22 497 läst ·
339 svar
22k läst
339 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
O tempora, o mores.L lbgu skrev:
Barnaga, och att aga tjänstefolk var normalt/lagligt i hundratals år.
Att en företeelse har varit laglig och normal en gång i tiden är inte automatiskt ett bra argument för att det ska vara så idag.
Sulkykörning på allmän väg tycker jag verkar vara oklokt. Brukar travhästar vara trafiktränade?L lbgu skrev:Det blir otroligt mycket mer omständligt för folk som sysslar med hästar ifall de ska vara tvungna att plocka upp skiten. Ibland är det antagligen direkt farligt att göra det. Vanlig sulkykörning och hästen skiter. Det blir rätt många meter innan du har fått stopp på hästen. Sen går det ju inte att vända på vägen normalt.
När (inte om) någon trafikdåre gör en oklok omkörning kan det bli rätt trångt på vägen och det är knappast bilarna som riskerar mest då.
Jag är lite osäker på om jag har sett det[*], men enligt @Igbu tyck det förekomma.Alfredo skrev:
[*] Det fanns en travbana i närheten av där jag bodde en gång i tiden, och eventuellt brukade travtränarna köra en kort bit på landsvägen för att förflytta sig från travbanan till ett annat område.
Det var längesen jag borde där.
Jag har ett vagt minne om att någon startade en tråd i den stilen, men då handlade det om kor som gick i en hage precis intill klagandens tomt.M Mrs November skrev:
Det här måste vara ett antal år sedan. För numera anser länsstyrelsen, åtminstone Kronobergs, att lantbrukare ska inhämta tillstånd av de som bor runt åkrarna innan gödsling får ske.M MrDizzy skrev:Detta har jag hör av en kollega som bor i det området som det handlar om:
En bonde i närheten av Stockholm fick lite problem med att stadsbor flyttade ut på landet och gnällde hela tiden på lukt, smuts och skit. Det tyck tydligen så långt att de inflyttade stadsborna försökte tvinga bonden att via lag följa deras regler. Det gick givetvis inte som de tänkt utan bonden fick fortsätta gödsla , så etc etc som han behövde för jordbruket.
MEN bonden blev lack ... på riktigt lack... så på nästa midsommarafton som kom efter vinsten i rätten så körde han ut hönsgödsel på alla åkrar i närheten av de som gnällt och bråkat.
😂😂😂
https://www.land.se/livet-pa-landet/a/maste-fraga-190-grannar-om-lov-fore-godsling
Återstår att se vad överklagan leder till.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 266 inlägg
Ja, men det är ju också en total missrepresentation av TS situation och vad vi diskuterar.P polaris78 skrev:
Att det finns teoretiska extremer där det skulle krävas löpande vägsanering av stallen är det ingen som motsäger.
Att det inte är TS situation torde vara lika uppenbart från andra hållet.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
hur illa det är i ts fall vet vi ju inte riktigt egentligen om det är 5 hästskithögar längs vägen och ts klagar eller om det är som ts antyder att det är så mycket hästskit att det är ett problem att det ständigt ligger på vägen och tar man bort det går det några dygn och så är det hästskit över hela vägen igen..Nötegårdsgubben skrev:
Det ts klagar på känner jag igen vi har flera såna områden runt där jag bor där hästgårdarna ligger tätt och större stall och små ytor / få vägar för dessa att rida på och några få väg och markägare får ta en stor påverkan av dessa stall..
Vi har ju även många jordbruk av lite mindre storlek och mycket små åkrar och som brukas
Ser såklart även en hel del lera efter jordbruksmaskiner men det brukar vara koncentrerat till några få veckor nägra få tilfällen per år som man ser det problemet medans hästskit problemet är hela året problem på dessa platser..
Visst kan man lyckas lorta ner bilen på den leran som dras upp men det är några ofta en handfull veckor på hela året som jag ser det problemet. skulle hästskiten bara vara problem dessa få veckor per år skulle färre klaga..
Men återigen så att nån annan grisar ner vägen pga jordbruk ökar inte hästfolkets rätt att spida hästskit över vägarna
om ts är känslig och gnäller på några få hästskitar på vägen eller om det är i stor skala vet vi egentligen inte , men att det är ett stort problem som många känner igen är en sak som är säker åk till nästaste störe stall och fråga runt i grannskapet hos dom som inte har häst men troligt utsätts för problemet så kan jag lova att det går rätt fort att hitta många som retar sig på problemet
Problemet här är ju att du uppenbart inte fattar att det är fullt lagligt för hästar att skita på vägen utan att det plockas upp. Hästfolket har alltså rätt att skita ner vägen.Du är i nivå med någon som klagar på att folk kör i 70 på en 70-väg bara för att du tycker det borde vara en 50-väg. Inse att de du klagar på inte gör något fel.P polaris78 skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
Att det inte finns nåt brott som leder till polisutryckning är jag fullt medveten om..Att häst som skiter på vägen inte kan lagföras i dagsläget betyder inte att omgivningen tänker acceptera det..L lbgu skrev:Problemet här är ju att du uppenbart inte fattar att det är fullt lagligt för hästar att skita på vägen utan att det plockas upp. Hästfolket har alltså rätt att skita ner vägen.Du är i nivå med någon som klagar på att folk kör i 70 på en 70-väg bara för att du tycker det borde vara en 50-väg. Inse att de du klagar på inte gör något fel.
När du retat upp tillräckligt så händer det saker..
Beroende på vem du lyckats reta upp så händer olika saker
Sen om det Försvinner tillgång till ridvägar på olika vis vi har tagit upp dom mer diskreta grov krossad stan, vägbommar i kombination med andra grejer som viltstängsel..
Färrist eller olika former av ridförbud pga vägskador vissa årstider..osv osv
Eller så minskar bara visad hänsyn till dom som missköter sig till obefintlig...
Och hästfolket har ibland svårt att inse att deras eget beteende mot omgivningen ofta slår tillbaka på olika sätt..
Det finns bra hästfolk som visar respekt mot sin omgivning och förhoppningsvis inte dras med i problemen man kan hamna i men ofta slutar det med kollektiv bestraffning..
Finns några gamla nedlagda grusgropar i närheten där jag bor som ägs idag av några markägaren. För 10-15 år sen så reds det mycket i dessa men sen var det några mindre begåvade hästfolk som gjorde sig ovänner med dessa markägare..
Dom är instängslade idag och ingen kan rida där..konflikterna bestod av flera delar men till en del av att man inte följde markägares vilja och instruktioner utan hade fullt upp att hävda sina "rättigheter" som man tror trumfar allt...
Dom försökte få bort stängslen men det gick inte så bra. Dom står ännu idag..
Ibland är det smart att inte reta upp folk och även om det inte finns en punkt i lagboken som förbjuder nåt så är man rätt beroende av andras välvilja som hästfolk... om man inte "fattar" det då kan det bita en rejält i röven förr eller senare...när nån tröttnar på riktigt