Ojämnt slipat och vaxat trägolv med tjocka vita vaxfläckar och streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Första gången jag slipar o vaxar golv. Det blev såklart jäkligt ojämnt när jag la på det vita vaxet. För tjockt också.

För att jämna ut det trodde jag slipa skulle gå, men det blir bara klet på sandpappret och det ännu jävligare ut.
Vatten och såpa gav ingen effekt heller.

måste jag kanske vänta tills det är mindre kletigt innan jag sandpapprar? Det har gått ca 15 h nu.

Saffransbulle Saffransbulle skrev:
[bild] Hej,
Första gången jag slipar o vaxar golv. Det blev såklart jäkligt ojämnt när jag la på det vita vaxet. För tjockt också.

För att jämna ut det trodde jag slipa skulle gå, men det blir bara klet på sandpappret och det ännu jävligare ut.

måste jag kanske vänta tills det är mindre kletigt innan jag sandpapprar? Det har gått ca 15 h nu.
Nevermind, jag löste det med lacknafta och en skurmopp!

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Nevermind, jag löste det med lacknafta och en skurmopp!
Hej! Ser att du haft samma bekymmer som jag, hur gjorde du? Lacknafta? Kan man måla på efter att ha använt det? Börja om? hjälp!!! Ser förjävligt ut som du ser!

• Ej jämnt målat träbord med synliga penseldrag och fläckar i olika nyanser av beige och vitt.
    Skapa konto
På tok för mkt hårdvaxolja du har där. Man måste ta pyttelite, låta det ligga Max någon minut och sen torka ordentligt. Jag gjorde felet första gången. Som tur var kunde jag slänga lacknafta på det och torka bort med trasa!
Det var för svårt med vitt pigment på ett helt golv (snyggt på en del ställen men små ränder) då det slutade med att vi tog ”vanlig” transparant sen efter x antal försök.
Jag vet inte om du kan använda målarfärg efter, kanske måste slipas emellan? Som sagt vet ej :)

• Gilla
elinsfargochdesign
  • Laddar…
På tok för mkt hårdvaxolja du har där. Man måste ta pyttelite, låta det ligga Max någon minut och sen torka ordentligt. Jag gjorde felet första gången. Som tur var kunde jag slänga lacknafta på det och torka bort med trasa!
Det var för svårt med vitt pigment på ett helt golv (snyggt på en del ställen men små ränder) då det slutade med att vi tog ”vanlig” transparant sen efter x antal försök.
Jag vet inte om du kan använda målarfärg efter, kanske måste slipas emellan? Som sagt vet ej :)
Gjorde som du men dagen efter fick bort allt med lacknafta och gjorde om, kommer ta lite lite i taget men helt klart mycket svårt att jobba med

• Träbänkskiva nära en grå skåplucka med tydlig fläck, rengjord efter en misslyckad behandling.
    Skapa konto
[bild] Hej,

hej! Sitter i samma sits. Hur löste ni det tillslut? Har dekorvaxat ett golv vilket gick åt helvete. Funderar på att gå över golvet med lacknafta för att försöka jämna ut det vita pigmentet.

Med vänlig hälsning, Axel

Har egentligen ingen idé på hur felet kan avhjälpas, men skriver ändå så folk inte blir avskräckta. Jag har använt osmos vitpigmenterade hårdvaxolja (3040) på massivt furugolv. Upplevde den väldigt enkel att jobba med. Den ska ju strykas extremt tunt, 30kvm/l. Finns säkert många sätt att applicera på, men jag använde en fin filtroller med ungefär samma bredd som golvtiljorna. Sen handlar det om att följa golvets riktning och verkligen arbeta ut oljan. Avslutade med en vända opigmenterad (3041) och fick fint resultat som vi är supernöjda med: Tomt rum med ljusa, träfärgade golvbrädor och en vit radiator.
Skapa konto

• Gilla
Torkad gubbe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.