22 625 läst ·
339 svar
23k läst
339 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
Kanske man då ska fråga sig om man verkligen ska bo eller ha stuga på landet om man inte klarar av lite hästskit. Vad blir då nästa tråd? Grannens hästar på grönbete gör att vi får flugor hemma kan vi kräva att hästarna hålls inne? 😏
Det gnället tycker jag man ser titt som tätt.L lbgu skrev:
https://www.absolutvetande.se/brott-mot-manskligheten/bonder-ska-inte-skita-ned-vara-vagar/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ja.se/artikel/48308/polisens-tips-till---bonder-pa-vag.html
https://www.ltz.se/2013-04-27/bonderna-skitar-ner
Men varför mockar du hästskit? Är det bara när den är i vägen för dig eller din häst och när den är vägen för andra är det en struntsak?L lbgu skrev:
Det tror jag säkert att du har. En jag känner som har stall råkade ut för precis det. Nya grannar som ville ut på landet, hästarna gick ute i beteshagarna och mådde gott. Även på visning av huset. Mäklaren använde det i sin försäljningsreklam om vackra vyer på landet. När köpet gott igenom kom gnället. Ett av barnen var allergiskt😲 Min väninna frågade då varför dom köpte ett hus granne med en hästgård? Vilket dom inte hade något bra svar på😏 Hästarna fortsatte att gå ute🙂Alfredo skrev:
Detta har jag hör av en kollega som bor i det området som det handlar om:M Mrs November skrev:Det tror jag säkert att du har. En jag känner som har stall råkade ut för precis det. Nya grannar som ville ut på landet, hästarna gick ute i beteshagarna och mådde gott. Även på visning av huset. Mäklaren använde det i sin försäljningsreklam om vackra vyer på landet. När köpet gott igenom kom gnället. Ett av barnen var allergiskt😲 Min väninna frågade då varför dom köpte ett hus granne med en hästgård? Vilket dom inte hade något bra svar på😏 Hästarna fortsatte att gå ute🙂
En bonde i närheten av Stockholm fick lite problem med att stadsbor flyttade ut på landet och gnällde hela tiden på lukt, smuts och skit. Det tyck tydligen så långt att de inflyttade stadsborna försökte tvinga bonden att via lag följa deras regler. Det gick givetvis inte som de tänkt utan bonden fick fortsätta gödsla , så etc etc som han behövde för jordbruket.
MEN bonden blev lack ... på riktigt lack... så på nästa midsommarafton som kom efter vinsten i rätten så körde han ut hönsgödsel på alla åkrar i närheten av de som gnällt och bråkat.
😂😂😂
Så kan det gå. 😉M MrDizzy skrev:Detta har jag hör av en kollega som bor i det området som det handlar om:
En bonde i närheten av Stockholm fick lite problem med att stadsbor flyttade ut på landet och gnällde hela tiden på lukt, smuts och skit. Det tyck tydligen så långt att de inflyttade stadsborna försökte tvinga bonden att via lag följa deras regler. Det gick givetvis inte som de tänkt utan bonden fick fortsätta gödsla , så etc etc som han behövde för jordbruket.
MEN bonden blev lack ... på riktigt lack... så på nästa midsommarafton som kom efter vinsten i rätten så körde han ut hönsgödsel på alla åkrar i närheten av de som gnällt och bråkat.
😂😂😂
Det har nog snarare med regler kring djurhållning att göra. Alla typer av stallar med djur oavsett storlek eller typ av djur ska hållas rena. Det har med skyddsregler för djuren att göra. Det är lika viktigt som tillgång av rent vatten och bra och rätt typ av foder. Här är det djuren som är i centrum och inte människan😉Alfredo skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
visst drar bönderna ut oftast lera som sitter i mönstret på traktorns däck ut på vägen men det är inte ett problem 12 månader om året utan det är oftast några få ggr per år som det händer men har man väg i områden med många häststall och mycket hästar på vägen så är mängderna med skit hamnar på vägen betydligt mer omfattande än mängden lera på vägen efter traktorn nån gång om året..
Det finns såklart undantag där bönderna håller på och transporterar nåt så man åker fram och tillbaka men för det mesta är det bara enstaka ggr per år för varje åker där bonden lyckas dra med sig lera ut på vägen i vanligt jordbruk
Att nån annan också grisar ner vägen är ett rätt svagt argument i sammanhanget
personligen är lera på vägen betydligt trevligare än skit
Det finns såklart undantag där bönderna håller på och transporterar nåt så man åker fram och tillbaka men för det mesta är det bara enstaka ggr per år för varje åker där bonden lyckas dra med sig lera ut på vägen i vanligt jordbruk
Att nån annan också grisar ner vägen är ett rätt svagt argument i sammanhanget
personligen är lera på vägen betydligt trevligare än skit
Många lagar har vuxit fram och förändrats under ganska lång tid, så det är nog lite för mycket att förväntas sig att lagar är konsistenta gentemot varandra. Det kanske t.o.m. finns lagar som är internt inkonstistenta?Alfredo skrev:
Det vore en välgärning att gå igenom alla Sveriges lagar och översätta dem till formell logik. Därefter köra en teorembevisare och se hur många ⊥ som dyker upp. 😉