13 075 läst ·
31 svar
13k läst
31 svar
Haveriutredning: silikonfog
Standardfråga från hantverkare här på forumet:P pxp skrev:Det här blev ju inget vidare...
Har läst trådarna om hur man lägger en silikonfog och gjorde ett försök igår kväll som slutade halvhyggligt förutom där det betyder mest - bakom blandaren.
Innan jag river bort allt i affekt och börjar om vill jag lära mig något inför försök nr 2. Vad kan ha blivit fel här?
Jag maskerade mot bänkskivan och misstänker att jag la på lite för tjockt, eller att tejpen fick sitta för länge innan jag tog bort den och försökte platta till kanten. Andra teorier?
Men vad hade du kommit överens med dig själv om vad resultatet skulle bli?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-tekniska-varor/fogmassa/glattningsvatska-raw
Den kör jag med på jobbet,
brukar tejpa om jag är rädd att kladda tex ojämt kakel.
Tejpa, foga, spreya eller lite diskmedel o vatten, jämna till, ta bort tejp. spreya, jämna till igen.
spreya inte för mycket, brukar mest använda fingrarna eller fogpinne.
Tejpa, foga, spreya eller lite diskmedel o vatten, jämna till, ta bort tejp. spreya, jämna till igen.
spreya inte för mycket, brukar mest använda fingrarna eller fogpinne.
Som med allt annat så kräver fogning erfarenhet och tålamod. Kör på tills du är nöjd.
Angående blandaren så såg jag en sån tips och trix på youtube där man tar flera engångs munstycken på varandra för att få till en längre pip. Kanske du kan testa, har inte provat det själv.
Angående blandaren så såg jag en sån tips och trix på youtube där man tar flera engångs munstycken på varandra för att få till en längre pip. Kanske du kan testa, har inte provat det själv.
S jkswe87 skrev:
just den grejen att efter man tagit bort maskeringstejpen att spraya lite innan man drar den lätta sista svepningen för att få bort kanten mot maskeringen är en viktigt detalj för att få det fint tycker jag.S jkswe87 skrev:
spreya inte för mycket, brukar mest använda fingrarna eller fogpinne.[/QUOTE]
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpen"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Många bra synpunkter här. Om jag summerar så har jag i stort sett gjort som ni rekommenderar, men ryckt tejpen utan att först kollat att fogen såg bra ut och tillräckligt utplattad mot maskeringen.
Nå, som jag nämnde i ett inlägg ovan drar jag mig för att riva och göra om av ängslan att råka skada den målade stenväggen. Så vad tror ni om alternativen:
Plan B: svälja stoltheten och låta det se förjävligt ut bakom blandaren. Riskerar jag att vatten blir stående i glipan och skapa problem på sikt?
Plan C: går det att "lappa" detta på nåt sätt? Har hört att inte ens silikon fäster på silikon, så jag är inte optimistisk...
Nå, som jag nämnde i ett inlägg ovan drar jag mig för att riva och göra om av ängslan att råka skada den målade stenväggen. Så vad tror ni om alternativen:
Plan B: svälja stoltheten och låta det se förjävligt ut bakom blandaren. Riskerar jag att vatten blir stående i glipan och skapa problem på sikt?
Plan C: går det att "lappa" detta på nåt sätt? Har hört att inte ens silikon fäster på silikon, så jag är inte optimistisk...
Diskmedelsvatten samt en pinne då funkar det för mig. Man applicerar silikonet (utan tejp) sen efter att man har silikonerat 2m så sprutar man med diskmedel 1,5 m och använder skrapan och dra bort överflödet och torka av på papper, sen fortsätter man silikonera 2m osv. Viktigt att inte spruta diskmedel på hela sträckan på en gång pga silikonet fäster inte på diskmedelvatten. Detta gjordes i en lägenhet där hyresgästen inte ville ha kvartstav.P pxp skrev:Det här blev ju inget vidare...
Har läst trådarna om hur man lägger en silikonfog och gjorde ett försök igår kväll som slutade halvhyggligt förutom där det betyder mest - bakom blandaren.
Innan jag river bort allt i affekt och börjar om vill jag lära mig något inför försök nr 2. Vad kan ha blivit fel här?
Jag maskerade mot bänkskivan och misstänker att jag la på lite för tjockt, eller att tejpen fick sitta för länge innan jag tog bort den och försökte platta till kanten. Andra teorier?
Överflödet av diskmedelvatten torkas bort lite senare eller dagen efter. 1liter vatten och 0.5dl diskmedel borde väl funka, man får prova sig fram
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Om blandaren är källan till evig tortyr är min rekommendation att du skruvar lös den under bänken, men låter vattnet vara kopplat. Då borde du kunna komma åt där bakom på ett vettigt sätt.
Så gjorde jag själv och det fungerade ypperligt.
det förutsätter kanske att det är såna där flexibla ”rör” som brukar sitta under blandaren. Men värt ett försök.
Så gjorde jag själv och det fungerade ypperligt.
det förutsätter kanske att det är såna där flexibla ”rör” som brukar sitta under blandaren. Men värt ett försök.
Prova med att sätta "dubbla" rader med maskeringstejp.
Första tejpen sätts där du vill ha kanten
Andra tejpen sätter du 1 mm närmare fogen/ hörnet
Foga, tryck till och ta bort ev överflöd el fyll i om det saknas. Fixa en snygg fog med tunn kant mot tejpen
Dra bort tejp 2. Stryk lätt över fogen för att jämna till kanten efter tejp 2
Ta bort tejp 1 som begränsat all ev kladd och lämnar en rak mkt tunn/ obefintlig kant
Lite mer arbete men lite mer trygghet för resultatet. Lycka till
Första tejpen sätts där du vill ha kanten
Andra tejpen sätter du 1 mm närmare fogen/ hörnet
Foga, tryck till och ta bort ev överflöd el fyll i om det saknas. Fixa en snygg fog med tunn kant mot tejpen
Dra bort tejp 2. Stryk lätt över fogen för att jämna till kanten efter tejp 2
Ta bort tejp 1 som begränsat all ev kladd och lämnar en rak mkt tunn/ obefintlig kant
Lite mer arbete men lite mer trygghet för resultatet. Lycka till
Använd riktig målartejp, den är tunnare än vanlig maskeringstejp.P pxp skrev:
P pxp skrev:Det här blev ju inget vidare...
Tycker der ser ut som om du fått in vatten under fogen så den inte kunnat fästa mot underlaget.
Spontana synpunkter:
- Det ser ut som du har problem med fäste mot underlaget. När det lyfter som i mitten av bilden, har det inte fäst, oavsett om du dragit tejpen för sent eller inte. Är det oljat trä, så krävs det mer av fogen.
- Ett "nybörjarfel" vid fogning är att man smeker fogen och fokuserar på att få det jämnt snarare än att det skall sitta fast. Jag anar att det är fråga om fäste. Eftersom du läser i forum om fogning, gissar jag att du inte gör detta ofta. Tryck hårdare.
- Kvalitet på fogen? Det är en ganska stor skillnad på fog och fog. Mycket som säljs i byggvaruhusen är skräp. Det som typiskt skiljer mellan bra och dåliga är fästförmåga, skinnbildning, öppentid, härdningstid osv. Vad som fungerar för den ena, är inte nödvändigtvis det bästa för den andra. Vissa fabrikat är svindåliga och man misslyckas hur mycket man än försöker. Det har inte med pris att göra.
- Använd ett glättningsverktyg. Det löser ofta problemet med snygga övergångar osv.
Lycka till !
- Det ser ut som du har problem med fäste mot underlaget. När det lyfter som i mitten av bilden, har det inte fäst, oavsett om du dragit tejpen för sent eller inte. Är det oljat trä, så krävs det mer av fogen.
- Ett "nybörjarfel" vid fogning är att man smeker fogen och fokuserar på att få det jämnt snarare än att det skall sitta fast. Jag anar att det är fråga om fäste. Eftersom du läser i forum om fogning, gissar jag att du inte gör detta ofta. Tryck hårdare.
- Kvalitet på fogen? Det är en ganska stor skillnad på fog och fog. Mycket som säljs i byggvaruhusen är skräp. Det som typiskt skiljer mellan bra och dåliga är fästförmåga, skinnbildning, öppentid, härdningstid osv. Vad som fungerar för den ena, är inte nödvändigtvis det bästa för den andra. Vissa fabrikat är svindåliga och man misslyckas hur mycket man än försöker. Det har inte med pris att göra.
- Använd ett glättningsverktyg. Det löser ofta problemet med snygga övergångar osv.
Lycka till !