50 405 läst ·
224 svar
50k läst
224 svar
Hävning av fastighetsköp
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Elinstallationen ingår i köparens undersökningsplikt!H hempularen skrev:Att de skulle kunna häva, finns nästan inte på kartan.
Det de eventuellt kan lyckas med är att få något klassat som dolt fel. Men vad exakt är det de klagar på när det gäller väggen? Om det överhuvudtaget skall vara lönt för dig att blanda in jurist och ingenjör, så måste dte ju finnas ett explicit fel att bedöma. Inte att det "kanske" är ett fel.
Samma med elen, vad exakt är det deras elektriker klagar på? Att säkringar löser ut är inget fel i sig. Det kan eventuellt vara tecken på ett fel. Men oftast betyder det att de har kopplat in för många strömslukande apparater på samma grupp.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Köparen får undersöka och komma med ev krav. Du ska inte göra något, ej ha kontakt med köparen heller!A AnnaAnka skrev:Dom hävdar att bärigheten i väggen är dolt fel, likaså elen.
Vi öppnade upp vägg mellan kök och vardagsrum , och byggde då ner en "box" mellan väggen då vi installerade köksfläkt där . Det sattes ingen limträbalk, kan det isf räknas som ett dolt fel? Att dom med andra ord inte kan se om det ligger en balk där?
Juristen verkar helt sjuk. Han trodde till och med att elen var dolt fel, med andra ord är han väldigt okunnig? Eller vill han enbart tjäna pengar på mig och mitt försäkringsbolag?
Vi har redan fått godkänt rättsskydd som det heter.
Känner att det är en onödig process att dra dit med min jurist och ingenjören innan vet konkret vet om balken är ett dolt fel . Elen är jag söker på att dom ej kommer någon vart med.
Juristen tjatar på att jag ska ta dit besiktbingsmän / ingenjör samt att han helt plötsligt bara behöver en kvart för att se hur det ser ut. Men det är väl inte hans uppgift ? Det är väl väl besiktningsmannens och min uppgift ?
Han hävdar att om taket sjunkt eller satt sig kan det vara dolt fel
Att priset var lägre än det kanske skulle gå att få ut påverkar inteom det är ett dolt fel eller ej. Det påverkar sannolikt inte beloppet särskilt mycket heller.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Har inte läst alla inlägg än men sluta ge dem papper och upplysningar!A AnnaAnka skrev:Jag låter dom skicka brev vid anspråk så svarar jag då givetvis om det är något som behövs svarade på.
Nu söker dom certifikat på våtutrymme. Tillkommer bara mer frågor så börjar bli smått förbannad på dom vilket reflekteras i min privatliv, känns inte ok. Kommer ignorera dom tills jag får anspråk på brev.
Köpet är ju avslutat!
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Som sagt sluta ge dem mer information, även ev. våtrumscertifikat. Alla handlingar du ger dem, ökar köparens möjlighet att justera sin argumentation till din nackdel. Berätta inte ens vilken firma det är som utfört arbetet.
Om vi tar våtrumsintyg. Det går väldigt ofta att hitta formella brister i hur intyget utfärdats, brister som du inte har någon aning om, men som kan dyka upp som "bevis" i en senare rättsprocess.
Iom. att de formellt begärt att få häva köpet så är det krig, och i krig pratar man inte.
Om vi tar våtrumsintyg. Det går väldigt ofta att hitta formella brister i hur intyget utfärdats, brister som du inte har någon aning om, men som kan dyka upp som "bevis" i en senare rättsprocess.
Iom. att de formellt begärt att få häva köpet så är det krig, och i krig pratar man inte.
Äckligt advokat jag haft !!!H hempularen skrev:Som sagt sluta ge dem mer information, även ev. våtrumscertifikat. Alla handlingar du ger dem, ökar köparens möjlighet att justera sin argumentation till din nackdel. Berätta inte ens vilken firma det är som utfört arbetet.
Tack
Redigerat:
Tänk på det som någon här redan sagt, undvik att lämna information om hur ni tänker agera, och undvik även värderande kommentarer. Det kan ge information till er motpart. Använd däremot de kloka kommentarer som ni får av folk här som input i hur ni agerar. Ibland får ni litet olika bedömningar. Men även det kan vara av värde, synpunkter bryts mot varandra, och till syvende och sist så är det ju ni själva som bestämmer hur ni ska agera.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Kloka ord. Viktigast, behåll dina ide'er, var tyst...än så länge!K klimt skrev:Tänk på det som någon här redan sagt, undvik att lämna information om hur ni tänker agera, och undvik även värderande kommentarer. Det kan ge information till er motpart. Använd däremot de kloka kommentarer som ni får av folk här som input i hur ni agerar. Ibland får ni litet olika bedömningar. Men även det kan vara av värde, synpunkter bryts mot varandra, och till syvende och sist så är det ju ni själva som bestämmer hur ni ska agera.
Tack. Det ska jag göra.K klimt skrev:Tänk på det som någon här redan sagt, undvik att lämna information om hur ni tänker agera, och undvik även värderande kommentarer. Det kan ge information till er motpart. Använd däremot de kloka kommentarer som ni får av folk här som input i hur ni agerar. Ibland får ni litet olika bedömningar. Men även det kan vara av värde, synpunkter bryts mot varandra, och till syvende och sist så är det ju ni själva som bestämmer hur ni ska agera.
Någon hävning kan det inte bli tal om, ligg lågt gör inga uttalanden till köparens folk !A AnnaAnka skrev:Hej byggahus!
Jag sålde ett hus förra året , paret som köpte vägrade göra en besiktning trots att vi erbjöd oss betala halva kostnaden. Dom bad oss också avsäga sammarbete med mäklaren vilket vi gjorde , detta för att dom skulle få ett bättre pris.
Vi var överens och gick igenom hela huset. Saker som gjorts och som behövdes åtgärdas. Jag skrev ett eget kvitto innan vi avsa oss oss kontrakt med mäklaren och fick då en handpenning för att dom ej skulle dra sig ur köp.
I det kontraktet , som enligt min advokat tyvärr inte är juridiskt bindande står det klart att dom har full förståelse om vad som gjorts och vad som behövs göras på fastigheten. Vi hade även vittnen i kontrakt
10månader efter köper ringer en bror till köparna och klagar på elen. Vilket vi aldrig haft problem med under våga 6år i huset. Han säger att säkringar går.
Vi återkopplade och säger att dom går återkomma gällande problemet.
Hem trillar det ner ett brev där dom via en jurist vill häva köpet. Don skriver om elen och att hjärteväggen KANSKE är dåligt bärande. En elektriker från en firma 12mil ifrån har gjort besiktning på
elen. En vän till deras bror.
Jag har anlitat en jurist i fallet men känner just nu att detta känns väldigt löjligt med alla kostnader.
Köparna begär kvitto på flera jobb utförda vilket jag gärna bistår med om det skulle behövas.
Finns det chanser att dessa människor kan få igenom om en hävning ? Vi var otroligt uppriktiga och gick igenom om allt i hela huset. Dom valde ändå att ej anlita besiktningsman.
Juristen känns enbart ute efter att tjäna pengar.
Jag har anlitat en ingenjör från min sida som ska kolla hjärteväggen, dom har anlitat sin. Och advokaten insisterar på att följa med under 5timmar x 2000kr och kolla på objektet ihop med ingenjörer. Som också kostar pengar. Jag ska givetvis också med . Han säger att jag är dumsnål om jag ej låter honom följa med , han behöver se objektet om han ska eventuellt ska förhöra dom i rätten. (Ska inte ingenjören ge utlåtande till advokat ihop med mig?)
Är detta rimligt ?
Tackar ödmjukast på förhand
Mvh
//En orolig men ärlig säljare
Tror jag har ett rek brev liggandes som är från deras advokat. Bör man hämta det och sen ge svar per brev ?H hempularen skrev:Som sagt sluta ge dem mer information, även ev. våtrumscertifikat. Alla handlingar du ger dem, ökar köparens möjlighet att justera sin argumentation till din nackdel. Berätta inte ens vilken firma det är som utfört arbetet.
Mvh
Håller med, du bör hämta ut ditt rek. När du svarar så tänk på att vara försiktig, ge ingen info i onödan, gå inte in på mer än nödvändiga frågor. Till exempel behöver du kanske inte gå in på sakfrågan, utan bara säga att det inte kan anses som dolt fel . Om du ger detaljinfo kan det användas av din motpart. Elproblemen är det nog säkert att det inte kan vara dolt fel. Du bör få en tid på tre veckor att agera, vänta gärna till slutet av denna tid
Bör jag enbart neka deras krav på hävning samt ersättning och inget annat då?K klimt skrev:
Bör jag anlitat ny advonat för att svara formellt eller löser man det själv