheterna borde avpolitiseras.

T tobiast skrev:
Har du lån i banken blir det ju lätt väldigt dyrt. Dyrt betyder svårt för många nyfattiga svenskar. Hängde du med?
Ja om man har gjort valet att vinda räntan har man förhoppningsvis varit medveten om vad det innebär.

Att det tack vara ett aktivt beslut blir dyrt att byta bank är inte detsamma som att det är svårt.

P pmd skrev:
Uttrycket "byta bank" brukar implicera att man anlitar samma bank för alla sina banktjänster. Bankerna vill gärna att det ska vara så och ger kunderna fördelar om de blir s.k. helkund, och många går väl på det. I själva verket är snarare så att bankerna ger icke-helkunder nackdelar.
Nej, det tycker jag inte det brukar betyda. Vad har Amex, klarna och entercard med vilken bank jag har lånet i?

Det finns ju även en del banker som svajet erbjuder just bolån, jag antar att ingen byter till dem.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Nej, det tycker jag inte det brukar betyda. Vad har Amex, klarna och entercard med vilken bank jag har lånet i?
Inte nåt alls, just. Vad tycker du att uttrycket brukar betyda?

P pmd skrev:
Inte nåt alls, just. Vad tycker du att uttrycket brukar betyda?
Jag tror att de flesta som är engagerade och inte bara helt struntar i det har flera banker. Jag har haft mitt lönekonto i samma bank i säger 15 år men haft lånet i 3 eller om det kanske är 4 banker under den tiden, och nyttjar regelbundet andra banker.

Jag brukar ”byta bank (för vissa tjänster)” lite då och då.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
AndersPS AndersPS skrev:
Jag tror att de flesta som är engagerade och inte bara helt struntar i det har flera banker. Jag har haft mitt lönekonto i samma bank i säger 15 år men haft lånet i 3 eller om det kanske är 4 banker under den tiden, och nyttjar regelbundet andra banker.

Jag brukar ”byta bank (för vissa tjänster)” lite då och då.
Jag tror de flesta som provat det kommit till slutsatsen att om man skall ha bra ränterabatter på bolånen så kräver banken hela kakan, inklusive lönekontot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.