K Kirre2 skrev:
Men jag försöker jämföra och olika bolag är olika intresserade av vilka byggnader vi har på tomten tex. Vi har allt vatten i en separat byggnad, men det verkar de inte ens förstå. Jag är inte säker på att den är försäkrad som den borde.
Det är ju upp till dig som fastighetsägare att se till att så är fallet. Har man något "special" får man ringa och ta personlig kontakt.

Om det är 6månader kvar till tillträde borde TS hinna få reda på om det finns försäkring och vad den täcker och när Försäkringsbolaget tror att det ska bli klart + ev kostnader för standard höjning.
Har säljaren ingen försäkring och tillträden inte har varit så sitter TS med köpeskillingen - handpenningen som trumf, säljarna kan ha gjort av med handpenningen och saknar medel att betala tillbaka den inom överskådlig tid. Vi vet inte om köpet gick 400 tusen eller 4 miljoner. Storskillnad i handpenning.
Säljaren kanske slog av el/värme för att spara pengar, dom kan ha det tungt ekonomiskt utan avsikt på skada.
Är det ett 40-talshus eller 70-talshus.
Så häva köpet (och riskera handpenningen) eller renovera är TS beslut.
Bara mina tankar.....
Dock så är det intressant att få veta vad som händer.

Violina Violina skrev:
Det är ju upp till dig som fastighetsägare att se till att så är fallet. Har man något "special" får man ringa och ta personlig kontakt.
Tror du inte jag har gjort det då? Att försöka få en försäkring på nätet på vår fastighet går inte.

T
N neo11 skrev:
Vilket försäkringsbolag har säljaren? Jag och 20 hus till blev drabbade av en stor vattenläcka i bromma stockholm för 1 år sen. Dom med stora försäkringsbolag fick bra hjälp, dom med mindre bolag blev nästan lite dumpade. Minst 2 hus är inte färdiga än pga dåliga försäkringsbolag.
Här ringde vi upp försäkringsbolaget dagen vi skulle skriva köpebrev , dom förklara vad dom betalar och vad allt var värt , hur mycket ersättning jag skulle få och hur dom såg på ärendet, här hade inte ström slagits av utan säljaren hävda att säkringarna hade gått, att han inte vart till huset på någon vecka.(tid mellan kontrakt o tillträde)
Tror vi kom upp till ungefär 250 tusen skulle dom ersätta, men enligt försäljning senare fick dom gå ner det dubbla, -500 tusen gav den nya köparen. men här hängde undertaken ner, kraftigt vattenskadat, vilket även då undervåningen också då var. (tror det var länsförsäkringar) detta var år 2004.
Köpte ett annat vattenskadat hus istället , då mer centralt, gav 990 för den, den mer än dubbla sig på 3 månaders renovering , varav så glad jag kunde häva den första.

• Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Precis detta.

Om huset förväntas återställas till samma standard som vid kontraktskrivningen funderar jag på om det finns skäl att häva köpet.

Advokater brukar generellt alltid säga att kunden har rätt. Eller den mer diffusa "du kan mycket väl vinna".
Se bara de råd som advokaterna här ger.

OM inte säljaren vill häva. Är det då värt ta risken att tvista. Som riskerar att bli en utdragen och kostsam process.

Jag skulle ställa in mig på att affären ska slutföras.

Och vad gäller att säljarna stängt av el och värme. Tja. Jag är inte så förvånad. Stämmer med hur kortsiktigt en del tänker. "Det är dyrt med el på vintern och vi bor ju inte där så vi stänger av det".
huset ska vara i samma skick på tillträdelsedagen som vid kontraktsskrivning. 4-5 månader senare vid fullföljd renovering är inte på tillträdelsedagen! Därav rätt att häva, är inte svårare än så.

D Dublin skrev:
Varför tillträde först om 6 månader?
Det tror jag är en feltolkning av vad TS skrev. Håller med om att det är kryptiskt skrivet, men jag tolkar det som att säljaren inte kommer hinna åtgärda skadorna till den planerade tillträdesdagen, utan det kommer ta sex månader.

Jag medger att det inte är vad det faktiskt står, men det står inte heller att tillträdesdagen är om sex månader, så man får gissa lite.

• Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
T
F Falcon30 skrev:
Om det är 6månader kvar till tillträde borde TS hinna få reda på om det finns försäkring och vad den täcker och när Försäkringsbolaget tror att det ska bli klart + ev kostnader för standard höjning.
Har säljaren ingen försäkring och tillträden inte har varit så sitter TS med köpeskillingen - handpenningen som trumf, säljarna kan ha gjort av med handpenningen och saknar medel att betala tillbaka den inom överskådlig tid. Vi vet inte om köpet gick 400 tusen eller 4 miljoner. Storskillnad i handpenning.
Säljaren kanske slog av el/värme för att spara pengar, dom kan ha det tungt ekonomiskt utan avsikt på skada.
Är det ett 40-talshus eller 70-talshus.
Så häva köpet (och riskera handpenningen) eller renovera är TS beslut.
Bara mina tankar.....
Dock så är det intressant att få veta vad som händer.
Detta gick jag oxå igenom, jag tog direkt kontakt med KF , jag visste om vilka lån som fastigheten var belagd med, var runt 500 tusen , KF bevakar då försäljningen, min handpenning blev på så sätt bevakad, om huset går ut via konkursförsäljning så kunde jag köpa den själv för istället eller få tillbaka handpenningen, jag var med på den andra försäljningen. allt den behövde gå upp var just för mig och mäklarkostnad o bankens 500 hundra. skulle den gått så billigt hade jag köpt den ändå.
Här gick handpenningen direkt till säljaren vilket gjorde att mäklaren inte var inblandad i handpenningen, man lär sig efter vägen vart den ska betalas, direkt till mäklaren, då får man tillbaka den direkt.

P
M Madmaxxz skrev:
Ja nu står vi bostadslösa då vi sålt vårat och alla påföljder av det för oss.
Det borde inte vara omöjligt att räkna ut hur mycket pengar det innebär, med hyfsad träffsäkerhet, men det kan ju bara du göra.

Om du ska begära skadestånd så ska det vara baserat på den faktiska ekonomiska skada du har lidit.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag är en feltolkning av vad TS skrev. Håller med om att det är kryptiskt skrivet, men jag tolkar det som att säljaren inte kommer hinna åtgärda skadorna till den planerade tillträdesdagen, utan det kommer ta sex månader.

Jag medger att det inte är vad det faktiskt står, men det står inte heller att tillträdesdagen är om sex månader, så man får gissa lite.
TS deltog senast i tråden för sex sidor sen, så vi kanske inte får den frågan utredd.

Eventuellt tröttnade TS eftersom tråden svävade ut i frågan om han borde häva köpet eller inte, och hur svårt det är att renovera ett vattenskadat hus.

TS skrev redan från början att han skulle häva köpet, och hans fråga var hur stort skadestånd han kunde kräva.

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
TS deltog senast i tråden för sex sidor sen, så vi kanske inte får den frågan utredd.

Eventuellt tröttnade TS eftersom tråden svävade ut i frågan om han borde häva köpet eller inte, och hur svårt det är att renovera ett vattenskadat hus.

TS skrev redan från början att han skulle häva köpet, och hans fråga var hur stort skadestånd han kunde kräva.
Ja, och svaret är ju att han ev inte kan kräva något alls. Det är inte säkert att det går att häva...

T Takläggare skrev:
Här har du en hus hävning som gick till HD se vad som tog in i lagrum, på så sätt fick dom häva fastigheten.
Allt handlar inte bara om JB, man kan använda fler lagar.

Lagrum: 4 kap. 19 § JB, 19 och 20 §§köplagen, 30 och 33 §§avtalslagen, 12 § fastighetsmäklarlagen (1995:400).
Vart är hävningen som du hänvisar till?

Hspace Hspace skrev:
vadå det är väl inte extremt ovanligt med hävda husköp heller?
Nej hävda husköp är nog inte så ovanligt, häva husköp är däremot väldigt ovanlig

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Det är intressant med alla tolkningar osv.

Om jag skulle hamnat i denna situation är det tveklöst hävning av köpekontraktet som gäller, pga kontraktsbrott som bevisligen skett.

Inga tveksamheter alls.

Aldrig i livet att jag skulle ha tid och ork att få renoveringar etc att funka gentemot försäkringsbolag osv, livet är för kort för dylikt.

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, och svaret är ju att han ev inte kan kräva något alls. Det är inte säkert att det går att häva...
Det verkar vara ganska troligt att det går att häva köpet om säljaren medvetet har sagt upp el och värme mitt i smällkalla vintern. Oavsett om det var medvetet eller inte, förresten. Säljaren ansvarar för att huset överlämnas i samma skick som det var när kontraktet skrevs.

T
T TVR skrev:
Vart är hävningen som du hänvisar till?
Här har du hävningen, som alla vet gillar jag roliga domar , denna hävs för att det ligger en motocrossbana som inte säljaren riktigt upplyst om, så inget fel på själva fastigheten :thinking: men hävs redan i tingsrätten.

https://lagen.nu/dom/nja/2007s86

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.